Ik heb sinds kort een MB W204 180 CDI uit 2011 met ca. 90.000km. En nu hoor ik vanuit de motor een tikkend geluid de eerste seconden na een 'koude start'. Het geluid gaat vanzelf weg na 7-10 seconden weg, waarna de motor heel netjes en rustig loopt. Tijdens het rijden of onder belasting hoor je verder niets bijzonders.
Het tikken hoor je niet elke keer bij het starten, maar wel als de auto een tijdje stil heeft gestaan. Dit hoeft maar ca. 30 minuten te zijn. Maar bij gebruik van start/stop voor een stoplicht hoor je het niet. Het geluid is binnen in de auto ook niet te horen. Zie ook bijgesloten audiofragment waarin de auto twee keer gestart wordt. Een keer 'koud' en nog een keer direct erna.
Ik heb de zoekfunctie op het forum al gebruikt en het 'probleem' lijkt het meeste op tikkende hydraulische kleppen. De universele garage waar ik de auto gekocht heb,vermoedt hetzelfde en volgens hen hoeft dit niet schadelijk te zijn. Ik moet het wel in de gaten houden mocht het erger worden. Als het echt niet schadelijk is, heb ik er niet zo'n moeite mee, al doet het getik wel wat afbreuk aan het kwalitatieve gevoel van de auto. Als het eenvoudig te verhelpen is, zou ik dit dus graag doen, maar grote onnodige reparaties niet. De motor heeft net een oliewissel gehad.
Omdat hier op het forum ook veel ervaringsdeskundigen en experts zitten, vraag ik het uiteraard ook graag hier na.
Wat denken jullie dat de oorzaak kan zijn (voor zover je dit kunt vaststellen via een audiofragment uiteraard)?
Als het de hydraulische kleppen zijn, kan ik hier dan mee doorrijden? Moet ik wachten met rijden totdat de tikken weg zijn of kan ik direct rijden?
Wat is eventueel een oplossing voor het tikken? Ik vond zelf al een link naar Bardahl hydraulische klepstoter addititief. Werkt dit product en is het te vertrouwen?
Lees het graag!
Paar seconden tikken na starten [W204 180 CDI]
- RenevK
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Ik kan je helaas niet helpen, maar herken het 'probleem'.
Sinds begin juni ben ik in het bezit van een S204, 200CDI bwjr 2012. Na een paar weken (was me niet eerder opgevallen, of 'probleem' niet aanwezig) hoorde ik de motor tikken/rammelen/'nagelen' bij een koude start. Dit duurt enkele seconden en dan loopt de motor rustig. Aangezien het niet altijd gebeurt is het me nog niet gelukt om dit 'live' aan 'mijn' monteur te laten horen. Ik heb een week lang - met koude start - het geluid opgenomen en dat laten beoordelen. Op basis hiervan heeft hij me aangegeven dat ik me geen zorgen hoef te maken. Hij heeft genoeg ervaring en expertise om zoiets te kunnen beoordelen, maar het is gebaseerd op een opgenomen geluid.
Wat mij nog niet duidelijk is;
- is het afhankelijk van de buitentemperatuur, wordt het - als het s'nachts kouder wordt - erger of blijft het zich willekeurig voordoen.
- mijn auto is voorzien van een standkachel , heeft dit nog invloed.
- .....
- .....
Ik ga dus nog wat zaken uitproberen en mogelijk uitsluiten. Dan kan ik specifieker aangeven wanneer het zich voordoet en er mogelijk een gerichtere diagnose worden gesteld.
Als er bij mij ontwikkelingen zijn dan zal ik je dat laten weten (en hier melden natuurlijk). Zou mooi zijn als hier de oplossing al wordt gegeven, dus ga dit topic volgen.
