W203 C200 CDI 2000 Problemen met automaat en verstuiver

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
W203AWBS
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2016 19:50
Mercedes-Benz: W203 C200 CDI

20 jan 2016 20:02

Beste Forumleden,

Ik ben in het bezit van een W203 C200 CDI van bouwjaar 2000.
Nu merk ik sinds een maand ongeveer 2 problemen op:

- Bij een koude motor schudt de auto heel erg en klinkt de motor onrustig. Het is me zelfs eens voorgekomen dat de motor bij het uitrijden van de oprit in zn achteruit (automaat) uitviel.

- Ik voel een schok elke keer bij het schakelen in de R of de D. Vanavond bij een koude motor is het zelfs voorgekomen dat ik m bij een stoplicht van de N naar de D schakelde en dat de auto stil bleef staan. Bij het gas geven ging het toerental ook niet echt veel omhoog. Na het uitzetten en opnieuw starten van de motor kreeg ik m weer vooruit.

Graag zou ik willen weten of deze symptomen herkenbaar zijn en wat de problemen kunnen zijn. Een kennis met redelijk verstand van auto's gaf de volgende verklaringen:

- Schudden van koude motor kan eventueel aan een niet goed werkende verstuiver liggen. Dit schijnt een bekend probleem te zijn.
- Schakelprobleem: waarschijnlijk moet de bakolie ververst worden.

Volgens hem kost een nieuwe verstuiver 400 euro en 2e hands 150 euro. Automaatbak olie 18 euro per liter en er zou 7 liter in gaan.

Zit hij in de buurt?

Ik wil jullie advies graag inwinnen alvorens ik naar een autogarage stap.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet, Anton
W211bonestock
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 dec 2014 11:34
Mercedes-Benz: E280 3.0 CDI 7G Avant. Sel en C320 CDI 7G AMG - Avantgarde

21 jan 2016 10:47

Hi Anton,



Heb je al gekeken naar de printplaat in de bak? Deze gaan ook met enige regelmaat stuk. Heb je de auto al laten uitlezen? Dit zou je al uitsluitsel kunnen geven.
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

21 jan 2016 11:35

Heb je de auto al laten uitlezen of gaat dit op de gok en vervang je maar wat op hoop van zegen ?



Oja, waarom voor een verkeerslicht de bak in N zetten en niet gewoon in D laten staan ?
Gebruikersavatar
Daffiedolf
Berichten: 179
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:32
Mercedes-Benz: W202 w220 cdi 1999

22 jan 2016 15:30

Ik heb er gelukkig nog geen ervaring mee, maar een tweedehands verstuiver zou ik niet monteren. Prijs ligt ook lager dan €400
De bakolie zou kunnen kloppen en de genoemde prijs is aardig in de richting. Is maar net hoe lang de huidige olie erin zit. Kosten zijn niet echt hoog, je weet dat het daar in ieder geval niet aan ligt als het niet helpt en ik neem aan dat er bij de w203 ook de bekende "stekker" op de bak zit, die meteen vervangen kan worden, net als het filter.
Als de printplaat niet goed is, gaat de bak volgens mij ( en mijn garagist) in de zogenaamde noodloop.
W203AWBS
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2016 19:50
Mercedes-Benz: W203 C200 CDI

26 jan 2016 14:38

Sorry voor mijn late reactie.

W211bonestock en W220L:
Ik heb de auto inmiddels laten uitlezen en het blijkt dat inderdaad de 3e verstuiver minder goed werkt. Ik vraag me alleen wel af of dit inderdaad voor dat geschud van de auto kan zorgen. Ik zal 'm morgen laten vervangen, dus dan heb ik er meer uitsluitsel over.
En bij een stoplicht in de N zetten, dat doe ik omdat de auto dan minder hard schud. Ik dacht zelf dat het probleem in de versnellingsbak zit, maar de monteur gaf aan van niet.

Daffiedolf
Een nieuwe verstuiver zou volgens de monteur ruim 400 euro kosten. Ik zag ze online van Bosch voor ongeveer 200 euro te koop. Heb ik dan misschien het verkeerde type voor me?
De bakolie kon ik online ook veel goedkoper vinden, echter zal dit waarschijnlijk van minder goede kwaliteit zijn.
Ik laat de monteur meteen ook naar de bak kijken. Is zo een printplaat meteen te controleren of is dit een kwestie van "vervangen is weten"?

Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

26 jan 2016 14:43

Online zijn veel spullen goedkoper te vinden. Zelf aanleveren van onderdelen vinden de meeste garages niet zo tof, en terecht.
Logboek S500.
Dennis combi
Berichten: 5889
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

26 jan 2016 14:50

bij mij kosten die verstuivers 275 euro incl btw en montage ;)
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
W211bonestock
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 dec 2014 11:34
Mercedes-Benz: E280 3.0 CDI 7G Avant. Sel en C320 CDI 7G AMG - Avantgarde

26 jan 2016 15:32

@Dennis combi Dat is zeker een nette prijs.

Ik raad je zeker aan om Originele Mercedes olie te halen. Kost niet veel meer en het maakt zeker een verschil uit.
Als het gedreun minder wordt in neutraal, dan zou ik zeker aandacht schenken aan je baksteun. Dit wordt tegenwoordig ook nog vaak vergeten :roll:
W203AWBS
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2016 19:50
Mercedes-Benz: W203 C200 CDI

03 feb 2016 20:25

Sorry voor de late reactie. Ik heb het een beetje te druk gehad.

Even ter update:
De verstuivers zijn opgemeten en die schijnen gewoon goed te werken. Daar ligt het probleem dus niet.
Mijn monteur is bij een "Mercedes-boer" geweest en die gaf aan dat het probleem heel goed kan liggen aan een verstopte/vervuilde inlaatspruitstuk.

Ik heb zelf een beetje rond gezocht op fora en de mensen met dezelfde symptomen als mij vonden een oplossing in onderstaande:

- Spanrol
- Luchtmassameter
- Heater booster op automatische stand zetten?
- Rek in de distributieketting
- Stelmotor in brandstofpomp
- Ingezakte motorsteunen

Het is natuurlijk een aardig klusje om uit te zoeken of het probleem bij het inlaatspruitstuk zit, dus wil ik eerst andere mogelijke oorzaken bekijken.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Ik moet trouwens ook zeggen dat ik steeds meer een tikkend/kloppend geluid uit de motor hoor komen bij het optrekken in eerste versnelling. (tak, tak, tak tak). Ik hoop niet op iets ernstigs.

Dank voor jullie reacties alvast.
andor
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01 jul 2010 21:21
Mercedes-Benz: S212 220 cdi
Locatie: in de buurt van glane

03 feb 2016 21:20

Zou is naar die boer toe rijden voor diagnose hij kan je veel beter vertellen wat er aan de hand is
Succes met zoeken hoop dat je het snel vind ,want wat je aan geeft is niet echt een gezond geluid
Grt
Gebruikersavatar
DeMegens
Berichten: 1130
Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
Specialisatie: Morsen
Locatie: Brabant

03 feb 2016 23:33

Bij het uitlezen kwam toch ook de verstuiver naar boven?
Ben je nu op zoek naar een goede of goedkope oplossing?
Een verstuiver die niet meer goed is kan voor veel ellende zorgen. Het zijn helaas dure dingen maar gaan in de regel ook lang mee. Dat vervuilde inlaatspruitstuk geeft meestal andere klachten als schokken van de motor.
Aangezien het een diesel is hoef je niet naar je bougies of bobine te kijken, en dan blijft er dus alleen nog lucht en brandstof over. Ik zou voor die verstuiver gaan bij Dennis Combi (scheelt je toch weer €125), en als de motor beter/mooier loopt kun je nog altijd je inlaat schoonmaken, zodat hij weer goed kan ademen en nog een stukje beter presteert.
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

04 feb 2016 11:55

Zo'n luchtmassametertje vervangen wil ook wel verandering te weeg brengen.

Rookt de wagen zwart tijdens normaal optrekken? Bvb vertrek aan de verkeerslichten. -> Kans dat de luchtmassameter versleten is. Deze kosten ook wel wat om zomaar te vervangen. Ik moet zeggen, na de luchtmassameter zelf kapot gemaakt te hebben (A) een nieuwe gezet. Motor startte iets soepelder en rookt minder. Kostte 80 euries, is gewoon 2 schroefjes los en uit/inklikken.

