Sinds het steeds kouder wordt in de ochtend begin ik me meer te ergeren aan het feit dat mn bak in z'n 1 wordt geblokeerd zodat de cat. sneller opwarmt.
Aangezien ik gelijk vanuit mn huis in een drukke straat terechtkomt, is het niet te doen om 20km/u te gaan rijden. Dit moet ik dus echt doen want aangezien de bak in z'n 1 blijft de motor te veel toeren gaat maken als ik harder rij.
Vanmorgen heb ik de auto eerst gestart en dan pas de spullen ingeladen .Totaal is de auto 4 minuten bezig geweest om de catalysator op temperatuur te krijgen. Die 4 minuten heb ik dus steeds in z,n eerste versnelling moeten rijden
Ik vraag me af wat of welke onderdeel dit regelt Zit er in de cat. een temp. meter of zoiets. En valt dit niet af te stellen
Vraag me af of meer mensen dit een nadeel vinden.
Ik weet dat deze manier van werken bij meer types toegepast wordt door Mercedes.
PS: ik rij steeds om , zodat ik niet harder dan 20 km/u moet, maar ik denk dat dat niet de bedoeling moet zijn van Mercedez.
Versnellingsbak olie is al vervangen, maar dat helpt dus niet.
Automaat regelaar bij koude motor
- wallietax
- Berichten: 6395
- Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
- Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
- Locatie: Doetinchem
- Contacteer:
he hallo Seninha
jij hebt een ML als ik het goed heb.
ik weet niet hoe dat bij een ML zit maar bij mijn w124 E-klasse
zit er rechts voor tegen het schutbord een slang
zoals op de foto te zien is
deze heb ik doorgeknipt en de beide uiteinden afgedopt.
ik heb dit op een Duits W124 forum gelezen en dacht bij mezelf
''baat het niet dan schaadt het niet''
het regelt dat je KAT zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt.het grootse nadeel daaraan is dus dat s,morgens je toerenteller zowat uit je klokkenhuis vliegt van de toeren die het daarbij maakt.
Maar ik kan me voorstellen dat een ML veel meer aan elektronica
in huis heeft en alles op mekaar heeft afgestemd/geregeld.
Dus ik zou niet zomaar wat gaan doorknippen zoals ik heb gedaan
want laten we eerlijk wezen een auto van het bouwjaar 1991
bevat nog niet zo heel veel elektronica als jouw ML.
Nou zullen er mensen zijn die zeggen,dan laat je je auto toch
vast 5 min. stationair draaien voor dat je vertrekt.
maar in de praktijk werkt dat ook niet(tenminste bij mij niet)
IK ZOU ZEGGEN LEG DE DEALER EENS JOUW PROBLEEM VOOR.
gr.Wallietax
jij hebt een ML als ik het goed heb.
ik weet niet hoe dat bij een ML zit maar bij mijn w124 E-klasse
zit er rechts voor tegen het schutbord een slang
zoals op de foto te zien is
deze heb ik doorgeknipt en de beide uiteinden afgedopt.
ik heb dit op een Duits W124 forum gelezen en dacht bij mezelf
''baat het niet dan schaadt het niet''
het regelt dat je KAT zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt.het grootse nadeel daaraan is dus dat s,morgens je toerenteller zowat uit je klokkenhuis vliegt van de toeren die het daarbij maakt.
Maar ik kan me voorstellen dat een ML veel meer aan elektronica
in huis heeft en alles op mekaar heeft afgestemd/geregeld.
Dus ik zou niet zomaar wat gaan doorknippen zoals ik heb gedaan
want laten we eerlijk wezen een auto van het bouwjaar 1991
bevat nog niet zo heel veel elektronica als jouw ML.
Nou zullen er mensen zijn die zeggen,dan laat je je auto toch
vast 5 min. stationair draaien voor dat je vertrekt.
maar in de praktijk werkt dat ook niet(tenminste bij mij niet)
IK ZOU ZEGGEN LEG DE DEALER EENS JOUW PROBLEEM VOOR.
gr.Wallietax
Ja, denk dat ik morgen maar eens langs ga. Ik heb al de bak olie laten vervangen bij G-center , maar dat hielp niet.
