Ik ben in discussie met m'n bandenboer.
Volgens hem kan ik m'n auto het beste laten uitlijnen op de originele velgen en bandenmaat
dan op de CLS set, met afwijkende ET-waardes, die er nu onder zit.
De bandenmaat, 245/45/17, kan ook origineel onder deze auto dus dat kan in mijn optiek
niet van invloed zijn.
Omdat de laatste set (Nwe Conti SC 5) voorbanden nogal last hadden van cupvorming en linksvoor
idd de buitenwang een fractie meer gesleten is wil ik de auto opnieuw uit laten lijnen.
Niet perse bij deze bandenboer, liever bij een bedrijf met bijvoorbeeld een Hunter bank en
ervaring met de 211. De stelbouten zitten er voor al in.
Hebben afwijkende velgen invloed ?
Graag alleen (praktijk)kennis antwoorden en geen giswerk.....
Uitlijnen S211: hebben niet originele velgen invloed ?
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- plorie
- Berichten: 20871
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Wat is de exacte afwijking van buitenkant velg met je huidige setup? En dat vergeleken bij een eventuele originele breedset van een S211?
Logboek S500.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5665
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Volgens het boekje lijn je een Mercedes uit op de naaf, niet op het wiel. Daarvoor zijn die vijf kleine gaatjes tussen de wielbouten. Dan moet het achter die gaatjes overigens wel schoon zijn, want anders zitten de pennen nog niet recht tegen de naaf. Iedere bandenzaak neemt echter de velgrand als referentie, met het gevaar dat je een afwijking van de velg het uitlijnen beïnvloedt.
Als een velg recht is en strak tegen de naaf zit, mag het niet uitmaken of je er een scooterwiel, een trekkerwiel of een roulettewiel opzet. Je lijnt immers de wielstand (lees: naafstand) uit, niet de velgstand.
Als een velg recht is en strak tegen de naaf zit, mag het niet uitmaken of je er een scooterwiel, een trekkerwiel of een roulettewiel opzet. Je lijnt immers de wielstand (lees: naafstand) uit, niet de velgstand.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
+1..gfgf schreef:Volgens het boekje lijn je een Mercedes uit op de naaf, niet op het wiel. Daarvoor zijn die vijf kleine gaatjes tussen de wielbouten. Dan moet het achter die gaatjes overigens wel schoon zijn, want anders zitten de pennen nog niet recht tegen de naaf. Iedere bandenzaak neemt echter de velgrand als referentie, met het gevaar dat je een afwijking van de velg het uitlijnen beïnvloedt.
Als een velg recht is en strak tegen de naaf zit, mag het niet uitmaken of je er een scooterwiel, een trekkerwiel of een roulettewiel opzet. Je lijnt immers de wielstand (lees: naafstand) uit, niet de velgstand.
Een uitlijn bedrijf die dergelijke onzin verkondigt (dat de wielmaat/ET invloed heeft op de uitlijn gegevens) zou ik niet aan mijn auto laten werken..
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Ik denk er net zo over vandaar de vraag hier op het forum want ik dacht precies hetzelfde maar ben niet te eigenwijsE55amg schreef:+1..gfgf schreef:Volgens het boekje lijn je een Mercedes uit op de naaf, niet op het wiel. Daarvoor zijn die vijf kleine gaatjes tussen de wielbouten. Dan moet het achter die gaatjes overigens wel schoon zijn, want anders zitten de pennen nog niet recht tegen de naaf. Iedere bandenzaak neemt echter de velgrand als referentie, met het gevaar dat je een afwijking van de velg het uitlijnen beïnvloedt.
Als een velg recht is en strak tegen de naaf zit, mag het niet uitmaken of je er een scooterwiel, een trekkerwiel of een roulettewiel opzet. Je lijnt immers de wielstand (lees: naafstand) uit, niet de velgstand.
Een uitlijn bedrijf die dergelijke onzin verkondigt (dat de wielmaat/ET invloed heeft op de uitlijn gegevens) zou ik niet aan mijn auto laten werken..
om het hier te delen.
En nee, mijn auto ging en gaat naar een bedrijf met kennis van zaken en 211 ervaring
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....