W203 180 kompressor benzine Motortemperatuur zo goed?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

03 aug 2015 22:06

ducatimo schreef:Ik snap je gevoel best dat je denkt er een boel geld aan kwijt te zijn doordat ze daar ook gaan vervangen en afvinken.
Het is alleen logisch redeneren.
Doe je het niet en laat je het zo dan is het gevolg dat je niet met een gerust hart op vakantie gaat met de familie in de auto en de kans dat je ergens strand (kosten zijn dan misschien best hoog afslepen, repareren als ze het al kunnen vinden bij een vreemde garage enzenz).
Veel stress want op vakantie zit je hier al helemaal niet op te wachten.

Laat je het maken heb je misschien het gevoel veel geld kwijt te zijn maar ben je overal vanaf rijd de auto super en heb je een ontspannen vakantie.
Ik zou voor het laatste gaan.
(en heb ik ook gedaan want ik heb de de afgelopen maanden ruim €1000,= in de wagen gestopt om alles goed te hebben en geen zorgen te hebben als we donderdag vertrekken)

Hoe dan ook alle begrip want het is klote dit soort gezeik.

Ja oke je hebt daar wel helemaal gelijk in.. alleen ik zeg ook eerlijk heb nu ook niet meteen het geld liggen om deze reparatie door hun te laten doen.

Ik post zometeen even een update want heb heel misschien het probleem.
:applaus: :D
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

03 aug 2015 22:10

We hebben een andere temperatuur sensor in gedaan op de foto rechtse stekkertje , de vin ging hard draaien toen we het stekkertje er af hielden is goed neem ik aan ?zodra de sensor was aangesloten draaide hij normaal maar wel iets harder als eerst. Ook als er nou gas werd gegeven ging die harder draaien en was ook niet zo met de andere sensor.. hoop dat dit het probleem was. maar wat is dat voor stekker aan de linkerkant die grotere ?(op de foto) , er werd me verteld klopsensor
Bijlagen
20150803_200442.jpg
20150803_200442.jpg (218.94 KiB) 1209 keer bekeken
:applaus: :D
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

17 aug 2015 18:17

Niemand ?


Ik ben inmiddels weer terug van vakantie en heb geen problemen gehad met de lange rit en de warmte , hij ging telkens mooi terug naar de 90 / 95 met 39 graden buiten en soms hoger , hij bleef mooi onder het streepje tussen de 80 en de 120 graden ,

Dit is waarschijnlijk 100 graden , hier bleef de temperatuur onder dus 95 en 90 ongeveer!

Maar wat ik wel weer appart vond , zodra ik de functie AUTO aanzette op het kachelsysteem , ging naar een kleine 25 minuten rijden de temperatuur weer richting de 120 graden. Gelukkig was ik bijna op de plaats van bestemming en heb ik hem laten afkoelen in de schaduw.

Later weer gereden , AUTO functie uitgezet en Airco aangezet zoals normaal en bleef de verdere vakantie weer goed op temperatuur, schommelde wel minder heen en weer voordat ik de AUTO functie had gebruikt maar blijft wel tot 95 en 90 graden ongeveer ,dus is wel goed neem ik aan.

Zodra ik op snelheden van ongeveer 110 reed ,ging die wel weer verder na beneden (90 en 95 graden) , dit omdat de motor weer meer koeling krijgt door de extra wind die naar binnen blaast. Ook omdat de fan harder draait.

Wat me wel opviel telkens als de temperatuur te hoog ging draaide de fan NIET MEER ! Dit is waarschijnlijk met de AUTO functie weer gebeurt, gelukkig heb ik met de airco aan nu geen last meer dit waarschijnlijk omdat ik de temperatuur sensor heb vervangen , maar er is toch nog iets niet goed in de koeling , want met AUTO functie moet de temperatuur ook gewoon goed blijven.
:applaus: :D
Ronk
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 mar 2015 10:22
Locatie: Huizen

18 aug 2015 10:37

Alles wijst erop gezien jou info dat de visco koppeling van de ventilator achter je radiateur niet meer werkt.

Is makkelijk te verhelpen en zijn goedkoop te verkrijgen via Ebay of Taxiteile.

Succes.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

18 aug 2015 13:58

Na 2000 is de viscofan op de W203 vervangen door een met elektromagnetische koppeling.
Bij handmatige aircoaansturing lijkt de aircofan nu blijkbaar in staat de motortemp binnen acceptabele grenzen te houden. Op de AUTO stand wordt de aircofan minder aangestuurd en loopt je temp weer op omdat het koelwatertempsignaal ergens niet aankomt of doorgestuurd wordt. De fan werkt, de temp sensor idem. Alleen raakt dat signaal, onder bepaalde instelling(en), blijkbaar de weg kwijt.
Dan kun je wellicht concluderen dat de SAM module hier de culprit is
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

18 aug 2015 15:38

Hmm oke bedankt prometheus & Ronk ! , ik had ook gehoord dat dit een probleem kan wezen met de stuurschakelaar van de Koelfan ?? Deze moet namelijk de fan inschakelen ??

