w639 OM646 turbo en verstuivers vervangen projectje

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
ricardo3
Forum Held
Berichten: 4687
Lid geworden op: 07 okt 2007 13:30
Mercedes-Benz: Genoeg
Specialisatie: banden,velgen
Locatie: belgie (limburg)
Contacteer:

07 apr 2016 11:52

Mooi dat het gelukt is:).
Met Loctite zou ik wel oppassen in de alu-kop.
Stel hij moet ooit los wordt het zeker niet makkelijker.
Nu de andere 3nog? Of zijn die gewoon goed?
gr.
Knudde1969 schreef:Een Comand uit een Nederlandse W211 zal met de juiste 3 ingrediënten zelfs werken in een stacaravan.
Veel onderdelen van w114/115 en w124. Iets nodig PB me maar
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5145
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

21 mei 2016 17:19

De andere 3 lekken niet naar buiten en volgens star vallen alle 4 de verstuivers binnen de waardes

Vandaag even nog even de bus binnen gezet om de olieen te peilen meteen even geluisterd en gevoeld en gekeken ik kan geen lekkage meer ontdekken :D

Dus ook meteen het dekseltje er op gezet zodat alles weer dicht en afgedekt is
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5145
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

28 nov 2016 14:49

ondertussen 8 maand verder en nu gaat de turbo er weer tussen uit
waarschijnlijk is de keerring tussen het slakken huis en de bevestiging lek :'(
Turbo lek
Turbo lek
20161112_142133.jpg (195.06 KiB) 1246 keer bekeken
Turbo lek
Turbo lek
20161112_141526.jpg (144.61 KiB) 1246 keer bekeken
Van boven
Van boven
20161112_141609.jpg (119.32 KiB) 1246 keer bekeken

bij toeval gezien dat de turbo aardig geolied was en zo is het balletje gaan rollen eerst was de gedachte dat een hoge carterdruk de oorzaak heeft maar dit was niet zo zie dit toppic

en nu de w114 er weer klaar voor is om standby te staan gaat de bus dinsdag de brug op en gaat de turbo er tussen uit woensdag naar de leverancier en dan vervangen ze het slechte onderdeel of ik krijg een ander mee (zal wel wat zijn om mijn oude orginele turbo terug te krijgen ) en donderdag alles weer monteren

ik hoop dat deze planning wat zal passen en aangezien ik alles met kopervet in elkaar gezet heb zal het waarschijnlijk ook wel gaan lukken 8-)
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5145
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

29 nov 2016 11:09

zo 1,5 uur verder en de turbo ligt er al weer naast
ik heb echt te veel ervaring eerste keer was het een dag/ 1,5 werk en nu 1,5 uur :onderhoud:

maar goed alles wou wel redelijk los van het kopervet op de bouten heb ik niks van terug gezien maar de boutjes gingen in iedergeval los dat is al heel wat vergeleken met de vorige keer
weer gebruik gemaakt van ringsletel 12 om het hoekje voor de achterste/voorste moer en deze draaide zo los
en we zijn weer begonnen de 1e uitlaat pijp al weer weg
en we zijn weer begonnen de 1e uitlaat pijp al weer weg
20161129_092716.jpg (154.72 KiB) 1184 keer bekeken
sleutel om het hoekje
sleutel om het hoekje
20161129_094251.jpg (146.79 KiB) 1184 keer bekeken
en los
en los
20161129_102222.jpg (130 KiB) 1184 keer bekeken
van middag maar langs de leverancier van de turbo
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5145
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

29 nov 2016 20:45

Vanmiddag even bij de leverancier van de turbo geweest 12:30 die kant op gegaan alleen opmoment dat ik bij de shel op de A6 reed kreeg ik een brandweer oproep en aangezien we krap in de bemensing zaten was ik 10 min later weer in lemmer :owja:

Dus uiteindelijk 13:00 weer vertrokken en lekker die kant op gecruised (gemiddeld 100km/h op de teller) 14:00 bij de leverancier
Daar hebben ze even naar de turbo gekeken althans er is een nieuwe pakking middel tussen gedaan en ik heb een keering setje mee gekregen en met een half uurtje stond ik weer buiten en ben ik weer rustig naar huis gereden

en nog even een stop bij wensink genaakt om de bestelde onderdelen op te halen 3 m110 bougie kabel klemmetjes en 1 olie retour oring en 1 olie pers oring voor de om646 deze zweten een beetje na mijn vorige turbo vervanging g dus meteen maar mee vervangen

Uit eindelijk 16:00 weer in lemmer
Turbo weer in lemmer
Turbo weer in lemmer
20161129_164018.jpg (123.65 KiB) 1134 keer bekeken
Nieuwe pakking materiaal van de inlaat
Nieuwe pakking materiaal van de inlaat
20161129_165942.jpg (42.32 KiB) 1134 keer bekeken
en toen de turbo meteen weer geplaats de boutjes ook weer in het kopervet gezet
Daarna de olie retour leiding vast gezet wel weer puzzelen om de pakking weer er tussen te leggen en om de leiding vast te zetten aan de turbo
Oude en nieuwe olie retour oring
Oude en nieuwe olie retour oring
20161129_183428.jpg (70.02 KiB) 1134 keer bekeken
Oude en nieuwe olie retour oring
Oude en nieuwe olie retour oring
20161129_183438.jpg (83.9 KiB) 1134 keer bekeken
Olie retour leiding er tussen puzzelen
Olie retour leiding er tussen puzzelen
20161129_184250.jpg (130.58 KiB) 1134 keer bekeken
Daarna de turbo weer ingesmeerd met de inloop olie
Daarna opzoek naar de olie pers leiding en tot op heden is ie nog steeds even zoek :?

