Hallo allemaal,
Omdat ik bij andere automerken altijd kant en klare koelvloeistof heb gebruikt voor het bijvullen lijkt dit mij Mercedes anders te werken.
Wie geeft mij duidelijkheid.
Ik heb in mijn motor blauwe koelvloeistof zitten. Van de week heb ik een flesje bij de MB-dealer gehaald en die is ook van dezelfde kleur. Echter hier staat op dat ik deze 1 op 1 moet mengen met water???
De magazijnmedewerker adviseerde mij alleen alleen een klein beetje water toe te voegen aan mijn huidige koelvloeistof reservoir mocht in de toekomst het koelvloeistofpeil gezakt zijn. Puur mocht niet. Hij vond het eigenlijk niet nodig dat ik een 1L fles kocht
Ik snap er nu niks van.
Vragen:
- Is er een andere kant en klare koelvloeistof mix te koop geschikt voor mijn W169 uit 2008? Die ik dus wel direct kan bijvullen indien nodig, zoals ik bij andere merken gewend ben.
- Of moet ik mijn gekochte koelvloeistof eerst 1 op 1 mengen met water en dan eventueel bijvullen?
Confused
Koelvloeistof - ben in de war ??
- ElGriffo
- Berichten: 8356
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Mercedes werkt met antivries met toevoegingen zoals anti corrosie , statisch en heeft smerende eigenschappen .
En moet je inderdaad 1 op 1 mengen voor -35 graden . Meer water mag ook maar dan daalt het vriespunt .
Bij bijvullen dus inderdaad gewoon water .
Je vorst beveiliging daalt dan iets naar -34
Vervangingstermijn is 250000 km en uit mijn hoofd 10 of 15 jaar.
In ieder geval geen kant en klare meuk van de Aldi
En moet je inderdaad 1 op 1 mengen voor -35 graden . Meer water mag ook maar dan daalt het vriespunt .
Bij bijvullen dus inderdaad gewoon water .
Je vorst beveiliging daalt dan iets naar -34
Vervangingstermijn is 250000 km en uit mijn hoofd 10 of 15 jaar.
In ieder geval geen kant en klare meuk van de Aldi
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- ElGriffo
- Berichten: 8356
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Wilde het er al bij zetten ...
Maar dacht , zo flauw zullen ze hier toch wel niet zijn
Maar tis inderdaad hoe je het bekijkt
En ehhh bedankt he
Maar dacht , zo flauw zullen ze hier toch wel niet zijn
Maar tis inderdaad hoe je het bekijkt
En ehhh bedankt he
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
ElGriffo schreef:Mercedes werkt met antivries met toevoegingen zoals anti corrosie , statisch en heeft smerende eigenschappen .
En moet je inderdaad 1 op 1 mengen voor -35 graden . Meer water mag ook maar dan daalt het vriespunt .
Bij bijvullen dus inderdaad gewoon water .
Je vorst beveiliging daalt dan iets naar -34
Vervangingstermijn is 250000 km en uit mijn hoofd 10 of 15 jaar.
In ieder geval geen kant en klare meuk van de Aldi
Dank voor je reactie.
Begrijp ik het goed dat bijvullen met gewoon drinkwater kan of moet dit echt demiwater zijn?
En het 1 op 1 mixen, adviseer je ook daarbij demiwater?
Kan ik volgens jou een 1 op 1 mix maken en bewaren, om later eventueel bij te vullen, of gaat dit ten koste van de kwaliteit?