Maar als de SAM niet goed meer zal wezen moeten er toch ook meer storingen komen ? En over welke SAM heb je het nu (waar zit deze precies)? Zijn er meerdere van toch ?

Moet ik deze dan helemaal gaan vervangen en hoe duur is deze , of kan ik hier bijvoorbeeld ook een zekering van vervangen of iets anders.

Kan dit probleem ook aan de computer worden gezien ?

Alvast bedankt
:applaus: :D
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

18 aug 2015 16:29

Als die fan elektrisch is, kun je 'm toch gewoon via DAS aan- en uitzetten en dan vanaf de SAM meten of er spanning is? Dan weet je snel genoeg waar het probleem zit lijkt me.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

18 aug 2015 16:41

gfgf schreef:Als die fan elektrisch is, kun je 'm toch gewoon via DAS aan- en uitzetten en dan vanaf de SAM meten of er spanning is? Dan weet je snel genoeg waar het probleem zit lijkt me.

Het probleem is de fan draait nu wel goed sinds ik de temperatuursensor heb vervangen , alleen met de AUTO functie is die waarschijnlijk weer uit gegaan zoals die voorheen deed , alleen met de airco aan heb ik tot nu toe geen last meer gehad.

Auto functie heeft de airco ook aanstaan, Dus dan zal de fan toch door moeten blijven draaien. Maar zoals prometheus zegt word die minder aangestuurd met AUTO functie en moet het koelwater meer zn werk doen ?

Hoop dat ik antwoord krijg op me vorige antwoord :P
:applaus: :D
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

19 aug 2015 11:41

kan wezen met de stuurschakelaar van de Koelfan ?? Deze moet namelijk de fan inschakelen ??
Defecte FCM (linksonder tegen de behuizing van de koelfan) is mogelijk, maar meestal doet de fan dan helemaal niets meer.
Maar als de SAM niet goed meer zal wezen moeten er toch ook meer storingen komen ? En over welke SAM heb je het nu

Nope, kan (legio) storingen van klein tot groot vervoorzaken. SAM's ziten overal , maar de SAM module voor (o.a.) de fansturing zit links onder de paravaan:
Front SAM
Front SAM
front SAM location W203.jpg (165.08 KiB) 1021 keer bekeken
Kan dit probleem ook aan de computer worden gezien ?
In feite kan geen enkel probleem aan de computer worden 'gezien'. De "computer" in deze is een foutdiagnose meldingsysteem dat aangeeft of en in welke mate een sensor waardes doorgeeft die al dan niet buiten het 'normale' spectrum vallen.
Zo'n foutmelding uitlezen kan men, weliswaar met de juiste apparatuur, al snel, maar dan nog is het mogelijk dat bij een dergelijke storing het diagnosesysteem geen enkele onjuiste waarde signaleert en zal dus geen storingen vermelden.
Die storingsmeldingen zijn hulpmiddelen, de juiste diagnose stellen onderscheidt de vakman van de amateur.
Als die fan elektrisch is, kun je 'm toch gewoon via DAS aan- en uitzetten en dan vanaf de SAM meten of er spanning is?
Precies !! :goedzo:

Overigens is een front SAM (0025459401)voor de W203 rond de € 100,= wel op de kop te tikken of te laten reviseren. Let op: er zit verschil tussen de versies voor en na 6/2004.
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

24 aug 2015 11:08

Potverdorie ik had gehoopt bij terugkomst van onze vakantie te zien dat je probleem opgelost was.
Wel fijn dat je ondanks dat maar een enkel probleem op vakantie had.
Mijn w203 heeft de caravan weer mooi overal heen getrokken bergen, file en warmte de temp is nooit boven 95 geweest de wagen heeft bijna 320duizend gelopen en heeft ons fantastisch overal heen gebracht.

Klein puntje waar ik echt doodziek van ben is dat ik op de heenreis even moest draaien helaas stond de pin waarmee je het neuswiel omhoog vastzet richting de bumper die voor een gaatje in de bumper gezorgt heeft. :evil:
Gaat weer geld kosten want het moet weer strak worden. :o :x
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

25 aug 2015 01:01

ducatimo schreef:Potverdorie ik had gehoopt bij terugkomst van onze vakantie te zien dat je probleem opgelost was.
Wel fijn dat je ondanks dat maar een enkel probleem op vakantie had.
Mijn w203 heeft de caravan weer mooi overal heen getrokken bergen, file en warmte de temp is nooit boven 95 geweest de wagen heeft bijna 320duizend gelopen en heeft ons fantastisch overal heen gebracht.

