W211, Thermostaat defect?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

14 mei 2016 15:27

Dag allen,

Sinds gister ben ik eigenaar van een W211 van bj. 2003. Na een proefrit en alles naar mijn inzien "gecontroleerd" te hebben tot zover mogelijk deze auto aangeschaft.
Wat bleek is dat de temperatuur meter niet boven de 70 graden uit kwam (bij 25 graden buiten temperatuur), gisteravond (buiten temperatuur 12 graden) niet boven de 50/60 graden (2 blokjes volgens de boordcomputer, soms zelf maar 1). Duidt dit op een defecte thermostaat?

De garage waar ik deze auto zonder garantie heb aangeschaft heb ik wel even gebeld. Ze bellen mij dinsdag terug i.v.m. een collega die er vandaag niet is. Mede gezien dat de auto 100% goed moest zijn volgens garage.

Kan ik hier wel rustig mee doorrijden totdat ik wat gehoord heb van de garage?
brindo
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 mei 2014 18:21
Mercedes-Benz: W126
Locatie: 's-Hertogenbosch

14 mei 2016 17:58

Ja, je kan ermee doorrijden maar ik zou hem wel zsm vervangen. Je weet immers ook niet hoe lang de vorige eigenaar met een defecte thermostat heeft gereden. Wat voor motor heb je erin liggen?
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

14 mei 2016 18:41

brindo schreef:Ja, je kan ermee doorrijden maar ik zou hem wel zsm vervangen. Je weet immers ook niet hoe lang de vorige eigenaar met een defecte thermostat heeft gereden. Wat voor motor heb je erin liggen?
Bedankt, klopt daar denk ik dan ook aan..
Betreft een 270 CDI, kom net terug van de supermarkt (6 heen en 6 terug) weer 2 blokjes. Warmer word de motor gewoon niet..
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

14 mei 2016 18:44

Alro1985 schreef:
brindo schreef:Ja, je kan ermee doorrijden maar ik zou hem wel zsm vervangen. Je weet immers ook niet hoe lang de vorige eigenaar met een defecte thermostat heeft gereden. Wat voor motor heb je erin liggen?
Bedankt, klopt daar denk ik dan ook aan..
Betreft een 270 CDI, kom net terug van de supermarkt (6 heen en 6 terug) weer 2 blokjes. Warmer word de motor gewoon niet..
De auto heeft daarnaast de laatste 5 jaar ook weinig km's gemaakt (20,000), vooral voor een diesel. Weet niet als dat een gevolg kan zijn voor bijv. de thermostaat?
brindo
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 mei 2014 18:21
Mercedes-Benz: W126
Locatie: 's-Hertogenbosch

14 mei 2016 18:59

Ze hebben niet het eeuwige leven, maar kosten niet veel en doorgaans gemakkelijk te vervangen.
Ik zou je motorolie checken en je vuldop op sludge. Bij sludge zou ik een motorflush doen en olie + filter vervangen.
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

14 mei 2016 19:32

brindo schreef:Ze hebben niet het eeuwige leven, maar kosten niet veel en doorgaans gemakkelijk te vervangen.
Ik zou je motorolie checken en je vuldop op sludge. Bij sludge zou ik een motorflush doen en olie + filter vervangen.
Zit er wel een pijlstok bij deze motoren? De vuldop is netjes, dat heb ik nog wel gecontroleerd bij aankoop.
Ik wil als dit is opgelost nog even een week of 2/3 rijden, als alles goed lijkt wil ik alle (brandstof, olie en interieur) filters vervangen met daarbij nieuwe motorolie etc.

Wat bedoeld u met motorflush?
Verwijderd9204

14 mei 2016 19:32

Met een slechte thermostaat komt de motor nooit op temperatuur, slechte verbranding! Keertje Autobahn de auto goed uitlaten, zal'm goed doen ;)
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

14 mei 2016 19:51

Verwijderd9204 schreef:Met een slechte thermostaat komt de motor nooit op temperatuur, slechte verbranding! Keertje Autobahn de auto goed uitlaten, zal'm goed doen ;)
Nadat de thermostaat is gemaakt toch ;)

Dan gaat het zeker goed komen.. ben wel een forse rijder om het zomaar te zeggen..
Verwijderd9204

14 mei 2016 20:05

Ja na het vervangen van de thermostaat idd, ff lekker hoog in de toeren!
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

15 mei 2016 11:46

Verwijderd9204 schreef:Ja na het vervangen van de thermostaat idd, ff lekker hoog in de toeren!
Kan het wel zo zijn dat het motormanagement lampje hier ook op reageert?
Knipperde net een keer bij t optrekken.
Verwijderd9204

15 mei 2016 12:40

Nee dat hoort niet, thermostaat vervangen heeft daar geen invloed op.
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

15 mei 2016 15:22

Verwijderd9204 schreef:Nee dat hoort niet, thermostaat vervangen heeft daar geen invloed op.

Hij is nog niet vervangen, moest ff langs mijn ouders vandaar.
Merkte dat bij een stukje doortrekken niet te fors dat die even Brande maar ook direct weer uitging.
Dacht misschien krijgt die dan wel teveel brandstof gezien de motor volgens temperatuur
Meter nog niet op
Temperatuur is?
Lux
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
Locatie: Luxemburg & Afrika

15 mei 2016 21:21

Ik herken het probleem. Ook een beetje te lang door gereden met een openstaande thermostaat waardoor waarschijnlijk de motor wat inwendig vervuilde. Flink doortrekken resulteerde ook in een knipperend motormanagement lampje.

Alsnog de thermostaat vervangen (3 boutjes als ik me goed herinner, duurde 30 minuutjes om te wisselen), het kleine beetje koelvloeistof wat eruit liep weer aangevuld en inderdaad een keer een goed stuk op flinke belasting gereden. Problemen opgelost.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 mei 2016 21:27

Om welk blok gaat het? Bij een lijn-6 diesel is het even wat meer gepiel (slangetjes omleggen, oliefilter demonteren/afdekken), bij een V6/V8 benzine is het helemaal een flutklusje. Maar meer dan een half uurtje hoeft het niet te zijn.
Logboek S500.
Lux
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
Locatie: Luxemburg & Afrika

15 mei 2016 21:42

Bedankt, klopt daar denk ik dan ook aan..
Betreft een 270 CDI, kom net terug van de supermarkt (6 heen en 6 terug) weer 2 blokjes. Warmer word de motor gewoon niet..
5 pitter. Één boutje was wat lastiger. Easy klusje.
Plaats reactie