Tips & trics gevraagd voor het vervangen van het dieselfilter van een eerste generatie 320cdi.
Is er een speciale tool voor (nodig) om het deksel te lossen?
Leidingen losmaken of juist niet (of alleen de harde kunststof leiding)?
OM613 dieselfilter vervangen
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Ik zou de leidingen losmaken, ik probeerde het deksel te lossen met een universele filter sleutel, dat koste mij dus een nieuw filterbehuizing...aaauw . Daarna gewoon deksel losdraaien en filter vervangen/ring en weer aftoppen met verse diesel. Ook een goed moment om de o-ring van de gardenakoppeling naar brandstofpomp te vervangen.
Grtz,
Ingmar
Grtz,
Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
- ricardo3
- Forum Held
- Berichten: 4687
- Lid geworden op: 07 okt 2007 13:30
- Mercedes-Benz: Genoeg
- Specialisatie: banden,velgen
- Locatie: belgie (limburg)
- Contacteer:
voorzichtig met een brede beitel op zo'n tandje tikken.
Dan komt het wel los.
gr.
Dan komt het wel los.
gr.
Veel onderdelen van w114/115 en w124. Iets nodig PB me maarKnudde1969 schreef:Een Comand uit een Nederlandse W211 zal met de juiste 3 ingrediënten zelfs werken in een stacaravan.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Tnx, ik kom nergens specifieke tools tegen voor zo'n filter, dus ik was benieuwd hoe dat dan 'in de praktijk' gedaan wordt.
Bedoel je de aansluiting van filterdeksel naar slang nr. 29? Ik zie daar geen los onderdeelnr.ingmar schreef:Ook een goed moment om de o-ring van de gardenakoppeling naar brandstofpomp te vervangen.
Logboek S500.
- Geertjan
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
- Mercedes-Benz: 300SL24v.
- Locatie: Veluwezoom
Dat lijken wel geknepen klemmen, dan hoeven ze er blijkbaar niet vanaf ... of zijn het wel draaiklemmen (slangklemmen)?
Ow, op de tekening staan wel slangklemmen zie ik net .
N.B. Losdraaien, lijmtang met een doek er tussen? Of een oude multiriem en dan aanspannen en draaien met de waterpomptang .
Ow, op de tekening staan wel slangklemmen zie ik net .
N.B. Losdraaien, lijmtang met een doek er tussen? Of een oude multiriem en dan aanspannen en draaien met de waterpomptang .
Mercedes maakt rijden geweldig .
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat is geen logica... betekent alleen dat hergebruik lastiger is (maar niet onmogelijk).Geertjan schreef:Dat lijken wel geknepen klemmen, dan hoeven ze er blijkbaar niet vanaf ...
Pielen met een multiriem is niet nodig, daar heb ik wel andere filtertangen voor.
Logboek S500.
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Success...en voorzichtig A 6130900052 102 euri zonder BTW
Ik kreeg er nieuwe knijp klemmetjes bij....tja dat mag dan weer wel voor dat geld. Ik zou er gewoon goede RVS slangklemmen opzetten.
Denk dat het ringetje wat ik bedoelde op slang 29 nummer 47 is...weten ze bij Ruttchen wel hoor
Ik kreeg er nieuwe knijp klemmetjes bij....tja dat mag dan weer wel voor dat geld. Ik zou er gewoon goede RVS slangklemmen opzetten.
Denk dat het ringetje wat ik bedoelde op slang 29 nummer 47 is...weten ze bij Ruttchen wel hoor
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
We slaan ze altijd kapot en verkopen dan een nieuwe
Afhankelijk van KM stand en prijs van het losse filter zou ik gelijk een nieuwe monteren als het mijn auto was. Ze durven wel eens kleine scheurtjes te krijgen na los en vast maken met terugzakken van de brandstof als gevolg. Ik meen dat de nieuwe inclusief een filter is.
Losmaken: Iets van een keg of schroevendraaier achter 1 van de nokjes zetten en dan tik je hem met je hand zo los. Daarna verder met de hand los draaien. Als de vorige monteur hem vast heeft gezet met de hamer ipv met de hand dan kan het wat tegenvallen.
p.s. met montage wat vet in de schroefdraad doen zodat je minder wrijving hebt
Afhankelijk van KM stand en prijs van het losse filter zou ik gelijk een nieuwe monteren als het mijn auto was. Ze durven wel eens kleine scheurtjes te krijgen na los en vast maken met terugzakken van de brandstof als gevolg. Ik meen dat de nieuwe inclusief een filter is.
Losmaken: Iets van een keg of schroevendraaier achter 1 van de nokjes zetten en dan tik je hem met je hand zo los. Daarna verder met de hand los draaien. Als de vorige monteur hem vast heeft gezet met de hamer ipv met de hand dan kan het wat tegenvallen.
p.s. met montage wat vet in de schroefdraad doen zodat je minder wrijving hebt
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Da's een goeie voor de volgende keer dan. Een nieuwe (OEM)filter heb ik al. Bij de latere 6-in-lijn is het ook geen inzetfilter meer, en dat werkt toch ff wat handigerRaimon schreef:Losmaken: Iets van een keg of schroevendraaier achter 1 van de nokjes zetten en dan tik je hem met je hand zo los.
Tnx voor de tips
Logboek S500.