Onderhoud aan de airco

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Henny S500
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 feb 2015 09:05
Mercedes-Benz: W245 B200 Turbo
Specialisatie: Hobby sleutelen aan auto's
Locatie: Zwijndrecht

15 jul 2015 09:37

Van gedachte wisselen is niet proberen elkaar te overtuigen,
niemand hoeft het met mij eens te zijn,
maar dat geldt voor beide kanten.
Het verlangen is soms fijner als het bezit
Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

15 jul 2015 09:46

Ander gas zeker niet R134a van een koelkast is de zelfde R134a die in mijn auto airco zit, de aansluitnippels aan de hoge en lage druk zijde zijn anders, omdat het bijvullen en dergelijke exclusief voor de desbetreffende handel moet zijn, maar dat is een kwestie van de juiste slangen met nippels aanschaffen

Er wordt beweert dat je 7 tot 10 % gas per jaar verliest mijn auto is nu 9 jaar oud, dus mijn airco zou niet meer moeten werken, maar deze is nog ijskoud

Van specialistisch opgeleide theorie heb ik geen last, ik ben een man van de praktijk

Sommige veronderstellingen die al jaren bestaan en waar een aardige duit aan verdient wordt
zijn moeilijk tegen te spreken, het idee dat het zo is zit al te diep geworteld
Maar in ieder die zijn gas wil laten vervangen ' be my gast' zelf wacht ik nog even tot
bijvoorbeeld de condensor of iets anders gaat lekken
+1

Het is idd de grootste Bullshit om het koudemiddel te laten vervangen. Elk systeem heeft een hogedruk en lage druk uitschakeling. En bij een te lage druk (bv te weinig koudemiddel) zal de compressor preventief (om schade te voorkomen) uitschakelen. Juist door het ondeskundig leeghalen en te weinig of teveel olie toevoegen ontstaat eerder schade. Een airco die altijd gebruikt wordt zal minder lekkage vertonen dan een airco die alleen op de hete dagen wordt gebruikt. Neemt natuurlijk niet weg dat mensen die graag geld nutteloos over de balk smijten, dat lekker gewoon moeten blijven doen. :lol: :lol:
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20878
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 jul 2015 09:48

En zo houden we de economie in stand :lol:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Vibo
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 okt 2011 17:17
Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) (S211 Mopf 220CDI 2008) S204 Mopf 200CDI 2011
Locatie: Maaskant BE

15 jul 2015 13:54

Re: Aircoservice 211 bij universele garage. Doen ? twitterfacebook
Berichtdoor Vibo » 17 jul 2014 08:32

Waarom zou je niet bijvullen, een bekwaam persoon kan perfect bijvullen door de drukken af te lezen en correct te interpreteren.
Zie het als motorolie bijvullen, daar werk je met een peilstok en hier met je drukmeters.
Alleen moet je er niets van afweten als je een vulstation gebruikt.
Waarom zou je het gas en de olie er af halen, wat nut heeft dat?
Vaste airco toestellen die in woningen staan worden ook bijgevuld, de olie krijg je er ook niet zomaar uit, en het principe is identiek.
Ik heb laatst bij de wagen van mijn vrouw na 9jaar, 120gram R134a bijgezet, omgevingstemperatuur was 22gr en de verdamperdruk naar 0gr gebracht.
De toestellen die in de garages gebruikt worden zijn gemaakt voor mensen die nooit koeltechniek hebben gestudeerd, vandaar leeghalen en vullen, de meeste weten niet eens waarover ze spreken...
No offence voor de mensen die wel op de hoogte zijn natuurlijk :goedzo:
Avatar gebruiker
Vibo

Eindelijk mensen die op de hoogte zijn van de zaak :goedzo: 8-) :applaus:

Berichten: 302
Geregistreerd: 05-okt-2011
Woonplaats: Maaskant BE
Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) S211 Mopf 220CDI 2008
Gebruikersavatar
bart1
Berichten: 489
Lid geworden op: 06 nov 2014 12:01
Mercedes-Benz: Cl203 C200 sportcoupe BJ 2001
Specialisatie: Auto poetsen...

15 jul 2015 17:35

FAST-FIT Dordrecht, voor wie omgeving Dordrecht woont, airco vullen 50
Ik heb geen auto maar een Benz for ever :D
Gebruikersavatar
bart1
Berichten: 489
Lid geworden op: 06 nov 2014 12:01
Mercedes-Benz: Cl203 C200 sportcoupe BJ 2001
Specialisatie: Auto poetsen...

