Hi Peeps,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik heb met de W168 al een tijdje last van een schokkend onderstel, als ik 50-60km/h rijd voel je een constante trilling door de auto.
Je voelt duidelijk dat er iets versleten is.
- Het is zowel op zomer- als winterbanden aanwezig.
- 4e of 5e versnelling blijft de trilling constant.
- Op verschillende wegen voel je het.
- Verschillende buitentemperaturen ook.
Op andere fora heb ik gelezen dat de motorsteun / versnellingbak steun zou kunnen zijn, omdat de vibraties niet worden gefilterd door de steunen. Motor draait 1200-1400 toeren bij 50-60km/h.
Zelf zat ik te denken aan de achter schokdempers, deze zijn nog origineel (jaartal 2000), waardoor de schokdempers de oneffenheden niet uit het wegdek filteren. Voorophanging is reeds vervangen met nieuwe schokdempers en veren, daarom denk ik dat het aan de achterophanging ligt.
Het is lastig te omschrijven, als jullie vragen/opmerkingen hebben hoor ik het graag.
Alvast bedankt,
Florent
W168 Trilling bij constante snelheid
- Mercedes-Benz W168
- Berichten: 4651
- Lid geworden op: 25 mei 2014 21:52
- Mercedes-Benz: C200 Kompressor • 2003 (W203)
- Locatie: Brabant
Groeten, Florent
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Florent,
Balen! Even wat dingen uitsluiten:
Balen! Even wat dingen uitsluiten:
- Waar voel je de trilling precies? In de carrosserie (overal/ongedefinieerd) of ook in het stuur?
- Blijft de trilling ook als je de koppeling intrapt?
- Als de trilling er is, en je versnelt iets verder, neemt dan de herrie ook toe, blijft het constant, of verdwijnt het?
- Zou er niet een rem heel lichtjes kunnen aanlopen? Verdwijnt het geluid als je lichtjes remt?
- Hoe loopt de motor stationair? Toch niet zoals in dit filmpje heh?
- Mercedes-Benz W168
- Berichten: 4651
- Lid geworden op: 25 mei 2014 21:52
- Mercedes-Benz: C200 Kompressor • 2003 (W203)
- Locatie: Brabant
Ja Arjen,
Het hoort er nou eenmaal bij, (weer een reden om gaan sleutelen aan de A )
Waar voel je de trilling precies? In de carrosserie (overal/ongedefinieerd) of ook in het stuur?
De trillingen voel je door de hele auto, in het stuur voel je niks (auto is kort geleden uitgelijnd)
Blijft de trilling ook als je de koppeling intrapt?
De A maakt gebruik van een ACS systeem (Auto Clutch System) ook wel een semi-automaat genoemd. dus de koppelingspedaal intrappen kan niet, omdat ik geen koppelingspedaal heb. Maar, als je de auto in zijn vrij zet (neutraal) dan voel je het nog steeds.
Als de trilling er is, en je versnelt iets verder, neemt dan de herrie ook toe, blijft het constant, of verdwijnt het?
Als ik versnel neemt de herrie niet toe, de trilling blijft constant ook bij hogere snelheden. De trilling is op hoge snelheid minder te voelen.
Zou er niet een rem heel lichtjes kunnen aanlopen? Verdwijnt het geluid als je lichtjes remt?
Voordat ik mijn remmen had vervangen, waren de trillingen ook al aanwezig. Ik heb nog niet geprobeerd of de trilling verdwijnt bij het remmen.
Hoe loopt de motor stationair? Toch niet zoals in dit filmpje heh?
Ik had al een vermoeden dat het dit filmpje was , de ketting is in degelijke staat. Bij een koude start hoor je de ketting wel voor een paar seconden. Maar zo erg als in dit filmpje is het absoluut niet!
Bedankt voor je bericht en de moeite Arjen.
Wordt zeer gewaardeerd.
Florent
Het hoort er nou eenmaal bij, (weer een reden om gaan sleutelen aan de A )
Waar voel je de trilling precies? In de carrosserie (overal/ongedefinieerd) of ook in het stuur?
De trillingen voel je door de hele auto, in het stuur voel je niks (auto is kort geleden uitgelijnd)
Blijft de trilling ook als je de koppeling intrapt?
De A maakt gebruik van een ACS systeem (Auto Clutch System) ook wel een semi-automaat genoemd. dus de koppelingspedaal intrappen kan niet, omdat ik geen koppelingspedaal heb. Maar, als je de auto in zijn vrij zet (neutraal) dan voel je het nog steeds.
Als de trilling er is, en je versnelt iets verder, neemt dan de herrie ook toe, blijft het constant, of verdwijnt het?
Als ik versnel neemt de herrie niet toe, de trilling blijft constant ook bij hogere snelheden. De trilling is op hoge snelheid minder te voelen.
Zou er niet een rem heel lichtjes kunnen aanlopen? Verdwijnt het geluid als je lichtjes remt?
Voordat ik mijn remmen had vervangen, waren de trillingen ook al aanwezig. Ik heb nog niet geprobeerd of de trilling verdwijnt bij het remmen.
Hoe loopt de motor stationair? Toch niet zoals in dit filmpje heh?
Ik had al een vermoeden dat het dit filmpje was , de ketting is in degelijke staat. Bij een koude start hoor je de ketting wel voor een paar seconden. Maar zo erg als in dit filmpje is het absoluut niet!
Bedankt voor je bericht en de moeite Arjen.
Wordt zeer gewaardeerd.
Florent
Groeten, Florent
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Trillingen zijn lastig op afstand te beoordelen, maar het lijkt idd meer op motorsteunen. Ik geloof niet zo in de schokdempers, dan zou je wel verschil moeten voelen op verschillend wegdek (maar dan nog zijn 'trillingen' niet heel kenmerkend voor versleten dempers).
