Beste forumleden,
Ik heb onlangs een sprinter 516 cdi 366 uit 2009 gekocht.
Deze is terug gekeurd naar 3,5t, geen tachograaf. Trekvermogen 3,5t.
Bij 3000 toeren rijdt deze bus ongeveer 115km/h.
Is dit elektronisch zo geregeld ? dus kan het verwijderd worden, zodat de bus 'normaal'rijdt.
Of zit dit mechanisch in de achteras verhouding ?
Bvd
Arie
sprinter 516 overbrenging/begrenzer
Een 5-serie is/was leverbaar voor een trekgewicht van 9000kg. De aanpassingen in de auto zijn oa een luchtreminstallatie, vangmuil ipv trekhaak en een achteras met de hoogste eindreductie. Waarschijnlijk heb jij die er nu onder. Als je altijd met een kar moet rijden is het uiterst prettig. En hoe het rijdt zonder heb je al beschreven. Een ander cardan is de oplossing.
Only dead fish go with the flow
Op de datakaart van je auto zal dit staan. De dealer kan deze voor je regelen en hij kan je ook een prijs geven hiervoor. Wellicht is het ook mogelijk om een cardan te ruilen. met iemand die het probleem andersom heeft. Het is nu vakantietijd, maar er zullen zich vast meer reacties komen. Er zitten nogal wat techneuten op het forum die er regelmatig mee in hun handen staan. Ik kan zo'n ding net aanwijzen onder je auto.arie516 schreef:bedankt stefan,
hoe kan ik zien wat voor cardan er nu onder zit ?
en dit wisselen is dat te doen ? (kosten technisch)
Er zijn ook een aantal leden die zo'n kaart voor je kunnen opzoeken.
Only dead fish go with the flow
Vandaag met Wensink gebeld, kreeg een monteur aan de telefoon.
Alsof hij water zag/hoorde branden.... Die vraag had hij nog nooit gehad.
Hij moest even wat rondbellen en zou van zich laten horen. leek hem een hele moeilijke klus.
Niks meer gehoord natuurlijk, misschien belt ie morgen wel
Alsof hij water zag/hoorde branden.... Die vraag had hij nog nooit gehad.
Hij moest even wat rondbellen en zou van zich laten horen. leek hem een hele moeilijke klus.
Niks meer gehoord natuurlijk, misschien belt ie morgen wel
Ik heb effe geen zin om te zoeken, maar in de optielijst van de sprinter kan je aangeven welke eindreductie je wilt hebben. Beter effe een MB bedrijfswagen goeroe bellen. Ik heb eventueel wel een naam en nummer voor je.
Only dead fish go with the flow
Bovenaan staan er twee die je standaard op een gesloten bestel 516 kunt configureren. Een stukkie verder naar onder staat ook nog een andere banden maat. Wellicht kan hier ook nog gekozen worden voor een lagere band waardoor je een 2e verandering kunt verwezelijken
- Bijlagen
-
- image.png (189.36 KiB) 1430 keer bekeken
Only dead fish go with the flow
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
Bij een Sprinter 5 ton kan je verschillende achterasverhoudingen hebben.
Met de standaard banden 195/75R16 en de hangdeschakelde bak geeft dit volgende toerentallen bij 120
3.923 geeft 2400 toeren
4.364 geeft 2650
4.727 geeft 2800
Ben je zeker dat dit een 516 is en geen 515
Deze laatste heft andere overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak.
De achterasverhouding veranderen kan, maar is vrij duur.
Met de standaard banden 195/75R16 en de hangdeschakelde bak geeft dit volgende toerentallen bij 120
3.923 geeft 2400 toeren
4.364 geeft 2650
4.727 geeft 2800
Ben je zeker dat dit een 516 is en geen 515
Deze laatste heft andere overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak.
De achterasverhouding veranderen kan, maar is vrij duur.
er staat overal 516 dus dat zal dan wel.
ik zou dus de 4.3 overbrenging hebben maar zit zeker ver boven de 2650 toeren. zoals gezegd 3000rpm bij 115 km/h.
De banden maat is 205/75r16.
Inmiddels begrijp ik dat de pignon en kroonwiel vervangen kunnen worden in de achteras, in een andere verhouding, om bv de 3.9 overbrenging te krijgen.
Wensink wil hier niet aan beginnen. Hebben ooit 1x een achteras vervangen en die auto is nooit meer storingsvrij geweest werd mij verteld.
Dit kwam met name door de automaat (heb ik ook).
Dus ik hoop dat er nog mensen van dit forum reageren die dit wel eens gedaan hebben, of iemand weten die dit heeft gedaan.
Het zou mij een hoop rijplezier opleveren
ik zou dus de 4.3 overbrenging hebben maar zit zeker ver boven de 2650 toeren. zoals gezegd 3000rpm bij 115 km/h.
De banden maat is 205/75r16.
Inmiddels begrijp ik dat de pignon en kroonwiel vervangen kunnen worden in de achteras, in een andere verhouding, om bv de 3.9 overbrenging te krijgen.
Wensink wil hier niet aan beginnen. Hebben ooit 1x een achteras vervangen en die auto is nooit meer storingsvrij geweest werd mij verteld.
Dit kwam met name door de automaat (heb ik ook).
Dus ik hoop dat er nog mensen van dit forum reageren die dit wel eens gedaan hebben, of iemand weten die dit heeft gedaan.
Het zou mij een hoop rijplezier opleveren
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
De automaat maakt inderdaad een verschil.
Als je de achterbrugverhouding wijzigt op een sprinter automaat mag je onmiddellijk de stuurdoos van de automaat mee vervangen.
Anders krijg je het niet goed.
Een vijftrapsautomaat mag je geen te lange eindverhouding geven. Anders vertrekt hij verschrikkelijk loom vanuit stilstand.
Ik bekijk morgen de mogelijkheden eens.
Als je de achterbrugverhouding wijzigt op een sprinter automaat mag je onmiddellijk de stuurdoos van de automaat mee vervangen.
Anders krijg je het niet goed.
Een vijftrapsautomaat mag je geen te lange eindverhouding geven. Anders vertrekt hij verschrikkelijk loom vanuit stilstand.
Ik bekijk morgen de mogelijkheden eens.
In Johan Turbo zal hij technisch zijn meerdere moeten herkennen. Johan weet waarschijnlijk zelfs hoe een diff smaakt.arie516 schreef:als ik hem mag lastig vallen graag, PM maar.Stefan schreef: Beter effe een MB bedrijfswagen goeroe bellen. Ik heb eventueel wel een naam en nummer voor je.
Only dead fish go with the flow