C209 verbuik en zwart/grijze rook

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
phosphate
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2016 23:05
Mercedes-Benz: C209 CLK 270CDI

20 aug 2016 13:42

Beste allemaal,

Sinds begin juli rij ik in een clk 270 cdi uit eind 2004 (c209). De wagen bevalt me enorm maar er zijn toch 2 dingen die me opvallen:

1 het verbruik van de wagen: wanneer ik tijdens een lange rit op de snelweg op de boordcomputer kijk, geeft deze een geweldig mooi gemiddeld verbruik van 5.4 liter op de 100 km (leek me al te mooi om waar te zijn). Reken ik na het tanken het verbruik zelf uit, dan blijkt de wagen amper 15 km op 1 liter diesel te kunnen rijden. Niet dat ik klaag over een verbruik van 1 op 15, maar het verschil tussen de boordcomputer en de realiteit lijken wel erg ver uit elkaar te liggen. Valt de boordcomputer te kalibreren?

2 een zwarte/grijze rook ontwikkeling bij iets dieper intrappen van het gaspedaal, hoeft niet eens extreem te zijn. Deze rook ontstaat ook wanneer de auto in de neutraal of P staat en ik een paar dotten gas geef. Is dit normaal voor een iets zwaardere diesel? of zou er iets aan de hand kunnen zijn met het brandstofsysteem of misschien de luchttoevoer?

alvast bedankt voor jullie reacties

Groet
Henk
MVW1606
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2016 14:13
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

27 aug 2016 15:05

1. Het motormanagementsysteem berekend zelf het brandstofverbruik uit door constant de inspuithoeveelheid etc. in de gaten te houden. Het is vreemd dat de afwijking erg groot is, maar zo ver als ik weet kan hier niets aan gewijzigd worden.

2. Roetvorming is niet abnormaal, zeker niet als er voornamelijk rustig met de auto gereden wordt en het gas wordt een keer ingetrapt. Je moest eens weten wat voor zwarte pluimen eruit komen bij een proefrit met een klantenauto die altijd met een laag toerental en lage belasting rijdt. Soms bleven er dikke zwarte strepen op het asfalt staan. Na een aantal keer accelereren was de overmatige roetontwikkeling verdwenen en reed de auto weer een stuk vloeiender. De motor was weer wat schoner. Met zo'n rustige rijstijl raakt de motor inwendig vervuild, dus het kan geen kwaad om hem af en toe met warme motor even goed te belasten.
Het is dus niet gek dat je wat roetontwikkeling hebt bij het accelereren. Wanneer het overmatig veel is, dat hij bijv. bij stationair draaien al wolken roet uitstoot of hij blijft maar roken bij accelereren, dan kan er wel iets aan de hand zijn, zoals verstuivers die niet goed sluiten en daardoor blijven nadruppelen.

Wat je wel kunt controleren is of het luchtfilter niet erg vervuild is. Wanneer de turbo moeite heeft met lucht aanzuigen, ontbrandt niet alle dieselbrandstof en kan de motor ook meer roet uitstoten. Als het luchtfilter vol bladeren en zand zit, even een nieuw luchtfilter erin zetten en de luchtfilterbak schoonmaken.
Verder zou je eens een brandstoftoevoeging in de tank kunnen gooien, bijvoorbeeld van Forté. Deze reinigt het brandstofsysteem en de eventuele vuildeeltjes worden uiteindelijk in de motor verbrand. Het kan geen kwaad om periodiek een reinigingsmiddel aan de brandstof toe te voegen.
Plaats reactie