Hoi allemaal,
Ik heb een e250cgi cabriolet bj2011.
Heb geinformeerd dat bij 60.000 automaatbakolie ververst moet worden.
Heb nu 59.xxx op de teller, dus wil binnen deze dagen het bakolie verversen.
Hoeveel liter en welk olie moet ik nu in doen??
Kan iemand mij hierbij helpen?
Wacht op jullie reacties
Automaatbakolie verversen
-
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
- Locatie: Nederland
Beste is naar de dealer of een bedrijf met de juiste spoel machine en de juiste olie.
http://www.autoservice-dennis.nl/
https://www.transmissies.nl/
http://www.autoservice-dennis.nl/
https://www.transmissies.nl/
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
+ 1bofkont schreef:Beste is naar de dealer of een bedrijf met de juiste spoel machine en de juiste olie.
http://www.autoservice-dennis.nl/
https://www.transmissies.nl/
en natuurlijk Herr Vierke in Bottrop
Kan je meteen je auto schoonbranden op de Autobahn
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Begrijp het niet goed, iedereen spreekt hier op het forum verversen aan 60 000 km, laatste onderhoudsbeurt 77 000 km, bij dealer onderhouden, olie wordt niet ververst, hoe komt dit? ik moet toch de dealer niet zeggen wat er moet gedaan worden.
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Omdat dealer blijkbaar alleen het door MB voorgeschreven onderhoud heeft uitgevoerd.Freddy-H schreef:Begrijp het niet goed, iedereen spreekt hier op het forum verversen aan 60 000 km, laatste onderhoudsbeurt 77 000 km, bij dealer onderhouden, olie wordt niet ververst, hoe komt dit? ik moet toch de dealer niet zeggen wat er moet gedaan worden.
Ervaring heeft echter geleerd dat de door MB voorgeschreven automaatolie vervanging intervallen veel te lang zijn. Ik denk dat wat meer bij de klant betrokken dealers hiervan op de hoogte zijn en de (met name privé rijdende) klant hierover zullen informeren met vraag wat hij wil..
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Zou kunnen maar waarom wordt er dan door alle bakspecialisten en spoelers 60.000 bij normaalplorie schreef:Was het niet zo: eerste keer bij 90k, daarna om de 60k?
gebruik aanbevolen ?
Misschien 90k bij MB voorschrift .. maar ze hebben er al eerder fors naast gezeten.
Long life bakolie...
En koppelomvormers die niet meer afgetapt kunnen worden waardoor
bij alleen aftappen minimaal 1/3 van de oude olie achterblijft en je zonder spoelen met oude meuk
blijft rijden.....
Heb je trouwens een 5G of een 7G bak ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
We hebben ze ook alweer met 100.000+ en dAt komt met die stand gewoon "schone" nog duidelijk zichtbare blauwe olie uit. Echt dikke onzin om die er met 60k eruit te trappen.
Advies van MB wordt gebaseerd op het gemiddelde gebruik. Heb je zelf een zware voet, trek je veel hard op of gebruik je hem als taxi dan zou ik zeker onder het minimale gaan zitten. Verder is het onderhoud zo gemaakt dat het voldoende is voor de economische levensduur.
Een niet vervuilde bak kan je prima verversen zonder spoelen en zeker zonder reinigen. Een vervuilde bak spoelen en als het helemaal triest is met een reiniger.
Advies van MB wordt gebaseerd op het gemiddelde gebruik. Heb je zelf een zware voet, trek je veel hard op of gebruik je hem als taxi dan zou ik zeker onder het minimale gaan zitten. Verder is het onderhoud zo gemaakt dat het voldoende is voor de economische levensduur.
Een niet vervuilde bak kan je prima verversen zonder spoelen en zeker zonder reinigen. Een vervuilde bak spoelen en als het helemaal triest is met een reiniger.
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 21 nov 2015 09:12
- Mercedes-Benz: SLK230 K AMG styling
Hangt af van het type. In mijn SLK is er ongeveer 8 liter en nadien moet je er een 6 liter bijvullen omdat er inderdaad heel wat blijft hangen. Je kan dat ook meten. Wat voor olie moet je navragen.
Je neemt beter een staal van de bakolie en is ze proper blijf er gewoon af. Je kan ook een chemische test laten doen.
Spoelen zal inderdaad niet helpen bij problemen en is voor niets nodig zoals Raimon schrijft.
Het is een commerciële zet van de fabrikanten om hun spoelbakken te laten opbrengen. Iedere ernstige automaten specialist is fervent tegenstander.
Je neemt beter een staal van de bakolie en is ze proper blijf er gewoon af. Je kan ook een chemische test laten doen.
Spoelen zal inderdaad niet helpen bij problemen en is voor niets nodig zoals Raimon schrijft.
Het is een commerciële zet van de fabrikanten om hun spoelbakken te laten opbrengen. Iedere ernstige automaten specialist is fervent tegenstander.
- E240-Cruiser
- Berichten: 2331
- Lid geworden op: 29 jan 2013 14:25
- Mercedes-Benz: W210-E240. 1999
- Specialisatie: Wet en regelgeving
- Locatie: Rotterdam
Ik denk dat ATR in Montfoort daar toch anders over denkt. Daarbij kan spoelen wel degelijk helpen bij kleine problemen. Soepeler schakelen en bij sommige ook lastigere problemen die opgelost zijn bij spoelen. Als je bij ATR gaat spoelen gebruiken ze de originele MB olie die aan alle specificaties voldoet. Daar kunnen ze de automaat ook testen op diverse problemen.madwheels165 schreef:Hangt af van het type. In mijn SLK is er ongeveer 8 liter en nadien moet je er een 6 liter bijvullen omdat er inderdaad heel wat blijft hangen. Je kan dat ook meten. Wat voor olie moet je navragen.
