Ik hoef (moet) de rem ook niet in te trappen om te starten, maar is meer een automatisme. Is dus een overbodige (meer domme ) opmerking.georgeske schreef:Ik heb ook een W 204 automaat en ik moet de rem niet intrappen om te starten, is dat iets dat modeljaar gebonden is ? Vind het raar dat je de rem moet intrappen om te starten.
Groetjes, Georges.
Paar seconden tikken na starten [W204 180 CDI]
- RenevK
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Logboek S204
- oli
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 17 jul 2007 22:59
- Mercedes-Benz: C180 CDI (w204 - 2011)
- Locatie: België
Neen, de mijne is een manuele.
Bij het intrappen van de rem maakt de pomp vacuum. En die pompen zijn gekend dat ze lawaai maken.
In een ondergrondse garage, langs een muur bijvoorbeeld, kan je ze goed horen. En bij het intrappen van het rempedaal wordt dat geluid nog wat erger.
Lijkt een beetje op een relais wat zit te klikken.
Dus: start hem en wacht tot hij gedaan heeft met tikken. Druk dan op de rem en hoor of het opnieuw begint.
Met dank aan Raimon die mij er destijds op gewezen had hoe ik het moest testen! Bedankt nogmaals!
Bij het intrappen van de rem maakt de pomp vacuum. En die pompen zijn gekend dat ze lawaai maken.
In een ondergrondse garage, langs een muur bijvoorbeeld, kan je ze goed horen. En bij het intrappen van het rempedaal wordt dat geluid nog wat erger.
Lijkt een beetje op een relais wat zit te klikken.
Dus: start hem en wacht tot hij gedaan heeft met tikken. Druk dan op de rem en hoor of het opnieuw begint.
Met dank aan Raimon die mij er destijds op gewezen had hoe ik het moest testen! Bedankt nogmaals!
Van 2002 tot 2007: Audi A6 ('99)
Van 2007 tot 2011: MB C200 cdi ('02)
2011 tot heden: MB C180 cdi ('11)
Van 2007 tot 2011: MB C200 cdi ('02)
2011 tot heden: MB C180 cdi ('11)
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Paar keer pompen met de rem helpt ook om het geluid te horen te krijgen, vaak is 1x op de rem duwen niet genoeg.
Op HOLD lukt dit ook, dan hoor je het (soms) nog beter.
Op HOLD lukt dit ook, dan hoor je het (soms) nog beter.
oli schreef:Neen, de mijne is een manuele.
Bij het intrappen van de rem maakt de pomp vacuum. En die pompen zijn gekend dat ze lawaai maken.
In een ondergrondse garage, langs een muur bijvoorbeeld, kan je ze goed horen. En bij het intrappen van het rempedaal wordt dat geluid nog wat erger.
Lijkt een beetje op een relais wat zit te klikken.
Dus: start hem en wacht tot hij gedaan heeft met tikken. Druk dan op de rem en hoor of het opnieuw begint.
Met dank aan Raimon die mij er destijds op gewezen had hoe ik het moest testen! Bedankt nogmaals!
Thanks voor de tips. Dit ga ik ook eens testen. Heeft hij het dan ook elke keer na het starten of staat dat getik hier los van?benzkepower schreef:Paar keer pompen met de rem helpt ook om het geluid te horen te krijgen, vaak is 1x op de rem duwen niet genoeg.
Op HOLD lukt dit ook, dan hoor je het (soms) nog beter.
- RenevK
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Even een update mijnerzijds;
Het probleem doet zich – bij mij – niet altijd voor dus heb ik vanaf afgelopen vrijdag (19-08) t/m vandaag (donderdag 25-08) bijgehouden wanneer het geluid wel aanwezig was en wanneer niet.
Het is slechts 1x maal voorgekomen. Toen meteen de ‘remmentest’ gedaan maar dat had geen invloed. Overigens heb ik de ‘remmentest’ ook gedaan als het geluid er niet was, maar ook daar geen bijgeluiden gehoord oid.
