W124 250 diesel onderhoud

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Setani
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jan 2015 22:08
Locatie: Zutendaal

03 jul 2015 23:00

Hoi
Hierbij hebben we vandaag de wagen binnegebracht voor een nodige inspectie omdat wij ermee volgend weekend 5000km heen en terug op vakantie gaan richting Tunisie.
Nou zat er al een tijdje G12 koelvloeistof in, deze hebben we vandaag laten vervangen door de G11 (blauwe), maar die k't garage heeft kvs via het kraantje van de radiator afgetapt. Daarna heeft ie het expansietankje afgevuld met blauwe G11 koelvloeistof. Gestart, proberen te ontluchten, maar lukt niet?
Ook hebben we gemerkt dat onze 250 geen visco koppeling heeft. :?
Temperatuur word stationair niet hoger als 85graden.
Eens je een rondje hebt gereden, en je zet de auto gedurende een halfuur tot een uur stil dan is de bovenste radiatordarm vaccuum gezogen.
Door wat komt dit?
Ook heb ik gemerkt dat er toch wel rode kvs in het hele systeem aanwezig was.
Nou weet ik via het instructieboekje van de W124 dat er zo'n 9 liter kvs in kan bij de 250d.
De garage heeft echter 6 liter blauwe er in gevuld. Kan dit kwaad als dit zich vermengd met de overige 3 liter rooie kvs die nog in de kachelradiator zat?

Ohja het blok heeft 384 000km's en draait als ene die nog maar 150 000km's heeft, als een klokje dus :goedzo:
benzkepower
Berichten: 3854
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

04 jul 2015 19:21

Ja,
ik heb het zo gedaan (van roze naar blauw)
roze er uit laten lopen, kraantje open
van bovenaf doorgieten met water, tot er onderaan uit het kraantje proper water komt.
Opvullen met blauwe koelvloeistof, en een km of 5 gaan rijden (tot hij warm is)
deze motoren zijn zelf ontluchtend.
Mijn advies: als uw garage hier al niet in slaagt, zoek een andere garage...
KlaasB
Berichten: 408
Lid geworden op: 14 mar 2010 01:03
Mercedes-Benz: audi 80

05 jul 2015 13:52

de thermostaat opent (pas) bij een KVS-temperatuur van zo'n 80/85 graden, mits deze niet defect is....
(bij)vullen met 'koude' KVS houd de thermostaat dus nog even dicht en kan het systeem niet ontluchten

PS
zet ook de kachel op "maximaal warm"!
Setani
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jan 2015 22:08
Locatie: Zutendaal

05 jul 2015 18:48

Hierbij heb ik jullie raad opgevolgd, en weet je wat?
Ontluchten is gelukt :goedzo:

Ook hebben we vandaag een dieselpurge gedaan met een flesje van Badahl injector reiniger.
Ongeloofelijk wat voor vuiligheid er uitgekomen is. 1 flesje was niet genoeg.
De diesel die uit de retourleiding terug in het (zelfgemaakte) flesje terugkwam, werd bijna zo goed als pikzwart!
Deze 250 heeft nooit een purge gehad, maar krijg altijd om de 8000km nieuwe filters en olie.
Plaats reactie