Winterklaar maken: Wat te doen? (R171 SLK)

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8145
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

04 okt 2015 12:49

Beste forumleden,

Ik wil een dezer weken mijn SLK gaan schorsen voor de winter. Ik heb 'm express alvast onlangs een kleine beurt laten geven (o.a., oliewissel), en laat komende week wat kleine roestplekjes zandstralen en spuiten.
Verder zal ik 'm nogmaals in de wax zetten (en 'm af-en-toe 's winters even wassen), het leer goed invetten, de rubbers en scharnieren van het dakmechanisme invetten, de benzinetank volgooien, de accu eruit (en regelmatig aan de druppellader), en dan....?
De auto staat in een goed geventileerde parkeergarage, en ik zal 'm waarschijnlijk zo'n 5-6 maanden niet gebruiken.

Graag jullie mening over de volgende punten:
  • Additief voor de benzine? Ik begrijp dat vooral de bio-ethanol die aan de moderne benzine wordt toegevoegd kan bederven. Heeft het zin om er een additief bij te gooien? Zo ja, welke?
  • Assteunen? Voor mijn gevoel is de periode van 5-6 maanden net een beetje op het randje om 'm op de banden te laten staan. Ik heb geen assteunen, maar vind het geen probleem om ze even te kopen. Zijn die dingen overdreven, of zijn stukken piepschuim onder de banden al voldoende?
  • Andere zaken? Zie ik nog iets over het hoofd?
Ik ben erg benieuwd naar (onderbouwde) reacties.

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

04 okt 2015 13:08

Forte heeft vast wel een additief voor de benzine, lijkt me wel verstandig. Zet 'm zo vol mogelijk weg.
Assteunen absoluut NIET, dan staan je draagarmen maandenlang in uitgeveerde toestand. Vinden de rubbers niet leuk... dan kun je beter van die rolwagentjes kopen, die hebben de kromming van een wiel. Zulke dingen gebruiken ze in de schadebrance ook, om niet-rijdende auto's te kunnen verplaatsen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11520
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

04 okt 2015 13:21

Mijn eerste ingeving is geen toevoeging. Een toevoeging nheeft een reinigende werking en bevat dus waarschijnlijk oplosmiddelen. Die zou ik niet graag 6 maanden zijn gang laten gaan.

Als geld toch geen rol speelt ;) zou ik op MP een fout setje imitatie velgen met net niet versleten banden kopen. A je auto is verplaatsbaar. B juist positie vering, ophanging, enz. C moet ik nog over nadenken
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25790
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

04 okt 2015 14:01

Stabiliser is geen oplosmiddel.
Banden op 3,5 bar

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

04 okt 2015 15:40

adeptieven heb ik verder geen verstand van

de tip van een ''stallings'' setje banden vind ik wel handig bijv. banden die eingelijk op zijn
ik heb in de tijden dat ik mn w114 niet gebruikte in verband met een defecte motor heb ik hem gewoon zo weg gezet niks met de banden gedaan en ik merk persoonlijk niks aan de vlakke kanten van de banden nou heb ik ook bus/aanhanger bandjes er onder zitten :owja:
zelfs met mn remmentesten momenten dat het rubber op straat lag merk ik geen vlakke kanten

andere tips : laat de motor regelmatig een keer goed warm draaien zodat deze niet vast kan gaan zitten en niet gaat in zakken in de kerringen


gr pascal
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

04 okt 2015 15:46

Voor een wintertje stallen zou ik er helemaal niet aan zitten. Een moderne motor gaat echt niet vastzitten in een paar maanden, terwijl je wel slijtage toebrengt met alleen maar (stationair) warmdraaien zonder buiten te kunnen rijden.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Gobert
Berichten: 505
Lid geworden op: 16 aug 2010 17:48
Mercedes-Benz: Na een SLK 320 en SLK 350 nu een Viano 3.0 Marco Polo
Locatie: Omgeving Arnhem

04 okt 2015 17:00

Niets aan doen, anders dan de tank volgooien, talkpoeder op de rubbers en zorgen dat de ruitenwisservloeistof van een winterkwaliteit is. Is ze dat niet vervangen en niet vergeten om het systeem door te spoelen anders heb je als nog vorstschade voor de kiezen.
Accu laten zitten en eens in de paar maanden even aan de druppellader.
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

04 okt 2015 19:21

Raimon schreef:Mijn eerste ingeving is geen toevoeging. Een toevoeging nheeft een reinigende werking en bevat dus waarschijnlijk oplosmiddelen. Die zou ik niet graag 6 maanden zijn gang laten gaan.

Als geld toch geen rol speelt ;) zou ik op MP een fout setje imitatie velgen met net niet versleten banden kopen. A je auto is verplaatsbaar. B juist positie vering, ophanging, enz. C moet ik nog over nadenken
Wat brandstof betreft 100% mee eens. Tank "tot de rand vullen" tegen condens.

Accu lekker laten zitten en aan de druppellader. Heb je stroom in de garage ?

Geen idee of het met moderne auto's kan maar de klassiekers die ik vroeger liet overwinteren
liet ik altijd een minuutje ronddraaien op de startmotor zonder vonken (bobinekabel of bougiekabels los )
om de olie rond te pompen voordat het blok aan mocht slaan. Ideaal bij hydraulische klepstoters die
leeg zijn gelopen tijdens het staan.