Dus morgen maar weer ff met een heldere blik kijken
En dan de rest afbouwen en als het goed is is ie morgen dan weer klaar
andor
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01 jul 2010 21:21
Mercedes-Benz: S212 220 cdi
Locatie: in de buurt van glane

29 nov 2016 21:54

Staat hij er niet bij op de onderste foto van 11.09 wel lekker bezig :goedzo:
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5145
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

29 nov 2016 22:12

andor schreef:Staat hij er niet bij op de onderste foto van 11.09 wel lekker bezig :goedzo:
Nee dit is de olie retour leiding
Ik heb de olie pers leiding bij de motor ruimte weggelegd omdat ik er last van had bij het los halen van de boutjes van de turbo en dan zo geconcentreerd bezig zijn en toch vergeten

Maar gaat lekker zo voordeel dat ik ervaring heb verkregen en de turbo niet zo heel lang geleden los geweest is
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

30 nov 2016 16:21

hopelijk nu geen lekkage meer.
Je kan wel monteur worden bij Wensink :)
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5145
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

30 nov 2016 18:53

vanochtend meteen op zoek gegaan naar de olie pers leiding en weer een half uur bekeken en nog niks te vinden collegas laten kijken ook nog niks ik zou bijna wensink bellen van hebben jullie er 1 of moet ie besteld worden ? en in eens vind mijn collega hem ik had de leiding in de lek bak gelegd om uit te lekken :stom: en nooit weer aan gedacht

dus ander oringetje er om gedaan en alles weer monteren
Nieuwe oring voor olie pers leiding
Nieuwe oring voor olie pers leiding
20161130_095026.jpg (87.73 KiB) 1023 keer bekeken
daarna de uitlaat delen er weer op gezet en vast gezet
daarna de turbo steun vast gezet waarbij 1 nieuwe bout gepakt omdat ik deze al eens verloren was (A)
daarna de interkoeler slang er van onder op gezet
daarna van onder alles ff schoon gemaakt
daarna van boven het vacuum weer aangesloten
daarna de nokken as sensor en raildruk sensor los gepakt om de turbo rustig op te starten dus zonder dat de motor aan slaat
daarna de stekkers er weer op en starten
en alles liep als een trein tot dat ik gas gaf en de interkoeler slang er af klapte deze was ik vergeten vast te zetten :stom:
nadat deze vast zat weer gestart en alles na gelopen en alles klonk goed
daarna alles af gemonteerd en een stukje gereden

en alles klink weer als gebruikelijk vermogen is ook zoals het was dus ik vermoed dat weer goed is

dit maal geen fimpje van het opstarten omdat dit toch het zelfde is als bij de vorige turbo :owja:
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5145
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

30 nov 2016 19:11

SK schreef:hopelijk nu geen lekkage meer.
Je kan wel monteur worden bij Wensink :)
ik hoop het ook dan kan ie nu gewoon door blijven rijden op het reguliere onderhoud na en mocht het nodig zijn dan maar als de temperaturen iets beter zijn dan nu het was namelijk 4 graden binnen en op de andere zijde was het zelfs 1 graad we hebben in de werk ruimte geen kachels alleen in de shop en op de kantoren
zoiets is 1 keer leuk om te doen de 2 keer ben je al te gedreven en ervaren (A)


ja dat zou zomaar kunnen ik denk alleen niet dat ik het met de denk wijze van mercedes eens kan worden
als er iets stuk is dan ga ik niet eerst in de boeken kijken hoe het exact moet ik kijk ff snel en o zo moet dat en dan zien we wel weer en als het dan net niet past dan maar iets meer motiveren

dus nee laat maar dat zecht niet dat ik er wel overna zal denken als ze het mij vragen :owja:



trouwens nog een fimpje van het geluid dat de bus maakt zonder dat de turbo af geregeld word en zonder uitlaat demper en geen interkoeler en lucht filter
ik moest de auto nog net iets meer achter uit hebben voor het gemak

klinkt best leuk maar ik denk dat de buurt er niet zo heel gelukkig mee is als ik om een uur op 02:00 er uit ga en de straat uit spoed :owja:
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

02 dec 2016 11:52

Welk deuntje liet je de turbo fluiten? Het was wel iets quasi musikaals i.i.g. :)
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5145
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

02 dec 2016 19:13

SK schreef:Welk deuntje liet je de turbo fluiten? Het was wel iets quasi musikaals i.i.g. :)
Geen idee nooit bij stil gestaan nu ik zit te denken kom ik er ook niet op
Wie zal het verlossende woord hebben ????
Plaats reactie