Sinds begin juni ben ik in het bezit van een S204, 200CDI bwjr 2012. Na een paar weken (was me niet eerder opgevallen, of 'probleem' niet aanwezig) hoorde ik de motor tikken/rammelen/'nagelen' bij een koude start. Dit duurt enkele seconden en dan loopt de motor rustig. Aangezien het niet altijd gebeurt is het me nog niet gelukt om dit 'live' aan 'mijn' monteur te laten horen. Ik heb een week lang - met koude start - het geluid opgenomen en dat laten beoordelen. Op basis hiervan heeft hij me aangegeven dat ik me geen zorgen hoef te maken. Hij heeft genoeg ervaring en expertise om zoiets te kunnen beoordelen, maar het is gebaseerd op een opgenomen geluid.
Wat mij nog niet duidelijk is;
- is het afhankelijk van de buitentemperatuur, wordt het - als het s'nachts kouder wordt - erger of blijft het zich willekeurig voordoen.
- mijn auto is voorzien van een standkachel , heeft dit nog invloed.
- .....
- .....
Ik ga dus nog wat zaken uitproberen en mogelijk uitsluiten. Dan kan ik specifieker aangeven wanneer het zich voordoet en er mogelijk een gerichtere diagnose worden gesteld.
Als er bij mij ontwikkelingen zijn dan zal ik je dat laten weten (en hier melden natuurlijk). Zou mooi zijn als hier de oplossing al wordt gegeven, dus ga dit topic volgen.
Logboek S204
Dank voor de reacties.
Auto heeft net een beurt gehad met olie- en filterwissel. Dus ik ga er vanuit dat er voldoende olie in zit. Type olie is mij niet precies bekend.Ismayil66 schreef:Wellicht een overbodige vraag; zit er wel genoeg motorolie in?
Geluid is echt alleen met de deur open of aan de buitenkant van de auto te horen. Wat wil je laten meten? Speling/spanning van de ketting?Tom schreef:Als het rek is in de ketting dan hoor je dat meestal ook wel in de auto. Bij twijfel evt. even laten meten misschien.
Laatst gewijzigd door B E N Z op 18 aug 2016 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit klinkt inderdaad als hetzelfde probleem. Bij mij gebeurt het echter wel iedere keer. Benieuwd wat er bij jou uitkomt.RenevK schreef:Ik kan je helaas niet helpen, maar herken het 'probleem'.
Sinds begin juni ben ik in het bezit van een S204, 200CDI bwjr 2012. Na een paar weken (was me niet eerder opgevallen, of 'probleem' niet aanwezig) hoorde ik de motor tikken/rammelen/'nagelen' bij een koude start. Dit duurt enkele seconden en dan loopt de motor rustig. Aangezien het niet altijd gebeurt is het me nog niet gelukt om dit 'live' aan 'mijn' monteur te laten horen. Ik heb een week lang - met koude start - het geluid opgenomen en dat laten beoordelen. Op basis hiervan heeft hij me aangegeven dat ik me geen zorgen hoef te maken. Hij heeft genoeg ervaring en expertise om zoiets te kunnen beoordelen, maar het is gebaseerd op een opgenomen geluid.
Wat mij nog niet duidelijk is;
- is het afhankelijk van de buitentemperatuur, wordt het - als het s'nachts kouder wordt - erger of blijft het zich willekeurig voordoen.
- mijn auto is voorzien van een standkachel , heeft dit nog invloed.
- .....
- .....
Ik ga dus nog wat zaken uitproberen en mogelijk uitsluiten. Dan kan ik specifieker aangeven wanneer het zich voordoet en er mogelijk een gerichtere diagnose worden gesteld.
Als er bij mij ontwikkelingen zijn dan zal ik je dat laten weten (en hier melden natuurlijk). Zou mooi zijn als hier de oplossing al wordt gegeven, dus ga dit topic volgen.
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
vacuümpomp, je kan ze vervangen maar na een paar maand zal deze terug exact hetzelfde lawaai maken.
- RenevK
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Iets vervangen wat binnen relatief korte tijd weer hetzelfde 'probleem' geeft heeft niet zoveel zin lijkt me, maar het is wel interessant om te weten of dit kan leiden tot andere of grotere problemen?
Logboek S204
Vandaag de monteur naar de tik laten luisteren. Die hoort niets zorgwekkends. Het tikken lijkt het meeste op hydraulische klepstoters die tijdelijk te weinig olie krijgen. Maar omdat het na 5-10 seconden over is en de motor daarna heel netjes loopt is het niet zorgwekkend.
