Goedemiddag beste forumleden.
Mijn W210 E240 station aut uit 2002 heeft last van een jankend cardan. (helaas is het idd het cardan, en niet wiellager of cardanas lager).
Nu sta ik voor de keuze. Of laten reviseren, +/- €1000, of een gebruikt cardan vinden via het interweb +/-€250.
In beide gevallen zal ik ze zelf moeten wisselen.
gelukkig zitten de steekassen en cardan-as erop geschroefd.
Maar zijn het alleen de 3 bouten van de fotos waarmee het cardan vast aan de constructie zit? En moet je ergens extra op letten bij de 2 achterste inbusbouten?
Moet je bij het monteren nog iets richten/uitlijnen?
Heeft iemand tips/tops voor dit probleem? (behalve de ster inruilen )
cardan W210
- plorie
- Berichten: 20874
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Even voor de duidelijkheid, je bedoelt het differentieel, niet cardan.
Zover ik weet is het een kwestie van los-/vastbouten, uitlijnen zit er niet in. Check de keerringen en doe er gelijk verse olie in, wel zo handig.
Zover ik weet is het een kwestie van los-/vastbouten, uitlijnen zit er niet in. Check de keerringen en doe er gelijk verse olie in, wel zo handig.
Logboek S500.
-
- Berichten: 5889
- Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
- Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
- Specialisatie: Onderhoud en reparatie
- Locatie: noord-brabant
hij bedoelt het cardan , waar het differentieel weer in zit
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Zit er wel olie in dat differentieel dan ?
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Een cardanas of -aandrijving, genoemd naar de Italiaan Girolamo Cardano, is een onderdeel van een mechanisme dat bestaat uit een aandrijfas en een kruiskoppeling aan een of beide einden. Met beide termen worden in de praktijk dezelfde functiebeschrijving aangeduid.
Dat is dus NIET het differentieel, een stelsel van tandwielen waarmee met één aandrijvende as meerdere rotaties met verschillende snelheden afgetakt kunnen worden, voor het eerst toegepast op een motorvoertuig door Louis Renault.
Het zijn idd die 3 bouten.
Een goed diff 2103503662 (?) op de kop tikken. Frisse olie 75W/90 (MB 235.0) erin.
Steekassen en cardan loshalen, diff eronder uit, (ruil)diff eronder zetten en alles weer monteren. bouten met 80NM aanhalen.
Dat is dus NIET het differentieel, een stelsel van tandwielen waarmee met één aandrijvende as meerdere rotaties met verschillende snelheden afgetakt kunnen worden, voor het eerst toegepast op een motorvoertuig door Louis Renault.
Het zijn idd die 3 bouten.
Een goed diff 2103503662 (?) op de kop tikken. Frisse olie 75W/90 (MB 235.0) erin.
Steekassen en cardan loshalen, diff eronder uit, (ruil)diff eronder zetten en alles weer monteren. bouten met 80NM aanhalen.
- jaap69
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 31 mar 2010 19:22
- Mercedes-Benz: S210 E240 station facelift. S211 E280 avantgarde benz aut 2008.
- Locatie: wereld erfgoed
Thnx voor de reacties.
Het is idd zo als Prometheus aangeeft.
Ik ging er altijd van uit dat het diff in het cardan (huis) zit. In ieder geval dat blok metaal waa r cardanas en steekassen samenkomen.
Nog een vraagje. Waar herken je een goed cardan aan. Of is het een kwestie van vetrouwen op de blauwe ogen van de sloper.... .
En kan je eventueel een cardan met een iets andere overbrengingsverhouding monteren? Standaard is 1: 3.67 op mijn type.
-Prometheus. Het nummer dat je erbij vermelde, is dat het orginele onderdeelnummer?
Het is idd zo als Prometheus aangeeft.
Ik ging er altijd van uit dat het diff in het cardan (huis) zit. In ieder geval dat blok metaal waa r cardanas en steekassen samenkomen.
Nog een vraagje. Waar herken je een goed cardan aan. Of is het een kwestie van vetrouwen op de blauwe ogen van de sloper.... .
En kan je eventueel een cardan met een iets andere overbrengingsverhouding monteren? Standaard is 1: 3.67 op mijn type.
-Prometheus. Het nummer dat je erbij vermelde, is dat het orginele onderdeelnummer?
- ricardo3
- Forum Held
- Berichten: 4687
- Lid geworden op: 07 okt 2007 13:30
- Mercedes-Benz: Genoeg
- Specialisatie: banden,velgen
- Locatie: belgie (limburg)
- Contacteer:
Ik heb nog wel een diff liggen voor zo'n auto.
