overbelasting electrisch systeem S204!? Brandgevaar?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Oldtimer48
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2014 00:54

26 jun 2015 14:02

Ik (en ook mijn dealer) ontdekken steeds meer zaken die alleen maar verklaart kunnen worden door overbelasting van bepaalde componeneten (brand- en smeltsporen).

Omdat ik een waarschuwing op mijn instrumentenpaneel had dat één van de parkeerlichten links defect was, zou de dealer dit even verhelpen tijdens een service beurt.
Hij kwam even later terug met de mededeling dat het niet helemaal gelukt was omdat de fitting van het lampje versmolten was met de koplampunit en hij het lampje alleen had kunnen vervangen door de zaak kapot te breken. De hele koplampunit zou vervangen moeten worden.
Ik rij sindsdien rond met een losliggend lampje. De dealer deed mij een idee aan de hand dat e.e.a. door de verzekering vergoed zou worden als het koplampglas gebroken zou zijn. Ik wacht nu nog op een goede opspattende kei.

Vandaag moest ik voor het eerst een lampje vervangen aan een achterlicht. Wie schetst mijn verbazing dat de massapin van de connector op de achterlichtunit geheel eruit gesmolten is!!! Toen ik de andere kant bekeek, bleek het daar ook het geval te zijn.
Ook de fitting van de W5W lampjes vertoonde een bruine kleur.
Ook de bevestiging van het kleine reflectortje bij de W5W lampjes vertoont aan beide kanten smeltsporen.

Wat is hier aan de hand?
Worden die W5W-lampjes te heet? Maar dat verklaart niet dat de massa-pin van de connector eruit smelt.
Is die massa-pin ondergedimensioneerd?
Ik weet niet wat ik verder nog tegenkom aan smelt/brand plakken. Heb van e.e.a. foto's gemaakt.
Kan dit brand veroorzaken?
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

26 jun 2015 14:41

Ik denk dat jouw problemen veroorzaakt zijn door corrosie van de kontakten. Door de corrosie is er sprake van een hogere overgnagsweerstand dan de bedoeling is, en daardoor ontwikkeld zich warmte. Vaak bij de massapin is het oppervlak van contact toch al klein en zal het juist daar gebeuren.

Wellicht heeft het hier een relatie mee ?http://www.autonews.com/article/2013071 ... z2fw0iXYjp
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Oldtimer48
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2014 00:54

26 jun 2015 15:17

Dat het oppervlak klein is kan ik bevestigen, maar dat is dan toch een ontwerpfout van Mercedes!

Er is geen enkel spoor van corrosie en ik woon in Frankrijk (auto ook in Frankrijk gekocht) in een zeer droog gebied. Als er sprake is van corrosiegevaar dan zou dat zeker moeten gelden voor Mercedessen die in Nederland rondrijden.
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

26 jun 2015 16:18

Daar zou je best eens een punt in kunnen hebben, dealer al gevraagd naar een coulance regeling ?
Wellicht komen er nog reacties uit de rest van NL...
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Gebruikersavatar
Snel
Berichten: 1454
Lid geworden op: 17 apr 2010 23:28
Specialisatie: Nuxing
Locatie: Omg. Utrecht

26 jun 2015 18:46

Bekend probleem van de W/S204, zijn revisie-setjes voor beschikbaar (voor de achterzijde), gebruik de zoekfunctie eens ? erg handig.
Groet,
Pieter
Gebruikersavatar
TopSun
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 aug 2012 22:04
Mercedes-Benz: C63 AMG Estate Black Series
Locatie: Hengelo (Ov.)
Contacteer:

26 jun 2015 20:14

Is inderdaad een bekend probleem als je met LED lampjes gaat werken in de dagrijverlichting, maar met de normale lampjes heb ik nooit geen problemen gehad.
De printplaaten waar de lampjes inzitten voor de achterlichten, hebben inderdaad nogal gauw wat corrosie. Maar die kosten in verhouding geen drol,
heb daar bij de MB dealer 35,00 voor betaald.

