Remmen ontluchten ABS W210

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

02 mei 2016 10:02

Beste mercedesser!

Ik blijf klungelen met de remmen...

Na het vervangen van de voorste remklauwen heb ik ondertussen reeds 3 maal ontlucht en er 3 liter remvloeistof (DOT4) doorgejaagd. Met een easybleed op de voorgeschreven waarden (reserveband op 1,4 bar).

Na het ontluchten gaat het steeds lekker! Auto rijdt en remt schitterend. Echter na een weekje begin ik meer en meer feedback te krijgen op het rempedaal, je voelt dat de auto minder lekker rijdt. Steeds weer lopen na een weekje de remmen warmer!

Ik heb laatste van beide voorwielen de remklauwen losgehaald en de wiellager gecheckt. Conclusie is dat deze proper draaien (beiden vervangen onlangs). MAAR na het ontluchten en testritjes blijven de remmen koud! Tot ik voel dat de wagen niet meer zo lekker rijdt, dan merk ik dat de remmen terug warm staan na het woon-werk verkeer.

Na wat te zoeken ben ik op een aantal zaken gestoot: Mogelijks zit er lucht vast in de ABS. Wat wil zeggen dat alles goed gaat, tot de ABS eens in werking treedt en lucht naar de leidingen stuurt. Met als gevolg dat de remmen niet meer mooi terugkeren en dus lichtjes aanlopen.

Nu beweren ze dat de remmen op een ABS MB W210 ontlucht worden met 2 bar, omdat de kleppen van de ABS dan openen en dus ook de ABS ontlucht wordt. Wat wil zeggen dat ik met de easybleed niet mijn ABS ontlucht. Nu blijken ze mij voor geweest te zijn en zou de easybleed wel 2 bar verdragen. MB zou 2 bar voorschrijven dus dit kan geen probleem vormen voor het remsysteem.

Graag jullie meningen! ik kan nergens een sluitend antwoord vinden. Ook het werkplaatshandboek schrijft geen specifieke druk voor.

Mogelijkheden zijn dan:
- Easybleed op 2 bar en ontluchten als normaal.
- Easybleed op standaard en tijdens ontluchten rempedaal ook gebruiken om druk in het remsysteem op te bouwen.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 mei 2016 10:21

Wie is 'ze'?
Als je netjes ververst hebt, dan zit er ook geen lucht in je ABS blok. Bovendien ga ik er vanuit dat je bij normaal rijgedrag geen ABS-ingrepen hebt.
Logboek S500.
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

02 mei 2016 10:42

plorie schreef:Wie is 'ze'?
Als je netjes ververst hebt, dan zit er ook geen lucht in je ABS blok. Bovendien ga ik er vanuit dat je bij normaal rijgedrag geen ABS-ingrepen hebt.
Fora als Benzworld enzo.

Anyway, als ik met de middelen die ik heb niet met zekerheid kan uitsluiten dat er geen lucht in de ABS zit kan ik ver zoeken.

De wagen reed fijn tot na het vervangen van de schijven, blokken en klauwen. Daarbij was de remvloeistof redelijk ver gevorderd. Het systeem vertoont geen lekken. Laatst nog de glijbussen ingevet met kopervet. Het probleem blijft terug keren. Na verloop van tijd blijven de remmen meer en meer aanslepen. Als er vervuilde remolie in de ABS achterblijft kan dit ook niet goed wezen. Voorheen waren er geen problemen. Dus lijkt me de beste oplossing om aan te pakken wat het meest voor de hand liggende is, nl. lucht. Als na 3 maal ontluchten er nog symtomen van lucht blijven opduiken lijkt het me goed eerst de ABS uit te sluiten vooraleer dure onderdelen als hoofdremcilinder te gaan vervangen.

ABS slaat vaak aan. Wordt geparkeerd op gepolierde beton. Bij de minste natigheid springt de ABS aan 8-) Als die ABS steeds een beetje vervuilde remolie en/of lucht doorpompt in het systeem kan ik iedere week die remvloeistof gaan vervangen. Daarbij ben ik geen professionele MB technieker ;)

N.B.: Bij de eerste poging werd gepompt met het rempedaal, blijkbaar op de verkeerde manier (dus alleen). Het valt zeker niet uit te sluiten dat er lucht in het volledige systeem zit.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 mei 2016 11:00

Op die manier heb je idd kans dat je lucht in je systeem hebt, en ook nog een kans dat je je hoofdremcilinder om zeep hebt geholpen :stom:
Logboek S500.
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

02 mei 2016 11:05

plorie schreef:Op die manier heb je idd kans dat je lucht in je systeem hebt, en ook nog een kans dat je je hoofdremcilinder om zeep hebt geholpen :stom:
Ondertussen weten we nog niet wat er mank loopt.

