R107 280SL uit vroeg jaren '80: kleppen stellen?
- Cenobyte
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 sep 2008 17:02
- Mercedes-Benz: R230 SL350
- Specialisatie: Flipperkasten
- Locatie: Sprundel
- Contacteer:
Ik ben al een tijdje aan het rond kijken voor een mooie R107 en las dat bij de SL280 de kleppen regelmatig gesteld moeten worden. Nou ben ik auto-technisch een complete leek, dus vroeg ik me af hoe vaak dat zou moeten gebeuren en of je eventueel kunt merken/horen of dit nodig is?
Groetjes,
Mario
Getting old is inevitable, growing up is optional
Mario
Getting old is inevitable, growing up is optional
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
ff onderzocht een r107 280 heeft een m110 motor
en bij deze motoren moet kleppengesteld worden
info wikipedia over de w107
volgens mij om de 5000-7500 km op lpg of gewoon bij deze km stand ff controleren en zo nodig bij stellen
bij het kleppenstellen heb je een speciale sleutel nodig deze is nog steeds te verkrijgen ( Hazet 2771 )
how-to kleppenstellen m110
de maten waren volgens mij
koud
inlaat 0,10 mm
uitlaat 0,25 mm
warm tevens lpg (lpg is meestal 0.05mm groter )
inlaat 0,15 mm
uitlaat 0,30 mm
mijn advies als je kleppen gaat stellen doe het maar lekker koud anders verbrand je je aan warme motor delen (ja ervaring )
succes gr pascal
en bij deze motoren moet kleppengesteld worden
info wikipedia over de w107
volgens mij om de 5000-7500 km op lpg of gewoon bij deze km stand ff controleren en zo nodig bij stellen
bij het kleppenstellen heb je een speciale sleutel nodig deze is nog steeds te verkrijgen ( Hazet 2771 )
how-to kleppenstellen m110
de maten waren volgens mij
koud
inlaat 0,10 mm
uitlaat 0,25 mm
warm tevens lpg (lpg is meestal 0.05mm groter )
inlaat 0,15 mm
uitlaat 0,30 mm
mijn advies als je kleppen gaat stellen doe het maar lekker koud anders verbrand je je aan warme motor delen (ja ervaring )
succes gr pascal
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
dat kwam omdat ik toevallig de sleutel net weg legde voor dat ik ff op internet ging kijkenKnudde1969 schreef:Dikke duim dat je gelijk het merk en nummer van de sleutel erbij zet.
graag gedaanCenobyte schreef:Hartelijk dank!
Dat ga ik toch eens zelf proberen als het ooit zover is.
het werk is op zich niet zo moeilijk maar het even het gevoel dat je moet hebben in een voelermaatje waarneer ie wel goed is en waarneer niet
maar dat is ervring
en je moet ff de klepspeling onthouden en welke kant je op moet draaien
ik heb deze gegevens onder op mn luchtfilter geschreven deze moet ik er toch af hebben om te stellen
succes
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
http://www.sternzeit-107.de/modules.php ... r=0&thold=
Met een niet al te dikke, maar wel lange 17 mm steeksleutel is het prima te doen.
De motor (altijd met de klok mee) verdraaien met dop 27 op de krukaspoeliebout.
gr J
Met een niet al te dikke, maar wel lange 17 mm steeksleutel is het prima te doen.
De motor (altijd met de klok mee) verdraaien met dop 27 op de krukaspoeliebout.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Meestal met sleutel 17 wil het wel eens dat je er niet lekker bij kan komen door dat ie een andere hoek hebben
voornamelijk is het probleem bij de stel moeren bij de lagers
voornamelijk is het probleem bij de stel moeren bij de lagers
- ElGriffo
- Berichten: 8356
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
En wil je je kop niet 20x stoten even de motorkap verwijderen ....
( jaja ook uit ervaring )
( jaja ook uit ervaring )
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
ElGriffo schreef:En wil je je kop niet 20x stoten even de motorkap verwijderen ....
( jaja ook uit ervaring )
Of op een brug en de brug hoger zetten werkt bij MN w114 wel
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
En die sleutel wordt toevallig ook voorgeschreven (is gewoon erg handig) voor het eruit wippen van de bougiedoppen bij de M112/M113pascalvd schreef:een speciale sleutel nodig deze is nog steeds te verkrijgen ( Hazet 2771 )
Logboek S500.