Klein puntje waar ik echt doodziek van ben is dat ik op de heenreis even moest draaien helaas stond de pin waarmee je het neuswiel omhoog vastzet richting de bumper die voor een gaatje in de bumper gezorgt heeft. :evil:
Gaat weer geld kosten want het moet weer strak worden. :o :x


Ja maar inderdaad gelukkig alleen toen ik de AUTO een keer aanzette ! , alleen met de airco geen last gelukkig ! Dus het is bijna goed maar toch is er iets nog niet helemaal goed in het koelsysteem.

Oei dat is minder ja ! ,maar als je het geld er voor heb zou ik het zeker laten / repareren !

Mooi dat jou vakantie ook goed is verlopen verder !

Nu maar weer genieten van het mooie weer in Nederland :'( :lol:
:applaus: :D
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

25 aug 2015 01:03

Prometheus schreef:
kan wezen met de stuurschakelaar van de Koelfan ?? Deze moet namelijk de fan inschakelen ??
Defecte FCM (linksonder tegen de behuizing van de koelfan) is mogelijk, maar meestal doet de fan dan helemaal niets meer.
Maar als de SAM niet goed meer zal wezen moeten er toch ook meer storingen komen ? En over welke SAM heb je het nu

Nope, kan (legio) storingen van klein tot groot vervoorzaken. SAM's ziten overal , maar de SAM module voor (o.a.) de fansturing zit links onder de paravaan:
front SAM location W203.jpg
Kan dit probleem ook aan de computer worden gezien ?
In feite kan geen enkel probleem aan de computer worden 'gezien'. De "computer" in deze is een foutdiagnose meldingsysteem dat aangeeft of en in welke mate een sensor waardes doorgeeft die al dan niet buiten het 'normale' spectrum vallen.
Zo'n foutmelding uitlezen kan men, weliswaar met de juiste apparatuur, al snel, maar dan nog is het mogelijk dat bij een dergelijke storing het diagnosesysteem geen enkele onjuiste waarde signaleert en zal dus geen storingen vermelden.
Die storingsmeldingen zijn hulpmiddelen, de juiste diagnose stellen onderscheidt de vakman van de amateur.
Als die fan elektrisch is, kun je 'm toch gewoon via DAS aan- en uitzetten en dan vanaf de SAM meten of er spanning is?
Precies !! :goedzo:

Overigens is een front SAM (0025459401)voor de W203 rond de € 100,= wel op de kop te tikken of te laten reviseren. Let op: er zit verschil tussen de versies voor en na 6/2004.


Oke bedankt prometheus ! Ik neem je tips en info mee naar mijn monteur of zal er zelf even na kijken, zodra ik actie heb ondernomen horen jullie het hier weer !
:applaus: :D
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

28 aug 2015 21:51

https://youtu.be/QG-yc3bogAM dit zelfde probleem had ik dus ook? Is dit nou serieus bij de w204 ook gaande ? Hoop het niet.. beetje slecht van Mercedes dit. Kan toeval wezen maar is het zelfde probleem als mij. Tot nu toe geen last meer gehad. Bij mik hielp temperatuur sensor vervangen wel ! Lees reacties op het filmpje ! Hoop dat de link werkt. Even een info linkje dit want bij mij is het nog niet helemaal weg ! Zoals ik hierboven heb gemeld. Moet het nog laten onderzoeken
:applaus: :D
tattoo
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 nov 2006 22:51
Mercedes-Benz: C117
Specialisatie: sleutelen
Locatie: deventer

29 sep 2015 22:49

bij mijn w204 uit 2012 had ik dit ook net als het filmpje, alleen liep de meter soms helemaal door tot bovenaan.

bleek een elektrische storing te zijn bij de waterpomp, oplossing was complete waterpomp vervangen.( gelukkig viel dit nog onder aankoopgarantie) :)
mi familia es mi vida
Pakeha0316
Berichten: 953
Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
Specialisatie: Technisch

01 okt 2015 15:49

Hallo,
Het is fijn en mooi om een MB te rijden en als je een storing heb ermee naar een garage te gaan, maar geen enkele computer vertelt je hoeveel van die Kamikaze vliegen zich nu weer op de auto hebben gestort. Dus begin eens, zoals al eerder aan gegeven, de radiator te reinigen, neem soda en warm water en een trechter met een slangetje eraan en giet de oplossing tegen de radiator aan. Blaas vervolgens naar twee of drie uur met een luchtslang van binnen uit naar buiten de restanten weg en kijk eens met een spiegel of de openingen nu echt open zijn, herhaal het anders nog een keer. Wijsheid, nee hoor, ik doe het eens in de twee jaar en heb nog nooit problemen met mijn W203 Diesel van 2002 gehad over 410.000 kilometer.
Succes ermee.
Plaats reactie