Hallo,
Kan iemand me vertellen hoe ik de koelvloeistof van mijn Mercedes S212 vervang (werkwijze: welke plug lossen, motor al dan niet laten warm draaien, na het verversen van de koelvloeistof motor opnieuw al dan niet laten warm draaien,...)?
Bedankt !
MERCEDES E200CDI S212 - koelvloeistof vervangen
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik ken de 212 niet uit m'n hoofd, maar in het algemeen geldt dit:
- in koude toestand aftappen
- reservoirdop losdraaien (ivm beluchting)
- onderaan radiateur zit een gekleurde plug die de aflaat afsluit. Om knoeien te voorkomen eventueel een stukje slang aan die aflaat zetten
- plug losdraaien en vloeistof opvangen
- plug dichtdraaien en hoeveelheid meten
- opnieuw vullen (iets minder)
- motor starten en klima op max temperatuur instellen (ivm luchtbellen in de kachelradiateur)
- eventuele ontluchtingsnippels gebruiken
- na een goede warme rit laten afkoelen en bij koude motor op peil brengen
- in koude toestand aftappen
- reservoirdop losdraaien (ivm beluchting)
- onderaan radiateur zit een gekleurde plug die de aflaat afsluit. Om knoeien te voorkomen eventueel een stukje slang aan die aflaat zetten
- plug losdraaien en vloeistof opvangen
- plug dichtdraaien en hoeveelheid meten
- opnieuw vullen (iets minder)
- motor starten en klima op max temperatuur instellen (ivm luchtbellen in de kachelradiateur)
- eventuele ontluchtingsnippels gebruiken
- na een goede warme rit laten afkoelen en bij koude motor op peil brengen
Logboek S500.
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Er zit wsl toch ook een plug op het motorblok, om ook daar alles eruit te laten lopen...toch ?
Grtz,
Ingmar
Grtz,
Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
-
- Berichten: 3443
- Lid geworden op: 16 nov 2005 17:45
- Mercedes-Benz: Sparta ion
- Specialisatie: Kan niks en doet niks
En dan zo ff afvullen is nie zomaar gedaan.
ik had bij mn w212 ook zo gedaan en erna(alles op peil leek het) toch maar opnieuw gedaan via vacuum hulp setje.
ging er toch ff 3 liter!!meer in.
ik had bij mn w212 ook zo gedaan en erna(alles op peil leek het) toch maar opnieuw gedaan via vacuum hulp setje.
ging er toch ff 3 liter!!meer in.
Het is altijd wat en zelden goed
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Ja denk het ook, in elk geval nog nooit gedaan.plorie schreef:Ja, da's nog wat gedoe voor de laatste druppels.
Grtz,
Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
-
- Berichten: 3443
- Lid geworden op: 16 nov 2005 17:45
- Mercedes-Benz: Sparta ion
- Specialisatie: Kan niks en doet niks
Neus omhoog kan ook helpen ja.
Ik heb ooit zo een setje gekocht wat alles vacuum trekt en vervolgens vult door vacuum af te laten en werkt super en snel.
was voor de sl waar de kachel radiateur zowat hoger zit als het expansie vat en ontluchten niet echt handig ging.(zag dat de dealert dat ook gebruikte en lenen mocht niet dus maar 1 gekocht)
Ik heb ooit zo een setje gekocht wat alles vacuum trekt en vervolgens vult door vacuum af te laten en werkt super en snel.
was voor de sl waar de kachel radiateur zowat hoger zit als het expansie vat en ontluchten niet echt handig ging.(zag dat de dealert dat ook gebruikte en lenen mocht niet dus maar 1 gekocht)
Het is altijd wat en zelden goed
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Kan idd ook. Voor die enkele keer dat je zoiets zelf nodig hebt kun je de rand van je reservoir even schoonvegen, mond erop en rustig doorblazen. Klinkt eng maar zolang je niet zuigt is er niets aan de hand op die manier heb ik ook al wat liters aan bellen eruit gedrukt.
Logboek S500.
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Er zit bij een 212 onderaan de rad. een plug die je eruit kunt draaien/trekken (bestuurderskant onder) aan de zijkant.
Afvullen doe ik altijd gewoon vullen tot max. Dan even laten lopen met de dop los en indien nodig al wat bijvullen. Dan dop erop en warm rijden en daarna af laten koelen. Dan op niveau zetten (moet meestal nog wel wat bij).
Afvullen doe ik altijd gewoon vullen tot max. Dan even laten lopen met de dop los en indien nodig al wat bijvullen. Dan dop erop en warm rijden en daarna af laten koelen. Dan op niveau zetten (moet meestal nog wel wat bij).
Intussen ben ik zover dat ik voldoende koelvloeistof in huis heb en heb ik de afdekplaat onder het radiator afgenomen. Echter ik kan de plug, zoals aangegeven hier in de berichtgeving op het forum, niet meteen terugvinden. kan iemand mij specificeren waar deze aftapplug zich precies zou kunnen bevinden?
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Bij veel modellen zit deze aan de onderzijde, maar ik zie in EPC dat de aftapplug in dit geval aan de zijkant zit (bestuurderskant als het plaatje klopt), #15 op het plaatje:
Logboek S500.