Wellicht heeft de buitentemperatuur nog een rol gespeeld dat het maar 1x is voorgekomen. Het geluid doet zich alleen voor bij een koude start en als het s’nachts rond de 20 graden is, vraag ik me af of dit een koude start is
Uit deze bevindingen kan ik wellicht (heel voorzichtig) concluderen dat het er niet op lijkt dat het bij mij de vacuumpomp is.
Ik blijf het de komende tijd in de gaten houden en noteren wanneer het zich voordoet.
Naast de vacuumpomp zijn er nog 3 andere suggesties geweest:
Het probleem doet zich – bij mij – niet altijd voor dus heb ik vanaf afgelopen vrijdag (19-08) t/m vandaag (donderdag 25-08) bijgehouden wanneer het geluid wel aanwezig was en wanneer niet.
Het is slechts 1x maal voorgekomen. Toen meteen de ‘remmentest’ gedaan maar dat had geen invloed. Overigens heb ik de ‘remmentest’ ook gedaan als het geluid er niet was, maar ook daar geen bijgeluiden gehoord oid.
Wellicht heeft de buitentemperatuur nog een rol gespeeld dat het maar 1x is voorgekomen. Het geluid doet zich alleen voor bij een koude start en als het s’nachts rond de 20 graden is, vraag ik me af of dit een koude start is
Uit deze bevindingen kan ik wellicht (heel voorzichtig) concluderen dat het er niet op lijkt dat het bij mij de vacuumpomp is.
Ik blijf het de komende tijd in de gaten houden en noteren wanneer het zich voordoet.
Naast de vacuumpomp zijn er nog 3 andere suggesties geweest:
@Tom, zou je nog op de vraag willen/kunnen reageren?B E N Z schreef:Geluid is echt alleen met de deur open of aan de buitenkant van de auto te horen. Wat wil je laten meten? Speling/spanning van de ketting?Tom schreef:Als het rek is in de ketting dan hoor je dat meestal ook wel in de auto. Bij twijfel evt. even laten meten misschien.
Als de diagnose hierop uitkomt, is dit goed om te weten.adrouven schreef:Klepstoters klinkt redelijk en is zeker niet zorgwekkend.
@benzkepower, zou je nog op de vraag willen/kunnen reageren?B E N Z schreef:Thanks voor de tips. Dit ga ik ook eens testen. Heeft hij het dan ook elke keer na het starten of staat dat getik hier los van?benzkepower schreef:Paar keer pompen met de rem helpt ook om het geluid te horen te krijgen, vaak is 1x op de rem duwen niet genoeg.
Op HOLD lukt dit ook, dan hoor je het (soms) nog beter.
Logboek S204
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Speling/rek op de ketting kun je meten met een speciaal gereedschapje. Ze halen dan de spanner van de ketting los en steken daar een stift in.
- Schroef
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 30 jan 2016 21:07
- Mercedes-Benz: W203/C180
- Locatie: Amstelveen
Ik heb zelf een heel andere auto: C180 W203 (benzine)
Ik hoorde in de ochtend altijd een tikkend/ratelend geluid na het starten wat na 2 seconden weg ging. Dit duurde steeds langer waarna ik mijn oliepeil controleerde en zag dat er wat bij kon. Een halve liter om precies te zijn. Na het bijvullen had ik de volgende ochtend bijna geen getik meer. Zeker 60% minder tikgeluid. Dus wellicht een idee om te kijken of je oliepeil wel op max staat en niet blindelings er van uit gaan dat het wel goed zit omdat de wagen een beurt bij de dealer/garage heeft gehad.
Ik heb in het verleden teveel met verschillende dealers en garages mee gemaakt om alles zomaar te slikken.
Vandaar dat ik sinds 3 jaar alles zelf doe
Ik hoorde in de ochtend altijd een tikkend/ratelend geluid na het starten wat na 2 seconden weg ging. Dit duurde steeds langer waarna ik mijn oliepeil controleerde en zag dat er wat bij kon. Een halve liter om precies te zijn. Na het bijvullen had ik de volgende ochtend bijna geen getik meer. Zeker 60% minder tikgeluid. Dus wellicht een idee om te kijken of je oliepeil wel op max staat en niet blindelings er van uit gaan dat het wel goed zit omdat de wagen een beurt bij de dealer/garage heeft gehad.