Daarna ben ik nog een stuk gaan rijden. Wat me nu opgevallen is, is dat het tikken (of een andere tik) zich ook voordoet als de motor hele lage toeren draait onder (deel)last. Zonder belasting van de motor of aandrijflijn tikt de motor niet bij stationair toerentalen (750tpm). Als je wegrijdt vanaf stationair toerental dan hoor je een tik/ratel. Het beste hoor ik het als ik alleen op de koppeling wegrijdt. De motor verhoogt dan zelf het toerental naar 1.000tpm en bij half ingedrukte koppeling hoor je dan de tik duidelijk. Met koppeling los en boven 1.000tpm is de tik/ratel weg. De tik hoor je overigens alleen onder de auto met de deur open. Met het raam open hoor ik het niet.
Ik ga nu eerst een reiniger proberen van Forte of Bardahl. Mocht dat niet baten ga ik verder op zoek.
Daarna ben ik nog een stuk gaan rijden. Wat me nu opgevallen is, is dat het tikken (of een andere tik) zich ook voordoet als de motor hele lage toeren draait onder (deel)last. Zonder belasting van de motor of aandrijflijn tikt de motor niet bij stationair toerentalen (750tpm). Als je wegrijdt vanaf stationair toerental dan hoor je een tik/ratel. Het beste hoor ik het als ik alleen op de koppeling wegrijdt. De motor verhoogt dan zelf het toerental naar 1.000tpm en bij half ingedrukte koppeling hoor je dan de tik duidelijk. Met koppeling los en boven 1.000tpm is de tik/ratel weg. De tik hoor je overigens alleen onder de auto met de deur open. Met het raam open hoor ik het niet.
Ik ga nu eerst een reiniger proberen van Forte of Bardahl. Mocht dat niet baten ga ik verder op zoek.
Klepstoters klinkt redelijk en is zeker niet zorgwekkend.
Kan mij de oude 190D uit 1984 met automaat van mijn vader nog herinneren. Die had daar ook last van en ergerde zich er ook kapot aan. Vervangen dan was het even weg maar met 10-20k weer terug. Lekker laten tikken totdat ze vervangen moesten worden was uiteindelijk zijn berusting Blokje heeft uiteindelijk bij 500k een koppakkingen eruit gehad en in totaal 750k gelopen. Liep nog wel maar het was toch wel voorbij na 12j.
Ik zou er niet teveel mee klieren als MB zegt dat het geen kwaad kan. Lekker tuffen en plezier hebben van de auto.
Kan mij de oude 190D uit 1984 met automaat van mijn vader nog herinneren. Die had daar ook last van en ergerde zich er ook kapot aan. Vervangen dan was het even weg maar met 10-20k weer terug. Lekker laten tikken totdat ze vervangen moesten worden was uiteindelijk zijn berusting Blokje heeft uiteindelijk bij 500k een koppakkingen eruit gehad en in totaal 750k gelopen. Liep nog wel maar het was toch wel voorbij na 12j.
Ik zou er niet teveel mee klieren als MB zegt dat het geen kwaad kan. Lekker tuffen en plezier hebben van de auto.
GLA 250 AMG "18
- oli
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 17 jul 2007 22:59
- Mercedes-Benz: C180 CDI (w204 - 2011)
- Locatie: België
Doe eens het volgende:
1) starten
2) laat hem even tikken en wacht tot het gedaan is
3) druk op het rempedaal en luister dan
1) starten
2) laat hem even tikken en wacht tot het gedaan is
3) druk op het rempedaal en luister dan
Van 2002 tot 2007: Audi A6 ('99)
Van 2007 tot 2011: MB C200 cdi ('02)
2011 tot heden: MB C180 cdi ('11)
Van 2007 tot 2011: MB C200 cdi ('02)
2011 tot heden: MB C180 cdi ('11)
- oli
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 17 jul 2007 22:59
- Mercedes-Benz: C180 CDI (w204 - 2011)
- Locatie: België
De mijne is vervangen onder garantie en ik moet zeggen, nu 2 jaar later en ze maakt nog altijd geen bijgeluiden. Je bedoelt toch de vacuumpomp die begint te ratelen wanneer de rem ingedrukt wordt?benzkepower schreef:vacuümpomp, je kan ze vervangen maar na een paar maand zal deze terug exact hetzelfde lawaai maken.