Dus hoe weet ik met zekerheid dat er geen lucht in het ABS circuit zit? :) Ik kan ook meteen de hoofdremcilinder vervangen natuurlijk, dan opnieuw met de easybleed verversen. En alle oude remolie en lucht in het ABS circuit laten zitten om weer tot hetzelfde probleem te komen. Dat kost mij geld én tijd :)

Laten we eerst aannemen dat er lucht in het ABS circuit zit :)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 mei 2016 11:11

Om dat uit te sluiten ga je naar een dealer/garage die de apparatuur heeft om je ABS-blok open te zetten voor het verversen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

02 mei 2016 11:12

reed fijn tot na het vervangen van de schijven, blokken en klauwen
Zou daar dan niet het problem zitten 8-)
Als er lucht in het systeem zit blijven de blokken juist niet tegen de rem zitten. Ik verdenk de remklauwen.
Bovendien remmen met ABS sensoren en kopervet (geleidend) is geen aan te bevelen combinatie.
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

02 mei 2016 11:19

Prometheus schreef:
reed fijn tot na het vervangen van de schijven, blokken en klauwen
Zou daar dan niet het problem zitten 8-)
Als er lucht in het systeem zit blijven de blokken juist niet tegen de rem zitten. Ik verdenk de remklauwen.
Bovendien remmen met ABS sensoren en kopervet (geleidend) is geen aan te bevelen combinatie.
Remklauwen zijn splinternieuw. En correct gemonteerd. Na alles vervangen en ontlucht te hebben draaien de wielen goed. Na een weekje slepen de remmen meer aan. Stroever draaien van de wielen merkbaar.

Merk ook op dat het rempedaal na het ontluchten zeer strak staat. Nu weer 3 weken later, wordt toch sponziger....

ABS sensoren zitten op de hub van de wiellagers? Enfin, daar net boven. Het kopervet hangt aan de glijbussen en remblokken. Begrijp niet waarom het kopervet de werking van de ABS sensor dan beïnvloedt (?)
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

02 mei 2016 12:09

Remklauwen zijn splinternieuw. En correct gemonteerd.
Dat zegt niets over het feit dat onder invloed van temp wisselingen de zuiger slechter gangbaar kan worden.
Oorzaak(en): mixen van verschillende types remvloeistof'; oude zuigers in nieuwe remklauwen (materiaal met afwijkend uitzettingscoefficient); kopervet IN de zuigers en op de ABS sensoren gesmeerd :stom: (vandaar mijn opmerking).
Als het remsysteem echter, conform de juiste procedure, en door een specialist is ontlucht, zou er van lucht in het system geen sprake meer moeten zijn.
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

02 mei 2016 13:03

Ik zou toch eerst de hoofdremcilinder vervangen...
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

02 mei 2016 13:15

Die HRC kun je idd kapot getrapt hebben. Lucht kun je er van boven enkel inpompen als je geen remolie in je reservoir hebt zitten. Zit dat gewoon vol dan komt er ook geen lucht in.

als alles lekvrij is zou ik nog eens goed ontluchten. Dus van lange naar korte leiding en minimaal een koffiebekertje olie per leiding door laten lopen. Olie moet dan helder en luchtvrij zijn uiteraard.
Voor de doe het zelver/hobbyist/kleine garage is een eezibleed setje van midlock erg handig. Kost niet veel en werkt uitstekend. Enige waar je goed op moet letten is dat je er niet teveel druk op zet en dat je ten alle tijde olie houd bij het reservoir.

Het verhaal van de problemen door kopervet komt mijn idee nooit voor. Ik vervang tientallen setjes blokken per jaar en gebruik altijd gewoon wat kopervet. Nooit problemen als je enkel invet wat je in moet vetten.
Gebruikersavatar
Snel
Berichten: 1454
Lid geworden op: 17 apr 2010 23:28
Specialisatie: Nuxing
Locatie: Omg. Utrecht

02 mei 2016 13:45

JantjeHoi schreef: Laatst nog de glijbussen ingevet met kopervet.
Is kopervet daar niet te "dik" voor? Ik gebruik daarvoor een speciale tube van Ate. Kopervet gebruik ik alleen (met mate) op de achterzijde en geleiding van de remblokken.
Groet,
Pieter
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 mei 2016 13:50

Glijbussen moet je gewoon schoon houden, niks op smeren.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

02 mei 2016 13:59

Ik gebruik daar wel eens wit spuitvet voor (spuitbus). Ze moeten uiteraard schoon zijn voor je ze invet. Ik vind persoonlijk zonder vet soms wat aan de stroeve kant ;)
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

02 mei 2016 14:29

Nou nou nou :)

De hoofdremcilinder hou ik nog even buiten spel. Ik heb de rempedaal niet lukraak met volle kracht onder de auto doorgetrapt. Zaten blokken onder ook. Al bestaat uiteraard de kans dat die wel om zeep is, daar geef ik niemand ongelijk in.

"Not using a power bleeder may leave you with a spongy pedal.
The old school pump the pedal will not move enough fluid at a fast enough rate to over come the vertical rise in the brake lines coming out of the ABS unit (air remains trapped). Secondly it is necessary to use a power bleeder at the 2 bar, 29 psi to open the check valves in the ABS unit as well. For the people that claim the old school worked fine, that is because they never had any air in the system, however if air is introduced you will defiantly need a power bleeder. My dealer introduced air in to my system and after a year with a spongy pedal I bled the brakes 4 times the old school way with no improvement in the pedal feel, then I gave in to the power bleeder, all good now. Don't do as I did." - http://mbworld.org/forums/w210-amg/2768 ... stion.html

Het werd verkeerd gedaan eerst. Dus er blijft toch een grote kans dat er nog steeds lucht vast zit? 1,4 bar op easybleed zou dan volgens verschillende niet voldoende zijn... Het is snel gedaan, dus vanavond maar eens 2 bar op zetten. Dan weer een weekje wachten en zien wat het brengt.

wat de glijbussen betreft. Eerst zonder vet, dan met vet, daarna met kopervet. Nog steeds hetzelfde. Dus alle mogelijkheden hebben niets veranderd aan de zaak. Zuigers zijn volledig nieuw. Hoorde ze niet in te vetten volgens de leverancier. Uit de doos geïnstalleerd.
Plaats reactie