Onbekend onderdeel W210

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

24 nov 2015 08:11

Hallo

Tijdens al het werk aan mijn wagen vond ik net voor de achterste ophanging een rood rond blokje, met een leidinkje die net achter de ophanging verdwijnt naar boven. Nu heel dat ding is zo roest als iets. En ik kon maar niet vinden waar het voor diende.

Nu kwam ik dit onderdeel plots tegen op het internet vandaag! https://cdn.wwva.nl/Webshops/Live/marco ... G_0347.JPG

Iemand enig idee waar dit voor dient? Ik lees hier voor een standkachel... Nu heb ik zelf al de volledig auto bekeken en onder controle maar een standkachel ben ik niet tegen gekomen (ook geen bedieningen, etc...). Wordt dit voor iets anders gebruikt?

Extra vraagje. Dit weekend (koudjes) de auto geparkeerd aan het werk. Na het uitzetten van de motor blijft er iets draaien rechts vanvoor. Wat kan dit zijn? Dacht eerst de fan voor de koeling, maar de verwarming was flink aan het werk dit weekend.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

24 nov 2015 09:01

Dat is het brandstofpompje voor de standkachel.
Logboek S500.
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

24 nov 2015 09:10

Ondertussen druk op zoek :)

Blijkt er dus een standkachel in te zitten. Echter heb ik geen bedieningspaneel hier voor. Weet iemand hoe dit werkt?
Is er nadien nog een timer in te bouwen?

Ik vermoed wel dat er een waterpompje onder het expansievat van de koelvloeistof zit (nog te bevestigen als de regen stopt).

Zou zeer handig zijn mocht ik vinden hoe het werkt en hoe ik deze kan aanzetten voor het starten van de motor :) Als deze nog werkt natuurlijk...
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4579
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

24 nov 2015 09:28

Ik denk dat jij een gewone zuheizer erin hebt zitten is een halve standkachel , omdat deze generatie dieselmotoren , niet zo snel op temperatuur komen hebben ze een zuheizer er ingebouwd als het onder de 7 graden is dan start hij en verwarmd bij tot het koelwater zon 70 graden heeft bereikt.

Er waren ook verschillenden die deze zuheizer ombouwden tot volwaardige standkachel
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

24 nov 2015 10:03

Na een weekje zoeken naar alternatieven voor een standkachel (kost best wel wat) blijkt er nu dus gewoon eentje in de auto te zitten :)

Verklaart ook het geluid van dit weekend. Zal idd de zuheizer geweest zijn die blijft nadraaien dus.

Mijn duits is vreselijk slecht, heeft er iemand weet waar je zo'n kitje kan kopen met timer die de ventilatie ook aanzet?

Alvast bedankt voor de vlotte hulp hier!
Foetske
Berichten: 909
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

24 nov 2015 10:10

Kijk eens naast de asbak... zit daar de regeling niet? En anders kom je hier heen, haal je zelf het spul uit mijn ouwe E. Prijs komen we wel uit.
Dat ventilatortje wat je hoorde is niet de zuheizung maar een ventilatortje dat het vocht uit je computerruimte haalt. Niet op letten, zolang je het hoort is het prima.

Nu heb je Mercedes, en wordt alles tevoren in de fabriek verzorgt. Niet verwondert zijn dat het ook werkt... :)
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

24 nov 2015 11:43

Neen, geen regeling. Nu ben ik ook geen held in het zorgvuldig verwijderen van die dingen en de kennis ontbreekt me om dat vlot te demonteren. Maar mocht je het zelf demonteren en opsturen wil ik wel een prijsje bespreken.

Ik ben al even op zoek naar alternatieven. Zou het geen idee kunnen zijn een 12V timer schakelaar er tussen te zetten. Die dan doortrekken naar de ventilator. zodat op uur xx:xx de standkachel aanslaat en de ventilatie in werking treedt... Klinkt al bij al niet slecht maar ik kan niemand vinden die het reeds gedaan heeft... :p
Foetske
Berichten: 909
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

24 nov 2015 11:56

Ik zou het niet doen: als je ergens een andere weerstand (elektrisch) met een schakelaartje en zo, grote kans dat de CAN-bus het niet leuk vindt. Gevolgen: meestal groot.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

24 nov 2015 12:03

Vond ook nog dit: https://www.youtube.com/watch?v=lk7dKKQtTPs. Maar dan draait de ventilator niet zeker? Warmt enkel de motor op...

EDIT: Zelf een timer installeren is wel mogelijk. Als je een aparte voeding legt naar de ventilator en op de originele voeding een diode plaatst zou de CAN-bus niet mogen vloeken. Volgens een engelstalig forum toch.
Plaats reactie