Je kan het vooraf al mixen en bewaren. Het spul vergaat niet binnen een eeuw. Maaaaaaar wat zou je je zorgen maken als het nog niet nodig is? Bij twijfel of je peil zakt gewoon wat vaker checken. Mocht het dan nodig zijn kan je altijd nog je ding doen. Relax
Only dead fish go with the flow
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Op deze site staat alle info over koelvloeistof
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
ik wist niet eens dat mercedes koelvloeistof mengbaar verkocht weer wat geleerd dat daar zelfs nog handel in zit om maar ff te zeggen meeste word kant en klaar verkocht
wat mij van mijn schooltijd bij is gebleven is dat je de ene kleur koelvloeistof niet met de andere kan mengen
volgens mij kan blauw alleen maar met blauw werken en rood kan wel bij blauw in
maar goed in dit hollandse klimaat zou ik mij niet bijzonder veel zorgen maken over welke koelvoeistof als ze maar tegen een beetje vorts kunnen wat de meeste kunnen
in mijn w114 heb ik zelfs gewoone action blauwe koelvloeistof en tot op heden niks nada nergens last van zo heb ik ook wel een half jaar op water gereden dit was weleens probleem matisch met de verdamper maar goed les geld
als ik nu het systeem weer zou moeten vullen zou ik er nu rood in doen dit mede omdat we nu 2000 L( overgenomen voor de prijs van het statigeld van 2 IBCs omdat de klant er geen kant mee op kon) rode koelvloeistaof hebben staan
wat mij van mijn schooltijd bij is gebleven is dat je de ene kleur koelvloeistof niet met de andere kan mengen
volgens mij kan blauw alleen maar met blauw werken en rood kan wel bij blauw in
maar goed in dit hollandse klimaat zou ik mij niet bijzonder veel zorgen maken over welke koelvoeistof als ze maar tegen een beetje vorts kunnen wat de meeste kunnen
in mijn w114 heb ik zelfs gewoone action blauwe koelvloeistof en tot op heden niks nada nergens last van zo heb ik ook wel een half jaar op water gereden dit was weleens probleem matisch met de verdamper maar goed les geld
als ik nu het systeem weer zou moeten vullen zou ik er nu rood in doen dit mede omdat we nu 2000 L( overgenomen voor de prijs van het statigeld van 2 IBCs omdat de klant er geen kant mee op kon) rode koelvloeistaof hebben staan
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
- Mercedes-Benz: W463 G300D,
- Specialisatie: G-klasse/ W168
- Locatie: Arnhem
De kleur zegt niets over de samenstelling.
Het is van belang dat de anti-vries / koelvloeistof niet reageert met de metalen waar het blok van gemaakt is.
Aluminium kan door de ene soort helemaal weg coroderen.
Gr
Het is van belang dat de anti-vries / koelvloeistof niet reageert met de metalen waar het blok van gemaakt is.
Aluminium kan door de ene soort helemaal weg coroderen.
Gr
- ElGriffo
- Berichten: 8356
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Juist de corrosie is van belang van de lichtmetalen motorblokken .
Vaak gaan ook de stalen bouten vast zitten in Alu koppen omdat er verkeerd water tussendoor sijpelt
Vaak gaan ook de stalen bouten vast zitten in Alu koppen omdat er verkeerd water tussendoor sijpelt
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
De kleur bepaald juist de samenstelling:De kleur zegt niets over de samenstelling.
Koelvloeistof bestaat uit 51,5% (gedemineraliseerd) water, 46%
glycerine of glycol en 2,5% additieven, waarbij de glycol hetzij mono ethyleen
glycol (MEG of kortweg EG) of mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG)
is. Voor oudere auto's en motoren (grofweg voor 2000) geld dat er vaak
'groene' of 'blauwe' M97B44-A vloeistof in zit. De kleur duidt op de
samenstelling.
G11 (M97B44-A) groen of blauw MEG
G11 (M97B44-D) paars of oranje MEG
G11 (M97B51-A1) geel MPG
G12 (OAT) roze MEG
G12+ (HOAT) roze/rood MEG
G12++ (HOAT) paars MEG
G13 (HOAT) paars (glycerine basis)
Koelvloeistof tast niet de metalen aan in een motorblok, maar kan wel pakking(en) van oudere auto's aantasten.
Op onderstaande foto een koppakking van een 1991 benz die langdurig met G12+ rond heeft gereden.
Je ziet duidelijk de aantasting op het pakkingsmateriaal op de plaatsen van de koelkanalen rond de cilinders waarbij uiteindelijk rechts boven een doorslag tussen olie- en koelkanaal is ontstaan met als gevolg olie in de koelvloeistof.