Hallo,
Gezocht maar nog niet gevonden, een antwoord of juiste tip inzake het volgende;
Bij stationaire draaien van de motor en het aanstaan van de aanjager/blower hoor ik een vervelend geluid. Als of er een lager niet lekker draait. De Airco staat dan niet aan. (rode led brand)
Indien ik minimaal (zeg 50 toeren) gas geef is het geluid weg.
Indien ik de Airco aanzet is het geluid weg.
Indien ik het gehele aanjager/blower/airco systeem om nul zet is het geluid weg.
Het geluid lijkt mij ergens uit het midden van mijn dashboard te komen.
De Airco heeft circa 1 maand geleden onderhoud gehad en is bijgevuld. Het geluid is overigens het zelfde gebleven als voor dit onderhoud. Ik vermoed dus dat het ook niet aan mijn airco(pomp) ligt.
Het betreft een W211 E200 uit 2003 met een standaard 2 zone airco systeem. De kachelmotor die deels zichtbaar achter het interieurfilter zit bij deze 4 cilinder aan de rechterzijde. (bij de 6 cilindermotoren aan de linker zijde, meen ik)
Wie zegt dit iets of herkent het? En wie weet een oorzaak/oplossing of een goede tip?
Zelf zou ik om te beginnen de kachelmotor wel willen demonteren en schoonmaken/smeren.
Alleen hoe kom ik daarbij?
Alvast dank voor reactie's
W211 Geluid aanjager/blower/kachelmotor
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 14 mar 2015 20:27
- Mercedes-Benz: E (W211) 1.8 Kompressor Avantgarde Automaat uit 2003
- Locatie: IJsselstein
Kun je die kachelmotor zien? Zo ja, misschien even (kortdurend en voorzichtig!) blokkeren door er iets tussen te steken (in stilstand). Als het geluid bij aanzetten wegblijft weet je in ieder geval dat je de boosdoener gevonden hebt
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 14 mar 2015 20:27
- Mercedes-Benz: E (W211) 1.8 Kompressor Avantgarde Automaat uit 2003
- Locatie: IJsselstein
Tja.. de kachelmotor kort blokkeren. Aardige tip maar wel een beetje risicovol.
Ga er eens over nadenken maar hoop op meer nóg betere tips!
Thanks.
Ga er eens over nadenken maar hoop op meer nóg betere tips!
Thanks.
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 14 mar 2015 20:27
- Mercedes-Benz: E (W211) 1.8 Kompressor Avantgarde Automaat uit 2003
- Locatie: IJsselstein
Dat lijkt goed idee, die stekker.
Maar hoe kom ik er bij? Wat moet zoal los..?
Maar hoe kom ik er bij? Wat moet zoal los..?
- de Boer 123
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 26 dec 2015 00:11
- Mercedes-Benz: E 320 cdi
- Specialisatie: mechanisatie
- Locatie: Friesland
rechts onder je dashboardkastje kun je de onderbeplating losdraaien ik meende iets van 4maal torx
dan kun je er zo bij,
echter kun je toch bij een w211 gewoon op de 0 drukken in het midden van je display?
dan is hij ook uit!
misschien ook nog te proberen om je kachelmotor zelf sneller of langzamer te laten draaien met die knoppen
links en rechts van de 0
gr rick,
dan kun je er zo bij,
echter kun je toch bij een w211 gewoon op de 0 drukken in het midden van je display?
dan is hij ook uit!
misschien ook nog te proberen om je kachelmotor zelf sneller of langzamer te laten draaien met die knoppen
links en rechts van de 0
gr rick,
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 14 mar 2015 20:27
- Mercedes-Benz: E (W211) 1.8 Kompressor Avantgarde Automaat uit 2003
- Locatie: IJsselstein
Dank Rick,
Ja, je hebt gelijk. Door op de "0" te drukken staat de kachelmotor ook stil. Geluid is dan weg.
Wat ik mij zelf alleen afvraag is of er iets ergens in het midden van mijn dashboard zit wat het geluid zou kunnen veroorzaken. Ik hoop door wellicht de kachelmotor schoon te maken en te smeren (is WD40 oké?) het geluid weg is. Maar ik twijfel daar nu juist zo over aangezien deze aan de rechter zijde zit.
Het sneller of langzamer zetten van de aanjager heeft soms wel en soms geen invloed op het geluid.
Het laten verdwijnen van het geluid lukt 'altijd' met aanzetten van airco en/of het op "0" zetten van het gehele systeem.
Dank voor de beschrijving waar ik moet zijn voor het bereiken van de kachelmotor.
Zal zien.. en horen..
Ja, je hebt gelijk. Door op de "0" te drukken staat de kachelmotor ook stil. Geluid is dan weg.
Wat ik mij zelf alleen afvraag is of er iets ergens in het midden van mijn dashboard zit wat het geluid zou kunnen veroorzaken. Ik hoop door wellicht de kachelmotor schoon te maken en te smeren (is WD40 oké?) het geluid weg is. Maar ik twijfel daar nu juist zo over aangezien deze aan de rechter zijde zit.
Het sneller of langzamer zetten van de aanjager heeft soms wel en soms geen invloed op het geluid.
Het laten verdwijnen van het geluid lukt 'altijd' met aanzetten van airco en/of het op "0" zetten van het gehele systeem.
Dank voor de beschrijving waar ik moet zijn voor het bereiken van de kachelmotor.
Zal zien.. en horen..
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 14 mar 2015 20:27
- Mercedes-Benz: E (W211) 1.8 Kompressor Avantgarde Automaat uit 2003
- Locatie: IJsselstein
Hallo,
Inmiddels te kachelmotor "gevonden".
Gedemonteerd, nauwelijks vuil en lijkt geruisloos te draaien.
Alles weer terug geplaatst maar geluiden zoals beschreven zijn onveranderd.
Kan iemand mij vertellen wat er EN waar er iets gebeurt als ik de Airco aanzet? Het geluid is dan namelijk weg. Los van het feit dat het geluid weg is als het systeem geheel op "0" staat.
Gaat er ergens een klep open of dicht? Is er iets dat mee draait met de kachelmotor of deze doet versnellen? Iets dergelijks.
Lijkt erop dat ik het daar ergens moet zoeken..
Inmiddels te kachelmotor "gevonden".
Gedemonteerd, nauwelijks vuil en lijkt geruisloos te draaien.
Alles weer terug geplaatst maar geluiden zoals beschreven zijn onveranderd.
Kan iemand mij vertellen wat er EN waar er iets gebeurt als ik de Airco aanzet? Het geluid is dan namelijk weg. Los van het feit dat het geluid weg is als het systeem geheel op "0" staat.
Gaat er ergens een klep open of dicht? Is er iets dat mee draait met de kachelmotor of deze doet versnellen? Iets dergelijks.
Lijkt erop dat ik het daar ergens moet zoeken..
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 14 mar 2015 20:27
- Mercedes-Benz: E (W211) 1.8 Kompressor Avantgarde Automaat uit 2003
- Locatie: IJsselstein
Dank voor reactie Plorie,
Heb kachelmotor/blower bewust goed strak vast gezet omdat ik iets dergelijks ook bedacht.
Helaas niet het gewenste resultaat..
Als iemand nog suggestie heeft lees ik dat graag!
Heb kachelmotor/blower bewust goed strak vast gezet omdat ik iets dergelijks ook bedacht.
Helaas niet het gewenste resultaat..
Als iemand nog suggestie heeft lees ik dat graag!
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 14 mar 2015 20:27
- Mercedes-Benz: E (W211) 1.8 Kompressor Avantgarde Automaat uit 2003
- Locatie: IJsselstein
Is mij niet opgevallen. Heb gewoon de boel goed vast gedraaid waardoor er volgens mij geen trillingen kunnen onstaan die het genoemde geluid geeft.
Nog meer of andere suggesties -van iemand?
Nog meer of andere suggesties -van iemand?
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
- Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i
Oud topic effe bovenhalen.
Is dit ondertussen opgelost ? En hoe.
Zit sinds een goeie week met hetzelfde verhaal... net of er een blaadje ergens tegenaan zit.
Heb nog niets open gehaald en kan nog niets bevestigen maar lijkt me sterk dat zoiets door een interieurfilter geraakt.
Is dit ondertussen opgelost ? En hoe.
Zit sinds een goeie week met hetzelfde verhaal... net of er een blaadje ergens tegenaan zit.
Heb nog niets open gehaald en kan nog niets bevestigen maar lijkt me sterk dat zoiets door een interieurfilter geraakt.
- denman1710
- Donateur
- Berichten: 2849
- Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
- Locatie: Westen des (bra)lands
- Contacteer:
Borguy schreef:Oud topic effe bovenhalen.
Is dit ondertussen opgelost ? En hoe.
Zit sinds een goeie week met hetzelfde verhaal... net of er een blaadje ergens tegenaan zit.
Heb nog niets open gehaald en kan nog niets bevestigen maar lijkt me sterk dat zoiets door een interieurfilter geraakt.
Ik had zo'n zelfde gekke piep/aanloopgeluid bij mijn A208 en bij bleek het de weerstand te zijn.
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=88494
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Kan ook het lager van de elektromotor zijn. Ik heb er inmiddels een andere in.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....