Hoi iedereen,
De achterschokbreker van mijn w140 is lek, en deze zou ergens rond de 400-500 euro nieuw moeten kosten. Is hier nog een alternatief voor? IK begreep dat de schokbreker iets met zelf-nivellerende toestanden heeft. Maar de auto heeft geen ASD.
Moet ik nu beiden vervangen en/of is dit wel wenselijk, of is het juist weggegooid geld als ik een nog goed werkende schokbreker' laat vervangen?
Hoe werkt dit principe eigenlijk?
Groeten, S.
schokbrekers (achter) w140 s600
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5665
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
De werking is hydropneumatisch, net als bij de Citroën en sommige W126's. Het lijkt een heel eind op een normale oliegevulde demper, alleen loopt hier de olie via een versmalling (de weerstand daarvan zorgt voor demping) naar een hydraulisch circuit. Daarin zit ook de veerbol, met een membraan. Die is half gevuld met gas onder hoge druk. De olie die vanaf de demper in de veerbol komt, wordt door de gasdruk tegengehouden. Zo heb je extra vering die mooi progressief is, zodat bij zwaardere belading de vering niet slapper wordt.
De oliepomp en het regelventiel zorgen ervoor dat er bij hogere lading meer olie in het circuit wordt gepompt. Er wordt dan harder tegen het membraan gedrukt zodat de vering harder en de wagenstand hoger wordt. Niveauregeling t/m de S210 werkt ook zo, daarna is het luchtvering.
Ook de hydropneumatische dempers slijten, dus ik zou ze zelf niet per stuk vervangen maar beide zijden tegelijk. Met wat zoeken kun je ze in Italië goedkoper vinden:
http://www.ebay.de/itm/1x-Stosdampfer-F ... 58c3d34afd
De oliepomp en het regelventiel zorgen ervoor dat er bij hogere lading meer olie in het circuit wordt gepompt. Er wordt dan harder tegen het membraan gedrukt zodat de vering harder en de wagenstand hoger wordt. Niveauregeling t/m de S210 werkt ook zo, daarna is het luchtvering.
Ook de hydropneumatische dempers slijten, dus ik zou ze zelf niet per stuk vervangen maar beide zijden tegelijk. Met wat zoeken kun je ze in Italië goedkoper vinden:
http://www.ebay.de/itm/1x-Stosdampfer-F ... 58c3d34afd
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- saw211
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
- Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
- Locatie: Hoogvliet RT
Dank je wel voor de uitleg, weer wat leuks geleerd. En uiteraard bedankt voor de link, ik denk dat het de juiste zijn maar ga het nog even checken voor alle zekerheid.
Groeten, S.
Groeten, S.