olie lekken van dakpompen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
geert sl
Berichten: 352
Lid geworden op: 23 nov 2014 09:01

01 aug 2015 17:34

heb weer al is een raar probleem :evil: heb verleden weel een sl 500 gekocht van 91, de pompen en sloten van het dak lekte olie , nu heb ik deze vervangen door andere pompen en na 2 dagen hetzelfde probleem :'( weet er iemand wat de oorzaak kan zijn? want vind dit heel raar alvast bedankt voor de info :goedzo:
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

01 aug 2015 17:56

Heb je ook een idee waar ie lekt? Misschien FF en foto

Gr pascal
geert sl
Berichten: 352
Lid geworden op: 23 nov 2014 09:01

01 aug 2015 18:01

hij legt gewoon aan de dichtingen van de pistons,en da was vorige keer ook al? kan bv de pomp te veel druk geven
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

01 aug 2015 19:30

Was de nieuwe gerviseerd of nieuw of was dit ook een gebruikt onderdeel ?

Maar als ik zo lees lekte je pomp en je slot of alleen het slot

Wat zou kunnen is dat je gewoon een toevallig pech hebt/had dat je een uit gedroogde/versleten keerring hebt

Wat ook zou kunnen dat je veiligheidsklep vast zit dat er bij het open of sluiten een tehoge drukpiek ontstaat
Om dit te testen zou je eigenlijk een druk meter er op moeten zetten en kijken wat de waardes zijn en welke waardes te vergelijken met de originele

Heb je toevallig de oude onderdelen nog misschien kan ik FF kijken of ik een keerring setje kan samen stellen

Ik weet ook niet uit welke regio je komt maar we zouden de pomp druk kunnen meten en evt vergelijken met origineel en evt bij stellen indien mogelijk

Gr pascal
geert sl
Berichten: 352
Lid geworden op: 23 nov 2014 09:01

01 aug 2015 21:27

met andere woorden denk jij aan falen van de grote pomp onder reserve wiel ? en er zijn zijn idd reserve delen te verkrijgen maar heb donor autos genoeg maar heb geen zin om pompen te blijven te vervangen als het probleem elders ligt,in ieder geval toch bedankt voor uw reactie grts
geert sl
Berichten: 352
Lid geworden op: 23 nov 2014 09:01

01 aug 2015 21:29

en pompen dak lekken de grote en sloten dak en da andere heb ik ook al moeten vervangen,met andere woorden alles waar olie kan uitkomen grts
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

01 aug 2015 22:12

Ik geef 4 dingen de mogelijke schuld

1stomme pech dat de andere ook stuk ging door ouderdom ect

2 de pomp die een te hoge druk geeft dit is uit te sluiten door de druk te gaan meten en evt bij te stellen

3 kan het zijn dat er een afslag mist dat de pomp constant blijft door pompen ?

4 kan het ook zijn dat er een aanslag mist waardoor de de keerring en er uit gedrukt kunnen worden ?

Tevens vraag ik mij af wat is lekken een beetje zweten of stroomt het
En wat bedoel jij met pompen bedoel jij toevallig de cilinders ?

Gr
geert sl
Berichten: 352
Lid geworden op: 23 nov 2014 09:01

02 aug 2015 03:09

met pompen bedoel ik ,de delen die ervoor zorgen dat uw sloten open gaan en sluiten en de grote cilinders die in de zijkanten van de auto zitten en vasthangen aan het dak, en ze zweten niet maar spuit er uit als je het dak bediend,en ik heb het vermoeden telkens bij enkele dagen stilstand en ik bedien het dak dan hoor je het werkelijk eruit spuiten, maar wat bedoel je juist met punt 3 en 4 ?? want als het probleem bij de pomp is vervang ik die gewoon dat is niet veel werk,maar is toch raar dat meerdere cilinders beginnen te lekken niet
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

02 aug 2015 11:13

Dus even samen vattend
Je pomp pompt dan spuit de olie uit het slot en of uit je cilinders
Dit is te verklaren aan ouderdom

Daarna heb je je slot vervangen en deze was 2 dagen lek dicht
Heb je hem in die 2 dagen ook gebruikt ?
Dit zou te maken kunnen hebben met ouderdom of dat je pomp te veel druk geeft of dat de pomp door blijft pompen of je dak net te ver dicht gaat waardoor de keerringen er uit worden geblaast

