Bob Bagchus schreef:Het is ook meer van de hoeveelheid additieven die in de brandstof zitten.
Een ding is zeker....er komt nooit benzine van de Jet in
Hoezo?
In principe is alle basis brandstof hetzelfde en wordt het verschil gemaakt door de paar vingerhoedjes additieven per 1000L die de merken toevoegen om het hun eigen speciale "blend" te maken.
Nu is het wel zo dat sommige motoren "lekkerder" lopen op het ene merk en minder op het andere, de reden daarvan is niet echt duidelijk.
Vwb Ron (en Mon): dat betreft uitsluitend de klopvastheid.
Met name getunde motoren benodigen hogere klopvastheid van de brandstof om detonatie te voorkomen.
Moderne motoren regelen in geval van detonatie door te lage klopvastheid van de brandstof het vermogen terug.
Volgens mij zijn alle Mercedessen incl AMG op Ron 95 aangegeven.
Alleen in geval van extreem gebruik (zoals bij hoge temperaturen in de bergen of op hoge autobaan snelheden, dan wel circuit gebruik)
kan het zinvol zijn om brandstof met hoger octaangetal te gebruiken, hetzij om de motor te beveiligen tegen detonatie, dan wel om te voorkomen dat het motormanagement het vermogen terug regelt wegens detonatie.
Bij normaal gebruik is dat volledig zinloos.