C32 AMG 2001
220.000km
20.000km geleden revisie automaat.
5000km geleden groot onderhoud gehad (echt alles)
Tot gisteren geen probleem ondervonden.
Huidig probleem:
Gisteren kwamen we terug van een leuk weekendje 300km van huis. Alles verliep normaal tot we na ongeveer 200km even stopten om iets te drinken. Na de stop begon de auto kuren te vertonen. Hij starte normaal, maar al snel werd duidelijk dat de auto vermogen miste. Bij normaal vertrekken viel het al snel op dat ik het gaspedaal veel verder moest in trappen dan normaal om wat vooruit te komen. Als ik dan gewoon 120 reed met pedaal dus steeds in dezelfde positie, kreeg ik nu en dan toch een schok in de rug, als zijnde dat de auto dan toch naar zijn echte vermogen wou. Ook bij traag rijden, bv in tweede aan 30, schiet de auto toch ineens vooruit naar zijn echte vermogen, maar dat valt gelijk ook weer weg. Dan toch eens geprobeerd om uit stilstand te lanceren, maar ook dat doet hij niet beter dan een doorsnee 1.4 benzine (ofzo) met nu en dan de neiging dat hij er toch wil voor gaan, maar dat valt meteen weer weg . Als ik dan serieus wil gaan, duurt het zeker dubbel zolang als normaal om boven de 200 te geraken, opnieuw met nu en dan de neiging om hard te gaan, maar het lukt hem niet. (sneller heb ik niet geprobeerd om eventuele schade te voorkomen, hoewel ik niet denk aan mechanische problemen).
Deze morgen dan, startte hij goed, maar toch duurde het even eer de motor mooi ronddraaide, daarna mooi stationair gedrag, maar bij rijden opnieuw dezelfde problemen
Vandaag al volgende dingen gedaan:
Eerst en vooral heb ik hem met mijn obd scantooltje uitgelezen, echter geen fouten aanwezig. (niet echt betrouwbaar, daar ben ik mij van bewust, maar toch al iets van parameter)
Gaspedaalreset: dat veranderde wel wat het schakelgedrag, maar geen oplossing voor het probleem
Omdat het aanvoelt alsof de wagen geen brandstof genoeg krijgt per momenten, was mijn eerste gedacht dat ik misschien smerige benzine had getankt, en dus maar meteen een nieuwe filter gestoken, echter zonder resultaat.
Dan eens vluchtig de ontsteking nagelopen, maar geen verdachte dingen ontdekt, ook de scan toonde geen fouten van misfire ofzo en bij het onderhoud 5000km geleden zijn er 12 nieuwe bougies geplaatst. (kabels niet!)
Morgen bekijk ik of er nergens een vacuumleiding ofzo lekt.
Ook heb ik vandaag al erg veel gezocht op fora en internet algemeen, en daar wordt nogal veel over de intercoolerpomp gepraat, doch, ik veronderstel, als deze niet werkt, dat de auto niet zou geneigd zijn om nu en dan wél nog zijn vermogen te leveren. De zekering is ok en het relais van de pomp werkt, maar dat is uiteraard geen garantie dat de pomp draait. Maar vooraleer ik verder zoek vraag ik graag eens jullie mening, want misschien zit ik helemaal fout te zoeken en is het maar weer een prul (lees: dat hoop ik)
Alvast bedankt
C32 AMG vermogenprobleem
Echt rommelig niet, maar hij heeft al beter gedaan. Zelf zit ik ook wat in die richting te denken. Volgens mij heeft het in elk geval met de inspuiting te maken. Kunnen ze die massameter testen bij MB zelf of gewoon vernieuwen en hopen dat het opgelost is..?plorie schreef:Zou je luchtmassameter niet overleden zijn?
Loopt je motor rommelig stationair?
Ik was nog één iets vergeten te vermelden; het valt mij op dat hij verdacht zuinig was op die lange afstand. Normaal krijg ik dat ding niet onder de 10,5L, nu zat ik op 9,3 aan 140km/h, wat normaal rond de 11L is. Normaal tank ik rond de 400km, dan gaat het lichtje bijna branden. Nu heb ik bijna 500km en nog steeds niet op reserve. Is mij nog nooit gelukt en rijstijl is niet ineens veranderd
C180 automaat, 1996, C32 AMG 2002
Volgens mij heeft de C32 geen luchtmassa meter meer maar een MAP Sensor.
