Beste benz leden,
Heb kort geleden een benz aangeschaft een cdi220 automaat bj2004 km 180000. Een pracht auto alleen wat de onderwerp het al zegt hij rookt een beetje zowel op z'n d stand vlak voor het rijden als wanneer je Bij de stoplicht wacht een rookpluim zeg maar, het raarste is dit gebeurt alleen als de airco aanstaat op autostand. Zonder airco geen rook meer wat kan dit aan liggen jongens niemand dit meegemaakt??
Rookt wanneer airco aanstaat
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Jawel kan van alles zijn......
Ik neem aan zwarte rook ?
Bij stand D op de rem en met de airco aan wordt de motor belast dus dat is logisch
dat er dan wel zwarte rook is....
Rook ontstaat door een verkeerde verhouding diesel en lucht. Teveel diesel geeft rook.
Dat kan een afstelling zijn, lmm die het aan het opgeven is en te weinig lucht aangeeft, luchtfilter
vuil, verstuivers versleten, timing inspuiten niet goed, egr klep zwaar vervuild......
B merk diesel tanken kan ook.
Of alles is technisch in orde en de auto wordt lui bereden en krijgt, goed op temperatuur, nooit een keer
goed op z'n donder door alle toeren heen.
Een flinke rit met een zware aanhanger of eens flink blazen op de Autobahn kan ook wonderen
doen met een luie intern vervuilde diesel.
Je kan ook een paar keer Shell V-power tanken en kijken of dat verbetering geeft.
Ik neem aan zwarte rook ?
Bij stand D op de rem en met de airco aan wordt de motor belast dus dat is logisch
dat er dan wel zwarte rook is....
Rook ontstaat door een verkeerde verhouding diesel en lucht. Teveel diesel geeft rook.
Dat kan een afstelling zijn, lmm die het aan het opgeven is en te weinig lucht aangeeft, luchtfilter
vuil, verstuivers versleten, timing inspuiten niet goed, egr klep zwaar vervuild......
B merk diesel tanken kan ook.
Of alles is technisch in orde en de auto wordt lui bereden en krijgt, goed op temperatuur, nooit een keer
goed op z'n donder door alle toeren heen.
Een flinke rit met een zware aanhanger of eens flink blazen op de Autobahn kan ook wonderen
doen met een luie intern vervuilde diesel.
Je kan ook een paar keer Shell V-power tanken en kijken of dat verbetering geeft.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Bedankt Kees, wat ik eigenlijk niet kan begrijpen is waarom het dan alleen met airco aan gebeurt dit soort problemen ontstaan ook zonder airco toch, verder heeft de auto helemaal geen mankementen trekt goed rijdt super alleen er komt zwarte rook pluim vlak voor vertrek. Ik zal van de week even de egr klep bekijken en evt. Schoonmaken.Cornelis69 schreef:Jawel kan van alles zijn......
Ik neem aan zwarte rook ?
Bij stand D op de rem en met de airco aan wordt de motor belast dus dat is logisch
dat er dan wel zwarte rook is....
Rook ontstaat door een verkeerde verhouding diesel en lucht. Teveel diesel geeft rook.
Dat kan een afstelling zijn, lmm die het aan het opgeven is en te weinig lucht aangeeft, luchtfilter
vuil, verstuivers versleten, timing inspuiten niet goed, egr klep zwaar vervuild......
B merk diesel tanken kan ook.
Of alles is technisch in orde en de auto wordt lui bereden en krijgt, goed op temperatuur, nooit een keer
goed op z'n donder door alle toeren heen.
Een flinke rit met een zware aanhanger of eens flink blazen op de Autobahn kan ook wonderen
doen met een luie intern vervuilde diesel.
Je kan ook een paar keer Shell V-power tanken en kijken of dat verbetering geeft.
Vergeten bij te zetten in z'n sportstand bij stilstaan is de rook vrijwel meer dan op z'n w stand. De rook is zwart idd met gepaard doorzichtig rook samen
Pss. Moet ik de auto na het demonteren van egr opnieuw inleren/uitlezen.
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
De aircopomp trekt aardig wat vermogen. Dat is bij kleinere motorisering echt te voelen
wanneer deze "inkomt"
Voor mijn 320cdi:
Op stand S hangt de auto in 1e versnelling op de rem. Op stand C kan hij ook wegtrekken in de 2e.
Stand S is scherper op verder doortrekken in toeren en eerder terugschakelen.
Ik rij m'n E 320 cdi lijn altijd op koppel op stand C maar hij krijgt momenteel
dagelijks goed warm ca 35-40km goed op z'n donder op de A2. Autobahn style...
Geen rookwolk meer te zien en dat was met veel lokale ritjes wel het geval
NB reset na reinigen EGR niet nodig
wanneer deze "inkomt"
Voor mijn 320cdi:
Op stand S hangt de auto in 1e versnelling op de rem. Op stand C kan hij ook wegtrekken in de 2e.
Stand S is scherper op verder doortrekken in toeren en eerder terugschakelen.
Ik rij m'n E 320 cdi lijn altijd op koppel op stand C maar hij krijgt momenteel
dagelijks goed warm ca 35-40km goed op z'n donder op de A2. Autobahn style...
Geen rookwolk meer te zien en dat was met veel lokale ritjes wel het geval
NB reset na reinigen EGR niet nodig
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Bedankt Kees zal van de week eens de egr even schoonmaken en mischien ook eventueel de inlaat.