15 jul 2015 17:38

P.s dan is een ritje Barendrecht voor een complete behandeling het ook wel waard :)
Ik heb geen auto maar een Benz for ever :D
Lux
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
Locatie: Luxemburg & Afrika

15 jul 2015 22:18

plorie schreef:Dat er ander soort koppelingen en gas wordt gebruikt.
Fijn dat je vanuit specialistisch opgeleide theorie beredeneert dat het onzin is, terwijl fabrikanten en de praktijk anders uitwijzen. Een koelkast is niet vergelijkbaar met een auto-clima. Had je met al je ervaring en opleiding ook moeten weten toch?
@plorie: als u met koppeling het niet over aansluitnippels heeft, kunt u mij dan uitleggen wat u wel bedoeld en wat dan de relatie is met het leeg lopen cq automotive sector?
En wat wijzen fabrikanten en de praktijk dan precies uit? Ik wil het graag snappen hoe en in wat voor context u het ziet. Ook ik ben niet te oud om te leren.

In de hele tread zie ik 2 à 3 forumleden die echt kennis van zaken hebben mbt (auto) airconditioning / koelsystemen, en zichzelf niet tegen spreken in één en hetzelfde bericht. Probeer er wat van te leren ipv proberen te verdedigen, hoe erg ik het ook waardeer en respecteer als iemand zijn mening ventileert.

Is er trouwens al iemand, misschien één de forumleden die bij Mercedes werken, die kan laten zien dat er in de voorschriften of handleiding staat dat koudemiddel met een bepaalde frequentie vervangen MOET worden danwel dat het een dringend advies is?

Overigens een antwoord op een eerder gestelde vraag: ja, de olie in de compressor hoeft niet tussentijds vervangen te worden zoals motorolie. De olie in de compressor kan een auto airco leven lang blijven zitten mits het systeem dicht is/blijft en de compressor geen mechanische schade heeft opgelopen.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20878
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 jul 2015 22:31

Koppelingen zijn verbindingen, alle vaste onderdelen zijn onderling verbonden met rubber O-ringen. Dat zie je niet in koelkasten. Ook zitten er flexibele stukken slang ivm motorbewegingen, zie je ook niet in koelkasten. Volgens de 'kenners' verliezen de systemen niet door lekkage maar door porositeit daar het koudemiddel door.

Het grappige is dat alle systemen die gebruik maken van rubber afdichtingen of flexibele slangen perdiodiek hervuld worden, en alle systemen met vaste circuits (gesoldeerd of wat dan ook) niet. Alleen uit dat feit kun je al je conclusies trekken.
Ik ben zelf bouwkundige. Weet ik dan gelijk alles over alle soorten gebouwen? Nee, mijn kennis ligt in een bepaalde hoek. Ik kan vanuit mijn kennishoek gaan redeneren over andere bouwkundige aspecten. En daarmee kan ik, ondanks dat het min of meer mijn vakgebied is, toch volledig de plank mis slaan.
Logboek S500.
Lux
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
Locatie: Luxemburg & Afrika

15 jul 2015 22:54

plorie schreef:Koppelingen zijn verbindingen, alle vaste onderdelen zijn onderling verbonden met rubber O-ringen. Dat zie je niet in koelkasten. Ook zitten er flexibele stukken slang ivm motorbewegingen, zie je ook niet in koelkasten. Volgens de 'kenners' verliezen de systemen niet door lekkage maar door porositeit daar het koudemiddel door.

Het grappige is dat alle systemen die gebruik maken van rubber afdichtingen of flexibele slangen perdiodiek hervuld worden, en alle systemen met vaste circuits (gesoldeerd of wat dan ook) niet. Alleen uit dat feit kun je al je conclusies trekken.
Ik ben zelf bouwkundige. Weet ik dan gelijk alles over alle soorten gebouwen? Nee, mijn kennis ligt in een bepaalde hoek. Ik kan vanuit mijn kennishoek gaan redeneren over andere bouwkundige aspecten. En daarmee kan ik, ondanks dat het min of meer mijn vakgebied is, toch volledig de plank mis slaan.
Wel eens wat grotere koel installaties en koelcompressoren gezien? Nee, dacht ik al, want dan zou u weten dat daar nog veel meer o-ringen, flexibele leidingen, kunststof slangen (veel gebruikt voor pressostaat en regel aansluitingen en olie retour leidingen) en diverse soorten pakking materialen in worden toegepast. Dit soort installaties worden niet periodiek bijgevuld. Dus uit het feit dat ook bij deze installaties niet periodiek word gevuld trek ik dan ook mijn conclusies.
Maar alles kan lek raken, zelfs koelkasten of ander soort installatie met hard gesoldeerde verbindingen zonder rubber o-ringen of slangen. Lek is lek, dan moet er gevuld worden na reparatie.

