Beste mensen,
Ik heb een probleem met mijn viano waar ik niet uit kom en zou het zeer op prijs stellen als iemand mij kan helpen om de oorzaak te vinden.
Ik ben ong. een maand de eigenaar van een:
Viano 2.2 cdi 150 pk dubbele cabine bj 2005
18" LM velgen met zomerbanden
285000 km
De auto trilt tussen 2000 en 2500 toeren bij alle versnellingen met name tweede versnelling is het goed voelbaar. Trilling is niet in het stuur maar voelbaar vanuit de onderkant van de auto.
Bij volgas geven trekt de auto niet vloeiend weg maar het gaat gepaard met een vibratie/trilling wat erg vervelend is.
Wat is er allemaal gedaan door mijn garage:
Twee motorsteunen en versnellingsbaksteun vervangen - trilling bleef hetzelfde
Vliegwiel en koppelingsset vervangen - trilling bleef hetzelfde ( dit zou de oorzaak zijn volgens een zeer ervaren mercedes monteur)
Versnellingsbak laten nakijken door een specialist, open gemaakt en goed bevonden en weer dicht.
Cardanas naar een specialist, kruiskoppeling vervangen en opnieuw uitgelijnd - trilling verminderd maar niet verdwenen.
Cardanas opnieuw gedemonteerd en naar hetzelfde bedrijf gestuurd om er echt goed naar te kijken of de as echt 100% goed is, de monteur daar heeft gezegd dat hij maar de helft heeft gekregen de vorige keer ( terwijl het toch in z'n geheel afgeleverd was), nu in z'n geheel uitgelijnd en volgens hun is de as nu 100% - trilling nog steeds aanwezig
Ik ben nu in totaal 2000 euro lichter en het probleem is er nog steeds en ben bang om naar een andere garage te gaan, heb eigenlijk het geld niet meer om uit te geven maar de trilling vind ik ook zeer vervelend. Mijn bedoeling was om met deze auto heel wat jaren te rijden (eigenlijk op te rijden) aangezien je met een goed onderhouden mercedes 4 a 5 ton aan km's vooruit kan. Sinds de aankoop heb ik nog geen eens zin om de auto schoon te maken vanwege deze probleem.
Bij de aankoop heb ik ook de originele 16"velgen erbij gekocht met bijna nieuwe michelin winterbanden erop.
Er was ook een soort zoemend geluid te horen van de rechtervoorwiel bij lage snelheid wat voor mij een wiellager leek. Mijn garage zei dat dit echt door de zomerbanden kwam. Om dit te testen heb ik de 18"velgen eraf gehaald en de 16"met winterbanden gemonteerd. Zoemend geluid was er niet meer maar de vervelende trilling werd ook anders. Bij de eerste en tweede versnelling voelde ik het niet meer maar derde versnelling was nog steeds hetzelfde. Ik dacht misschien ligt het ook aan de 18"velgen of aan de zomerbanden daarop. Ik ben naar een bandenspeciaalzaak gereden waarvan ik weet dat hij al ruim 20 jaar die zaak heeft, dus een ervaren bandenspecialist. Hij heeft gereden met de winterbanden maar zijn bevinding was echt dat deze trilling niets te maken kan hebben met velgen of banden. Om het goed te voelen heeft hij ook wat niet te rustig gereden . Flink gas geven en zo. Toen was het ook weer in de tweede versnelling te voelen.
Ik weet nu eigenlijk niet meer wat ik moet doen. Ben ook van plan om over 4 weken met vakantie te gaan met deze auto. Heen en weer denk ik dat ik rond de 10.000 km ga rijden. Ene kant weet ik niet of deze trilling problemen kan veroorzaken in verschillende landen ( wat ik echt niet zou willen) en aan de andere kant zou het toch wat prettiger zijn om zonder deze vervelende trilling die km's te maken.
Als er mensen zijn die hetzelfde probleem hebben gehad of een vermoeden hebben waar het aan kan liggen zou ik het zeer op prijs stellen.
W639 Viano vervelende trilling probleem
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
Ook moeten ze eens de injectorentest doen.
Ik heb al meegemaakt dat een te grote afwijking tussen de injectoren een trilling veroorzaakt als je de motor zwaar belast.
Op deellast draait die dan perfect.
Ik heb al meegemaakt dat een te grote afwijking tussen de injectoren een trilling veroorzaakt als je de motor zwaar belast.
Op deellast draait die dan perfect.
Heb het nagevraagd bij me garage. Hij zegt dat hij het visueel bekeken heeft en met het oog was er niets te zien.
Is er een manier om dit goed te kontroleren. Vervangen en dan kijken of dat het is kan wel maar dat is ook niet meer wat ik wil.