Lees net in een Amerikaanse forum , dat men daar vaak ook in de kou rijdt en dit nooit gemerkt hebben.
Zal wel aan mn bak liggen.
Ik voel namelijk soms het volgende.
Als ik de bak in D zet en dan gas geef dan kruipt de auto vooruit ipv gewoon weg te rijden (dit gebeurt trouwens alleen als de auto een tijd stil heeft gestaan)
en dan voel ik opeens een klap en dan versnelt de auto normaal. Het voelt alsof de versnelling niet helemaal in zit, je kan het beter beschrijven alsof je koppelingplaat slipt.
Na de klap dan rijdt de auto normaal, ook als je snel je gas intrapt (om te kijken of de koppeling niet slipt)
Zal dit maar eens aan de dealer voorleggen.
Lees net in een Amerikaanse forum , dat men daar vaak ook in de kou rijdt en dit nooit gemerkt hebben.
Zal wel aan mn bak liggen.
Ik voel namelijk soms het volgende.
Als ik de bak in D zet en dan gas geef dan kruipt de auto vooruit ipv gewoon weg te rijden (dit gebeurt trouwens alleen als de auto een tijd stil heeft gestaan)
en dan voel ik opeens een klap en dan versnelt de auto normaal. Het voelt alsof de versnelling niet helemaal in zit, je kan het beter beschrijven alsof je koppelingplaat slipt.
Na de klap dan rijdt de auto normaal, ook als je snel je gas intrapt (om te kijken of de koppeling niet slipt)
Zal dit maar eens aan de dealer voorleggen.
Heb gister een afspraak geregeld voor maandag bij de dealer. Volgens hun kan het een sensor zijn die niet goed werkt. Het klopt dat de motor ervoor moet zorgen dat de Kat. snel verwarmd. Maar dit wordt gedaan door de bak iets later te laten schakelen, waardoor die meer toeren maakt.En niet zoals bij mij gewoon in z'n 1ste blijven staan.
Nou , gisteravond de auto weggebracht. Zodat ze in de ochtend de auto konden bekijken.
Ben net dus door de dealer gebeld dat de monteurs niets aan de bak konden merken, maar dit zou dus kunnen omdat het vanmorgen niet koud genoeg was.
Wel hebben ze uit de analyse een foutmelding doorgekregen, namelijk de olietemp.sensor van de bak.
Dit zou dus het probleem kunnen veroorzaken.
Maar omdat ze het dus niet zelf ervaren hebben willen ze deze voorloipig niet vervangen.
Ze gaven me als advies om als het echt koud is om dan nogmaals tergu te komen, zodat ze zelf het vasthouden in z'n eerste versnelling konden ervaren.
Wel hebben ze de klemmen van de stuurbekrachteging slang vervangen, deze modificatie was nog niet uitgevoerd. (had in de Amerikaanse forum veel over gelezen, en het schijnt een groot probleem te zijn als dit niet vervangen is)
Wat de temperatuur meter sensor betreft, om deze te vervangen komt uit op ruim €300 .
Nou ga ik dus zelf ff kijken of het een doe het zelf werk is, zo ja dan kruip ik er wel onder.
Heb vroeger een Audi Ur-quattor gehad en die heb ik ook zelf gereviceerd dus een sensor vervangen moet goed komen
Moet alleen nog achterhalen welke en hoeveel deze kost.
Nou dat was het voorlopig wat dit probleem betreft, als ik meer weet kom ik er zeker op terug
Ben net dus door de dealer gebeld dat de monteurs niets aan de bak konden merken, maar dit zou dus kunnen omdat het vanmorgen niet koud genoeg was.
Wel hebben ze uit de analyse een foutmelding doorgekregen, namelijk de olietemp.sensor van de bak.
Dit zou dus het probleem kunnen veroorzaken.
Maar omdat ze het dus niet zelf ervaren hebben willen ze deze voorloipig niet vervangen.
Ze gaven me als advies om als het echt koud is om dan nogmaals tergu te komen, zodat ze zelf het vasthouden in z'n eerste versnelling konden ervaren.
