Kompressor defect?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
jazzdries
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2016 23:03

06 jun 2016 23:19

Hallo,

Sinds vandaag nieuw op het forum en ben al een aantal nuttige tips en antwoorden tegengekomen.
Ik ben jazzdries en rijd al een jaar of 5 in een SLK R170 kompressor uit 1998 ( kmstand inmiddels 180.000 ).
Eigenlijk zonder problemen tot gisteren.
De auto komt niet meer op toeren boven de 3000 toeren in alle versnellingen en verliest vermogen.
Het is een handgeschakelde 5 bak.
Vandaag laten uitlezen en de valve sensor van de charger geeft een error. De garage heeft geconstateerd dat de kompressor kapot is, omdat bij gasgeven boven de 2000 toeren als de katalysator aanslaat, geen druk in de slang ( slang die naar de valve sensor/klep loopt ) wordt gegenereerd.
Nu ben ik al regelmatig op het forum tegengekomen dat een kompressor van Mercedes vrijwel nooit kapot gaat en dat het in dit soort gevallen vaak de luchtmassa meter betreft.
Wie kan mij een second opinion geven, voordat ik een nieuwe kompressor laat plaatsen en het probleem erna nog niet blijkt te zijn verholpen?
Alvast dank.
Ook ben ik op zoek geweest naar een Slk r170 expert in de omgeving van Arnhem, maar ben er nog niet in geslaagd.
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

07 jun 2016 10:18

Op de compressor zit een electromagnetische koppeling.
Die of haar aansturing zal het eerder begeven dan de compressor zelf, denk ik.
Misschien eens bij een andere garage of een dealer binnenstappen voor diagnose.
jazzdries
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2016 23:03

07 jun 2016 12:14

Thnx voor je reactie.
De kompressor slaat aan, maar genereert geen druk.
Nog even wat reacties afwachten op het forum. Ik hoop op wat meer soortgelijke voorvallen.
Gebruikersavatar
Geertjan
Berichten: 949
Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
Mercedes-Benz: 300SL24v.
Locatie: Veluwezoom

07 jun 2016 14:46

Controleer even of je http://www.ebay.co.uk/itm/MERCEDES-W202 ... Swv0tVLEiK niet lek is ...
Mercedes maakt rijden geweldig ;).
jazzdries
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2016 23:03

07 jun 2016 14:54

De slang is niet lek, is gecontroleerd.
Er onststaat geen druk.
Zojuist merkte ik dat ik de compressor wel hoor en kwam zelfs tot meer dan 5000 toeren in de 2e versnelling.
Weliswaar met horten en stoten. De stekker van de luchtmassa meter tijdens lopende motor verwijderd, maar kan dan geen gas geven en als ik zonder stekker de auto wil starten, lukt dat niet eens.
Gebruikersavatar
Geertjan
Berichten: 949
Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
Mercedes-Benz: 300SL24v.
Locatie: Veluwezoom

07 jun 2016 14:58

Er zit ook voldoende olie in ... hij lekt niet?
Mercedes maakt rijden geweldig ;).
jazzdries
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2016 23:03

07 jun 2016 18:21

Dat weet ik niet. Het is nog niet gedemonteerd. Kan dat een oorzaak zijn dat de motor inhoudt?
jazzdries
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2016 23:03

07 jun 2016 23:44

Heeft iemand al ervaring hiermee gehad en wat is er aan gerepareerd om het weer goed te krijgen?
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

09 jun 2016 22:16

In de compressor zit een elektrisch gestuurde terugstroomklep die de laaddruk regelt. Als je geen koppel vraagt staat deze open zodat de compressor geen tegendruk heeft en vrij draait. Misschien sluit deze niet meer.
Gebruikersavatar
Geertjan
Berichten: 949
Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
Mercedes-Benz: 300SL24v.
Locatie: Veluwezoom

09 jun 2016 22:58

Zo te zien kun je de compressor niet tijdelijk overbruggen met een kortere riem, of je moet wel heel creatief zijn. Vaak kan dit wel met auto's waarvan bijvoorbeeld de aircopomp het opeens begeeft en dan kan er tenminste nog gereden worden(, zoals bij een vakantie in het buitenland) ...
SLK compressorriem.jpg
SLK compressorriem.jpg (78.49 KiB) 3917 keer bekeken
Dus voor onderzoek (en reparatie) moet de auto daadwerkelijk buiten dienst worden genomen...de lengte van deze riem is 6PK1873 (+- 6 mm.). Bij twijfel de riem uiteraard meteen vervangen :goedzo:.
Mercedes maakt rijden geweldig ;).
Sprang
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2016 14:20
Mercedes-Benz: Slk 230 kompressor

26 okt 2016 15:37

zelf ook problemen met een SLK 230 kompressor soms slaat tie aan soms ook niet soms wel eens op stukken dan werkt tie voel je hem trekken en dan ineens poef werkt het niet meer je mist heel veel vermogen dan soms rij ik dan 1 a 2 km verder en doet hij het weer. soms dan als de auto lang stil heeft gestaan doet hij het weer en soms dan de hele reis bvb niet meer.

laten uitlezen maar geen rare dingen gevonden geen meldingen

Help het is frustrerend als je vermogen verliest in zn mooie snelle auto :P
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

26 okt 2016 19:50

Magneetkoppeling lees je veel terug.
http://www.mbslk.de/modules.php?op=modl ... &highlight
Gebruikersavatar
bart1
Berichten: 489
Lid geworden op: 06 nov 2014 12:01
Mercedes-Benz: Cl203 C200 sportcoupe BJ 2001
Specialisatie: Auto poetsen...

26 okt 2016 20:25

Ik heb een soort gelijke ervaring gehad, al heb ik een kompressor sportcoupe 150.000 km...
Ik had niet het volle vermogen, tot dat Dennis aan mij vroeg of het (grote rvs met 4 slangen onderzijde v d auto) benzine filter al een is vervangen.... zo gezegd zo gedaan en nooit meer vermogen verlies gehad en trekt als een speer :o
Uitlezen gaf aan, luchtklep, terugslagventiel etc. maar het kan van alles zijn zo blijkt
Gezien jou auto op 180.000 km zit zou het kunnen zijn? of al eens vervangen? al is er nog veel meer mogelijk maar wie weet.
Ik heb geen auto maar een Benz for ever :D
Plaats reactie