W203 180 kompressor benzine Motortemperatuur zo goed?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

05 jul 2015 10:00

Bekijk ook effe de radiateur zelf. Als hier veel vuil tussen zit of dat je lamellen dicht geslagen zijn of je lamellen zelfs los komen van de kanalen dan kan dit zo tientalle procenten in koeloppervlakte schelen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

05 jul 2015 23:08

Knudde1969 schreef:Bekijk ook effe de radiateur zelf. Als hier veel vuil tussen zit of dat je lamellen dicht geslagen zijn of je lamellen zelfs los komen van de kanalen dan kan dit zo tientalle procenten in koeloppervlakte schelen.

Ja dit had ik al gedeeltelijk gedaan..
er zitten wel veel insecten en troep in.. maar ik durf er niet echt aan de zitten voordat ik de radiateur lek maak of kapot.. maar hoe kan ik de radiateur veilig schoonmaken ?

ik heb tot nu toe nergens last van gehad.. maar als ik straks toch naar buitenland ga wil ik niet dat gezeur hebben..

ik zit er zelf aan te denken dat het de radiateur is maar ik weetniet als er ook sensoren invloed hier op kunnen hebben zoja welke..
:applaus: :D
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

08 jul 2015 18:54

niemand ??
:applaus: :D
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

08 jul 2015 20:17

Vergeet niet dat vóór de radiateur de condensor van de airco hangt en (als je die hebt, geen idee) je intercooler. Hoe warmer het is, hoe meer koelvermogen daar blijft hangen. Vooral de condensor heeft het dubbel zwaar bij hoge buitentemperaturen, er moet harder worden gekoeld terwijl de warmte buiten moeilijker weg kan.

Wat er dan nog overblijft voor het koelsysteem kan wat krap zijn. Als ik je verhaal zo lees, denk ik toch als eerste aan de thermostaat (ook al is die pas vervangen) of vervuiling/beschadiging van de radiateur. Die kun je schoonmaken door met perslucht van binnen naar buiten te blazen, dus tegen de vliegrichting van de vliegen in. Je blaast de troep dan alleen weer in de condensor (en intercooler), dus het beste haal je het ding er eens uit en kijk je de boel goed na en maak je alles wat er zit goed schoon. Bij twijfel zou ik 'm lekker vervangen. De waterpomp lijkt me niet verdacht, als de poelie draait, draaien de schoepen ook, niet soms wel en soms niet.

Laat het je rijplezier niet vergallen!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

08 jul 2015 21:51

gfgf schreef:Vergeet niet dat vóór de radiateur de condensor van de airco hangt en (als je die hebt, geen idee) je intercooler. Hoe warmer het is, hoe meer koelvermogen daar blijft hangen. Vooral de condensor heeft het dubbel zwaar bij hoge buitentemperaturen, er moet harder worden gekoeld terwijl de warmte buiten moeilijker weg kan.

Wat er dan nog overblijft voor het koelsysteem kan wat krap zijn. Als ik je verhaal zo lees, denk ik toch als eerste aan de thermostaat (ook al is die pas vervangen) of vervuiling/beschadiging van de radiateur. Die kun je schoonmaken door met perslucht van binnen naar buiten te blazen, dus tegen de vliegrichting van de vliegen in. Je blaast de troep dan alleen weer in de condensor (en intercooler), dus het beste haal je het ding er eens uit en kijk je de boel goed na en maak je alles wat er zit goed schoon. Bij twijfel zou ik 'm lekker vervangen. De waterpomp lijkt me niet verdacht, als de poelie draait, draaien de schoepen ook, niet soms wel en soms niet.

Laat het je rijplezier niet vergallen!

Hartstikke bedankt voor je info!

ja ik heb ook een soort radiateur voor de airco ervoor hangen ja, dit zal dan wel de condensor wezen die je bedoeld..

de radiateur of de condensor is best wel gevuld met vliegje en troep. de man die mij ook altijd helpt (monteur van Mercedes dealer) zei vanavond precies hetzelfde als jou dat ik hem met een compressor wel kan schoon blazen en dat er inderdaad een radiateur voorzit van de airco..

Ik zal binnenkort even de radiateur etc schoon blazen.. als ik toch nog weer met het zelfde probleem kom , kom ik wel weer terug op dit topic!

tot zover eerst bedankt
:applaus: :D
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

03 aug 2015 14:57

HELP HELP..

het is vandaag weer begonnen , de melding 'coolant visit workshop' kwam weer tevoorschijn NU het rond de 30 graden is , heb ongeveer half uur gereden in de stad / buitenwegen maar toen ik bijna thuis was kwam de melding.