Met de benz heb ik nooit gesleuteld mn oude wagen was een audi a3 tdi Quattro geweest
Hoeveel tijd neemt het om de inlaat te demonteren
Met de benz heb ik nooit gesleuteld mn oude wagen was een audi a3 tdi Quattro geweest
Hoeveel tijd neemt het om de inlaat te demonteren
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Zoek even met de zoekfunctie in technische vragen op EGR klep.
Meerdere topics over deze vieze klus
Meerdere topics over deze vieze klus
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Beste leden de topic verteld het al ik heb nog steeds niet de egr even bekeken, maar vandaag is er iets gebeurt wat misschien meer lampjes gaat laten branden Ivm warm weer vandaag airco altijd aangeweest van een afstand van Ong 30 km/30 min. Bij aankomst net voordat ik achteruit wou inparkeren sloeg de motor uit dit is 2 keer gebeurt vandaag. Het verbaasde mij ook dat de auto na een lange rit stadsverkeer te gereden te hebben en als je vervolgens stopt bij een verkeerslicht dat motor net uitwil vallen en dat het weer tot leven komt Als je dan naar achteren kijkt komt er een dikke zwarte rookpluim uit.Cornelis69 schreef:Jawel kan van alles zijn......
Ik neem aan zwarte rook ?
Bij stand D op de rem en met de airco aan wordt de motor belast dus dat is logisch
dat er dan wel zwarte rook is....
Rook ontstaat door een verkeerde verhouding diesel en lucht. Teveel diesel geeft rook.
Dat kan een afstelling zijn, lmm die het aan het opgeven is en te weinig lucht aangeeft, luchtfilter
vuil, verstuivers versleten, timing inspuiten niet goed, egr klep zwaar vervuild......
B merk diesel tanken kan ook.
Of alles is technisch in orde en de auto wordt lui bereden en krijgt, goed op temperatuur, nooit een keer
goed op z'n donder door alle toeren heen.
Een flinke rit met een zware aanhanger of eens flink blazen op de Autobahn kan ook wonderen
doen met een luie intern vervuilde diesel.
Je kan ook een paar keer Shell V-power tanken en kijken of dat verbetering geeft.
Wat kan het zijn jongens egr lijkt me sterk want zonder airco geen pluimpje te zien.
-
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 09 apr 2014 21:37
- Mercedes-Benz: mercedes 220 diesel
ik denk dat het uitlezen word met de stardiagnose.weet je meteen de oorzaak.
- DeMegens
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
- Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
- Specialisatie: Morsen
- Locatie: Brabant
Kijk eens in mijn logboek.
Dat uitvallen was bij mij een drukregelklep van de brandstofpomp. Die rook had ik geen last van (misschien heb je nog iets anders wat niet helemaal goed zit), maar de rest van de klachten komt overeen.
Als je het stekkertje van die klep/ventiel los trekt en hij zit vol diesel weet je ook genoeg.
Edit: dat onderdeel word ook wel Quantity Control Valve genoemd, Y94 is ook een gebruikte benaming.
Dat uitvallen was bij mij een drukregelklep van de brandstofpomp. Die rook had ik geen last van (misschien heb je nog iets anders wat niet helemaal goed zit), maar de rest van de klachten komt overeen.
Als je het stekkertje van die klep/ventiel los trekt en hij zit vol diesel weet je ook genoeg.
Edit: dat onderdeel word ook wel Quantity Control Valve genoemd, Y94 is ook een gebruikte benaming.
beste forumleden,
hier ben ik weer na lange tijd. het volgende de topic zegt het al de auto rookt tijdens airco aan. ik heb van de week de egr inlaatspruitstuk schoongemaakt. filters vervangen maar mocht niet baten. heb toch een video gepost waarbij ik hoop dat de specialisten wel antwoord hierop kunnen vinden. wat me ook is opgevallen dat de turbo wat olie aan het lekken is. is dat normaal? heb ook verhalen gelezen van dat het aan de versleten zuigerveren kan liggen.
ik heb als volgt gewerkt airco aan handrem getrokken stand D en zo gelaten. dit heb ik gedaan omdat het alleen op die manier rookt(P stand geen rook.) in het film kan je ook zien op het laatst dat de rook verdwijnt met een klik ergens onder de motorkap.
ik hoop dat jullie mij wijzer kunnen maken
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kaRzgWk ... e=youtu.be[/youtube]
hier ben ik weer na lange tijd. het volgende de topic zegt het al de auto rookt tijdens airco aan. ik heb van de week de egr inlaatspruitstuk schoongemaakt. filters vervangen maar mocht niet baten. heb toch een video gepost waarbij ik hoop dat de specialisten wel antwoord hierop kunnen vinden. wat me ook is opgevallen dat de turbo wat olie aan het lekken is. is dat normaal? heb ook verhalen gelezen van dat het aan de versleten zuigerveren kan liggen.
ik heb als volgt gewerkt airco aan handrem getrokken stand D en zo gelaten. dit heb ik gedaan omdat het alleen op die manier rookt(P stand geen rook.) in het film kan je ook zien op het laatst dat de rook verdwijnt met een klik ergens onder de motorkap.
ik hoop dat jullie mij wijzer kunnen maken
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kaRzgWk ... e=youtu.be[/youtube]