w114 automatische versnellings bak vreemd gedrag

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

10 apr 2016 15:14

hallo mede forumers

weer eens een vraagje van mijn kant af

nadat ik gisteren heerlijk in gorchem geweest ben wou ik vanmiddag de w114 nog even een stukje rijden in het mooie weer en dan op stal zetten en de w639 weer thuis zetten
maar wat wou het geval nou starte ik de auto zo als gewoon lijk starten starten en beetje gas de motor liep als gebruikelijk niet goed niet slecht voor mijn doen heerlijk volgens forum leden als een 2takt :'( en dan laat ik de motor altijd even draaien om alles even op gang te helpen en dan rijd ik weg

maar nou wou de auto niet van zn plek komen dus ik dacht even beetje gas bij dat de bak beseft dat ie moet schakelen maar toen begon ie lang zaam voor uit te rollen :?
slippen van de bak eigenlijks dus snel achter uit nou duurt dat ook even voor dat ie dat altijd door heeft maar ook dit ging niet als normaal
dus weer op zn parkeer plekje heb ik de kap open gedaan en wou ik olie peilen en nou zag ik dat de uitlaat rookte dit doet ie wel vaker als ik er met peielen ATF op mors maar dat had ik nog niet gedaan toen ging ik peilen en zag dat mn olie peil aardig hoog stond
dit was vreemd omdat ik de olie nooit zo hoog heb zitten soms na een ververs beurtje of motor wissel :owja: staat de olie wel eens net boven max maar nu stond ie ruim boven max
dus naar het koelvloeistof niveau gekeken dit was gewoon normaal op peil
olie peil 1 (koude bak)
olie peil 1 (koude bak)
2016-04-10 14.00.59.jpg (110.54 KiB) 1518 keer bekeken
dus ik wou al een wist je dat op stellen
maar toen kwam ik op het heldere idee misschien is het stangenstelsel wel te ruim opdat ik ook wel eens bij motor starten de handel even iets aan moet trekken omdat ie geen p signaal door geeft
dus ik start de motor weer en schakel door naar de s en dan terug en nu wou ie wel wat meer rijden meteen een kein rondje ijsbaan/parkeerterrein gedaan maar naar mijn idee schakeld ie nog niet supper (dit kan ook tussen de ooren zitten omdat je gefocust bent )

daarna even sondel op en neer en de auto op de zaak gezet en daar op de brug weer gepeild en daar was de olie bededuidend lager maar nog wel iets hoog
olie peil 2 (warme bak)
olie peil 2 (warme bak)
2016-04-10 14.24.00.jpg (131.68 KiB) 1518 keer bekeken
laatse verversing + filter was ongeveer 1000 KM geleden


nou is mijn vraag wat kan er aan de hand zijn met mn bak
kan het zijn dat het stangenstelsel de bak niet in de d heeft gezet ?
kan het zijn dat de koppelomvormer aan het overlijden is ? dat ie niet genoeg olie verpompte dit zou de hoge olie stand kunnen verklaren

ik hoop persoonlijk op het eerste
indien het twede dan wordt het tijd om zeer dringend met dat duiveltje van de auto te gaan praten :evil:

ik hoor graag jullie ideeen er over gr pascal
wiebren
Berichten: 441
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:47
Mercedes-Benz: Mercedes W115/114 240D 3.0
Specialisatie: w115 oderdelen liggen

10 apr 2016 21:22

HalloPascal

dit heb ik nog niet mee gemaakt.
maar als je logisch nadenkt dan denk ik dat de olie uit de koppelomvormer word gepompt naar de versnellingsbak.
oorzaak ik denk dat er iets aan het overlijden is in de versnellingsbak.

1 troost ik heb nog een bak liggen.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

11 apr 2016 06:31

In eerste instantie zou ik aan de oliedruk. Denken . Of de oliepomp heeft te weinig opbrengst of je hebt
Inwendige lekkage . Op de oliepomp zitten 2 teflon ringen , daar kan er best 1 minder van zijn
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

11 apr 2016 08:57

Heb je wel gepeild met (warme) stationair draaiende motor ?
Anders peil je niet correct !
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

