Hallo , ik rij nu al enkele jaren met een Sprinter 413 cdi , daarvoor had ik een Sprinter 412 . Aangezien het weer tijd is om te veranderen had ik gedacht om deze keer voor de 5 cilinder motor te gaan van de 416 cdi met 156 pk . Heeft hier iemand op het forum al ervaringen met deze motor ?
Greetz , Jurgen .
Ervaringen met Mercedes Sprinter 416 cdi ?
- Rainaldo
- Beheerder
- Berichten: 7804
- Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
- Mercedes-Benz: W212 E200CGI
- Specialisatie: Financiële forumzaken
- Locatie: Nieuwpoort - NL
- Contacteer:
Motorblok is in de basis gelijk aan het 270 CDI blok van een E W210, dus dat zit wel goed.
Wat is de reden dat je wilt overstappen naar een 416?
Voordeel is natuurlijk sowieso het grotere vermogen en koppel, maar dat is logisch.
De 156 pk versie is als enige verkrijgbaar sprinter met een vol-automaat, mocht dat wenselijk zijn.
Wat is de reden dat je wilt overstappen naar een 416?
Voordeel is natuurlijk sowieso het grotere vermogen en koppel, maar dat is logisch.
De 156 pk versie is als enige verkrijgbaar sprinter met een vol-automaat, mocht dat wenselijk zijn.
De enige reden is idd dat koppel bij een 416 cdi . Een 413 cdi gaat wel vlot vooruit in het optrekken vanuit stilstand maar dit moet volgens mij beter kunnen . Plus wat er ook nog eens bijkomt , het prijsverschil tussen een 413 cdi en 416 cdi is niet zo groot , dus waarom niet eens een keertje deze uitvoering proberen .
- Rainaldo
- Beheerder
- Berichten: 7804
- Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
- Mercedes-Benz: W212 E200CGI
- Specialisatie: Financiële forumzaken
- Locatie: Nieuwpoort - NL
- Contacteer:
Een 413 CDI is als hij leeg is ook al redelijk snel ja 8)
Een 416 CDI nog sneller en krachtiger dus.
Op een 416 zou ik alleen geen sprintshift nemen, kost je binnen de korste keren je koppelingsplaat neem dan direct de volautomaat.
@Ron, een 216? Niet echt een courante combinatie Wat doe je met zo'n uitvoering?
Of is het alleen voor de snelheid? 8)
Een 416 CDI nog sneller en krachtiger dus.
Op een 416 zou ik alleen geen sprintshift nemen, kost je binnen de korste keren je koppelingsplaat neem dan direct de volautomaat.
@Ron, een 216? Niet echt een courante combinatie Wat doe je met zo'n uitvoering?
Of is het alleen voor de snelheid? 8)
Ik trek er prive een twee paards trailer, boottrailer en een zware aanhangwagen mee. Hij heeft daar echter geen moeite mee. Ik gebruik hem tevens voor vakanties, komt echt goed mee in het verkeer. Het is een dubbel-cabine en is met alle opties uitgevoerd. Echt geweldig. In eerst instandtie dacht ik ook dat hij wel een extra koppelingetje ging gebruiken. Tegen deel is waar. Hij is nog steeds aan zijn eerste plaat bezig. ±170.000 km gedraaid. Voordeel zag ik juist dat hij een echte plaat had, ivm zwaar trekken. Een vol-automaat kan daar veel slechter tegen. Ook een voordeel vind ik dat hij bij een helling zijn rem automatisch nog even vast houd. Laat ik het afkloppen, ik nooit mankementen aan deze auto.
- Rainaldo
- Beheerder
- Berichten: 7804
- Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
- Mercedes-Benz: W212 E200CGI
- Specialisatie: Financiële forumzaken
- Locatie: Nieuwpoort - NL
- Contacteer:
Max. aanhangergewicht van een 216 is 2000 kg, van een 416 3000 kg.
Maar genoeg is genoeg, waarom dan een zwaardere nemen.
Juist omdat jou 216 relatief licht is, wordt de sprintshift niet zo zwaar belast.
Als je dagelijks met 4 of 5 ton op pad bent, dan slijten de platen wel harder door de (vele) slip die hij moet geven om van zijn plaats te komen.
Je argument van de volautomaat klopt niet helemaal, ze leveren die natuurlijk niet voor niets alleen op de 156 PK variant en de 6-tons variant
Mooi toch dat ie het goed doet, wat wil je nog meer 8)
Maar genoeg is genoeg, waarom dan een zwaardere nemen.
Juist omdat jou 216 relatief licht is, wordt de sprintshift niet zo zwaar belast.
Als je dagelijks met 4 of 5 ton op pad bent, dan slijten de platen wel harder door de (vele) slip die hij moet geven om van zijn plaats te komen.
Je argument van de volautomaat klopt niet helemaal, ze leveren die natuurlijk niet voor niets alleen op de 156 PK variant en de 6-tons variant
Mooi toch dat ie het goed doet, wat wil je nog meer 8)