Pb maar bij interesse. Die moet ni zoveel opbrengen.
Gr.
Pb maar bij interesse. Die moet ni zoveel opbrengen.
Gr.
Veel onderdelen van w114/115 en w124. Iets nodig PB me maarKnudde1969 schreef:Een Comand uit een Nederlandse W211 zal met de juiste 3 ingrediënten zelfs werken in een stacaravan.
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Het differentieel dusdat blok metaal waa r cardanas en steekassen samenkomen
Voor een 'standaard' W210 E240 (2:66). Voor de station, met 3:67, is het 1243513008, maar dat nummer moet ook op het diff staan, anders op chassisnr. opvragen.Het nummer dat je erbij vermelde, is dat het orginele onderdeelnummer?
Een andere verhouding kan. Een hogere overbrenging, b.v. 1:3.70, geeft snellere acceleratie, maar een hoger toerental bij kruissnelhied, een lagere overbrenging 1:3.46 een lager toerental, maar je snelheidsmeter gaat evenredig afwijken
Houd rekening met de verschillende lengtes, breedtes en steekmaten van de cardan- en aandrijfassen, anders heb je niet alleen het diff, maar ook de bijbehorende steekassen en/of cardan nodig.
Een goed diff is lekvrij en heeft geen axiale en radiale speling op de lagers of tussen de in- en uitgaande assen, dus bv ingaande as en 1 van beide uitgaande assen vasthouden. Overgebleven as in beide rijrichtingen (proberen) rond te draaien. Zo alle assen controleren. Meestal is het diff dan OK. Of een diff lawaai maakt kun je pas horen als het onder de auto gemonteerd is. Omruil- of terugbreng garantie afdwingen dus.
Oh ja . . als je een ABS sensor op het diff hebt, zorg dat ie losgekoppeld is voordat je het diff demonteerd, anders sta je met het zojuist gedemonteerde diff in je handen onder de auto en de ABS aansluitstekker zit onder de achterbank
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5667
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Of de cardan, net welk woord je gebruikt. Lekker belangrijk.Prometheus schreef:Het differentieel dusdat blok metaal waa r cardanas en steekassen samenkomen
Hoezo? Het is geen 126, de snelheid wordt van de wielsensoren opgenomen.Prometheus schreef:maar je snelheidsmeter gaat evenredig afwijken
Overigens is mijn diff, die bij 80 km/u aardig floot, gaandeweg steeds stiller geworden sinds ik de olie heb vervangen door Castrol Syntrax 75W/140. Geen idee hoe erg het bij jou is natuurlijk.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Vandaar ook mijn vraag : Zit er wel olie in dat differentieel dan ? Heb je het al eens ververst ?gfgf schreef: Overigens is mijn diff, die bij 80 km/u aardig floot, gaandeweg steeds stiller geworden sinds ik de olie heb vervangen door Castrol Syntrax 75W/140. Geen idee hoe erg het bij jou is natuurlijk.
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Voorkomt spraakverwarringOf de cardan, net welk woord je gebruikt. Lekker belangrijk.
Klopt, maar de 'N3' snelheidssensor op de W210 automaten genereert wel een P2203 fout als de afwijking te groot is.Het is geen 126, de snelheid wordt van de wielsensoren opgenomen.
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Dat de lagers van het differentieel gaan zingen na 100 - 200.000 km, schijnt heel normaal te zijn. Die van mij had het ook en inderdaad, het fixen kostte 1.000 euro. Met een gebruikt differentieel loop je kans dat het probleem na verloop van tijd terugkomt.
- jaap69
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 31 mar 2010 19:22
- Mercedes-Benz: S210 E240 station facelift. S211 E280 avantgarde benz aut 2008.
- Locatie: wereld erfgoed
Wederom thnx voor de reacties.
Ingmar. Een 1/2 jaar geleden is de keering bij cardanas zijde vervangen + nieuwe olie.
Ik ben idd ook bang dat als je dit onderdeel vervangt door een slooponderdeel, dat je het probleem op kort termijn weer krijgt. Je kunt t nooit echt goed testen. Garantie is zeker een voorwaarde voor t onderdeel. Ergste wat je dan kan overkomen is een paar uur extra sleutelen.
Ingmar. Een 1/2 jaar geleden is de keering bij cardanas zijde vervangen + nieuwe olie.
Ik ben idd ook bang dat als je dit onderdeel vervangt door een slooponderdeel, dat je het probleem op kort termijn weer krijgt. Je kunt t nooit echt goed testen. Garantie is zeker een voorwaarde voor t onderdeel. Ergste wat je dan kan overkomen is een paar uur extra sleutelen.