11 apr 2016 09:08

vanochtend meteen weer gekeken en meteen een filmpje proberen te maken maar helaas er was iemand die vond dat ie moets ''kletsen'' via whats app waardoor mn opname gestopt werd :stom:

een klein stukje film
wat ik voornaamlijk merk is dat als ie net gestart is dat ie min zin heeft om te rijden dan doet ie niet meer zn neusje liften :'(
ietsje later zie ik nog geen neus lift maar merk ik wel dat de aandrijfing iets terug komt

ik denk ook dat ie teweinig druk geeft omdat koud de olie dikker is krijgt de pomp het niet weg en naarmate de olie dunner word wil de olie beter weg en rijd ie ook beter

ik ben mij ondertussen ook aan het inlezen in bak problemen nou wordt er onderhande geschreven dat de bak begint te huilen/janken/gieren
nou is dat al een geluid dat ik altijd al heb gehad

ik ben dus bang dat de bak er onder weg kan en mag :'(

dit brengt mij op de volgende vraag is er iemand die kan uit zoeken of de volgende bakken achter een 280 m110 kan en mag

ik heb namlijk mijn twijfels of dit een juiste bak is
1 omdat de opname waar de koppelomvormer in het vliegwiel zit groter is dan alle andere m110 automaten die ik gedemonteerd heb
2 het was een diversieteiten zooitje waar deze bak achter weg komt
3 ik weet ook niet wat er nou bij de auto hoort of niet er is in het verleden al aardig in om gepuzeld heb ik het vermoeden

bak 1 (huidige) deze komt achter een m110 280 d-jetronic weg bak nummer : 115 270 07 01 00 7239 (wensink heerenveen kon deze bak niet vinden in EPC)

bak 2 (reserve/donor) deze komt achter een m114 250 carburateur motor weg deze hoord voor zover ik weet bij de auto bak nummer : 114 270 0(1of3) 01


evt. houd ik nog een plan pus achter de hand
ik heb nog een automaat van de gesloopte w126 liggen
weet iemand of deze overeen komt met schakelstanden P N D S L ? zal het passen of komen de schakel standen niet over een omdat de w126 een versnelling meer heeft ?

ik hoor het graag gr pascal
Prometheus schreef:Heb je wel gepeild met (warme) stationair draaiende motor ?
Anders peil je niet correct !
ik wist dat de vraag zou komen
vergeten er bij te zetten :stom: maar ik heb gewoon gepeild met draiende motor zoals dat gebruikelijk is bij automaten en zoals in de eerste post te lezen valt heb ik dit koud en warm gedaan koud ligt het niveau hoger dan warm maar normaal gesproken peil ik de bak meetsal koud en dat gaat al jaren goed
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

11 apr 2016 18:17

nog even contact gehad met E55AMG die had zaterdag nog even een stukje gereden in mn w114 en die ervaarde exact het zelfde als ik mijn klacht om schijf

zopas nog even kunnen ''rijden'' om een volledig fimpje te maken
zoals op het filmpje te zien is het in het begin dramatisch en naar mate het filpje duurt word het ook steeds iets beter op geven moment trek ik hem zelfs door de hand rem wat ie eerder in het filmpje niet doet
tevens hoor je in het filmpje het huilen janken zingen van de bak waar ik het in het vorige bericht over had

tevens ben ik bij een aantal garage bedrijfen langs geweest om kennis in te winnen het leuke is een ieder zecht weer wat anders
de een zegt alle bakken zijn gewoon gelijk
de ander zegt de bakken kunnen niet stuk alleen de koppelomvormer
dan wordt er ook gezegt moet je de rembanden even op stellen
de ander zegt even spoelen

ondertussen heb ik iets van tja wat is hier van waar mischien dat jullie mij het verlossende woord kunnen geven


tevens heb ik de bak van de w126 ook even op gemeten deze is 5 cm langer dan de w114 bak ik heb wel geteld 3 cm tot aan mn lager huiis an mn aandrijf as dus dat betekend dat ik de aandrijf as moet in korten en ik moet een ander bak stekker hebben maar ik verwacht deze wel op een sloop te kunnen vinden
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 apr 2016 19:14

pascalvd schreef:....ondertussen heb ik iets van tja wat is hier van waar mischien dat jullie mij het verlossende woord kunnen geven ....
:sst: ja hoor...
De fik erin in die tweetakt en je brandweervrienden een overstromingsmelding in de dorpskroeg geven
zodat ze jouw auto niet gaan blussen :twisted:
:lol:
Sorry Pascal, was een bal voor open doel (A)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

