ron 95, V Power of 98 tanken bij W203 C240

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

04 aug 2015 18:03

W220L schreef:
Vpower 100 kan je niet vergelijken met de Vpower die in NL uit de pomp komt.
De 540i heeft een pingelsensor en stelt daar de prestaties op in.
Klopt, maar op V-power 100 leek het allemaal net nog iets fijner dan op de NL V-power.
Ook met de CLK320 van m'n vader trouwens die ik een enkele keer meenam.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Bob Bagchus
Berichten: 136
Lid geworden op: 20 jul 2015 11:31
Mercedes-Benz: W203 C240
Locatie: Losser

04 aug 2015 20:33

Het is ook meer van de hoeveelheid additieven die in de brandstof zitten.
De ene benzine zal toch echt wat beter zijn dan de andere.
Een ding is zeker....er komt nooit benzine van de Jet in
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

04 aug 2015 21:24

Bob Bagchus schreef:Het is ook meer van de hoeveelheid additieven die in de brandstof zitten.

Een ding is zeker....er komt nooit benzine van de Jet in
Hoezo?
In principe is alle basis brandstof hetzelfde en wordt het verschil gemaakt door de paar vingerhoedjes additieven per 1000L die de merken toevoegen om het hun eigen speciale "blend" te maken.

Nu is het wel zo dat sommige motoren "lekkerder" lopen op het ene merk en minder op het andere, de reden daarvan is niet echt duidelijk.

Vwb Ron (en Mon): dat betreft uitsluitend de klopvastheid.

Met name getunde motoren benodigen hogere klopvastheid van de brandstof om detonatie te voorkomen.
Moderne motoren regelen in geval van detonatie door te lage klopvastheid van de brandstof het vermogen terug.

Volgens mij zijn alle Mercedessen incl AMG op Ron 95 aangegeven.
Alleen in geval van extreem gebruik (zoals bij hoge temperaturen in de bergen of op hoge autobaan snelheden, dan wel circuit gebruik) kan het zinvol zijn om brandstof met hoger octaangetal te gebruiken, hetzij om de motor te beveiligen tegen detonatie, dan wel om te voorkomen dat het motormanagement het vermogen terug regelt wegens detonatie.
Bij normaal gebruik is dat volledig zinloos.
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3010
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

04 aug 2015 21:43

Tank al 15 jaar Tango...loopt als een tierelier..
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Wieger
Berichten: 727
Lid geworden op: 14 okt 2013 10:41
Mercedes-Benz: W169 A200; W906 313cdi; W906 314cdi; W639 113cdi; W639 cdi 3.0
Locatie: Westerkwartier (Gr.)

04 aug 2015 22:22

E55amg schreef:Volgens mij zijn alle Mercedessen incl AMG op Ron 95 aangegeven.
Bij onze A 200 Turbo (W169, bj 2005) staat op de tankklep aangegeven "Bleifrei Super Plus" (EN 228 ROZ 98)...
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

04 aug 2015 22:33

Wieger schreef:
E55amg schreef:Volgens mij zijn alle Mercedessen incl AMG op Ron 95 aangegeven.
Bij onze A staat op de tankklep aangegeven "Bleifrei Super Plus" (EN 228 ROZ 98)...
Ah, dat is dan omdat het een Turbo is, dan kan ik het me wel voorstellen.. want bij turbo zijn de thermische belasting en verbrandingsdrukken (en dus risico van detonatie) veel hoger dan bij atmosferisch of kompressor
Bij mijn E55AMG en de beide 500 5,5L is gewoon Super 95 aangegeven
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
dutchtbi
Berichten: 1284
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.

05 aug 2015 17:53

Afgelopen zondag Frankrijk doorgereden met de S204 en ook maar 98 getankt. Langs de tolwegen kom je maar af en toe normale euro 95 tegen, meest met 10% ethanolmenging. ook al moet de 204 daar tegen kennen, ik gok het maar niet, loopt ook prima op 98
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
Silberblitz
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 jul 2015 19:57
Mercedes-Benz: SLK 55 AMG

05 aug 2015 19:27

SLK 55 AMG 2007 , handleiding , tanken : ten minste 98 ron of 88 mon die voldoet aan de Europese norm EN 228.
95 ron kan/mag bij uitzondering ook echter vol gas rijden beslist vermijden!
Live is a "drag".
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

