Mercedes Benz A140 (W168) foutcode P0170 en P0130

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
DouweJansen3
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2016 22:03

26 jul 2016 22:17

Hallo iedereen,

Heb een Mercedes Benz A140 (W168) in bezit.
Een tijdje geleden begon het gele motorlampje te branden op mijn dashboard.
Heb het gelijk laten uitlezen bij de plaatselijke garage. Hij gaf foutcode: P0170 Lamrasonde aan.
Heb toen zelf de lamrasonde (tweedehandsje) vóór de katalysator (niet erachter) vervangen. Het probleem was niet opgelost.
Toen heb ik hem nog een keer laten uitlezen bij de garage en kreeg de volgende foutcode: P0130. Ook weer de lamrasonde.
's Ochtends start de auto niet in één keer. Je moet de auto op het begin 2 á 3 keer starten en flink gas geven om hem aan de praat te krijgen en hem daadwerkelijk te starten.
Als de motor begint te werken als hij net start, ruik ik binnen in de auto een benzinegeur.
Tijdens het rijden stottert de auto enigszins. Hij gaat als het ware niet met volle kracht vooruit, terwijl dat voorheen wel het geval was.
Toen dacht ik bij mezelf; misschien ligt het aan de bougies? Deze vervangen. Geen resultaat echter. Toen kreeg ik een tip van een garage die zei dat het misschien aan de bobine zou kunnen liggen. Bij A klasses was dit een veelvoorkomend probleem. Heb de bobine vervangen voor een tweedehands bobine, en nog geen resultaat. Motorlampje blijft branden en auto rijdt niet optimaal.
Wel moet ik opmerken dat op de autosnelweg de auto gewoon rijdt op hoge toeren. Wat ik ook opmerk is dat het benzineverbruik hoger ligt dan normaal. Ik moet vaker tanken dan voorheen.
Ik ben eigenlijk ten einde raad. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Moet ik misschien de lamrasonde achter de katalysator vervangen? Ik weet het echt niet meer. Ik hoop dat er mensen zijn die mee kunnen denken over de oorzaak. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4074
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

26 jul 2016 22:46

Niet je luchtmassameter rijp voor revisie ?
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

27 jul 2016 08:18

Dit is helaas ook weer een voorbeeld hoe je het niet moet doen :$

Uitlezen en dan " maar wat" proberen . Waarom laat je geen echte juiste diagnose stellen bij de dealer
En of specialist . Dat was echt goedkoper geweest . Mocht het de voorgestelde luchtmassa meter zijn laten wij die eventueel ook repareren wat veel goedkoper is.

Mijn advies : zorg voor de juiste feiten en ga niet wat proberen
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
DouweJansen3
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2016 22:03

27 jul 2016 10:35

@elgriffo, bedankt voor je reactie. Ik ben al naar een aantal garages geweest en die hebben mij verteld dat een diagnose stellen voor dit probleem uren kan duren waardoor de kosten hoog oplopen. Vandaar dat ik probeer om zelf de oorzaak te vinden. Maar je zegt dat de luchtmassameter repareren bij jullie goedkoop is. Wat zijn de kosten daarvoor? Waarschijnlijk gaan jullie solderen of iets dergelijks toch? Ik hoor het wel.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

27 jul 2016 11:05

Een nieuwe kost uit mijn hoofd 1100 euro.
Wij laten ze repareren bij BBA-reman in Utrecht . Kost rond de 300 euro.
Wel je eigen LMM daar heen brengen .

Ik denk dat je voor de diagnose rond de 150 euro moet rekenen voor de meest voor de hand liggende problemen.
Als het daarna een zoektocht wordt zal het duurder worden ...
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 jul 2016 11:16

DouweJansen3 schreef:Ik ben al naar een aantal garages geweest en die hebben mij verteld dat een diagnose stellen voor dit probleem uren kan duren waardoor de kosten hoog oplopen.
Dat zijn garages die geen idee hebben waar ze moeten beginnen. Basisdingen zijn sneller te checken en dealers of specialisten die de W168 (nog) kennen weten waar de grootste risico's zitten.
Logboek S500.
Plaats reactie