Van 2002 tot 2007: Audi A6 ('99)
Van 2007 tot 2011: MB C200 cdi ('02)
2011 tot heden: MB C180 cdi ('11)
Van 2007 tot 2011: MB C200 cdi ('02)
2011 tot heden: MB C180 cdi ('11)
- RenevK
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
@adrouven, Ik weet niet of MB ernaar heeft gekeken bij B E N Z, de auto is gekocht bij een universele garage. Zou zeer prettig zijn als het iets is wat niet zorgwekkend is .
@oil, Ik zal de stappen eens proberen/doorlopen, maar tot op heden geen rare geluiden gehoord met het intrappen van de rem. Hoewel ik wel moet starten met de voet op de rem (automaat) . Had jij dat geluid altijd als je de rem indrukte?
@ B E N Z, Ik heb een automaat dus kan niet kijken of bij mij hetzelfde probleem voordoet. Voor zover ik nu kan bepalen is het bij mij alleen met een koude start (en ook niet ALTIJD met een koude start). Gisteren niet gehoord en vanochtend weer wel.
Ik wil overigens niet je topic kapen/vervuilen, maar leek me niet nodig om voor hetzelfde onderwerp een nieuw topic aan te maken. Laat maar weten als je het storend of ongepast vindt.
@oil, Ik zal de stappen eens proberen/doorlopen, maar tot op heden geen rare geluiden gehoord met het intrappen van de rem. Hoewel ik wel moet starten met de voet op de rem (automaat) . Had jij dat geluid altijd als je de rem indrukte?
@ B E N Z, Ik heb een automaat dus kan niet kijken of bij mij hetzelfde probleem voordoet. Voor zover ik nu kan bepalen is het bij mij alleen met een koude start (en ook niet ALTIJD met een koude start). Gisteren niet gehoord en vanochtend weer wel.
Ik wil overigens niet je topic kapen/vervuilen, maar leek me niet nodig om voor hetzelfde onderwerp een nieuw topic aan te maken. Laat maar weten als je het storend of ongepast vindt.
Logboek S204
@oli: begrijp ik dat jij een CDI automaat hebt? Welk geluid maakte deze bij het intrappen van de rem? Is de motor bij een automaat met de rem erop (in D neem ik aan) dan deels onder last? Want dan lijkt het wel erg veel op hetgeen ik hoor bij lage toeren en een opkomende koppeling.oli schreef:Doe eens het volgende:
1) starten
2) laat hem even tikken en wacht tot het gedaan is
3) druk op het rempedaal en luister dan
@adrouven: er heeft inderdaad geen MB dealer of MB specialist naar gekeken, maar wel een monteur van een universele garage. Deze heeft ook wel een paar MBen in onderhoud en ik vertrouw het oordeel ook wel. Alleen voor dit soort - wellicht merk/type specifieke probleempjes - weet een specialist vaak net iets meer. Als het eenvoudig op te lossen is, doe ik dat graag. Dat van die vacuümpomp zet mij wel aan het denken.
@renevk: geen probleem, prima om het in hetzelfde topic te houden.
- georgeske
- Forum Held
- Berichten: 1014
- Lid geworden op: 28 aug 2010 13:00
- Mercedes-Benz: X 156 GLA 200 met GLA 45er look
- Locatie: brecht
Ik heb ook een W 204 automaat en ik moet de rem niet intrappen om te starten, is dat iets dat modeljaar gebonden is ? Vind het raar dat je de rem moet intrappen om te starten.
Groetjes, Georges.
Groetjes, Georges.
Stel nooit uit tot morgen, wat je vandaag door een ander kan laten doen.
Wie geeft wat ie heeft, blijft arm achter.
Wie geeft wat ie heeft, blijft arm achter.