Distibutie ketting om 601.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
rabbit
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2015 09:54
Mercedes-Benz: mercedes 190 d
Locatie: Kalmthout

21 mei 2015 10:09

Jow de mannen!
Ik heb een om 601 motor die ene merc. 190 anno 1984 voortduwt net gekocht van een oude heer.
Ik merkte wat geratel op dat verdwijnt bij het versnellen van het toerental en ik dacht aan de distributie ketting.]
Hebben jullie enig idee of dit aan met enige regemaat te vervangen ,aan te spannen is ?
Ik zou er graag wat meer over weten maar de info op het net is echt karig.. :?
Groetjes rabbit
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

21 mei 2015 12:39

Een distributie ketting word zelf gespand olie druk deze zou lek kunnen wezen
Ketting zelf ging volgens mij een motor leven mee (althans bij oude motoren

Hoe is het olie peil
En hoe snel heb je olie druk en waar blijft ie stationair op staan of als ie rammelt (indien je dit kan aflezen )

Misschien zit wel in een versleten olie pomp

Succes gr pascal
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

21 mei 2015 14:05

Ketting in een OM60x motor gaat o.h.a. 3 tot 4 ton mee. Als ie gaat rammelen ketting en spanner vervangen.
rabbit
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2015 09:54
Mercedes-Benz: mercedes 190 d
Locatie: Kalmthout

21 mei 2015 21:40

Ja ,deze auto is 400.000 km zoet.
Ik denk dat het gerammel inderdaad van de spanner en ketting komt,wat teveel "slack "erop denk ik..Pascal,de oliedruk is mooi hij gaat bij extreem hoge temperaturen wat schommelen maar dat is gering en normaal denk ik.(aldus de oude heer) Ik ga de boel zelf vervangen ,heb wel wat basis mechaniek in de vingers zitten dus wie weet valt het mee ,als jullie tips hebben shoot!
rabbit
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2015 09:54
Mercedes-Benz: mercedes 190 d
Locatie: Kalmthout

21 mei 2015 21:41

Ow yeagh met links er ineens bij !!
KlaasB
Berichten: 408
Lid geworden op: 14 mar 2010 01:03
Mercedes-Benz: audi 80

22 mei 2015 00:47

rabbit schreef: Ik merkte wat geratel op dat verdwijnt bij het versnellen van het toerental en ik dacht aan de distributie ketting.]
rabbit schreef: Ik denk dat het gerammel inderdaad van de spanner en ketting komt,wat teveel "slack "erop denk ik..
uw eigen suggestie dat het gerammel/geratel van de ketting/spanner zou komen is overgenomen
u 'denkt' en 'dacht', maar 'weet' nog nix zeker, is eerst een gedegen storingsanalyse doen niet verstandiger?
gij moogt met alle plezier uw ketting/spanner vervangen!
maar zou erg sneu zijn als het gerammel/geratel achteraf komt van bv een klepstoter, verstuiver,
spanner/veer multiriem enz....... :'(
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

22 mei 2015 12:00

Bij 400.000 km niet twijfelen, gewoon vervangen. Als de ketting het niet zou zijn, is ie dan iig preventief vervangen.
Het zijn wel kilometrages waarbij je al gauw aan de (grote) beurt bent. Spanrol, demper, multiriem, waterpomp, vacuumpomp, dynamo, klepstoters, gloeiers, inspuiters, brandstofleiding(en) zijn oha wel kandidaat voor vervanging.
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

22 mei 2015 14:50

KlaasB schreef:
rabbit schreef: Ik merkte wat geratel op dat verdwijnt bij het versnellen van het toerental en ik dacht aan de distributie ketting.]
rabbit schreef: Ik denk dat het gerammel inderdaad van de spanner en ketting komt,wat teveel "slack "erop denk ik..
uw eigen suggestie dat het gerammel/geratel van de ketting/spanner zou komen is overgenomen
u 'denkt' en 'dacht', maar 'weet' nog nix zeker, is eerst een gedegen storingsanalyse doen niet verstandiger?
gij moogt met alle plezier uw ketting/spanner vervangen!
maar zou erg sneu zijn als het gerammel/geratel achteraf komt van bv een klepstoter, verstuiver,
spanner/veer multiriem enz....... :'(
Inderdaad!

En wie zegt dat de ketting niet reeds vervangen is. Alles vervangen wat zou het kunnen zijn, zou kunnen resulteren etc.
Only dead fish go with the flow
rabbit
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2015 09:54
Mercedes-Benz: mercedes 190 d
Locatie: Kalmthout

23 mei 2015 09:36

Ja ,wellustigen!!
Ik dacht dus,denk ,verdacht veel... soms inderdaad teveel.
Is dit een virtue of een vloek, wie zal het weten.
De Dynamo (klotealternateur op z'n vlaams)is vervangen,verstuivers,multiriem plus rollen ,gloeiers ,leidingen/remleidingen ook btw.dieselpomp is in orde.
Schieten nog over ,klepstoters,waterpomp. Ga ik wel checken.
Inderdaad is geen nieuwe motor maar voor de rest draait hij gelijk een naaimachientje.
Ik denk ook dat het zaak is de ketting te vervangen.
Ga ik mee beginnen,het geuid komt duidelijk uit de motor en alle aanwijzingen leiden naar de ketting dus first things first.
Ik vind het bovendien een uitdaging om een om 601 zijn miljoen km te laten draaien dus gaan we ervoor.
groetjes en bedankt voor de reply mannen ,much appreciated.
Plaats reactie