Onderhoud aan de airco
- E240-Cruiser
- Berichten: 2331
- Lid geworden op: 29 jan 2013 14:25
- Mercedes-Benz: W210-E240. 1999
- Specialisatie: Wet en regelgeving
- Locatie: Rotterdam
Vanmorgen toch even de airco laten behandelen.
Legen vacumeren lektest en vullen 50 euro en reinigen 25 euro. Filter was nog schoon en hoefde niet gewisseld te worden. Zat nog 650 gram koelspul in. Nu weer netjes afgevuld. Koelt nu nog sneller.
Gemeten temperatuur gisteren ( uitgaande lucht) 10 graden. Buiten temperatuur 28 graden.
Vanmorgen buitentemperatuur 22 graden en binnen ( na behandeling) 5,8 graden.
Ik ben er weer blij mee
Legen vacumeren lektest en vullen 50 euro en reinigen 25 euro. Filter was nog schoon en hoefde niet gewisseld te worden. Zat nog 650 gram koelspul in. Nu weer netjes afgevuld. Koelt nu nog sneller.
Gemeten temperatuur gisteren ( uitgaande lucht) 10 graden. Buiten temperatuur 28 graden.
Vanmorgen buitentemperatuur 22 graden en binnen ( na behandeling) 5,8 graden.
Ik ben er weer blij mee
groetjes Peter
MERCEDES, Daar waar passie en techniek samen komen
MERCEDES, Daar waar passie en techniek samen komen
michael6129 schreef:Geld rolt het best op vier wielen en met een ster op de motorkap
Omdat mijn airco niet werkt, heb ik deze onlangs laten vullen. Na het vullen de airco getest en er kwam koude lucht uit de roosters.
Helaas was dit maar van korte duur , na een paar minuten kwam er geen koude lucht meer uit de roosters.
De monteur zei dat het aan de ventilatoren bij de radiator lag, deze waren stuk en moeten vervangen worden. Hij dat als je de airco aanzet deze meteen moeten gaan draaien.
Kosten iets van 300-400 euries. pfff.
Thuis heb ik een draadje getrokken naar de ventilatoren en deze blijken dus niet stuk te zijn. Waarschijnlijk is er een zekering stuk of een relais. Mijn vraag is dan ook of iemand weet of dit verhaal klopt en waar ik de zekering en/of relais kan vinden.
het betreft een E240 combi uit 1998.
Alvast bedankt.
Helaas was dit maar van korte duur , na een paar minuten kwam er geen koude lucht meer uit de roosters.
De monteur zei dat het aan de ventilatoren bij de radiator lag, deze waren stuk en moeten vervangen worden. Hij dat als je de airco aanzet deze meteen moeten gaan draaien.
Kosten iets van 300-400 euries. pfff.
Thuis heb ik een draadje getrokken naar de ventilatoren en deze blijken dus niet stuk te zijn. Waarschijnlijk is er een zekering stuk of een relais. Mijn vraag is dan ook of iemand weet of dit verhaal klopt en waar ik de zekering en/of relais kan vinden.
het betreft een E240 combi uit 1998.
Alvast bedankt.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11520
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Zonder werkende ventilatoren gaat hij koelen tot de druk te hoog is. Daarna zet hij de boel uit.
Volgens mij moet hij dus even werken met een defecte ventilator.
Volgens mij moet hij dus even werken met een defecte ventilator.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- bart1
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 06 nov 2014 12:01
- Mercedes-Benz: Cl203 C200 sportcoupe BJ 2001
- Specialisatie: Auto poetsen...
Welles niettes wel niet vervangen ik weet het niet, bijvullen of niet, ik neem het zekere voor het onzekere...
Volgens MB moet'' airco systeem om de 2 jaar onderhoud worden gedaan...maar wat dan?
Bij mij weten is dat bij mij niet na te gaan, allen beurten gehad maar ik lees niets van de airco controle en zie enkel een / streepje (bij airco) in de cheque lijst/onderhouds boekje.
Ondanks mijn airco het nog doet toch maar ff gegaan, (ik ga niet wachten tot hij kapot is of niets meer doet)
Vandaag bij Nexen in Barendrecht geweest, voor de lage prijs van €49 word koudemiddel vervangen, opnieuw gevuld, vacumeren en controle op lekkages
Mooie grote garage en moderne airco apperatuur (Y)
Conclusie van de controle test was; nog 285 gram koudemiddel aanwezig, dat is weinig (normaliter 750 gram) dat is nogal wat verschil, dus niet voor niets geweest....
Promt vergeten te vragen of er eventueel een lek was, maar ik denk dat hij dat dan ook wel gemeld zou hebben.....
ik bel morgen nog ff terug omtrend dit grote verschil
Mogelijk dat hij in 15 jaar geen onderhoud heeft gehad, een lek is? of een verlies van 5=10% in 15 jaar? en dat dan de vloeistof zoveel minder is???...ik weet het niet....
