W201 2.5d schurend geluid dat onder de auto vandaan komt

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Setani
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jan 2015 22:08
Locatie: Zutendaal

24 mei 2015 11:47

Hey!

Hierbij heb ik het volgende probleem.
Lang verhaal..
Speelt zich al een tijdje af.
Ik had een Nederlandse W201 gekocht (ik ben van Belgie) Waarvan de onderhoudshistoriek onbekend is.
Laten keuren en het eerste probleem was al gevonden --> Achteras doorgerot.
Ben wezen zoeken naar een donor W201 waarvan de as compleet goed is. zo gezegd zo gedaan.
Deze laten monteren op mijn Mercedes.
Alles beviel goed.

Totdat ik 2 weken later (ergens in Maart) een schurend schrapend geluid hoorde links achter, dat zich alleen bij een bocht speelde. In eerste instantie dacht ik ''ohh het is maar de beschermingskap die aanschuurt,
Nagekeken, niks aan de hand.
Nu 2 maanden later heb ik dat zelfde geluid als ik motorisch vertraag, of op constante snelheid blijf. Bij acceleratie of als ik op neutraal rij, verdwijnt het geluid volledig! Als de motor koud is (vroeg in de ochtend richting het werk) hoor ik enorm veel schurende geluiden achteraan. Naarmate de onderdelen warmer worden, begint dat schurend geluid een fluitend geluid te worden.
Remmen van achter laten nagekeken, remcilinder blijven niet hangen.
Nieuwe remblokken en remschijven geprobeerd achteraan, helaas niks resultaat geboekt.

Nu zit ik met een twijfel. Toen ik de achteras heb laten vervangen, heeft de monteur mijn huidige wiellagers er terug in geperst. Deze waren volgens hem goed. En er zit ook inderdaad geen speling op als de auto op een brug staat.
Nu komt de mechanieker af dat het mijn drukgroeplager is van mijn koppeling , dat zo een lawaai maakt. Dit kan toch niet?
Ik ben echt radeloos. :S

Wie o wie kan mij helpen met tips?
Jan van dun
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 mar 2015 18:04
Locatie: Beerse

24 mei 2015 12:10

Ik wil niemand voor het hoofd stoten maar ik denk dat de vorige eigenaar hem niet voor niets verkocht heeft :(
Setani
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jan 2015 22:08
Locatie: Zutendaal

24 mei 2015 12:19

Jan van dun schreef:Ik wil niemand voor het hoofd stoten maar ik denk dat de vorige eigenaar hem niet voor niets verkocht heeft :(
En daarmee bedoel je? Dat hij het probleem niet vond of? :stom:
Jan van dun
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 mar 2015 18:04
Locatie: Beerse

24 mei 2015 13:53

Dat ie goed wist wat er scheelde
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

24 mei 2015 14:21

Koppelingslager is heel simpel te checken door je koppelingspedaal even te gebruiken.
Logboek S500.
TarikW203
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 apr 2015 20:51

25 mei 2015 00:05

Is de cardan ook vervangen of is dat de oude?
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

25 mei 2015 18:31

Klinkt als een defect lager. En aangezien de achteras vervangen is, kan het zomaar zijn, dat het schuifstuk in de aandrijfas vast zit en ook daardoor het tussenlager in die aandrijfas die herrie maakt. Zou zomaar kunnen.... Dan kan het lager in de versnellingsbak ook hemelen zijn, en/of etc.etc.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

25 mei 2015 18:37

Als dat het niet is: traceer eerst waar het geluid vandaan komt. Dat kan relatief simpel: neem enkele losse microfoons (van die paar euro-dingen van de action voor een telefoon of zo), plak deze op diverse plaatsen onder je auto, sluit deze allen aan op een laptop en ga vervolgens tijdens het rijden bepalen bij welke microfoon het geluid het hardste is. Let op met windgeruis. En zo doe je dat drie, vier keer totdat de microfoons rond de bron zitten. Dan is het geluid ook veel duidelijker en is het waarschijnlijk wel te zeggen wat de oorzaak is.