Je neemt beter een staal van de bakolie en is ze proper blijf er gewoon af. Je kan ook een chemische test laten doen.
Spoelen zal inderdaad niet helpen bij problemen en is voor niets nodig zoals Raimon schrijft.
Het is een commerciële zet van de fabrikanten om hun spoelbakken te laten opbrengen. Iedere ernstige automaten specialist is fervent tegenstander.
Maar Madwheels, achter liter automaat olie erin....... En nadien nog 6 liter bijvullen
Dat is best veel. Mijn W210 ging 8 liter totaal in. Schakelde na spoelen ook een stukje soepeler, haast onmerkbaar.
Mijn automaat bak is gespoeld bij 122.000 KM dit omdat ik de auto kocht bij 116.500 km en niet wist of de automaat bak al gedaan was. Mijn olie was niet extreem zwart maar zag wel degelijk verschil.
groetjes Peter
MERCEDES, Daar waar passie en techniek samen komen
MERCEDES, Daar waar passie en techniek samen komen
michael6129 schreef:Geld rolt het best op vier wielen en met een ster op de motorkap
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Dit is niet het onderwerp om er over te gaan discussiëren maar toch wil ik de volgende gedachte delen: Had hij ook niet beter geschakeld met alleen verversen?E240-Cruiser schreef:Ik denk dat ATR in Montfoort daar toch anders over denkt. Daarbij kan spoelen wel degelijk helpen bij kleine problemen. Soepeler schakelen en bij sommige ook lastigere problemen die opgelost zijn bij spoelen. Als je bij ATR gaat spoelen gebruiken ze de originele MB olie die aan alle specificaties voldoet. Daar kunnen ze de automaat ook testen op diverse problemen.madwheels165 schreef:Hangt af van het type. In mijn SLK is er ongeveer 8 liter en nadien moet je er een 6 liter bijvullen omdat er inderdaad heel wat blijft hangen. Je kan dat ook meten. Wat voor olie moet je navragen.
Je neemt beter een staal van de bakolie en is ze proper blijf er gewoon af. Je kan ook een chemische test laten doen.
Spoelen zal inderdaad niet helpen bij problemen en is voor niets nodig zoals Raimon schrijft.
Het is een commerciële zet van de fabrikanten om hun spoelbakken te laten opbrengen. Iedere ernstige automaten specialist is fervent tegenstander.
Maar Madwheels, achter liter automaat olie erin....... En nadien nog 6 liter bijvullen
Dat is best veel. Mijn W210 ging 8 liter totaal in. Schakelde na spoelen ook een stukje soepeler, haast onmerkbaar.
Mijn automaat bak is gespoeld bij 122.000 KM dit omdat ik de auto kocht bij 116.500 km en niet wist of de automaat bak al gedaan was. Mijn olie was niet extreem zwart maar zag wel degelijk verschil.
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 21 nov 2015 09:12
- Mercedes-Benz: SLK230 K AMG styling
Ha er zijn nog vroege vogels op deze Kerstmorgen!
Inderdaad Raimon met alleen verversen schakelt de bak uitstekend Maar er zijn hier heel wat voorstanders van flushen
en iedereen is baas over zijn eigen geldbeugel.
Inderdaad Raimon met alleen verversen schakelt de bak uitstekend Maar er zijn hier heel wat voorstanders van flushen
en iedereen is baas over zijn eigen geldbeugel.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 08 feb 2015 09:05
- Mercedes-Benz: W245 B200 Turbo
- Specialisatie: Hobby sleutelen aan auto's
- Locatie: Zwijndrecht
Elke 60.000 lijkt mij iets te enthousiast, niet vervangen omdat het long-life is? dan vraag ik mij af hoe long is life en hoeveel kilometers is dat long-life
Mijn auto is nu 10 jaar oud slechts 84.000 km op de teller en ik ga binnenkort mijn aut.bak laten verversen/spoelen
omdat, wat voor olie dan ook, niet het eeuwige leven heeft.
Mijn auto is nu 10 jaar oud slechts 84.000 km op de teller en ik ga binnenkort mijn aut.bak laten verversen/spoelen
omdat, wat voor olie dan ook, niet het eeuwige leven heeft.
Laatst gewijzigd door Henny S500 op 25 dec 2015 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Het verlangen is soms fijner als het bezit
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Even een nuance aanbrengen.
De eerste keer is de bak in mijn auto bij 180dkm gespoeld met een reinigingsmiddel
om alle vieze meuk eruit te krijgen.
De laatste keer alleen met nieuwe olie doorgespoeld tot er schone verse olie uitkwam
en toen afgevuld.
Bij alleen aftappen zonder aftapplug blijft er olie in de koppelomvormer achter.
In mijn opinie ververs je dan maar een deel van de olie....... Tenzij de koppelomvormer
een aftapplug heeft.
Hier 2 leuke topics over verversen van een paar jaar geleden :
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=59333
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=59560
En nu terug naar de vraag welke en hoeveel olie
De eerste keer is de bak in mijn auto bij 180dkm gespoeld met een reinigingsmiddel
om alle vieze meuk eruit te krijgen.
De laatste keer alleen met nieuwe olie doorgespoeld tot er schone verse olie uitkwam
en toen afgevuld.
Bij alleen aftappen zonder aftapplug blijft er olie in de koppelomvormer achter.
In mijn opinie ververs je dan maar een deel van de olie....... Tenzij de koppelomvormer
een aftapplug heeft.
Hier 2 leuke topics over verversen van een paar jaar geleden :
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=59333
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=59560
En nu terug naar de vraag welke en hoeveel olie
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....