12 apr 2016 08:35

Cornelis schreef:
pascalvd schreef:....ondertussen heb ik iets van tja wat is hier van waar mischien dat jullie mij het verlossende woord kunnen geven ....
ja hoor...
De fik erin in die tweetakt en je brandweervrienden een overstromingsmelding in de dorpskroeg geven
zodat ze jouw auto niet gaan blussen

Sorry Pascal, was een bal voor open doel (A)

geeft niet dat houd het forum levendig :goedzo:

kan de auto ook even laten branden en dan later melden of met brandende auto naar de kazerne rijden dan is de bak in iedergeval wel warm en schakeld ie goed 8-)


maar weer ff zonder gekheid
weet er toevalig iemand of de volgende bakken achter een 280 passen/kunnen en mogen ?
1: 115 270 07 01 00 7239
2: 114 270 0(1of3) 01

komt de bak van de w126 280s kwa schakel standen overeen met de w114 ??

wie kan mij over deze stellingen uitsluitsel geven ???
alle oudere automaat bakken zijn gelijk
de bakken kunnen niet in wendig stuk alleen de koppelomvormer
rembanden op stellen dan is het probleem over
spoelen en je probleem is over

tevens ben ik gisteren na afloop van de oefenavond tijdens het na zitten op de volgende site gestuit dit is dan wel van waarschijnlijk een andere bak (722.118) dan die ik heb ( ik weet niet welk nummer ik zou moeten hebben) maar ik denk dat ie in hoofdlijnen gelijk is o.a. de solennoid van de kick down is anders
ik kan nu al 1 ding zeggen er komt geen toppic over het reviseren van de automaat dat gaat mn pet net even te boven :o

tevens gister avond tijdens de na zit nog met een collega hard op gedacht dan komen we toch op een defect in de olie pomp of koppelomvormer
dus ik denk dat ie er acer weg mag
ik wacht nog even omdat ie nu nog mobiel is mocht er iemand op de brug moeten is dat nu makkelijker te realiseren dan als de bak er achter weg is

ik wacht dus nog even op jullie expertise
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

12 apr 2016 21:24

Op dit moment zit ik even hard op te denken met mn vader

Grotendeels is het probleem ontstaan naar een olie wissel en filter wissel
Daarvoor had ik de bak bijna lekker af weten te stellen maar af en toe schakelde ie nog slecht ene keer wel andere keer niet
Dus ik dacht lekker verse olie en filter

Maar daarna begon ie weer als van ouds te schakelen dat ik dus even mee moest helpen Door met het gas te spelen om over te schakelen naar de volgende versnelling

Dus het af stellen is Kwam op mijn to do list en omdat ik altijd al zo gereden heb was dit geen prioriteit

Dus nou is mijn vraag zou er ook iets aan de olie/filter mis kunnen zijn
De olie die ik gebruik is eurol atf II D
Het filter is mann H 199 kit
20160223_133214.jpg
20160223_133214.jpg (99.66 KiB) 1199 keer bekeken
Kan er iemand bevestigen of de gedachte gang klopt en of het de goede olie is ?
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

13 apr 2016 11:55

Even een tussendoor update
Tussendoor de olie afgetapt en het catterpan netjes los gepakt

Ik vond helaas slijpsel en stukjes (bak) in het catterpannetje :'(
20160413_085438.jpg
20160413_085438.jpg (86.65 KiB) 1153 keer bekeken
20160413_085518.jpg
20160413_085518.jpg (80.54 KiB) 1153 keer bekeken
20160413_091118.jpg
20160413_091118.jpg (53.24 KiB) 1153 keer bekeken
20160413_091349.jpg
20160413_091349.jpg (104.62 KiB) 1153 keer bekeken
20160413_091421.jpg
20160413_091421.jpg (38.93 KiB) 1153 keer bekeken
In de olie stoom vond ik steekproef gewijs geen slijpsel of iets dergelijks

Dus mijn vermoeden is toch dat de bak of koppelomvormer stuk gelopen is blijkbaar was gorichem toch 1 brug te ver :'(

Maar goed de bak gaat er achter weg en dan maar ff kijken wat er gaat gebeuren

tevens zit ik ook nog steeds met de volgende vraag stukken
weet er toevalig iemand of de volgende bakken achter een 280 passen/kunnen en mogen ?
1: 115 270 07 01 00 7239
2: 114 270 0(1of3) 01

komt de bak van de w126 280s kwa schakel standen overeen met de w114 280 ??