Is er een manier om dit goed te kontroleren. Vervangen en dan kijken of dat het is kan wel maar dat is ook niet meer wat ik wil.
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
Eerst traagloopcompensatie van de injecteren nazien met de Star.
Als daar afwijking op zit is dat al een indicatie.
Anders volledige injectortest via star doorlopen inclusief lektest. Dat kan een klein uur duren.
4 injectors vervangen is een serieuze hap uit je budget.
Als daar afwijking op zit is dat al een indicatie.
Anders volledige injectortest via star doorlopen inclusief lektest. Dat kan een klein uur duren.
4 injectors vervangen is een serieuze hap uit je budget.
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
daar denk je normaal niet zo snel over na maar inderdaat de verstuivers kunnen ook nog een rol spelen maar zou dat geen melding moeten geven ?
het grootste probleem bij de vito is dat er meestal buizinigd is op onder houd of niet op tijd op gereageerd zo heb je meestal bij de vito de black deth ( dikke drab van uit laat gassen ) rond om je verstuivers en daarbij staan de verstuivers er nog wel eens om bekkend dat ze vast zitten en aangezien er bij de vito weinig ruimte boven de motor te vinden is dan wil dat nog wel eens tijd kosten dat geeft ook meteen aan waar de meeste kosten in zitten
ik heb bij mijn vito 115 cdi automaat uit 2006 een verstuiver los gehaald en een nieuw brandplaatje onder gelegd hierbij waren mijn totale kosten ongeveer € 50,- inclusief aanschaf speciaal gereedschap dit kwam mede om dat ik alles zelf heb gedaan en de verstuivers zitten vervelend vast kan ik uit ervaring melden
ik heb van te voren wel eerst aan de star gezeten om te kijken of de verstuivers binnen de waarden vallen dit was bij mij wel het geval ik had alleen een brandplaatje lek
mijn draadje over de vestuivers
succes gr pascal
het grootste probleem bij de vito is dat er meestal buizinigd is op onder houd of niet op tijd op gereageerd zo heb je meestal bij de vito de black deth ( dikke drab van uit laat gassen ) rond om je verstuivers en daarbij staan de verstuivers er nog wel eens om bekkend dat ze vast zitten en aangezien er bij de vito weinig ruimte boven de motor te vinden is dan wil dat nog wel eens tijd kosten dat geeft ook meteen aan waar de meeste kosten in zitten
ik heb bij mijn vito 115 cdi automaat uit 2006 een verstuiver los gehaald en een nieuw brandplaatje onder gelegd hierbij waren mijn totale kosten ongeveer € 50,- inclusief aanschaf speciaal gereedschap dit kwam mede om dat ik alles zelf heb gedaan en de verstuivers zitten vervelend vast kan ik uit ervaring melden
ik heb van te voren wel eerst aan de star gezeten om te kijken of de verstuivers binnen de waarden vallen dit was bij mij wel het geval ik had alleen een brandplaatje lek
mijn draadje over de vestuivers
succes gr pascal
- Cornelis
- Berichten: 11202
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Het is idd ook de vraag of de trilling uit de motor komt zo niet, hoe zijn je remschijven?
Kleine oneffenheid op het montagevlak of een net niet lekker gemonteerde schijf en je hebt al een "slingerende" velg.
Kleine oneffenheid op het montagevlak of een net niet lekker gemonteerde schijf en je hebt al een "slingerende" velg.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Als het een slingerende velg zou zijn dan zou het toch continue moeten trillen, het is echt alleen tussen 2000 en 2500 toeren daarna niet meer. Voor de rest rijdt de auto heel goed en trekt goed op. Ik heb ook het gevoel dat het niet uit de motor komt maar meer uit de draaiende delen. Wat ik wel raar vind is dat de trilling veranderd is na de velgenwisseling
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Is het bij 2000-2500rpm ongeacht de snelheid? (dus bij veranderen van versnelling op dezelfde snelheid is het weg?)
Logboek S500.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5672
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Als het in alle versnellingen bij het zelfde toerental is, zou ik eerder aan de motor denken.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- MBcoupe
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 24 mei 2007 15:41
- Mercedes-Benz: W169 A150 Avantgarde / W245 B200 Sports Tourer/ R170 SLK200
- Specialisatie: Onderdelen & Accesoires
- Locatie: Oud Gastel
- Contacteer:
Vliegwiel !!!!
wellicht dat hier ruimte op zit en dit ga je echt merken door heel de auto.
Als de aandrijfas uitgesloten is dan zou ik toch zeker dit controleren, helaas moet dan wel de bak los om dit te controleren.
wellicht dat hier ruimte op zit en dit ga je echt merken door heel de auto.
Als de aandrijfas uitgesloten is dan zou ik toch zeker dit controleren, helaas moet dan wel de bak los om dit te controleren.