Hoe zit dat met de ringetjes van de verstuivers? Hoor je een 'pssst psst psst psst' geluid aan de motor? Zwarte aanslag op motor?

Nu de motor draait en rijdt wel. Wat dacht je van even een injectorreinigers addetief te mengen in je brandstof en een tankje leeg te rijden?
W203AWBS
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2016 19:50
Mercedes-Benz: W203 C200 CDI

04 feb 2016 23:34

@DeMegens, de monteur gaf aan dat hij bij het uitlezen op de 3e verstuiver kwam als probleem, echter bij het opmeten van de verstuiver bleken deze in orde te zijn. De Mercedes boer gaf aan dat het aan het inlaatspruitstuk kan liggen. Hierdoor zou de verstuiver of cilinder zijn werk niet goed doen o.i.d. wat de foutmelding kan verklaren.

Ik zoek trouwens naar de goede oplossing, hoeft niet per definitie goedkoop te zijn, maar het liefst voorkom ik onnodig onderdelen vervangen.

@JantjeHoi, tijdens het stevig optrekken zie ik inderdaad nog eens een flinke walm rook achter me. Olieverbruik is trouwens ook ongeveer een liter op ongeveer 6000 km. Geen zwarte aanslag op de motor of het geluid dat je beschrijft. Injectorreiniger zal ik trouwens ook eens proberen.

Ik merk trouwens ook op dat de motor bij een koude start ook onregelmatig loopt en lijkt alsof hij bijna uit wil vallen. Ook houdt hij bij het optrekken met koude motor heel erg in. Pas als ik een beetje goed gas geef trekt hij goed door.

Ik zal de garage gauw weer eens opzoeken en misschien dat ik het ga zoeken in de luchtmassameter. Al betwijfel ik of daar problemen mee zijn, aangezien dit bij het uitlezen niet duidelijk werd.

Thanks voor de reacties.
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

05 feb 2016 17:29

Uitlezen heeft weinig zin. ALS we aannemen dat je LMM er de geest aan geeft dan is deze vervuild of versleten. De LMM geeft incorrecte waarden door aan de auto, die op basis van verkeerde waarden een hoeveelheid diesel door je injectoren jaagt. Een motor op bedrijfstemperatuur kan nog wat schommelingen aan, dat is zeker geen probleem bij een diesel. Echter een koude motor heeft het moeilijker om draaiende te blijven wanneer het mengsel niet volledig correct is.

De LMM werkt dus wel. De auto zal niet in noodloop gaan bij aanvaardbare waarden, want die ziet geen probleem. Als je LMM kapot is en geen waarden doorstuurt wordt je mercedes wakker en gaat hij in noodloop.

Kan overigs goed zijn dat deze nog nooit vervangen werd sinds 2000. Wat het aannemelijk er van uit te gaan dat de LMM zijn tijd gehad heeft. Vroeg of laat moet hij er toch eens van onder. Als je hem vervangt gaat hij sowieso correcter opmeten en je motor efficienter laten draaien. In dat opzicht is het die 80 euro best wel waard.

Wat de rook betreft: Pikzwart is een te veel aan brandstof, blauw/grijs is olie die mee verbrandt en wit is water. Al is het verschil tussen olie en brandstof soms moeilijk te zien. Die rook tijdens optrekken ga je nooit volledig weg krijgen natuurlijk. Maar je ziet snel wat aanvaardbaar is.
W203AWBS
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2016 19:50
Mercedes-Benz: W203 C200 CDI

06 feb 2016 10:59

JantjeHoi,
Dank voor de tip.

Ik heb net geprobeerd de stekker van de LMM los te halen en de auto koud te starten. Ik merkte geen verschil.
Zou ik hiermee al kunnen uitsluiten dat daar het probleem zit?

Ik heb trouwens een video gemaakt van de motor bij een koude start, geen idee hoe ik die hier kan plaatsen. Eerst uploaden naar youtube?
Plaats reactie