Deze meet lucht druk en niet lucht hoeveelheid, zou kunnen zijn dat die erg arm loopt door de map sensor die kapot is.
Een map sensor is vaak lastig te meten, misschien dat ze waardes uit kunnen lezen.
En anders zou je kunnen beginnen deze te vervangen, ze zijn niet zo heel duur dacht rond de €50.
Kapotte Lambda sondes gaat die meestal erg rijk van lopen.
En te weinig brandstof druk zal meestal wel een misfire geven.
De intercooler pomp kan het probleem zijn, echter zou die dan koud wel enigsinds vermogen moeten hebben.
Probleem van intercooler pomp is dat die vaak de hitte niet aan kan als je meerdere keren achter elkaar goed gas geeft.
De pomp is wel vrij makkelijk te vervangen, en een Jhonson CM30 pomp zit rond de €150.
Deze meet lucht druk en niet lucht hoeveelheid, zou kunnen zijn dat die erg arm loopt door de map sensor die kapot is.
Een map sensor is vaak lastig te meten, misschien dat ze waardes uit kunnen lezen.
En anders zou je kunnen beginnen deze te vervangen, ze zijn niet zo heel duur dacht rond de €50.
Kapotte Lambda sondes gaat die meestal erg rijk van lopen.
En te weinig brandstof druk zal meestal wel een misfire geven.
De intercooler pomp kan het probleem zijn, echter zou die dan koud wel enigsinds vermogen moeten hebben.
Probleem van intercooler pomp is dat die vaak de hitte niet aan kan als je meerdere keren achter elkaar goed gas geeft.
De pomp is wel vrij makkelijk te vervangen, en een Jhonson CM30 pomp zit rond de €150.
Super!! Enig idee waar die mapsensor zich bevind? dan waag ik het eerst daar eens mee (nadat ik eerst eens zal kijken of de intercoolerpomp draait als ik er rechtstreeks stroom op steek).CLK_nick schreef:Volgens mij heeft de C32 geen luchtmassa meter meer maar een MAP Sensor.
Deze meet lucht druk en niet lucht hoeveelheid, zou kunnen zijn dat die erg arm loopt door de map sensor die kapot is.
Een map sensor is vaak lastig te meten, misschien dat ze waardes uit kunnen lezen.
En anders zou je kunnen beginnen deze te vervangen, ze zijn niet zo heel duur dacht rond de €50.
Kapotte Lambda sondes gaat die meestal erg rijk van lopen.
En te weinig brandstof druk zal meestal wel een misfire geven.
De intercooler pomp kan het probleem zijn, echter zou die dan koud wel enigsinds vermogen moeten hebben.
Probleem van intercooler pomp is dat die vaak de hitte niet aan kan als je meerdere keren achter elkaar goed gas geeft.
De pomp is wel vrij makkelijk te vervangen, en een Jhonson CM30 pomp zit rond de €150.
C180 automaat, 1996, C32 AMG 2002
De MAP sensor kan je zelf uitlezen met je universele obd scanner; je kan de inlaatluchtdruk loggen en deze wordt gemeten door je mapsensor.
Een kapotte intercoolerpomp komt inderdaad vaker voor maar dan zou je langdurig geen vermogen moeten hebben. Ook dit kan je controleren door de temperatuur van je inlaatlucht te loggen met je obd scanner.
Is het geen slecht werkende magneetkoppeling van je kompressor of een slippende aandrijfriem van de kompressor? Als je toch aan de gang gaat met je obd scanner kan je ook controleren of je tijdens je vermogenspieken overdruk in je inlaat ziet en op de andere momenten niet..
Een kapotte intercoolerpomp komt inderdaad vaker voor maar dan zou je langdurig geen vermogen moeten hebben. Ook dit kan je controleren door de temperatuur van je inlaatlucht te loggen met je obd scanner.
Is het geen slecht werkende magneetkoppeling van je kompressor of een slippende aandrijfriem van de kompressor? Als je toch aan de gang gaat met je obd scanner kan je ook controleren of je tijdens je vermogenspieken overdruk in je inlaat ziet en op de andere momenten niet..
Het idee van Erik is ook een goede, inderdaad even je map sensor meten/inlaat temp voordat je hem vervangt.
