Hoi,
sinds een 8000 km horen we in onze Viano Marco Polo van 2007 met 117.000km vanaf zo'n 60km/u een vrij duidelijk ronk/dreun/geklop en de frequentie ervan gaat omhoog met de snelheid. Vooral op een mooie gladde asfaltweg hoor je het duidelijk. Het heeft niks te maken met de versnelling waarin ik rij, het doet hem ook voor in vrijloop, slalommen doet het geluid ook niet veranderen. Het geluid "klinkt als" do-do-do-do en als we versnellen gaat het naar dododododododododo en rapper en rapper.
Ik ben er vrij zeker van dat het vanonder het chassis komt, maar kan niet zeggen of het meer in 't midden of meer achteraan zit. Het lijkt mij iets in de aandrijving te zijn dat in onbalans is, maar da's een louter speculatieve gok. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
W639 - dreun/kloppen tijdens het rijden
-
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 09 apr 2014 21:37
- Mercedes-Benz: mercedes 220 diesel
contoleer de aandryfrubbers en de achterwiellagers.groet martin.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 02 apr 2013 16:47
- Mercedes-Benz: W639 Viano Marco Polo 2.2CDI 2007
hmmmmmmmmmm de garagist die er naar geluisterd heeft denkt dat het van een lager komt in de "pont", ik denk dat hij daar de differentieel mee bedoelt. 'm zegt dat dat grapke rond de 3000 euro kost, want ze repareren dat niet, ze vervangen dat gewoon. En dan zijn er nog de werkkosten natuurlijk.... en de BTW ....martindebelitos schreef:contoleer de aandryfrubbers en de achterwiellagers.groet martin.
Laatst gewijzigd door Muug op 18 sep 2015 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
W639 2.0 Marco Polo, bj 2009, 4matic, automaat
- plorie
- Berichten: 20874
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Mocht het differentieel de boosdoener zijn, dan kun je wellicht eerst het olieniveau eens (laten) checken, verversen en een speciale toevoeging daarbij gebruiken. Kost niet veel en wellicht is het dan minder of acceptabel.
Logboek S500.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 02 apr 2013 16:47
- Mercedes-Benz: W639 Viano Marco Polo 2.2CDI 2007
Weet ge toevallig welk soort speciale toevoeging ? Iets van Liqui Moly ?plorie schreef:Mocht het differentieel de boosdoener zijn, dan kun je wellicht eerst het olieniveau eens (laten) checken, verversen en een speciale toevoeging daarbij gebruiken. Kost niet veel en wellicht is het dan minder of acceptabel.
Is dat oliepeil gemakkelijk te controleren? Kan ik daar gemakkelijk aan als ik onder de wagen kruip ?
W639 2.0 Marco Polo, bj 2009, 4matic, automaat
- plorie
- Berichten: 20874
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Peil moet je controleren met de wagen in horizontale positie. Dus op 4 assteunen of op een brug.
In het geval van een W210 zitten er 2 flinke inbus-doppen die de vul- en aftapopening afdichten, ik ga er vanuit dat dat bij de andere modellen hetzelfde werkt. Vullen gaat door te laten overlopen, voor wat het kost kun je het net zo goed direct laten verversen, er gaat iets meer dan een liter in.
Ik heb even dat 'wondermiddel' niet paraat, maar daar is op het forum al wel meer over geschreven.
In het geval van een W210 zitten er 2 flinke inbus-doppen die de vul- en aftapopening afdichten, ik ga er vanuit dat dat bij de andere modellen hetzelfde werkt. Vullen gaat door te laten overlopen, voor wat het kost kun je het net zo goed direct laten verversen, er gaat iets meer dan een liter in.
Ik heb even dat 'wondermiddel' niet paraat, maar daar is op het forum al wel meer over geschreven.
Logboek S500.
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
- Jeroen
- Berichten: 25792
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Imbus 14 verwacht ik. Indertijd heb ik er diff en geartreatment bijgegooid. Merk weet ik zo niet meer, maar zat in een tube. Die er eerst in en daarna de olie er bij.plorie schreef:...In het geval van een W210 zitten er 2 flinke inbus-doppen die de vul- en aftapopening afdichten,...
Iets meer dan 1 liter.
Draai wel eerst de vulplug los voordat je de aftapplug er uit draait. Zooo vervelend als je hem leeg hebt laten lopen en niet meer kunt vullen.