Lijkt mij stug dat de voorlampen zo erg kapot zijn, dat als de gesmolten fitting voor een nieuwe wordt vervangen, ze deze er niet meer in vast krijgen.
Echter heeft MB deze niet los en zij moeten inderdaad, een hele nieuwe koplampunit voor plaatsen.
Klik hier ff op: http://www.verstralershop.nl/nl/accesso ... t-w5w.html
Is wel klungelwerk om deze aan die korte korte draadje te solderen, maar is te doen. De lampunit hoeft er echt niet voor uit.
En dan ben je voor een paar centen klaar.
Oldtimer48
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2014 00:54

27 jun 2015 11:45

Het is de eerste keer dat ik een lampje van een van de achterlichten moet vervangen. Er is nooit iets aan de verlichting veranderd.

Wat betreft de koplampunit: daar was de fitting van het parkeerlampje vastgesmolten in de hele unit en bij het uithalen van de fitting is een deel van de koplampunit rondom de fitting eruit gebroken. Nieuwe koplampunit inclusief arbeidsloon: €600,- bij de dealer.
Overigens kun je er met je handen eigenlijk niet bij (m.n. links is een probleem).

Wat betreft de achterlichten: aan beide zijden blijken zowel van de stekkers als op de "print"plaat rondom de massapin de zaak behoorlijk gesmolten. Het plastic is daar rondom zo goed als weggesmolten. Er is geen enkel spoor van corrosie.
En ook de W5W-lampjes blijken zo heet te worden dat de bevestigingen van het kleine reflectortje boven in de achterlichtunit gesmolten zijn, maar dat heeft m.i. niets met de stekkerverbinding te maken.

Naar mijn mening zijn dit allemaal duidelijke ontwerpfouten van Mercedes, zulke dingen verwacht je niet bij een merk dat zich wenst te profileren met: "the best or nothing".
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

27 jun 2015 12:52

TopSun schreef:Lijkt mij stug dat de voorlampen zo erg kapot zijn, dat als de gesmolten fitting voor een nieuwe wordt vervangen, ze deze er niet meer in vast krijgen.
jawel hoor...dat komt wel vaker voor bij de 204 (ik zei toch al dat de C63 stoelen niet het enige minpuntje was van een 204 ;) )

stadslichtlamp fittingen en achterlamp units smelten wel eens een beetje bij de 204 - dat hebben die types
Oldtimer48 schreef:zulke dingen verwacht je niet bij een merk dat zich wenst te profileren met: "the best or nothing".
dat is slechts een slogan om op papier te zetten...voor de rest doet men daar niet zo veel mee

greetingz,
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

28 jun 2015 12:48

TopSun schreef:Is inderdaad een bekend probleem als je met LED lampjes gaat werken in de dagrijverlichting, maar met de normale lampjes heb ik nooit geen problemen gehad.
gewone lampjes gingen bij mij na max 2 weken telkens kapot. LED's hielden het een paar maand uit voor ze volledig kapot waren van de hitte.
met de nieuwe koplampen heb ik geen last omdat deze geen hebben
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

28 jun 2015 12:58

Hou ook een beetje rekening met het volgende fenomeen: er worden veel goedkope, (chinese?) gloeilampjes op de markt gebracht. Die geven net zoveel licht als de 'normale'. Maar kunnen tot wel het dubbele aan stroom trekken...
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

28 jun 2015 17:16

Foetske schreef:Hou ook een beetje rekening met het volgende fenomeen: er worden veel goedkope, (chinese?) gloeilampjes op de markt gebracht. Die geven net zoveel licht als de 'normale'. Maar kunnen tot wel het dubbele aan stroom trekken...
geen idee de lampjes werden telkens door de dealer vervangen tot ik het beu was en zelf LED's in plaats stak
Oldtimer48
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2014 00:54

23 nov 2015 23:19

De parkeerlichten vóór zijn steeds door de dealer vervangen en de achterlichten zijn nog nooit vervangen dus dat waren de originele MB.
Plaats reactie