Hier is te zien waar de map sensor zit: http://mbworld.org/forums/c32-amg-c55-a ... t-out.html
Laat eerst even weten hoeveel druk je supercharger draait en hoe warm je inlaat temp is.
Kijk ook even hoe je inlaat temp terug zakt na een paar keer goed gas geven.
Heb je zoon ODB scanner met een app voor de Iphone of Android?
Hier is te zien waar de map sensor zit: http://mbworld.org/forums/c32-amg-c55-a ... t-out.html
Laat eerst even weten hoeveel druk je supercharger draait en hoe warm je inlaat temp is.
Kijk ook even hoe je inlaat temp terug zakt na een paar keer goed gas geven.
Heb je zoon ODB scanner met een app voor de Iphone of Android?
- Lorinser sr
- Moderator
- Berichten: 11978
- Lid geworden op: 06 sep 2006 01:03
- Mercedes-Benz: W220 S55 AMG Kompressor 500 Hp
- Specialisatie: Mediazaken
- Locatie: achterhoek
- Contacteer:
Ik heb ook al eens zoiets gehad , en was ook een sensor . Maar zal van een V8 anders wezen ?
Zie hier .
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 55#p475011
Zie hier .
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 55#p475011
Groetjes Richard
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
Dat is volgens mij de inlaat temp sensor, deze zou het inderdaad ook kunnen zijn.
Als die de ODB scanner met een app heeft kan die dat uitlezen.
Maar volgens mij kan die wel een check engine geven als die echt te warm wordt, of denkt dat die te warm is.
Als die de ODB scanner met een app heeft kan die dat uitlezen.
Maar volgens mij kan die wel een check engine geven als die echt te warm wordt, of denkt dat die te warm is.
Goeie tip! Nee, het is een gewone scanner om aan mijn laptop te hangen. Maar ik bekijk eerst even die sensor, die sensor, hoe die eruit ziet.CLK_nick schreef:Het idee van Erik is ook een goede, inderdaad even je map sensor meten/inlaat temp voordat je hem vervangt.
Hier is te zien waar de map sensor zit: http://mbworld.org/forums/c32-amg-c55-a ... t-out.html
Laat eerst even weten hoeveel druk je supercharger draait en hoe warm je inlaat temp is.
Kijk ook even hoe je inlaat temp terug zakt na een paar keer goed gas geven.
Heb je zoon ODB scanner met een app voor de Iphone of Android?
Alvast bedankt.
C180 automaat, 1996, C32 AMG 2002
CLK_nick schreef:Dat is volgens mij de inlaat temp sensor, deze zou het inderdaad ook kunnen zijn.
Als die de ODB scanner met een app heeft kan die dat uitlezen.
Maar volgens mij kan die wel een check engine geven als die echt te warm wordt, of denkt dat die te warm is.
Bedankt. Ik heb helaas een gewone scanner, maar bekijk het even.
C180 automaat, 1996, C32 AMG 2002
- Yesman
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 24 mar 2013 23:16
- Mercedes-Benz: W203 C32 AMG 2001
- Locatie: Oranjestad, Aruba
moral schreef:Super!! Enig idee waar die mapsensor zich bevind? dan waag ik het eerst daar eens mee (nadat ik eerst eens zal kijken of de intercoolerpomp draait als ik er rechtstreeks stroom op steek).CLK_nick schreef:Volgens mij heeft de C32 geen luchtmassa meter meer maar een MAP Sensor.
Deze meet lucht druk en niet lucht hoeveelheid, zou kunnen zijn dat die erg arm loopt door de map sensor die kapot is.
Een map sensor is vaak lastig te meten, misschien dat ze waardes uit kunnen lezen.
En anders zou je kunnen beginnen deze te vervangen, ze zijn niet zo heel duur dacht rond de €50.
Kapotte Lambda sondes gaat die meestal erg rijk van lopen.
En te weinig brandstof druk zal meestal wel een misfire geven.
De intercooler pomp kan het probleem zijn, echter zou die dan koud wel enigsinds vermogen moeten hebben.
Probleem van intercooler pomp is dat die vaak de hitte niet aan kan als je meerdere keren achter elkaar goed gas geeft.
De pomp is wel vrij makkelijk te vervangen, en een Jhonson CM30 pomp zit rond de €150.