Airco systeem reinigen, schimmels, bacterie etc kost bij hun €29
Volgens MB moet'' airco systeem om de 2 jaar onderhoud worden gedaan...maar wat dan?
Bij mij weten is dat bij mij niet na te gaan, allen beurten gehad maar ik lees niets van de airco controle en zie enkel een / streepje (bij airco) in de cheque lijst/onderhouds boekje.
Ondanks mijn airco het nog doet toch maar ff gegaan, (ik ga niet wachten tot hij kapot is of niets meer doet)
Vandaag bij Nexen in Barendrecht geweest, voor de lage prijs van €49 word koudemiddel vervangen, opnieuw gevuld, vacumeren en controle op lekkages
Mooie grote garage en moderne airco apperatuur (Y)
Conclusie van de controle test was; nog 285 gram koudemiddel aanwezig, dat is weinig (normaliter 750 gram) dat is nogal wat verschil, dus niet voor niets geweest....
Promt vergeten te vragen of er eventueel een lek was, maar ik denk dat hij dat dan ook wel gemeld zou hebben.....
ik bel morgen nog ff terug omtrend dit grote verschil
Mogelijk dat hij in 15 jaar geen onderhoud heeft gehad, een lek is? of een verlies van 5=10% in 15 jaar? en dat dan de vloeistof zoveel minder is???...ik weet het niet....
Airco systeem reinigen, schimmels, bacterie etc kost bij hun €29
- Bijlagen
-
- 20160210_184100[1].jpg (114.34 KiB) 625 keer bekeken
Laatst gewijzigd door bart1 op 10 feb 2016 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen auto maar een Benz for ever
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
Elke aircopomp heeft olie nodig , en met het leegtrekken van het oude gas wordt ook de olie afgezogen vandaar dat er nieuwe olie bij
gaat ,het is speciale olie pag 100 , na het vacumeren van je installatie , daarna wordt de airco weer met de juiste hoeveelheid afgevuld
plus olie en uv middel. Bij een automatische airco vul machine is het gewoon een kwestie model invoeren en de computer geeft de vulhoeveelheid aan van gas en olie en uv . Alleen bij mercedes heb je ook de luxere uitvoeringen die 4 zone airco hebben en daar gaat weer meer in.
En het reinigen stelt in principe niet zoveel voor , wat vele airco boeren doen is gewoon een ozongenerator in de auto zetten voor een half uur
en de eigenschap van ozon is dat het schimmels en bacterien dood , en ongaanename geuren verwijderd.
gaat ,het is speciale olie pag 100 , na het vacumeren van je installatie , daarna wordt de airco weer met de juiste hoeveelheid afgevuld
plus olie en uv middel. Bij een automatische airco vul machine is het gewoon een kwestie model invoeren en de computer geeft de vulhoeveelheid aan van gas en olie en uv . Alleen bij mercedes heb je ook de luxere uitvoeringen die 4 zone airco hebben en daar gaat weer meer in.
En het reinigen stelt in principe niet zoveel voor , wat vele airco boeren doen is gewoon een ozongenerator in de auto zetten voor een half uur
en de eigenschap van ozon is dat het schimmels en bacterien dood , en ongaanename geuren verwijderd.
- bart1
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 06 nov 2014 12:01
- Mercedes-Benz: Cl203 C200 sportcoupe BJ 2001
- Specialisatie: Auto poetsen...
Gerard dank voor de uitleg, weer iets wijzer
Wat ik mij nou nog af vraag is het grote verschil koelmiddel, van 285 g naar 750 g
Is het misschien wel door 15 jaar onderhoud gebrek, verlies of .... het ergste geval lek maar heb daar niets van vernomen
Wat ik mij nou nog af vraag is het grote verschil koelmiddel, van 285 g naar 750 g
Is het misschien wel door 15 jaar onderhoud gebrek, verlies of .... het ergste geval lek maar heb daar niets van vernomen
Ik heb geen auto maar een Benz for ever
- plorie
- Berichten: 20872
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Niet alleen bij Mercedes hoor... er zijn meer fabrikanten die een uitgebreidere klimaatregeling voor de achterpassagiers aanbieden, met een groter koelsysteem wat daarbij hoort.gerardwb schreef:Alleen bij mercedes heb je ook de luxere uitvoeringen die 4 zone airco hebben en daar gaat weer meer in.
Logboek S500.
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
Ja dat weet ik wel maar dit is een Mercedesforum .plorie schreef:Niet alleen bij Mercedes hoor... er zijn meer fabrikanten die een uitgebreidere klimaatregeling voor de achterpassagiers aanbieden, met een groter koelsysteem wat daarbij hoort.gerardwb schreef:Alleen bij mercedes heb je ook de luxere uitvoeringen die 4 zone airco hebben en daar gaat weer meer in.