Logboek S500.
- Mercedes-Benz W168
- Berichten: 4651
- Lid geworden op: 25 mei 2014 21:52
- Mercedes-Benz: C200 Kompressor • 2003 (W203)
- Locatie: Brabant
Ik weet wel dat de naaf bij de achterophanging niet helemaal recht staat.
De draagarm heeft camber waardoor de wielen naar buiten staan, en daardoor de naaf niet ''level'' staat.
Vandaag ik heb nog een paar keer de auto laten uitrollen in zijn vrij met 60-70km/h.
Ik voelde de trillingen duidelijk minder, ik verdenk de motorsteunen van de trillingen.
De draagarm heeft camber waardoor de wielen naar buiten staan, en daardoor de naaf niet ''level'' staat.
Vandaag ik heb nog een paar keer de auto laten uitrollen in zijn vrij met 60-70km/h.
Ik voelde de trillingen duidelijk minder, ik verdenk de motorsteunen van de trillingen.
Groeten, Florent
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
Een slinger is opzich makkelijk zelf te constateren. Wiel vd grond en een statief maken met daarin een potood. Deze heel licht tegen je velg aanzetten en dan het wiel een zet geven. Hier effe een beetje mee spelen en je ziet of je een slag in je wiel/naaf hebt.
Of achter een wiel eraf halen en kijken of de trilling weg is:
Of achter een wiel eraf halen en kijken of de trilling weg is:
- Bijlagen
-
- image.jpeg (42.94 KiB) 710 keer bekeken
Only dead fish go with the flow
- Mercedes-Benz W168
- Berichten: 4651
- Lid geworden op: 25 mei 2014 21:52
- Mercedes-Benz: C200 Kompressor • 2003 (W203)
- Locatie: Brabant
Thanks Stefan, als het wat warmer is ga ik het eens controleren .
Driewieler is ook wel een optie , ik gooi wat zandzakken voorin de auto waardoor de auto stabiel blijft. Hij weegt maar 1015 KG, dus dat moet wel lukken .
Driewieler is ook wel een optie , ik gooi wat zandzakken voorin de auto waardoor de auto stabiel blijft. Hij weegt maar 1015 KG, dus dat moet wel lukken .
Groeten, Florent
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
- Mercedes-Benz W168
- Berichten: 4651
- Lid geworden op: 25 mei 2014 21:52
- Mercedes-Benz: C200 Kompressor • 2003 (W203)
- Locatie: Brabant
Nou ik weet het euvel..
Gisteren mijn winterbanden laten wisselen voor nieuwe, garagist vertelde mij dat mijn velg rechtsachter krom is.....
Mevrouw waar ik de set van had gekocht had deze erin gereden.
Dat verklaard de trilling.
Gisteren mijn winterbanden laten wisselen voor nieuwe, garagist vertelde mij dat mijn velg rechtsachter krom is.....
Mevrouw waar ik de set van had gekocht had deze erin gereden.
Dat verklaard de trilling.
Groeten, Florent
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Dan is rechtsachter wel de plek waar het de minste trillingen veroorzaakt.
Ik heb al een paar keer zo'n velg laten richten. Hier bij Nico Bakker Framebouw. Maar in jouw buurt is er vast ook een specialist die dat kan.
gr J
Ik heb al een paar keer zo'n velg laten richten. Hier bij Nico Bakker Framebouw. Maar in jouw buurt is er vast ook een specialist die dat kan.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Mercedes-Benz W168
- Berichten: 4651
- Lid geworden op: 25 mei 2014 21:52
- Mercedes-Benz: C200 Kompressor • 2003 (W203)
- Locatie: Brabant
Dankje Jeroen voor je advies .
De garagist vertelde mij doordat hij de velg heeft uitgebalanceerd de oneffenheid zoveel mogelijk heeft verminderd.
Natuurlijk kan je met uitbalanceren niet de slag eruit filteren, maar het is een stuk minder voelbaar dan voorheen.
Ik houd het voor nu even zo, als ik mij er erg aan ga irriteren dan laat ik het fixen.
De garagist vertelde mij doordat hij de velg heeft uitgebalanceerd de oneffenheid zoveel mogelijk heeft verminderd.
Natuurlijk kan je met uitbalanceren niet de slag eruit filteren, maar het is een stuk minder voelbaar dan voorheen.
Ik houd het voor nu even zo, als ik mij er erg aan ga irriteren dan laat ik het fixen.
Groeten, Florent
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.
Instagram:
allard.benz
Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Mij bleef het mateloos irriteren. Mijn bandenleverancier had het er ook zoveel mogelijk uitgebalanceerd en het wiel rechtsachter gemonteerd.
Maar als je het weet blijf je het voelen. Richten was bij mij geloof ik € 60 en dan nog het de- en monteren van de band en balanceren.
Bij mijn vorige auto was er zelfs nog uitgelijnd op basis van het kromme achterwiel. Met weer rond wiel trok de auto waanzinnig. Na uitlijnen weer perfect.
Mijn huidige auto was gezien de verdere beschadigingen een keer vol over een middengeleider gereden of gegleden. Maar ook die rijdt weer perfect nu.
gr J
Maar als je het weet blijf je het voelen. Richten was bij mij geloof ik € 60 en dan nog het de- en monteren van de band en balanceren.
Bij mijn vorige auto was er zelfs nog uitgelijnd op basis van het kromme achterwiel. Met weer rond wiel trok de auto waanzinnig. Na uitlijnen weer perfect.
Mijn huidige auto was gezien de verdere beschadigingen een keer vol over een middengeleider gereden of gegleden. Maar ook die rijdt weer perfect nu.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)