Ik heb in het verleden teveel met verschillende dealers en garages mee gemaakt om alles zomaar te slikken.
Vandaar dat ik sinds 3 jaar alles zelf doe
Thx voor de tip. Dat ga ik zeker doen.Schroef schreef:Ik heb zelf een heel andere auto: C180 W203 (benzine)
Ik hoorde in de ochtend altijd een tikkend/ratelend geluid na het starten wat na 2 seconden weg ging. Dit duurde steeds langer waarna ik mijn oliepeil controleerde en zag dat er wat bij kon. Een halve liter om precies te zijn. Na het bijvullen had ik de volgende ochtend bijna geen getik meer. Zeker 60% minder tikgeluid. Dus wellicht een idee om te kijken of je oliepeil wel op max staat en niet blindelings er van uit gaan dat het wel goed zit omdat de wagen een beurt bij de dealer/garage heeft gehad.
Ik heb in het verleden teveel met verschillende dealers en garages mee gemaakt om alles zomaar te slikken.
Vandaar dat ik sinds 3 jaar alles zelf doe
Ik heb zojuist ook de 'remtest' gedaan om te kijken of het getik van de vacuumpomp komt en daar lijkt het dus wel op. Bij het stevig in trappen van het rempedaal komt het getik terug. Dit lijkt ook op het getik dat ik hoor bij het starten.oli schreef:Doe eens het volgende:
1) starten
2) laat hem even tikken en wacht tot het gedaan is
3) druk op het rempedaal en luister dan
Is dit een noodzakelijk reparatie of kun je hiermee doorrijden? En wat doet de vacuumpomp eigenlijk? Is dit enkel voor de drukopbouw van de remmen?
Dan blijft er alleen nog het veel lichtere tik/ratel over bij 750-1.000tpm onder (deel)last over. Deze tik/ratel is veel minder aanwezig. Keep u updated.
Laatst gewijzigd door B E N Z op 27 aug 2016 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- RenevK
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Update:
Vanaf 25/08 tot vandaag (12/09) heb ik het geluid nog 2x gehoord. Het is daarom ook lastig om een diagnose te laten stellen op basis van het geluid. Ik hou het in de gaten en als de gelegenheid zich voordoet (of eerder als het erger wordt) laten onderzoeken.
Vanaf 25/08 tot vandaag (12/09) heb ik het geluid nog 2x gehoord. Het is daarom ook lastig om een diagnose te laten stellen op basis van het geluid. Ik hou het in de gaten en als de gelegenheid zich voordoet (of eerder als het erger wordt) laten onderzoeken.
Logboek S204
Update:
Met dit koude weer, hoor je bij een volledig koude motor het tikken niet. Alleen bij een warme motor. Bij dikke koude olie komt het dus niet voor.
Met dit koude weer, hoor je bij een volledig koude motor het tikken niet. Alleen bij een warme motor. Bij dikke koude olie komt het dus niet voor.
- RenevK
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Ik had niet het idee dat het probleem erger werd, maar als ik het hoorde stoorde ik me er wel aan. Ik had de auto wel eens bij de specialist neergezet, maar dan was het geluid er niet. De laatste keer bij de specialist hoorde hij het wel en is er meteen afspraak gemaakt om de kettingrek te meten.
Na het meten bleek de kettingspanner niet goed meer te zijn, dus is deze vervangen en is er meteen een gemodificeerde spanner in gezet.
Het blijft natuurlijk een diesel, maar de koude start is nu bijna geruisloos.
Na het meten bleek de kettingspanner niet goed meer te zijn, dus is deze vervangen en is er meteen een gemodificeerde spanner in gezet.
Het blijft natuurlijk een diesel, maar de koude start is nu bijna geruisloos.
Logboek S204