Ik bedoel met punt 3 en 4

Punt 3 blijft je pomp constant pompen door dat er een schakelaar/sensor aan wezig is die de pomp niet uit schakeld

Punt 4 als er een aanslag mist dat je cilinders en je slot te ver drukt en daar door een keerring er uitdrukt

Maar voordat je nou weer dingen evt onnodig gaat vervangen meet de druk even

Dan weet je ook waar het aan ligt

En wat je ook nog kan doen is een revisie setje voor het slot en of de cilinders halen en zet er dan gereviseerde onderdelen in dan weet je ook zeker dat dit nog een paar jaar mee gaat

Gr
geert sl
Berichten: 352
Lid geworden op: 23 nov 2014 09:01

02 aug 2015 21:41

das net het rare ik laat hem bv 2 dagen staan en gebruik hem en dan gebeurd het
geert sl
Berichten: 352
Lid geworden op: 23 nov 2014 09:01

02 aug 2015 22:30

die dichtingen vervangen is dat moeilijk ? want nog nooit gedaan bij zoiets :(
Foetske
Berichten: 909
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

03 aug 2015 07:24

Als je, qua locatie, de cilinders de naam 'pompen' geeft, dan kom je uit België. (niks mis mee, ik noem ze ook pompen, ik kom oorspronkelijk van de belgische grens)
Als je de keerringen wil vervangen, ook niks mis mee, als die cilinders open kunnen. Gezien de ouderdom, dan kunnen ze open.
Neem de keerringen en afdichtingen er uit, door ouderdom lekt dat gewoon want rubbers en zo uit die tijd gingen maar 10 jaar mee: die van Mercedes geven het soms na 30 jaar pas op, zeker als ze gebruikt blijven. Het was en is topkwaliteit, dat moet gezegd.
Tip: zit er ergens een landbouw-mechanisatiebedrijf bij je in de buurt? Die kunnen nog repareren, in plaat van onderdelen vervangen.
Mocht je het zelf willen doen (wat niet moeilijk is, het is een kwestie van schoon en licht ingevet ineenzetten) en afdichtspul zoeken: Haal de oude er uit, maak die schoon, en rijd naar Kimman in ridderkerk/rotterdam. www.kimman-seals.nl (ze steken meer moeite in service dan in website's bouwen)

Die hebben jouw keerringen, in diversen materialen of zorgen dat ze ze hebben en anders máken ze de goeie afdichtingen. En ja, dan zijn ze beter dan de originele, gegarandeerd. Maar maken zal niet nodig zijn: Mercedes gebruikte toen al materiaal wat in de DIN norm staat: standaard-afmetingen.
Als particulier (ik kom er zakelijk) kun je daar ook kopen. Wel contant afrekenen dan graag, en de prijzen vallen hard mee, tenzij ze ze moeten maken, dan kan een keerring of manchet wel.. 20 euro kosten.
Alle andere tips, druk meten en pompafslag nazien, is allemaal nodig en juist, lijkt me. Een 'ouderwetse'(lees: degelijke) monteur kan je daarmee zeker helpen. Maar ook die landbouw-jongens. Want wat een automonteur kan, kunnen zij ook.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

03 aug 2015 11:59

De keerring en vervangen zelf stelde niet zo veel voor
Het probleem zal waarschijnlijk meer zitten van het er bij komen
Ik heb persoonlijk geen idee hoe alles er uit ziet dus ik kan niet zeggen hoe of wat je het er het beste bij komt

Ik weer niet maar kom jij ook naar forum meeting ?
Maar dan zou ik evt kunnen kijken of we de onderdelen FF los kunnen trekken

Gr pascal
geert sl
Berichten: 352
Lid geworden op: 23 nov 2014 09:01

11 aug 2015 22:08

weet er iemand waar ik keringen kan krijgen voor mijn zuigers van het dak? buitenmaat 16 binnenmaat 6 breedte 5 zijn groen want blijkbaar zijn deze speciaal die tegen deze druk kunnen :evil: bij Mercedes niet te krijgen alleen ganse pompjes raar want die dingen gaan gewoon uit elkaar
Ronk
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 mar 2015 10:22
Locatie: Huizen

12 aug 2015 09:48

Geert, kijk op Ebay.de daar zoeken onder "R129 dichtung verdeck" en daar vindt je ze.

Ron
Plaats reactie