wie kan mij over deze stellingen uitsluitsel geven ???
alle oudere automaat bakken zijn gelijk
de bakken kunnen niet in wendig stuk alleen de koppelomvormer
rembanden op stellen dan is het probleem over
spoelen en je probleem is over

wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit euvel slijtage of de motor die niet goed draait of iets anders ????
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

15 apr 2016 08:52

Gisteravond nog even de bak er onderuit gehaald
Wat mij opvalt is dat als ik de koppelomvormer er af pak dat ie aardig speling inwendig hebt althans ik hoor hem ruim bewegen als ik de omvormer schud
En de ingaande as drijft rechtstreeks de uitgaande as ik kan deze zeer slecht los van elkaar draaien
Wat bij mn 250 bak wel het geval is :?

mijn idee is om de 250 bak er gewoon achter te zetten en dan ff kijken wat ie doet
20160414_190219.jpg
20160414_190219.jpg (120.07 KiB) 1051 keer bekeken
andor
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01 jul 2010 21:21
Mercedes-Benz: S212 220 cdi
Locatie: in de buurt van glane

15 apr 2016 09:07

Succes en een beetje geluk mag je nu wel een keer hebben hoop dat het goed werk
Grt
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

15 apr 2016 09:22

andor schreef:Succes en een beetje geluk mag je nu wel een keer hebben hoop dat het goed werk
Grt
uit eindelijk zal ik een keer gewonnen hebben :owja: dat zal waarschijnlijk het moment zijn dat alles gereviseerd is :owja:

ik ben benieuwd wat de 250 bak zal doen in het ergste geval kan ie er weer onder uit
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

15 apr 2016 11:03

net even in de pauze met een edoscoop in de koppelomvormer gekeken
daar valt mij op dat het turbine wiel ten opzichte van het pomp huis speling heeft (herstel zeer veel speling)

nou vroeg ik mij af zit er ook een lager in de koppelomvormer ?
is de speling normaal ?
Globaal maximale speling
Globaal maximale speling
20160415_102123.jpg (62.75 KiB) 1000 keer bekeken
Minimale speling
Minimale speling
20160415_102134.jpg (69.24 KiB) 1000 keer bekeken
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

18 apr 2016 08:51

van het weekend druk geweest met bak wisselen

de bak van de 250 motor past er perfect achter schakeld en rijd ook naar mijn idee goed (en dat voor een bak die ik voor reserve/donor had liggen (als oud vuil en meerde malen aan de kant geschopt)

is er iemand die dit aan de hand van de filpjes kan beoordelen ? evt. kan ik ook bij iemand langs komen om de w114 te laten beleven
ik ben een beetje huiverig geworden omdat de vorige keer dat ik de bak ook goed had schakelen dat ie daarna mij de rug toe keerde

ik merk dat de auto maat spoepel over schakeld en net op het einde van zn versnelings wissel dan druk ie hem er ff in zodat je naar voren schiet

tevens merk ik dat het lang duurt voor dat ie van 80 km/h naar 100km/h komt en rond om de honderd schakelt ie pas over dus voor mijn iedee blijft ie lang hangen maar dat zal wel met motor vermogen te maken hebben door dat de carburateur niet goed staat en dus lpg ook niet

het ''gas schakelen'' daar trek de bak zich weinig van aan wat bij mn voorige bak wel het geval was (deze bak lijkt te veel op de eigenaar die is ook dwars en soms standvast :owja: )

tevens kan ik niet meer slippend bij een stoplicht weg rijden wat een paar weken geleden nog wel wou maar met deze bak niet ik voel de bak gewoon het vermogen rustig over brengen in plaats van in een keer full power op de aandrijf as

maar goed een filpje zegt meer dan 1000 woorden alle filpjes zijn gemaakt zonder dat ik het gas tot de kick down in trap

filpje van het afremmen/uit rollen op de afrit van de A6 emmeloord de munt richting lemmer
filmpje van het optrekken en opschakelen bij de oprit A6 emmeloor de munt richting lemmer


graag hoor ik jullie reacties of ik nu op de goede weg zit of dat ik absoluut moet stoppen met rijden en eerst laten afstellen
Plaats reactie