Zit op een k*tpositie aan de onderzijde van de inlaat, tussen het gasklephuis en de intercooler in. , daarnaast bevind zich ook de inlaat temperatuur sensor ( wat ik mij kan herinneren heeft de C32 er 2 waarvan 1 gecombineerd met je Map sensor).
Bij mij wil hij ook nog wel eens minder vermogen afgeven, wanneer je in de stad rijdt bijvoorbeeld.
Zet je de airco aan ( koelfan slaat in) en niet veel later trekt hij weer als een brandende beer.
Maar dat is merkbaar minder vermogen, maar niet storend.
Hoge inlaat temperaturen ( heat soak) begrenzen je vermogen, dit hoort nu eenmaal bij het karakter van een supercharger motor.
Het vreemde is dat dit bij de standaard C32 veel voorkomt maar je dit minder hoort bij de standaard E55 (W/S211) en S55(W220).
Wellicht omdat de V8 motoren een hoger koppel leveren en deze beschikken over een betere koel capaciteit.
Aruba dushi tera
Lorinser sr schreef:Ik heb ook al eens zoiets gehad , en was ook een sensor . Maar zal van een V8 anders wezen ?
Zie hier .
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 55#p475011
Klinkt inderdaad helemaal zoals mijn probleem, bedankt!!
C180 automaat, 1996, C32 AMG 2002
Yesman schreef:moral schreef:Super!! Enig idee waar die mapsensor zich bevind? dan waag ik het eerst daar eens mee (nadat ik eerst eens zal kijken of de intercoolerpomp draait als ik er rechtstreeks stroom op steek).CLK_nick schreef:Volgens mij heeft de C32 geen luchtmassa meter meer maar een MAP Sensor.
Deze meet lucht druk en niet lucht hoeveelheid, zou kunnen zijn dat die erg arm loopt door de map sensor die kapot is.
Een map sensor is vaak lastig te meten, misschien dat ze waardes uit kunnen lezen.
En anders zou je kunnen beginnen deze te vervangen, ze zijn niet zo heel duur dacht rond de €50.
Kapotte Lambda sondes gaat die meestal erg rijk van lopen.
En te weinig brandstof druk zal meestal wel een misfire geven.
De intercooler pomp kan het probleem zijn, echter zou die dan koud wel enigsinds vermogen moeten hebben.
Probleem van intercooler pomp is dat die vaak de hitte niet aan kan als je meerdere keren achter elkaar goed gas geeft.
De pomp is wel vrij makkelijk te vervangen, en een Jhonson CM30 pomp zit rond de €150.
Zit op een k*tpositie aan de onderzijde van de inlaat, tussen het gasklephuis en de intercooler in. , daarnaast bevind zich ook de inlaat temperatuur sensor ( wat ik mij kan herinneren heeft de C32 er 2 waarvan 1 gecombineerd met je Map sensor).
Bij mij wil hij ook nog wel eens minder vermogen afgeven, wanneer je in de stad rijdt bijvoorbeeld.
Zet je de airco aan ( koelfan slaat in) en niet veel later trekt hij weer als een brandende beer.
Maar dat is merkbaar minder vermogen, maar niet storend.
Hoge inlaat temperaturen ( heat soak) begrenzen je vermogen, dit hoort nu eenmaal bij het karakter van een supercharger motor.
Het vreemde is dat dit bij de standaard C32 veel voorkomt maar je dit minder hoort bij de standaard E55 (W/S211) en S55(W220).
Wellicht omdat de V8 motoren een hoger koppel leveren en deze beschikken over een betere koel capaciteit.
Bedankt voor de info!!
C180 automaat, 1996, C32 AMG 2002
Bedankt voor de tipt, ik overloop alles stap voor stap.Erik C32 schreef:De MAP sensor kan je zelf uitlezen met je universele obd scanner; je kan de inlaatluchtdruk loggen en deze wordt gemeten door je mapsensor.
Een kapotte intercoolerpomp komt inderdaad vaker voor maar dan zou je langdurig geen vermogen moeten hebben. Ook dit kan je controleren door de temperatuur van je inlaatlucht te loggen met je obd scanner.
Is het geen slecht werkende magneetkoppeling van je kompressor of een slippende aandrijfriem van de kompressor? Als je toch aan de gang gaat met je obd scanner kan je ook controleren of je tijdens je vermogenspieken overdruk in je inlaat ziet en op de andere momenten niet..
C180 automaat, 1996, C32 AMG 2002