Hij liep wel op tot bijna 120 graden toen ik de auto stil had staan..

heb afgelopen week al voor de zekerheid de radiator helemaal leeg gespoten , kwam aardig wat stof zand en insectenrommel uit.
Ik ga aankomende woensdag naar het buitenland met de auto en wil niet dit gezeur hebben..

de koelvin draaide ook niet meer toen ik de auto stationair liet draaien. maar wel toen ik vandaag de auto startte maar vanaf de melding niet. de airco slaat ook weer uit..

als ik de sleutel uit het contact haal,gaat tijdje later de koelvin wel nadraaien..

Kan dit aan de temperatuur sensor liggen die op het blok zit aan de linkerkant als je er voor staat.. hier zit ook een stekkertje op en een soort van schuifklemmetje die hem vast houd. dat onderdeel heet ook wel koelmiddeltemperatuursensor volgen mister-auto.

het tankje van de koelvloeistof zit gewoon vol zoals het hoort.

Hoop dat jullie mij kunnen vertellen waar dit aan zou kunnen liggen, met temperaturen rond de 25 of lager heb ik geen last maar wel vanaf 30 graden als het buiten goed warm is zeg maar. :x

heb gelezen dat er 3 temperatuur sensors zijn , zoja waar :?
:applaus: :D
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

03 aug 2015 15:38

vooral omdat hij vandaag weer netjes op temperatuur was en alleen gister even tot 110 graden zay, maar waardoor dit in 1 x kan komen snap ik niet helemaal oke het is warm weer maar dat moet zon auto tegen kunnen..
Dat kan 'zo'n auto' ook prima, . . . als het koelsysteem in orde is :stom:
de koelvin draaide ook niet meer toen ik de auto stationair liet draaien. maar wel toen ik vandaag de auto startte maar vanaf de melding niet. de airco slaat ook weer uit..
De koelvin wordt gestuurd door een temp. sensor die op 105 graden de fan inschakeld en bij starten is het de airco die de fan direct inschakeld en afhankelijk van de druk de koelfan aanstuurt. Bij een te hoge temperatuur wordt de airco uitgeschakeld (door een koelwatertemperatuursensor).
Lijkt erop dat de koelfan schakelaar defect is. Ook vanwege de schommelingen en het oplopen bij hoge buitentemperaturen zou ik het koelsysteem ook eens laten spoelen met citroenzuur (flushen).
Ik ga aankomende woensdag naar het buitenland met de auto en wil niet dit gezeur hebben..
Toch maar ff goed na laten kijken dan want In deze situatie kom je vermoedelijk de eerste de beste heuvel niet (meer) over :S
Als je dat doet bij een expert met een goede reputatie hoeft dat helemaal niet duur te zijn. :goedzo:
Laatst gewijzigd door Prometheus op 03 aug 2015 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

03 aug 2015 15:39

Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft....
Koelvin draait niet meer , en dat kan maar zo je probleem zijn .

Met de dastester is de koelvin los aan te sturen en wellicht blijft deze hangen of werkt niet .

Ik zou met een vermoedelijk niet goed werkende koelvin niet met de caravan op stap gaan .

Jammer dat je geen vertrouwen in de dealer hebt want die had het denk ik redelijk snel kunnen testen

Suc6
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

03 aug 2015 15:45

Prometheus schreef:
vooral omdat hij vandaag weer netjes op temperatuur was en alleen gister even tot 110 graden zay, maar waardoor dit in 1 x kan komen snap ik niet helemaal oke het is warm weer maar dat moet zon auto tegen kunnen..
Dat kan 'zo'n auto' ook prima, . . . als het koelsysteem in orde is :stom:
de koelvin draaide ook niet meer toen ik de auto stationair liet draaien. maar wel toen ik vandaag de auto startte maar vanaf de melding niet. de airco slaat ook weer uit..
De koelvin wordt gestuurd door een temp. sensor die op 105 graden de fan inschakeld en bij starten is het de airco die de fan direct inschakeld en afhankelijk van de druk de koelfan aanstuurt. Bij een te hoge temperatuur wordt de airco uitgeschakeld (door een koelwatertemperatuursensor).
Lijkt erop dat de koelfan schakelaar defect is. Ook vanwege de schommelingen en het oplopen bij hoge buitentemperaturen zou ik het koelsysteem ook eens laten spoelen met citroenzuur (flushen).
Ik ga aankomende woensdag naar het buitenland met de auto en wil niet dit gezeur hebben..
Toch maar ff goed na laten kijken dan want In deze situatie kom je vermoedelijk de eerste de beste heuvel niet (meer) over :S
Als je dat doet bij een expert met een goede reputatie hoeft dat helemaal niet duur te zijn. :goedzo:
Oke bedankt ! Waar zit de koelfan schakelaar precies ?

Ik ga Gelukkig niet met de caravan.