Wel hebben ze de klemmen van de stuurbekrachteging slang vervangen, deze modificatie was nog niet uitgevoerd. (had in de Amerikaanse forum veel over gelezen, en het schijnt een groot probleem te zijn als dit niet vervangen is)
Wat de temperatuur meter sensor betreft, om deze te vervangen komt uit op ruim €300 .
Nou ga ik dus zelf ff kijken of het een doe het zelf werk is, zo ja dan kruip ik er wel onder.
Heb vroeger een Audi Ur-quattor gehad en die heb ik ook zelf gereviceerd dus een sensor vervangen moet goed komen
Moet alleen nog achterhalen welke en hoeveel deze kost.
Nou dat was het voorlopig wat dit probleem betreft, als ik meer weet kom ik er zeker op terug
FF deze topic omhoog gooien.
Weet iemand misschien waar ik de ATF temperatuur sensor kan vinden
En is deze los te vervangen of moet je de hele ECU vervangen.
En weet iemand het partnummer hiervan en wat deze ongeveer kost?
Weet iemand misschien waar ik de ATF temperatuur sensor kan vinden
En is deze los te vervangen of moet je de hele ECU vervangen.
En weet iemand het partnummer hiervan en wat deze ongeveer kost?
Laatst gewijzigd door Seninha op 27 okt 2005 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De temp.voeler van de automaat zit op de toerentalplaat in de automaat tussen het brein in.Deze is niet los te vervangen.Het niet opschakelen koud zit niet in de automaat maar wordt door het motorregelorgaan gestuurd aan dhet aotomaatregelorgaan om de versnelling langervast te houden. (Ik zal kijken waar deze de info vandaan haalt.Ik kom er op terug)
- Rainaldo
- Beheerder
- Berichten: 7804
- Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
- Mercedes-Benz: W212 E200CGI
- Specialisatie: Financiële forumzaken
- Locatie: Nieuwpoort - NL
- Contacteer:
Dit klopt in ieder geval.De temp.voeler van de automaat zit op de toerentalplaat in de automaat tussen het brein in.
Om de sensorunit te vervangen moet de bak open.
Verdere gegevens zet ik ff in een PB
Even terug komen op het schakelmoment van de automaat bij koude motor. Volgens mijn gegevens wordt het schakelmoment afhankelijk van de temp,snelheid en tijd verhoogd. (De temp. is naar mijn idee de aangezogen lucht oftewel temp.voeler aangezogen lucht)
Ik hoop dat het wat kouder wordt want dan kunnen ze bij de dealer zelf dit probleem zien en merken. Word er echt niet goed van
Heb trouwens ook iet anders gemerkt aan mn bak.
Als ik de auto in z'n versnelling zet (voornamelijk als de auto lang stil gestaan heeft )en dan gas geef gebeurt er niets.
Auto kruipt wel langzaam vooruit (ook al geef ik veel gas) maar verder niets. Opeens hoor ik dan een klap (alsof versnelling er opeens in gaat) en dan kan ik weer normaal rijden.
Dit gebeurt ook als ik in z'n achteruit zet.
En dan als ik dan rij en ergens moet stoppen en weer optrek lijkt het wel of de bak vast zit in een hoger versnelling Auto komt namelijk erg langzaam op gang.
Na een tijdje schakkeld alles goed, denk zelf als de olie op temperatuur is.
Ik hoop dat dit allemaal opgelost wordt met een nieuwe sensor.
Heb trouwens ook iet anders gemerkt aan mn bak.
Als ik de auto in z'n versnelling zet (voornamelijk als de auto lang stil gestaan heeft )en dan gas geef gebeurt er niets.
Auto kruipt wel langzaam vooruit (ook al geef ik veel gas) maar verder niets. Opeens hoor ik dan een klap (alsof versnelling er opeens in gaat) en dan kan ik weer normaal rijden.
Dit gebeurt ook als ik in z'n achteruit zet.
En dan als ik dan rij en ergens moet stoppen en weer optrek lijkt het wel of de bak vast zit in een hoger versnelling Auto komt namelijk erg langzaam op gang.
Na een tijdje schakkeld alles goed, denk zelf als de olie op temperatuur is.
Ik hoop dat dit allemaal opgelost wordt met een nieuwe sensor.