Automaat regelaar bij koude motor

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Seninha
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 aug 2005 08:09
Locatie: IJmuiden

18 okt 2005 10:10

Sinds het steeds kouder wordt in de ochtend begin ik me meer te ergeren aan het feit dat mn bak in z'n 1 wordt geblokeerd zodat de cat. sneller opwarmt.

Aangezien ik gelijk vanuit mn huis in een drukke straat terechtkomt, is het niet te doen om 20km/u te gaan rijden. Dit moet ik dus echt doen want aangezien de bak in z'n 1 blijft de motor te veel toeren gaat maken als ik harder rij.

Vanmorgen heb ik de auto eerst gestart en dan pas de spullen ingeladen .Totaal is de auto 4 minuten bezig geweest om de catalysator op temperatuur te krijgen. Die 4 minuten heb ik dus steeds in z,n eerste versnelling moeten rijden :(

Ik vraag me af wat of welke onderdeel dit regelt :? Zit er in de cat. een temp. meter of zoiets. En valt dit niet af te stellen :?

Vraag me af of meer mensen dit een nadeel vinden.
Ik weet dat deze manier van werken bij meer types toegepast wordt door Mercedes.

PS: ik rij steeds om , zodat ik niet harder dan 20 km/u moet, maar ik denk dat dat niet de bedoeling moet zijn van Mercedez.

Versnellingsbak olie is al vervangen, maar dat helpt dus niet.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

18 okt 2005 10:25

Je kunt de KAT-verwarming omzeilen, wallietax heeft dit ook gedaan. Hij zal dit onderwerp aanvullen.
Bijlagen
katverwarming.jpg
katverwarming.jpg (56.25 KiB) 2300 keer bekeken
#doeslief
Gebruikersavatar
Seninha
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 aug 2005 08:09
Locatie: IJmuiden

18 okt 2005 21:14

Nou, dat zou mooi zijn. Hopelijk weet wallietax hoe het bij mijn wagen moet :?:
Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6395
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

18 okt 2005 21:40

he hallo Seninha

jij hebt een ML als ik het goed heb.
ik weet niet hoe dat bij een ML zit maar bij mijn w124 E-klasse
zit er rechts voor tegen het schutbord een slang
zoals op de foto te zien is
deze heb ik doorgeknipt en de beide uiteinden afgedopt.
ik heb dit op een Duits W124 forum gelezen en dacht bij mezelf
''baat het niet dan schaadt het niet''
het regelt dat je KAT zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt.het grootse nadeel daaraan is dus dat s,morgens je toerenteller zowat uit je klokkenhuis vliegt van de toeren die het daarbij maakt.
Maar ik kan me voorstellen dat een ML veel meer aan elektronica
in huis heeft en alles op mekaar heeft afgestemd/geregeld.
Dus ik zou niet zomaar wat gaan doorknippen zoals ik heb gedaan
want laten we eerlijk wezen een auto van het bouwjaar 1991
bevat nog niet zo heel veel elektronica als jouw ML.

Nou zullen er mensen zijn die zeggen,dan laat je je auto toch
vast 5 min. stationair draaien voor dat je vertrekt.
maar in de praktijk werkt dat ook niet(tenminste bij mij niet)


IK ZOU ZEGGEN LEG DE DEALER EENS JOUW PROBLEEM VOOR.

gr.Wallietax
Gebruikersavatar
Seninha
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 aug 2005 08:09
Locatie: IJmuiden

18 okt 2005 21:50

Ja, denk dat ik morgen maar eens langs ga. Ik heb al de bak olie laten vervangen bij G-center , maar dat hielp niet.

Lees net in een Amerikaanse forum , dat men daar vaak ook in de kou rijdt en dit nooit gemerkt hebben.
Zal wel aan mn bak liggen. :evil:

Ik voel namelijk soms het volgende.

Als ik de bak in D zet en dan gas geef dan kruipt de auto vooruit ipv gewoon weg te rijden (dit gebeurt trouwens alleen als de auto een tijd stil heeft gestaan)
en dan voel ik opeens een klap en dan versnelt de auto normaal. Het voelt alsof de versnelling niet helemaal in zit, je kan het beter beschrijven alsof je koppelingplaat slipt.
Na de klap dan rijdt de auto normaal, ook als je snel je gas intrapt (om te kijken of de koppeling niet slipt)

Zal dit maar eens aan de dealer voorleggen.
Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6395
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

18 okt 2005 21:55

ik zou het zo niet weten nee :roll:
houd ons in ieder geval op de hoogte
van de bevindingen van de dealer.

succes


gr.wallietax
Gebruikersavatar
Seninha
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 aug 2005 08:09
Locatie: IJmuiden