Succes !
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Setani
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jan 2015 22:08
Locatie: Zutendaal

26 mei 2015 15:07

Ik ben bijna zeker dat het de wiellager is, welk lager kan het dan zijn? de bak schakelt goed, de differentieel bromt sinds de aankoop al, maar dat heeft niets met het schuur/krakend meedraaiend geluid te maken.
Als ik op neutraal rij, is het geluid ook hoorbaar.
Cardan heeft er niks mee te maken TarikW203. Ik heb mijn huidige cardans er terug onder geschroeft, omdat deze gewoon simpelweg allemaal in orde zijn.
De multi link armpjes zien er ook goed uit.

Bedankt voor de nodige tips
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

26 mei 2015 15:09

Je stelt dat je wiellager 'goed' is omdat hij geen speling heeft. Dat is geen garantie, hij kan alsnog herrie maken zonder (voelbare) speling.
Logboek S500.
Setani
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jan 2015 22:08
Locatie: Zutendaal

26 mei 2015 15:46

plorie schreef:Je stelt dat je wiellager 'goed' is omdat hij geen speling heeft. Dat is geen garantie, hij kan alsnog herrie maken zonder (voelbare) speling.
Word zo dadelijk telefonisch besteld.
Heb een een was lijstje gekocht:
Fuseekogels links en rechts
Stuurdemper
Remblokken remschijven vooraan
en vandaag word er ook voor de zekerheid een wiellager besteld tegen morgen.

Vrijdag word de Merc binnengebracht.
Ik vind dat zo echt niet rijden, rijd meer als een golfke ipv een Merc met al da lawaai.
En die golf type 1 en 2 heb ik allebei gehad, dus ik weet hoe ze rijden :owja:
Setani
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jan 2015 22:08
Locatie: Zutendaal

27 mei 2015 13:33

Vraagje
Kan een versnellingsbak van dit type auto 2.5 diesel ook lawaai maken?
Een drukgroeplager licht schurend geluidje kennen we allemaal wel.
Maar echt enorm janken/kraken/schuren als je gas loslaat of een bocht neemt.
Maak me er wel een beetje druk om.
Niet dat ik straks een nieuw wiellager eronder laat persen, maar daarna het geluid nogsteeds niet weg is.
Het geluid komt voor bij motorisch vertragen of op constante snelheid blijven word het een piepend geluid. en als ik de versnellingsbak op neutraal zet. begint er een schurend lawaai te komen, bij een bocht naar rechts, begint het linker achterwiel te schuren. Dat geluid kun je vergelijken met een oude kruiwagen maar dan veel luider. schaamtelijk luid.

Bij hevig accelereren, hoor je niets! En dat vind ik heel vreemd van dit zaakje.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 mei 2015 13:36

Zal dan toch ergens in je aandrijflijn zitten vermoed ik, bij neutraal/gas los drijven de wielen de assen/differentieel/versnellingsbak aan.
Logboek S500.
Setani
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jan 2015 22:08
Locatie: Zutendaal

06 jun 2015 17:30

plorie schreef:Zal dan toch ergens in je aandrijflijn zitten vermoed ik, bij neutraal/gas los drijven de wielen de assen/differentieel/versnellingsbak aan.
Update!

Je hebt inderdaad gelijk, het zat verdorie gewoon in het centraal boutje van 30mm in het naafgat.
Kan het gewoon weg niet geloven dat 3 garages dit mis gezien hebben, de 4de garagist heeft het uit eindelijk gevonden.
Zelf wist ik ook niet dat dat groot boutje los kon zijn.
Vooral bij een carwashbeurt ging ie erger schrapen/schuren omdat er dus water kwam in dat boutje.
Daardoor dat ie dus ongelofelijk herrie maakte bij rechtuit rijden of bij bochten naar rechts.
Ook gelijk een nieuwe stuurdemper en 2 nieuwe fuseekogels op laten persen.
Rijd al veel beter!
Gekraak bij het sturen is ook weg.
Nu moet ik em alleen nog opnieuw laten uitlijnen, zelf een dieselpurge uitvoeren (omdat ie nogal lui is bij het optrekken en wat dieselgeur blauwtjes rookt , maar ja het is en blijft een 2.5 n/a) dan is ie terug de ster op de motorkap waard :goedzo:

Bedankt allemaal voor het meedenken (A)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

06 jun 2015 18:44

Goed nieuws :goedzo:
Logboek S500.
Plaats reactie