Noodloop enkel bij koude buitentemperatuur.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
HoutmeyersPeter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2015 18:09

25 nov 2015 18:19

Dag. Heb een probleem aan de motor van een 220C diesel. Bij starten enkel bij koudere buitentemperatuur gaat de motor steeds in noodloop.In het dashboard blijft het edc lampje branden Boven 10 °heb ik hier geen last van enkel en alleen wanneer de temperatuur dichter bij vriespunt komt. De mazoutpomp is slechts een dik jaar geleden vervangen....er zitten pas nieuwe mazoutfilters en luchtfilter in en de gloeiers zijn goed.Ben met de klacht reeds bij de garage geweest...daar hebben ze enkel de sensor op de pomp gereinigd en volgens de garagist heeft hij er een paar dagen mee gereden zonder probleem. Het was toen wel een stuk warmer buiten dan nu. Weet er iemand in welke richting ik moet zoeken?
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4579
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

25 nov 2015 18:49

Gebruik de zoekfunctie van het forum een en zoek op lucaspomp
HoutmeyersPeter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2015 18:09

25 nov 2015 20:07

Pomp is reeds vervangen een jaar terug.
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

25 nov 2015 20:46

O-ringen,leidingen verhard en/of poreus tankzeef....van voor naar achter werken :-)...en tja die luchtpomp heeft een reputatie, is hij vervangen door een nieuw exemplaar...gereviseerd of een ruilpomp die 'nagekeken' was ?
Grtz,
Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

26 nov 2015 07:53

Dit kan een temp sensor zijn die bij lage temperaturen buiten de verwachte warde loopt en de noodloop initieert. Temp sensor weerstandswaarde doormeten.
HoutmeyersPeter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2015 18:09

26 nov 2015 11:31

ingmar schreef:O-ringen,leidingen verhard en/of poreus tankzeef....van voor naar achter werken :-)...en tja die luchtpomp heeft een reputatie, is hij vervangen door een nieuw exemplaar...gereviseerd of een ruilpomp die 'nagekeken' was ?
Grtz,
Ingmar
Vervangen door een gereviseerde pomp. Garantie loopt nog. Merkwaardig is dat het probleem zich enkel bij temperaturen dichter bij het vriespunt voordoen. Indien het opnieuw de dieselpomp is dan zou je verwachten dat hij regelmatig een noodloop genereerd en niet enkel bij lagere buitentemperatuur.
HoutmeyersPeter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2015 18:09

26 nov 2015 11:32

Prometheus schreef:Dit kan een temp sensor zijn die bij lage temperaturen buiten de verwachte warde loopt en de noodloop initieert. Temp sensor weerstandswaarde doormeten.
Bedankt....ik zal het eens laten testen.
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

26 nov 2015 13:04

HoutmeyersPeter schreef:
ingmar schreef:O-ringen,leidingen verhard en/of poreus tankzeef....van voor naar achter werken :-)...en tja die luchtpomp heeft een reputatie, is hij vervangen door een nieuw exemplaar...gereviseerd of een ruilpomp die 'nagekeken' was ?
Grtz,
Ingmar
Vervangen door een gereviseerde pomp. Garantie loopt nog. Merkwaardig is dat het probleem zich enkel bij temperaturen dichter bij het vriespunt voordoen. Indien het opnieuw de dieselpomp is dan zou je verwachten dat hij regelmatig een noodloop genereerd en niet enkel bij lagere buitentemperatuur.
Zou dan even de mogelijkheid van de pomp op een zijspoor zetten en eens naar de leidingen kijken, als de leidingen poreus( of O-ringen) zijn dan gaan ze zweten bij warme brandstof omdat die uitzet. Een maal afgekoeld krimpt de brandstof en zal er dus lucht voor in de plaats komen. Jouw garagist zal hem dus relatief warm(binnen) gestald hebben en dan heb je er minder last van.

Grtz,
Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
HoutmeyersPeter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2015 18:09

26 nov 2015 20:54

ingmar schreef:
HoutmeyersPeter schreef:
ingmar schreef:O-ringen,leidingen verhard en/of poreus tankzeef....van voor naar achter werken :-)...en tja die luchtpomp heeft een reputatie, is hij vervangen door een nieuw exemplaar...gereviseerd of een ruilpomp die 'nagekeken' was ?
Grtz,
Ingmar
Vervangen door een gereviseerde pomp. Garantie loopt nog. Merkwaardig is dat het probleem zich enkel bij temperaturen dichter bij het vriespunt voordoen. Indien het opnieuw de dieselpomp is dan zou je verwachten dat hij regelmatig een noodloop genereerd en niet enkel bij lagere buitentemperatuur.
Zou dan even de mogelijkheid van de pomp op een zijspoor zetten en eens naar de leidingen kijken, als de leidingen poreus( of O-ringen) zijn dan gaan ze zweten bij warme brandstof omdat die uitzet. Een maal afgekoeld krimpt de brandstof en zal er dus lucht voor in de plaats komen. Jouw garagist zal hem dus relatief warm(binnen) gestald hebben en dan heb je er minder last van.

Grtz,
Ingmar
Bedankt Ingmar voor je uitleg. Hier kan ik wat mee.
Draakje212D
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2016 16:29
Mercedes-Benz: 212 D Sprinter Automaat (1999)

28 mei 2016 16:50

EDC, weg er mee

Hallo mede Mercedes liefhebbers,

Normaal houdt ik mij niet bezig met Forums maar deze keer maak ik graag een uitzondering. Wij rijden in een prachtig Sprinter 212 D Automaat Campertje uit 1999. Bij ons speelde sinds drie jaar het probleem met het beroemde EDC lampje en alle andere bijkomende problemen zoals Noodloop, afslaan en pas later weer kunnen starten etc etc
De kabelboom was bij ons al vervangen maar helaas, het probleem bleef. Na recente bezoekjes aan de Mercedes garage en na het uitlezen van de motor kwam nu de conclusie dat de brandstofpomp vervangen moest worden en mogelijk ook de aansturing (?). Van de geraamde kosten vielen we zowat achterover. Gauw onze grote vriend John Robben van Global Campers in Emmen gebeld voor raad. Die verwees ons naar een garage in Nieuw Weerdinge. Deze garage heeft veel expertise door het restaureren van oude Mercedessen. Na zeer grondig onderzoek (!) kwamen ze tot de conclusie dat slechts een gedeelte van de brandstofpomp vervangen hoefde te worden en dat enkele stekkertjes van de nieuwe kabelboom aan het roesten waren. En nu ... nu is het probleem opgelost !!! :D Nou willen we natuurlijk geen reclame maken voor een niet Mercedes dealer maar het blijkt dat ook Mercedes dealers vaak om advies vragen bij die garage. Dan is het vast legaal om hier en nu te zeggen: Hebt u dat rottige EDC probleem ook, ga naar Garage Grooten :goedzo: in Nieuw Weerdinge. Ik hoop dat mijn eigen Mercedes garage (waar ik natuurlijk gewoon naar toe ga voor al het andere) naar aanleiding van dit voorval ook zijn EDC probleemklanten doorstuurt, wie weet ??? Dat zou een hoop tranen besparen :'(

N.J. Frank
Plaats reactie