21 okt 2005 18:17

Heb gister een afspraak geregeld voor maandag bij de dealer. Volgens hun kan het een sensor zijn die niet goed werkt. Het klopt dat de motor ervoor moet zorgen dat de Kat. snel verwarmd. Maar dit wordt gedaan door de bak iets later te laten schakelen, waardoor die meer toeren maakt.En niet zoals bij mij gewoon in z'n 1ste blijven staan.
Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6395
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

21 okt 2005 18:33

ooohhh hij blijft in zijn 1 staan :shock:
sorry heb ik niet goed gelezen :oops:
ben benieuwd wat het dan wel is



gr.wallietax
Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6395
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

24 okt 2005 20:06

en wat waren de bevindingen van de dealer????


gr.wallietax
Gebruikersavatar
Seninha
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 aug 2005 08:09
Locatie: IJmuiden

25 okt 2005 14:37

Nou , gisteravond de auto weggebracht. Zodat ze in de ochtend de auto konden bekijken.
Ben net dus door de dealer gebeld dat de monteurs niets aan de bak konden merken, maar dit zou dus kunnen omdat het vanmorgen niet koud genoeg was.

Wel hebben ze uit de analyse een foutmelding doorgekregen, namelijk de olietemp.sensor van de bak.
Dit zou dus het probleem kunnen veroorzaken.
Maar omdat ze het dus niet zelf ervaren hebben willen ze deze voorloipig niet vervangen.
Ze gaven me als advies om als het echt koud is om dan nogmaals tergu te komen, zodat ze zelf het vasthouden in z'n eerste versnelling konden ervaren.
Wel hebben ze de klemmen van de stuurbekrachteging slang vervangen, deze modificatie was nog niet uitgevoerd. (had in de Amerikaanse forum veel over gelezen, en het schijnt een groot probleem te zijn als dit niet vervangen is)

Wat de temperatuur meter sensor betreft, om deze te vervangen komt uit op ruim €300 .

Nou ga ik dus zelf ff kijken of het een doe het zelf werk is, zo ja dan kruip ik er wel onder.
Heb vroeger een Audi Ur-quattor gehad en die heb ik ook zelf gereviceerd dus een sensor vervangen moet goed komen :)

Moet alleen nog achterhalen welke en hoeveel deze kost.

Nou dat was het voorlopig wat dit probleem betreft, als ik meer weet kom ik er zeker op terug
Gebruikersavatar
Seninha
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 aug 2005 08:09
Locatie: IJmuiden

27 okt 2005 12:04

FF deze topic omhoog gooien.

Weet iemand misschien waar ik de ATF temperatuur sensor kan vinden :?
En is deze los te vervangen of moet je de hele ECU vervangen.

En weet iemand het partnummer hiervan en wat deze ongeveer kost?
Laatst gewijzigd door Seninha op 27 okt 2005 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob02
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2005 22:23

27 okt 2005 13:37

De temp.voeler van de automaat zit op de toerentalplaat in de automaat tussen het brein in.Deze is niet los te vervangen.Het niet opschakelen koud zit niet in de automaat maar wordt door het motorregelorgaan gestuurd aan dhet aotomaatregelorgaan om de versnelling langervast te houden. (Ik zal kijken waar deze de info vandaan haalt.Ik kom er op terug)
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

28 okt 2005 13:39

De temp.voeler van de automaat zit op de toerentalplaat in de automaat tussen het brein in.
Dit klopt in ieder geval.
Om de sensorunit te vervangen moet de bak open.

Verdere gegevens zet ik ff in een PB :)
Rob02
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2005 22:23

01 nov 2005 09:21

Even terug komen op het schakelmoment van de automaat bij koude motor. Volgens mijn gegevens wordt het schakelmoment afhankelijk van de temp,snelheid en tijd verhoogd. (De temp. is naar mijn idee de aangezogen lucht oftewel temp.voeler aangezogen lucht)
Gebruikersavatar
Seninha
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 aug 2005 08:09
Locatie: IJmuiden

03 nov 2005 01:52

Ik hoop dat het wat kouder wordt want dan kunnen ze bij de dealer zelf dit probleem zien en merken. Word er echt niet goed van :x

Heb trouwens ook iet anders gemerkt aan mn bak.

Als ik de auto in z'n versnelling zet (voornamelijk als de auto lang stil gestaan heeft )en dan gas geef gebeurt er niets.
Auto kruipt wel langzaam vooruit (ook al geef ik veel gas) maar verder niets. Opeens hoor ik dan een klap (alsof versnelling er opeens in gaat) en dan kan ik weer normaal rijden.

Dit gebeurt ook als ik in z'n achteruit zet.

En dan als ik dan rij en ergens moet stoppen en weer optrek lijkt het wel of de bak vast zit in een hoger versnelling :-? Auto komt namelijk erg langzaam op gang.

Na een tijdje schakkeld alles goed, denk zelf als de olie op temperatuur is.

Ik hoop dat dit allemaal opgelost wordt met een nieuwe sensor. :(
Plaats reactie