05 aug 2015 20:21

Silberblitz schreef:SLK 55 AMG 2007 , handleiding , tanken : ten minste 98 ron of 88 mon die voldoet aan de Europese norm EN 228.
95 ron kan/mag bij uitzondering ook echter vol gas rijden beslist vermijden!
I stand corrected..
Mijn voorlopige conclusie:
- bij de MB motoren van ouder ontwerp is dus blijkbaar Ron 98 vereist. (valt blijkbaar de '2007 SLK55 motor met 360PK uit 5,5L onder..)
- bij de atmosferische en kompressor MB motoren (ook met hoog vermogen) van nieuwer ontwerp is Ron 95 vereist
- bij de modernere MB Turbo motoren is Ron98 gewenst, maar kan het management ook met Ron 95 uit de voeten, maar wordt daar dan het vermogen terug geregeld ter voorkoming van detonatie/ motorschade
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Bob Bagchus
Berichten: 136
Lid geworden op: 20 jul 2015 11:31
Mercedes-Benz: W203 C240
Locatie: Losser

05 aug 2015 21:15

Ok,mij W203 C240 uit 2002 is een oudere MB motor,dus beter ron 98,toch?
Gebruikersavatar
RobZ
Berichten: 580
Lid geworden op: 05 jun 2010 10:26
Mercedes-Benz: W208 CLK 320 '98

06 aug 2015 06:35

Bob Bagchus schreef:Ok,mij W203 C240 uit 2002 is een oudere MB motor,dus beter ron 98,toch?
Ja, doen. Wat er in je tankklep staat is niet relevant ;)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

06 aug 2015 09:07

Bijna alle benzinemotoren lopen bij normaal gebruik prima op 95, pas als je stevig tekeer wilt gaan zou eventueel misschien lonend zijn om 98 te tanken. Voor de rest is het een alternatief als 'schonere' brandstof.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25805
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

06 aug 2015 12:13

RobZ schreef:
Bob Bagchus schreef:Ok,mij W203 C240 uit 2002 is een oudere MB motor,dus beter ron 98,toch?
Ja, doen. Wat er in je tankklep staat is niet relevant ;)
Sarcasm?
Bijlagen
Sheldon Cooper.jpg
Sheldon Cooper.jpg (63.26 KiB) 595 keer bekeken
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13904
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

06 aug 2015 12:43

Jeroen schreef:
RobZ schreef:
Bob Bagchus schreef:Ok,mij W203 C240 uit 2002 is een oudere MB motor,dus beter ron 98,toch?
Ja, doen. Wat er in je tankklep staat is niet relevant ;)
Sarcasm?
Neen, gewoon iemand de bevestiging geven waar hij naar op zoek is (A)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

06 aug 2015 12:46

E55amg schreef:Hoezo?
In principe is alle basis brandstof hetzelfde en wordt het verschil gemaakt door de paar vingerhoedjes additieven per 1000L die de merken toevoegen om het hun eigen speciale "blend" te maken.
Mee eens. Er zijn maar een paar overslagpunten voor benzine en daar vullen alle merken hun wagens. De truc zit 'm in de additieven. Een claim zoals in dat artikeltje op AMT dat er in V-power nóg minder zwavel zou zitten dan in 'Pura' (wat dat ook moge zijn) is dus nogal loos, want een additief voeg je toe, daar haal je niets mee uit de benzine. Of het zou moeten zijn dat er bij V-power meer (zwavelvrij) additief ingaat dan bij 'Pura', dan heb je inderdaad na menging een iets lager volumepercentage zwavel (maar nog lang niet significant).

Je kunt trouwens ook zelf een megafantastische smerende reinigende octaangetalbooster maken door 100 delen tolueen, 25 delen petroleum of kerosine en 3 delen ATF te mengen. Getest door de Nederlandse Vereniging van Plattelandsvrouwen.

Wat je in die M112 moet gooien? Gewoon, E95 zoals in het boekje staat.

Ach, er zijn ook mensen die echt horen dat hun audiosysteem beter klinkt als ze koolstofvezelen kabeltjes van € 350 de strekkende meter met bladgouden plugjes gebruiken... :sst:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Plaats reactie