Een goed passende dop, wringijzer met laaaang verlengstuk en Bob's your uncle.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Net FF gecheckt het is inderdaad inbus 14
De aftap en vulplug zit opzig niet op een verkeerde kant er is wel redelijk bij te komen
ik zou eerst FF de troep uit de inbus halen en dan de inbussleutel er in doen en FF een paar tikken met de hamer geven (niet te hard )
En inderdaad eerst de vulplug dan weet je ook of ie ooit in een grijs verleden verkeerd gevult is (te vol of te leeg dat er lekage is geweest )
Verder zal je waarschijnlijk nog wat kracht zinnige woorden kunnen gebruiken of aan de danoontje of spinazie
Volgens het onderhoudsboekje van mijn w639 (begin 2006 ) moet het differentieel na max 300 000 km of 10 jaar ververst worden
Welke olie er in moet weet ik nog FF niet ik denk 80w90
Wat ook kan is dat je aandrijf as slecht is (cardan as )
Deze is bij mijn w639 115cdi automaat bij 180000 KM vervangen wat daar de reden voor was weet ik helaas niet dit is door de vorige eigenaar gedaan
Dit zou je kunnen kijken of er ook ernstige spelingen in de kruiskoppeling of Hardy schijven te vernemen zijn of dat het middelste lager veel speling heeft
Succes gr pascal
De aftap en vulplug zit opzig niet op een verkeerde kant er is wel redelijk bij te komen
ik zou eerst FF de troep uit de inbus halen en dan de inbussleutel er in doen en FF een paar tikken met de hamer geven (niet te hard )
En inderdaad eerst de vulplug dan weet je ook of ie ooit in een grijs verleden verkeerd gevult is (te vol of te leeg dat er lekage is geweest )
Verder zal je waarschijnlijk nog wat kracht zinnige woorden kunnen gebruiken of aan de danoontje of spinazie
Volgens het onderhoudsboekje van mijn w639 (begin 2006 ) moet het differentieel na max 300 000 km of 10 jaar ververst worden
Welke olie er in moet weet ik nog FF niet ik denk 80w90
Wat ook kan is dat je aandrijf as slecht is (cardan as )
Deze is bij mijn w639 115cdi automaat bij 180000 KM vervangen wat daar de reden voor was weet ik helaas niet dit is door de vorige eigenaar gedaan
Dit zou je kunnen kijken of er ook ernstige spelingen in de kruiskoppeling of Hardy schijven te vernemen zijn of dat het middelste lager veel speling heeft
Succes gr pascal
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
FF in wis na gekeken
In het differentieel gaat 1,5 liter olie
Soort SAE olie is 75w85 Of 75w90 of 80w90
Tevens zit er een magneet aan de aftapplug deze moet je wel weer FF schoon maken
De pluggen dienen met 90NM vast gezet te worden
Tevens zou je ook kunnen kijken of je steek assen nog goed zijn door ze naar links en recht te bewegen en te draaien als het wiel en de bak vast staan zit er veel speling op dan kunnen dezen wel eens stuk zijn
In het differentieel gaat 1,5 liter olie
Soort SAE olie is 75w85 Of 75w90 of 80w90
Tevens zit er een magneet aan de aftapplug deze moet je wel weer FF schoon maken
De pluggen dienen met 90NM vast gezet te worden
Tevens zou je ook kunnen kijken of je steek assen nog goed zijn door ze naar links en recht te bewegen en te draaien als het wiel en de bak vast staan zit er veel speling op dan kunnen dezen wel eens stuk zijn
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
- Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
- Specialisatie: Technisch
Hallo,
Volgens mij is de Dodo al lang uitgestorven, maar even alle gekheid terzijde.
Ook ik heb mij lek gezocht naar dat geluid en bij mij bleek het een ophangrubber van het sub-frame te zijn, slap geworden door een kleine olie lekkage, dus ....
Succes
Volgens mij is de Dodo al lang uitgestorven, maar even alle gekheid terzijde.
Ook ik heb mij lek gezocht naar dat geluid en bij mij bleek het een ophangrubber van het sub-frame te zijn, slap geworden door een kleine olie lekkage, dus ....
Succes
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 02 apr 2013 16:47
- Mercedes-Benz: W639 Viano Marco Polo 2.2CDI 2007
ophangrubber van subframe.... steekassen..... aandrijfas.... relatief weinig kans dat het de differentieel is omdat ie nog zo jong is.... dus ik heb een garagist nodig die eerst enkele uren uitzoekt of alle asssen en armen goed vasthangen. Dat als eerste. En het peil van de diff controleren. Mooi, dat zijn argumenten die ik kan gebruiken.
Maar dus eerst effe het nieuwe (oude?) startprobleem oplossen.
Maar dus eerst effe het nieuwe (oude?) startprobleem oplossen.
W639 2.0 Marco Polo, bj 2009, 4matic, automaat
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Ik weet verder niet hoe kundig je bent en wat voor middelen je hebt om te controleren
Maar het meeste is zelf wel te controleren je hebt alleen een hefbrug of smeerkelder nodig
Of op bokjes maar dat geniet niet mijn voorkeur
Tevens nog FF een mededeling cardanolie (80w90 en z'n companen ) heeft een karakteristiek luchtje wat oom snel in kleding gaat zitten dus mocht je er FF naar gaan kijken die wel FF oude kleding aan die evt weggegooid kunnen worden
sommige mensen vinden de geur maar niks en blijven deze heel lang ruiken
Voor de rest succes met je andere probleem
Maar het meeste is zelf wel te controleren je hebt alleen een hefbrug of smeerkelder nodig
Of op bokjes maar dat geniet niet mijn voorkeur
Tevens nog FF een mededeling cardanolie (80w90 en z'n companen ) heeft een karakteristiek luchtje wat oom snel in kleding gaat zitten dus mocht je er FF naar gaan kijken die wel FF oude kleding aan die evt weggegooid kunnen worden
sommige mensen vinden de geur maar niks en blijven deze heel lang ruiken
Voor de rest succes met je andere probleem
- Jeroen
- Berichten: 25792
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Teer.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- RuunerW221
- Forum Held
- Berichten: 2004
- Lid geworden op: 20 feb 2007 22:12
- Mercedes-Benz: S205 200 cdi bleutec, VW Crafter
- Specialisatie: VIS
- Locatie: Drenthe
cardanas en de ophanglagers zou ik als eerst controleren. Daar zijn wel meer gevallen van bekend dat daar dreunen van wegkomt.
Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder