W639 - dreun/kloppen tijdens het rijden

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Muug
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 apr 2013 16:47
Mercedes-Benz: W639 Viano Marco Polo 2.2CDI 2007

17 sep 2015 16:10

Hoi,

sinds een 8000 km horen we in onze Viano Marco Polo van 2007 met 117.000km vanaf zo'n 60km/u een vrij duidelijk ronk/dreun/geklop en de frequentie ervan gaat omhoog met de snelheid. Vooral op een mooie gladde asfaltweg hoor je het duidelijk. Het heeft niks te maken met de versnelling waarin ik rij, het doet hem ook voor in vrijloop, slalommen doet het geluid ook niet veranderen. Het geluid "klinkt als" do-do-do-do en als we versnellen gaat het naar dododododododododo en rapper en rapper.
Ik ben er vrij zeker van dat het vanonder het chassis komt, maar kan niet zeggen of het meer in 't midden of meer achteraan zit. Het lijkt mij iets in de aandrijving te zijn dat in onbalans is, maar da's een louter speculatieve gok. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
W639 2.0 Marco Polo, bj 2009, 4matic, automaat
martindebelitos
Berichten: 777
Lid geworden op: 09 apr 2014 21:37
Mercedes-Benz: mercedes 220 diesel

17 sep 2015 16:12

contoleer de aandryfrubbers en de achterwiellagers.groet martin. :)
Muug
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 apr 2013 16:47
Mercedes-Benz: W639 Viano Marco Polo 2.2CDI 2007

18 sep 2015 13:13

martindebelitos schreef:contoleer de aandryfrubbers en de achterwiellagers.groet martin. :)
hmmmmmmmmmm de garagist die er naar geluisterd heeft denkt dat het van een lager komt in de "pont", ik denk dat hij daar de differentieel mee bedoelt. 'm zegt dat dat grapke rond de 3000 euro kost, want ze repareren dat niet, ze vervangen dat gewoon. En dan zijn er nog de werkkosten natuurlijk.... en de BTW ....
Laatst gewijzigd door Muug op 18 sep 2015 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
W639 2.0 Marco Polo, bj 2009, 4matic, automaat
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 sep 2015 13:17

Mocht het differentieel de boosdoener zijn, dan kun je wellicht eerst het olieniveau eens (laten) checken, verversen en een speciale toevoeging daarbij gebruiken. Kost niet veel en wellicht is het dan minder of acceptabel.
Logboek S500.
Muug
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 apr 2013 16:47
Mercedes-Benz: W639 Viano Marco Polo 2.2CDI 2007

18 sep 2015 13:22

plorie schreef:Mocht het differentieel de boosdoener zijn, dan kun je wellicht eerst het olieniveau eens (laten) checken, verversen en een speciale toevoeging daarbij gebruiken. Kost niet veel en wellicht is het dan minder of acceptabel.
Weet ge toevallig welk soort speciale toevoeging ? Iets van Liqui Moly ?
Is dat oliepeil gemakkelijk te controleren? Kan ik daar gemakkelijk aan als ik onder de wagen kruip ?
W639 2.0 Marco Polo, bj 2009, 4matic, automaat
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 sep 2015 13:28

Peil moet je controleren met de wagen in horizontale positie. Dus op 4 assteunen of op een brug.
In het geval van een W210 zitten er 2 flinke inbus-doppen die de vul- en aftapopening afdichten, ik ga er vanuit dat dat bij de andere modellen hetzelfde werkt. Vullen gaat door te laten overlopen, voor wat het kost kun je het net zo goed direct laten verversen, er gaat iets meer dan een liter in.
Ik heb even dat 'wondermiddel' niet paraat, maar daar is op het forum al wel meer over geschreven.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

18 sep 2015 15:06

Een diff waarvan na 117.000 km de lager(s) vervangen moeten worden :o Lijkt me sterk.
Zijn het niet de tussenlagers vh cardan ?
Informeer eens bij Ganzeboom in Rosmalen. Doen ook revisie van diffs.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

18 sep 2015 16:18

plorie schreef:...In het geval van een W210 zitten er 2 flinke inbus-doppen die de vul- en aftapopening afdichten,...
Imbus 14 verwacht ik. Indertijd heb ik er diff en geartreatment bijgegooid. Merk weet ik zo niet meer, maar zat in een tube. Die er eerst in en daarna de olie er bij.
Iets meer dan 1 liter.
Draai wel eerst de vulplug los voordat je de aftapplug er uit draait. Zooo vervelend als je hem leeg hebt laten lopen en niet meer kunt vullen.
Een goed passende dop, wringijzer met laaaang verlengstuk en Bob's your uncle.

gr J ;)
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

18 sep 2015 16:58

Net FF gecheckt het is inderdaad inbus 14
De aftap en vulplug zit opzig niet op een verkeerde kant er is wel redelijk bij te komen

ik zou eerst FF de troep uit de inbus halen en dan de inbussleutel er in doen en FF een paar tikken met de hamer geven (niet te hard )

En inderdaad eerst de vulplug dan weet je ook of ie ooit in een grijs verleden verkeerd gevult is (te vol of te leeg dat er lekage is geweest )

Verder zal je waarschijnlijk nog wat kracht zinnige woorden kunnen gebruiken of aan de danoontje of spinazie

Volgens het onderhoudsboekje van mijn w639 (begin 2006 ) moet het differentieel na max 300 000 km of 10 jaar ververst worden
Welke olie er in moet weet ik nog FF niet ik denk 80w90


Wat ook kan is dat je aandrijf as slecht is (cardan as )
Deze is bij mijn w639 115cdi automaat bij 180000 KM vervangen wat daar de reden voor was weet ik helaas niet dit is door de vorige eigenaar gedaan

Dit zou je kunnen kijken of er ook ernstige spelingen in de kruiskoppeling of Hardy schijven te vernemen zijn of dat het middelste lager veel speling heeft

Succes gr pascal
vulplug met inbus dop 14 er in
vulplug met inbus dop 14 er in
IMG_20150918_163809.jpg (125.61 KiB) 1732 keer bekeken
de aftapplug  met inbus dop 14 er in
de aftapplug met inbus dop 14 er in
IMG_20150918_163827.jpg (114.79 KiB) 1732 keer bekeken
onderhouds boekje
onderhouds boekje
IMG_20150918_165220.jpg (197.14 KiB) 1732 keer bekeken
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

18 sep 2015 18:16

FF in wis na gekeken
In het differentieel gaat 1,5 liter olie
Soort SAE olie is 75w85 Of 75w90 of 80w90
Tevens zit er een magneet aan de aftapplug deze moet je wel weer FF schoon maken

De pluggen dienen met 90NM vast gezet te worden

Tevens zou je ook kunnen kijken of je steek assen nog goed zijn door ze naar links en recht te bewegen en te draaien als het wiel en de bak vast staan zit er veel speling op dan kunnen dezen wel eens stuk zijn
Pakeha0316
Berichten: 953
Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
Specialisatie: Technisch

18 sep 2015 21:54

Hallo,

Volgens mij is de Dodo al lang uitgestorven, maar even alle gekheid terzijde.

Ook ik heb mij lek gezocht naar dat geluid en bij mij bleek het een ophangrubber van het sub-frame te zijn, slap geworden door een kleine olie lekkage, dus ....

Succes
Muug
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 apr 2013 16:47
Mercedes-Benz: W639 Viano Marco Polo 2.2CDI 2007

20 sep 2015 20:52

ophangrubber van subframe.... steekassen..... aandrijfas.... relatief weinig kans dat het de differentieel is omdat ie nog zo jong is.... dus ik heb een garagist nodig die eerst enkele uren uitzoekt of alle asssen en armen goed vasthangen. Dat als eerste. En het peil van de diff controleren. Mooi, dat zijn argumenten die ik kan gebruiken.
Maar dus eerst effe het nieuwe (oude?) startprobleem oplossen. :-( :-( :-(
W639 2.0 Marco Polo, bj 2009, 4matic, automaat
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

21 sep 2015 10:20

Ik weet verder niet hoe kundig je bent en wat voor middelen je hebt om te controleren
Maar het meeste is zelf wel te controleren je hebt alleen een hefbrug of smeerkelder nodig
Of op bokjes maar dat geniet niet mijn voorkeur

Tevens nog FF een mededeling cardanolie (80w90 en z'n companen ) heeft een karakteristiek luchtje wat oom snel in kleding gaat zitten dus mocht je er FF naar gaan kijken die wel FF oude kleding aan die evt weggegooid kunnen worden
sommige mensen vinden de geur maar niks en blijven deze heel lang ruiken

Voor de rest succes met je andere probleem
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

21 sep 2015 10:54

Teer.

gr J :sst:
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
RuunerW221
Forum Held
Berichten: 2004
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:12
Mercedes-Benz: S205 200 cdi bleutec, VW Crafter
Specialisatie: VIS
Locatie: Drenthe

21 sep 2015 20:08

cardanas en de ophanglagers zou ik als eerst controleren. Daar zijn wel meer gevallen van bekend dat daar dreunen van wegkomt.
Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Plaats reactie