mijn w639 is binnen kort toe aan nieuwe schokbrekers achter omdat ik soms op diverse wegen wel eens op een paard aan het rijden ben van wege het schommelen/hobbelen en als ik door de vogelbek bij emmeloord kom richting lelystad rij dan zit er hobbel in de weg als ik daar met 130 km/h door rij dan komt achter zelfs los van de grond althans de ars knipperd dan meteen
maar nu ben ik aan het kijken wat ik het beste kan nemen
nou kan ik voor orgineel mercedes gaan en ik zou ook een A merk kunnen nemen bij mijn grossier
dus de vraag is wat is het beste OE of een ander A merk ? en welk merk dan ?
zit er in schokbrekers ook verschil in de varianten kwa toegestaande gewichten (bijv. zware varriant) ? of zit dit alleen in de veren
ik hoor graag van jullie gr pascal
w639 schokbrekers achter welk merk
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
zover ik weet heb ik geen niveau regelingplorie schreef:Met Sachs of Bilstein zit je altijd wel goed.
Gaat het om 'gewone' dempers of met niveauregeling?
- Daffiedolf
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 18 nov 2009 19:32
- Mercedes-Benz: W202 w220 cdi 1999
Zijn er ook Koni's leverbaar voor een Benz? Heb ik ooit onder een auto gehad vanwege trekken van de caravan. Buitencategorie!
- Jeroen
- Berichten: 25792
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Uhm... Als ik met 130 in een volgeladen bus door zo'n bocht over zo'n hobbel zou gaan zou mijn aars ook knipperen...
Of was dat de vraag niet?
gr J
Of was dat de vraag niet?
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
nee dit was niet de vraagJeroen schreef:Uhm... Als ik met 130 in een volgeladen bus door zo'n bocht over zo'n hobbel zou gaan zou mijn aars ook knipperen...
Of was dat de vraag niet?
gr J
maar de bocht ligt er mooi in 120 km/h is haalbaar bij droog weg dek en dan kan je weer door naar de 130 de hobbel ligt net terhoogte van de afrit dus daar zit nog een stukje tussen maar dat deet ie daar voor niet ( of de weg is onderhand dus danig verzakt dat de bult hoger geworden is )
en daar komt bij vol geladen was ie van de week met extra hydraulische koppelingen circa 10 kratten vol maar toen moest ik de ander kant langs (N50)
onder tussen de koni's ook gevonden dit zijn de koni HEAVY TRACK kosten a €161,10 per stuk
dezen zijn ook instelbaar ik heb geen idee hoe ik dit moet zien
zal zo iets aan mijn wensen voldoen of zal ik het weg gedrag drastisch veranderen ?
mijn wensen zijn dat ie weer gewoon in de mercedes weg ligging valt dat je gewoon beladen 180 km/h de duitse wegen trotseerd en bult op rijd en dan de kans hebt om het stuur gewoon los te laten omdat ie zo netjes op de weg ligt en ook gewoon normaal van baan kan wisselen zonder dat je dronken wordt in de auto
gebasserd op ervaring met deze zelfde vito
het klinkt wel leuk dat ze voor zware terreinen ontwikkeld zijn dat valt wel bij mij in het straatje
- janr
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 11 sep 2011 18:59
- Mercedes-Benz: Ex R170 320 automaat 2000-R171 SLK 280 automaat 2007 +Nissan Micra automaat bj 2021en een camper van 2011 Fiat Ducato 3L semi automaat
Ha Pascal,
Volgens mij kan je beter je rij gedrag veranderen, die dempers kosten € 161,10 p/st
Ik betaalde laatst € 218 , ook in de polder maar dat was voor te hard rijden!
groet Janr
Volgens mij kan je beter je rij gedrag veranderen, die dempers kosten € 161,10 p/st
Ik betaalde laatst € 218 , ook in de polder maar dat was voor te hard rijden!
groet Janr
- plorie
- Berichten: 20874
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Wat is de leeftijd/kilometrage van je huidige dempers?