En een setje "stallingswielen" vindt ik de beste tip over winterstalling die ik tot nu toe gelezen
heb op het forum !! :goedzo:

Niks ergelijker dan vierkante banden die niet meer lekker rond worden na de stalperiode.


Enne........ :sst: wat zal dat tegenvallen 6 maanden die B waar je voorheen altijd zo blij mee was :twisted:
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Ton Selhorst
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 mar 2014 16:40
Mercedes-Benz: Geen SLK meer
Specialisatie: In de ruimte lullen

04 okt 2015 20:05

Verder zal ik 'm nogmaals in de wax zetten (en 'm af-en-toe 's winters even wassen)
Arjen,
Dat wassen in de winter lijkt me niet slim, of heb je een verwarmde garage?
Is het niet slimmer om hem goed schoon en in de was weg te zetten met een hoes erover.
Dat houd de stof weg, ik vind dat ie van mij in de garage altijd bijzonder veel stof staat te happen :lol:
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

04 okt 2015 20:17

Je auto op flatstoppers plaatsen
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (72.38 KiB) 794 keer bekeken
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

04 okt 2015 20:47

Nog een keer extra wassen in de winter zou ik absoluut niet doen, geeft alleen maar overbodige extra vocht overal.
Zou hem nu nog eens goed wassen en waxen en daarna nog eens goed droog rijden, op een nog mooie zonnige droge dag.
http://www.carclean.nl/product/Collinit ... 476_100990
Deze wax is echt bijzonder goed en heeft een standtijd tot 6 maanden, in het geval dat jij hem niet gebruikt in de winter zit hij wel een jaar :D

Maar roest bij een R171 :?
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

04 okt 2015 20:49

Ton Selhorst schreef:
Verder zal ik 'm nogmaals in de wax zetten (en 'm af-en-toe 's winters even wassen)
Arjen,
Dat wassen in de winter lijkt me niet slim, of heb je een verwarmde garage?
Is het niet slimmer om hem goed schoon en in de was weg te zetten met een hoes erover.
Dat houd de stof weg, ik vind dat ie van mij in de garage altijd bijzonder veel stof staat te happen :lol:

:goedzo:
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4065
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

04 okt 2015 21:12

Afentoe staan de auto's bij de dealers ook maanden..
Het is net hoe je het bekijkt, dat je er zelf mee zit om eventuele ergenisse achteraf te voorkomen is positief :goedzo:
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8145
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

04 okt 2015 21:20

Superreacties allemaal! Geweldig! :)
Even samenvattend:
  • Die extra set velgen ga ik zeker doen! Wel irritant dat zoiets weer extra ruimte kost (in de zomer), maar vooruit. Ik ga op zoek naar een beschaafde 17" set; mocht ik de overstap naar de B-klasse toch te groot vinden :$ dan gaan er vooralsnog nieuwe wintersloffen op die velgenset. Supertip, Raimon! :goedzo:
  • Mijn auto staat in een gezamenlijke parkeergarage (van het gebouw); ik heb daar geen stroom, en zal de accu er dus ook zeker uithalen. De garage is onverwarmd, en heeft aan de voor- en achterkant ventilatie, dus de wind waait er enthousiast doorheen. Ik zou de auto evt. alleen wassen als het ruim boven het vriespunt is, en als de luchtvochtigheid laag is. Dat wassen is geen "must" maar eerder een tik... :owja: Een autohoes zie ik niet zitten.
  • Over die roest: Er zat bij mijn aankoop een merkloze shitaccu in. Toen ik die verving door een MB accu, zag ik dat de accubak was geroest (waarschijnlijk een lekkende accu, al dan niet veroorzaakt door een prutsoplader). Die bak laat ik dus zandstralen. Verder zag ik een minieme oppervlakteroest onder de instaplijst aan de bestuurderskant (zag ik toen ik mijn SmartTop dakmodule monteerde). Waarschijnlijk heeft een van de vorige eigenaren daar iedere keer met zijn boerenpoten voeten op gestapt, want de andere kant heeft niets. Tenslotte zit er tòch een roestplekje onder het kofferbakrubber (net naast het linker achterlicht). Dit is een "known bug" van de R171. Als ik dan toch die accubak laat bijwerken, dan gaat gelijk alles mee.
Ik zal over een paar weken wat fotootjes van die roestplekjes ("before and after") in mijn logboek zetten. Als die velgenset is gevonden zal ik daar ook wat foto's van plaatsen.
Iedereen weer hartstikke bedankt voor het meedenken! :applaus:

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7278
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

04 okt 2015 21:24

Precies,auto's staan wel vaker lang stil. Niet te druk over maken. Ik persoonlijk zou hem niet schorsen en op mooie dagen gewoon gebruiken. Die zijn er genoeg in een Nederlandse winter. En die tank tot de nok vol kan natuurlijk nooit kwaad maar aangezien alles van kunststof is tegenwoordig is het ook geen must denk ik. Voor de accu is een automatische druppelader het best denk ik. Ctek ofzo.
Plaats reactie