Kan het aan die sensor liggen dat de fan niet aan slaat ? Omdat hij het wel doet als de sleutel eruit is en dus later nadraait..
:applaus: :D
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

03 aug 2015 15:50

zit ook nog een SAM tussen

Controleer ook alles even op aanwezigheid van vocht ...
Onderin de zekering kast onder de motorkap links
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

03 aug 2015 18:16

Ik volg het topic al even en zie de temp oplopen naar 100gr+ daar zou ik al de kriebels van krijgen.
Ik kwam gisteren met mijn zoon en de sleurhut achter ook de c180 benzine in de file terecht op terugweg.
De ene na de andere ging de kant in met een kokende motor maar bij ons is ie niet hoger dan 90 gr geweest.
En zo hoort het ook lijkt me.
Ik hoop dat je het snel vind.
Ga nou even naar de dealer ze zijn kundig en vinden het waarschijnlijk zo!!
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

03 aug 2015 18:31

ducatimo schreef:Ik volg het topic al even en zie de temp oplopen naar 100gr+ daar zou ik al de kriebels van krijgen.
Ik kwam gisteren met mijn zoon en de sleurhut achter ook de c180 benzine in de file terecht op terugweg.
De ene na de andere ging de kant in met een kokende motor maar bij ons is ie niet hoger dan 90 gr geweest.
En zo hoort het ook lijkt me.
Ik hoop dat je het snel vind.
Ga nou even naar de dealer ze zijn kundig en vinden het waarschijnlijk zo!!

Ja en hier zit ik dus niet op te wachten... :(

Ben net bij de dealer geweest en omdat de vin wel aanslaat met de airco maar waarschijnlijk bij sommige momenten niet.. vermoeden ze de stuurschakelaar van de vin of een sensor maar ze konden mij niet laten zien welke omdat hij deze niet kon vinden in het plaatjes en afbeeldingen programma.

Hij zei nouja dan moet je hem morgen brengen , maar als hij niet weet welke sensors het zijn weet ik wel wat het eindresultaat is.. een dikke rekening en waarschijnlijk geen resultaat.

Wel zei die dat hij de vin kon testen maar die draait nu wel gewoon weer. De auto is even afgekoeld en nu blijft ie mooi op 90 graden of 95 graden. Hij heeft soms momenten dat de vin niet meer draait. Waardoor hij op deze temperatuur komt , wat het nu is joost mag t weten.

Heb net een nieuwe temperatuur sensor gehaald ,die als je voor de auto staat links in het blok zit, met het borg pennetje en een stekkertje.

Ga deze dus nu vervangen , maar volgens de man achter de computer kan die het niet wezen. Het moet een andere sensor zijn of de stuurschakelaar van de vin :? Deze schakelaar zit links als je voor de auto staat toch ?

Ook zegt hij dat de temperatuur sensor niet de vin inschakeld als hij bij de 105 graden komt. Hoop dat jullie me kunnen helpen nog. :)
:applaus: :D
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

03 aug 2015 20:19

Ik snap je gevoel best dat je denkt er een boel geld aan kwijt te zijn doordat ze daar ook gaan vervangen en afvinken.
Het is alleen logisch redeneren.
Doe je het niet en laat je het zo dan is het gevolg dat je niet met een gerust hart op vakantie gaat met de familie in de auto en de kans dat je ergens strand (kosten zijn dan misschien best hoog afslepen, repareren als ze het al kunnen vinden bij een vreemde garage enzenz).
Veel stress want op vakantie zit je hier al helemaal niet op te wachten.

Laat je het maken heb je misschien het gevoel veel geld kwijt te zijn maar ben je overal vanaf rijd de auto super en heb je een ontspannen vakantie.
Ik zou voor het laatste gaan.
(en heb ik ook gedaan want ik heb de de afgelopen maanden ruim €1000,= in de wagen gestopt om alles goed te hebben en geen zorgen te hebben als we donderdag vertrekken)

Hoe dan ook alle begrip want het is klote dit soort gezeik.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

03 aug 2015 20:20

De je bent anders wel de zoveelste die de afgelopen weken allerlei dingen heeft laten doen bij universele garages wat toch niet het probleem bleek te zijn... ja dat is goedkoper dan de dealer :stom:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

03 aug 2015 22:04

plorie schreef:De je bent anders wel de zoveelste die de afgelopen weken allerlei dingen heeft laten doen bij universele garages wat toch niet het probleem bleek te zijn... ja dat is goedkoper dan de dealer :stom:

Ik ben bij de dealer geweest telkens en die konden niks met zekerheid zeggen. Toen ben ik 1 x naar een normale garage monteur geweest in arnhem die bijna altijd mercedes doet. En deze had mijn slecht lopende motor probleem wel gelijk goed. Heeft me bij hem niks gekost want woon daar niet 5 min vandaan ,heb het toen door een mercedes monteur die bij de dealer werkt thuis laten doen. En was wel de ketting. ( het aangegeven probleem door de garage in Arnhem

Ben inderdaad wel vaak bij garages of dealers geweest om info te vragen.
:applaus: :D
Plaats reactie