De hele discussie hier is het zogenaamde onderhoud waar koudemiddel als het ware ververst dient te worden, dat is volstrekte onzin! Oplichting zou je het ook kunnen noemen.....
Gebruikersavatar
E240-Cruiser
Berichten: 2331
Lid geworden op: 29 jan 2013 14:25
Mercedes-Benz: W210-E240. 1999
Specialisatie: Wet en regelgeving
Locatie: Rotterdam

15 jul 2015 23:55

Waar komt dan het verhaal vandaan de airco elke 2 jaar te controleren. En het verhaal dat het systeem 5 tot 10%koudemiddel verliest per jaar.
Weet niet beter als dat dit ook bij Volkswagen om het jaar ververst werd. ( nee niet mijn auto, een kennis van mij werkte bij VW)

Beetje tegenstrijdige verhalen. Ook bij diverse dealers.
groetjes Peter

MERCEDES, Daar waar passie en techniek samen komen
michael6129 schreef:Geld rolt het best op vier wielen en met een ster op de motorkap :goedzo:
Gebruikersavatar
DeMegens
Berichten: 1130
Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
Specialisatie: Morsen
Locatie: Brabant

16 jul 2015 00:45

Zolang je systeem goed dicht is en er niks wegloopt zou je niet hoeven vullen. Idem bij een koelkast of auto.
Aangezien de koelkast 10 jaar op dezelfde plek staat en weinig te verduren krijgt is de kans op lek raken veel kleiner.
Een aircosysteem in de auto word blootgesteld aan weer en wind, temperatuursveranderingen en dergelijke. In principe hoef je de airco niet opnieuw te vullen als hij het goed doet en niet lek is. Helaas hebben ze echter niet het eeuwige leven en worden ze zo nu en dan opnieuw gevuld, omdat er ergens gas ontsnapt is. Als het lek niet gedicht word kun je na een tijd weer opnieuw vullen en bij de een is dat na twee dagen en bij de ander na 2 jaar. Een kapotte o-ring laat wat meer door als een heel licht poreuze leiding.

Het aanraden om de zoveel jaar te vullen is marketing. Een goed werkend systeem hoeft niks aan te gebeuren, en bij een lek moet je het lek verhelpen en daarna opnieuw vullen.

De verliezen (5-10% per jaar) zijn waarschijnlijk gemiddeldes. Piet zijn airco verliest in 10 jaar tijd niets, die van Jan is na 5 jaar lek en dus leeg.
Gebruikersavatar
E240-Cruiser
Berichten: 2331
Lid geworden op: 29 jan 2013 14:25
Mercedes-Benz: W210-E240. 1999
Specialisatie: Wet en regelgeving
Locatie: Rotterdam

16 jul 2015 08:44

Tja, waar doe je dan goed aan?
Hahahahahaha damn lijk wel een ouwe zemelaar :lol:
Hoe merk je ( bij bijna dagelijks gebruik ) dat de koelcapaciteit afneemt.
Preventief vullen ( legen vacumeren en vullen) kan dus geen kwaad.
Met vacumeren kunnen ze namelijk zien of het lekkages heeft.
groetjes Peter

MERCEDES, Daar waar passie en techniek samen komen
michael6129 schreef:Geld rolt het best op vier wielen en met een ster op de motorkap :goedzo:
Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

16 jul 2015 08:56

Ook met vacumeren kun je lekkages missen,

De afdichtingen in het systeem worden namelijk anders belast.
Bij sommige "goede" vulstations persen ze het systeem af met stikstof. En daarna gaan ze pas vacumeren.
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
Henny S500
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 feb 2015 09:05
Mercedes-Benz: W245 B200 Turbo
Specialisatie: Hobby sleutelen aan auto's
Locatie: Zwijndrecht

16 jul 2015 11:34

Maus2000 schreef:Ook met vacumeren kun je lekkages missen,

De afdichtingen in het systeem worden namelijk anders belast.
Bij sommige "goede" vulstations persen ze het systeem af met stikstof. En daarna gaan ze pas vacumeren.
Na het vacumeren moet er een zogenaamde stand tijd zijn, de druk mag na het vacumeren een bepaalde tijd niet
terug lopen, zo kan je een lek niet missen
De airco app dat voor het leeg halen en vullen wordt gebruikt heeft automatisch een standtijd
Het verlangen is soms fijner als het bezit
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20878
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 jul 2015 11:44

Iets wat onder druk lekt, kan in sommige gevallen met onderdruk toch minder opvallen.
Logboek S500.
Plaats reactie