Ook al zijn ze wat ouder, dan betwijfel ik ook wel of ze zo'n zwaar transport met 130km/u in de bocht bij een hobbel in bedwang houden maar 1 voordeel: je kent je matties van de plaatselijke brandweer in elk geval
Ook al zijn ze wat ouder, dan betwijfel ik ook wel of ze zo'n zwaar transport met 130km/u in de bocht bij een hobbel in bedwang houden maar 1 voordeel: je kent je matties van de plaatselijke brandweer in elk geval
Logboek S500.
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
ik zal soms wel wat beter kunnen anticiperen op bepaalde weg situaties dat klopt dat stukje bij emmeloord was mij over vallen voorheen was dit mooi deinend er over heen dan kwam echt het luxe mercedes gevoel naar boven vooral als je een trafic gewend wasjanr schreef:Ha Pascal,
Volgens mij kan je beter je rij gedrag veranderen, die dempers kosten € 161,10 p/st
Ik betaalde laatst € 218 , ook in de polder maar dat was voor te hard rijden!
groet Janr
maar de 1e keer over viel het mij echt en de paar keer daarna bewijze van test of het daar nou wel aan lag getest en nu rijd ik er gewoon normaal over heen
voor de rest houd ik mij meestal wel redelijk aan de snelheid behalve bij de vogelbek daar rijd ik 110 a 120 inplaats van 100 maar dat laat de bocht ook gewoon toe tenzij het vochtig weer is dan houd ik mij aan de toegestaande snelheid of minder maar net wat de rest van het verkeer doet en de bus doet
ik betataalde laats ook weer iets aan de overheid bij utrecht in de traject controle (over het hoofd gezien ) 120 km/h en maar denken wat rijd een ieder rustig
daarvoor bij kampen omdat ik de bekenste flits kast vergeten was omdat ik haast had 80 km/h
daar weer voor bus net 4 maand oud in de polder 90 inplaats van 80
dit zijn de enige bekeuringen die ik heb gereden in de 2 jaar tijd dat ik de vito heb
op zich heb ik of veel geluk of houd ik mij netjes aan het de verkeers regels
de dempers zijn al 10 jaar en 269xxx km oud dus op zich mag het ook wel eens
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Kwam trouwens vanochtend een recente e klasse tegen bij emmeloord die ging ook bijna met de achterwielen los van de weg bij de zelfde hobbel in de weg (ligt dus niet helemaal aan mij )
Vandaag ook even wensink gebeld de prijs voor de schokbrekers bedragen €156 ex btw
Tevens ook bij mijn grossier opgevraagd die komen met het merk kayaba????? (Zecht mij niks ) €108 of €132 afhankelijk van het type
Is er iemand die het merk kayaba kent ? Evt. Ervaringen ?
En zijn er mensen met ervaring met de koni heavy track ?
Vandaag ook even wensink gebeld de prijs voor de schokbrekers bedragen €156 ex btw
Tevens ook bij mijn grossier opgevraagd die komen met het merk kayaba????? (Zecht mij niks ) €108 of €132 afhankelijk van het type
Is er iemand die het merk kayaba kent ? Evt. Ervaringen ?
En zijn er mensen met ervaring met de koni heavy track ?
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
de koni heavy tracks worden het niet ik had mijn grossier gevraagd om even informatie op te vragen of het voor mij geschikt is
helaas koni geeft aan dat de heavy tracks voor de vito alleen geschikt zijn tot 2500 kg helaas red mijn vito het daar niet mee gemiddeld gewicht ligt er boven
tevens bij mijn garage even na vraag gedaan die konden mij melden dat deze schokdempers olie gevuld zijn en door dat de dempers waarschijnlijk al te zwaar beladen zal zijn en dan ook nog veel dempen zal de olie op gaan warmen en daardoor de dempers sneller slijten
hun advies was kijk naar gas gevulde dempers deze koelen zich zelf en kies voor een A merk en welk merk Mercedes er orgineel onder zet
dus ik denk dat ik dan voor sachs ga (wat ik weet zitten dezen orgineel onder de w114 dus mischien ook wel onder de w639 )
ik kwam via mister auto dan op de volgende schokdemper zal dit op mijn vito passen ?
helaas koni geeft aan dat de heavy tracks voor de vito alleen geschikt zijn tot 2500 kg helaas red mijn vito het daar niet mee gemiddeld gewicht ligt er boven
tevens bij mijn garage even na vraag gedaan die konden mij melden dat deze schokdempers olie gevuld zijn en door dat de dempers waarschijnlijk al te zwaar beladen zal zijn en dan ook nog veel dempen zal de olie op gaan warmen en daardoor de dempers sneller slijten
hun advies was kijk naar gas gevulde dempers deze koelen zich zelf en kies voor een A merk en welk merk Mercedes er orgineel onder zet
dus ik denk dat ik dan voor sachs ga (wat ik weet zitten dezen orgineel onder de w114 dus mischien ook wel onder de w639 )
ik kwam via mister auto dan op de volgende schokdemper zal dit op mijn vito passen ?
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Volgens de catalogus van ZF/Sachs zou dat inderdaad de goede moeten zijn. Grote kans dat dit de OEM-demper is. Je zou voor de zekerheid nog even in de EPC moeten kijken (heb ik nu niet bij de hand) of het onderdeelnummer klopt met de opgave van Sachs.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
helaas nog geen EPCgfgf schreef:Volgens de catalogus van ZF/Sachs zou dat inderdaad de goede moeten zijn. Grote kans dat dit de OEM-demper is. Je zou voor de zekerheid nog even in de EPC moeten kijken (heb ik nu niet bij de hand) of het onderdeelnummer klopt met de opgave van Sachs.
ff gezocht via een russiche site kwam ik op de volgende nummers (gezocht aan de hand van mijn chassis nummer
A6393262100 SHOCK ABSORBER 15 2 To Chassis: 36 034 71 To Date 31/08/2010
A6393260300 SHOCK ABSORBER 15 2 To Chassis: 3 306 29 To Date 26/03/2007
als ik alles zo interperteer is de eerste van af 26/03/2007 en tot 31/08/2010
en de 2e tot 26/03/2007
en aangezijn dat mijn chassis nummer beide keren oder het genoemde chassis nummer zit zal bijde kunnen
dus dan komt mijn nummer op A 639 326 300
helaas kan ik dit nog niet verifieeren omdat ik de het nummer op de demper niet kan vinden
via sachs kom ik op 3 schokdempers 1 = Sportfahrwerk 2 = Standard Fahrwerk 3 = Komfortfahrwerk
hierop volgend heb ik de data card er bij gezocht dan zie ik niet direct het fahrwerk er bij staan wel staat er op de embleems sport dat zou kunnen beteken dat ie een sport onderstel heeft (wat dan niet logies is met verzwaarde veren )
en volgens mij is komfortfarhwerk dat ie lucht vering heeft dat heeft de mijne ook niet dus dan zal optie 2 over blijven
alle OE numers zijn bij de 3 schokdempers gelijk net zo als de sachs nummers dus ook dat helpt niet echt
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
denk het ook niet mischien met iets meer druk in de balgen (low rider style )plorie schreef:Komforttype bij jouw belading lijkt me niet de beste combi
maar dan blijft het geval dat de nummer gelijk blijven
nu even aan het na kijken via mister auto de sachs 311 648 is een demper voor lucht vering de sachs 311 648 word door genummerd naar sachs 315 572 dit nummer is volgens sachs voor de 3 types wat dus betekend dat de sachs 315 572 geschikt is voor lucht en normale vering wat mij stugger lijkt
terwijl ik via mister auto op de sachs 311 646 uit kom deze is voor een normaal chassis
ondertussen anders bij sachs gezocht
eerst als bus gezocht dan kom ik 4 resultaten nu gezocht op mixto kasten dan kom ik op 5 resultaten waaronder ook de sachs 311 646
wat ook weer klopt met mijn gevonden nummer via de rusische site
dus ik denk dat het de sachs 311 646 gaat worden