Jow de mannen!
Ik heb een om 601 motor die ene merc. 190 anno 1984 voortduwt net gekocht van een oude heer.
Ik merkte wat geratel op dat verdwijnt bij het versnellen van het toerental en ik dacht aan de distributie ketting.]
Hebben jullie enig idee of dit aan met enige regemaat te vervangen ,aan te spannen is ?
Ik zou er graag wat meer over weten maar de info op het net is echt karig..
Groetjes rabbit
Distibutie ketting om 601.
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Een distributie ketting word zelf gespand olie druk deze zou lek kunnen wezen
Ketting zelf ging volgens mij een motor leven mee (althans bij oude motoren
Hoe is het olie peil
En hoe snel heb je olie druk en waar blijft ie stationair op staan of als ie rammelt (indien je dit kan aflezen )
Misschien zit wel in een versleten olie pomp
Succes gr pascal
Ketting zelf ging volgens mij een motor leven mee (althans bij oude motoren
Hoe is het olie peil
En hoe snel heb je olie druk en waar blijft ie stationair op staan of als ie rammelt (indien je dit kan aflezen )
Misschien zit wel in een versleten olie pomp
Succes gr pascal
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Ketting in een OM60x motor gaat o.h.a. 3 tot 4 ton mee. Als ie gaat rammelen ketting en spanner vervangen.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 mei 2015 09:54
- Mercedes-Benz: mercedes 190 d
- Locatie: Kalmthout
Ja ,deze auto is 400.000 km zoet.
Ik denk dat het gerammel inderdaad van de spanner en ketting komt,wat teveel "slack "erop denk ik..Pascal,de oliedruk is mooi hij gaat bij extreem hoge temperaturen wat schommelen maar dat is gering en normaal denk ik.(aldus de oude heer) Ik ga de boel zelf vervangen ,heb wel wat basis mechaniek in de vingers zitten dus wie weet valt het mee ,als jullie tips hebben shoot!
Ik denk dat het gerammel inderdaad van de spanner en ketting komt,wat teveel "slack "erop denk ik..Pascal,de oliedruk is mooi hij gaat bij extreem hoge temperaturen wat schommelen maar dat is gering en normaal denk ik.(aldus de oude heer) Ik ga de boel zelf vervangen ,heb wel wat basis mechaniek in de vingers zitten dus wie weet valt het mee ,als jullie tips hebben shoot!
rabbit schreef: Ik merkte wat geratel op dat verdwijnt bij het versnellen van het toerental en ik dacht aan de distributie ketting.]
uw eigen suggestie dat het gerammel/geratel van de ketting/spanner zou komen is overgenomenrabbit schreef: Ik denk dat het gerammel inderdaad van de spanner en ketting komt,wat teveel "slack "erop denk ik..
u 'denkt' en 'dacht', maar 'weet' nog nix zeker, is eerst een gedegen storingsanalyse doen niet verstandiger?
gij moogt met alle plezier uw ketting/spanner vervangen!
maar zou erg sneu zijn als het gerammel/geratel achteraf komt van bv een klepstoter, verstuiver,
spanner/veer multiriem enz.......
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Bij 400.000 km niet twijfelen, gewoon vervangen. Als de ketting het niet zou zijn, is ie dan iig preventief vervangen.
Het zijn wel kilometrages waarbij je al gauw aan de (grote) beurt bent. Spanrol, demper, multiriem, waterpomp, vacuumpomp, dynamo, klepstoters, gloeiers, inspuiters, brandstofleiding(en) zijn oha wel kandidaat voor vervanging.
Het zijn wel kilometrages waarbij je al gauw aan de (grote) beurt bent. Spanrol, demper, multiriem, waterpomp, vacuumpomp, dynamo, klepstoters, gloeiers, inspuiters, brandstofleiding(en) zijn oha wel kandidaat voor vervanging.
Inderdaad!KlaasB schreef:rabbit schreef: Ik merkte wat geratel op dat verdwijnt bij het versnellen van het toerental en ik dacht aan de distributie ketting.]uw eigen suggestie dat het gerammel/geratel van de ketting/spanner zou komen is overgenomenrabbit schreef: Ik denk dat het gerammel inderdaad van de spanner en ketting komt,wat teveel "slack "erop denk ik..
u 'denkt' en 'dacht', maar 'weet' nog nix zeker, is eerst een gedegen storingsanalyse doen niet verstandiger?
gij moogt met alle plezier uw ketting/spanner vervangen!
maar zou erg sneu zijn als het gerammel/geratel achteraf komt van bv een klepstoter, verstuiver,
spanner/veer multiriem enz.......
En wie zegt dat de ketting niet reeds vervangen is. Alles vervangen wat zou het kunnen zijn, zou kunnen resulteren etc.
Only dead fish go with the flow
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 mei 2015 09:54
- Mercedes-Benz: mercedes 190 d
- Locatie: Kalmthout
Ja ,wellustigen!!
Ik dacht dus,denk ,verdacht veel... soms inderdaad teveel.
Is dit een virtue of een vloek, wie zal het weten.
De Dynamo (klotealternateur op z'n vlaams)is vervangen,verstuivers,multiriem plus rollen ,gloeiers ,leidingen/remleidingen ook btw.dieselpomp is in orde.
Schieten nog over ,klepstoters,waterpomp. Ga ik wel checken.
Inderdaad is geen nieuwe motor maar voor de rest draait hij gelijk een naaimachientje.
Ik denk ook dat het zaak is de ketting te vervangen.
Ga ik mee beginnen,het geuid komt duidelijk uit de motor en alle aanwijzingen leiden naar de ketting dus first things first.
Ik vind het bovendien een uitdaging om een om 601 zijn miljoen km te laten draaien dus gaan we ervoor.
groetjes en bedankt voor de reply mannen ,much appreciated.
Ik dacht dus,denk ,verdacht veel... soms inderdaad teveel.
Is dit een virtue of een vloek, wie zal het weten.
De Dynamo (klotealternateur op z'n vlaams)is vervangen,verstuivers,multiriem plus rollen ,gloeiers ,leidingen/remleidingen ook btw.dieselpomp is in orde.
Schieten nog over ,klepstoters,waterpomp. Ga ik wel checken.
Inderdaad is geen nieuwe motor maar voor de rest draait hij gelijk een naaimachientje.
Ik denk ook dat het zaak is de ketting te vervangen.
Ga ik mee beginnen,het geuid komt duidelijk uit de motor en alle aanwijzingen leiden naar de ketting dus first things first.
Ik vind het bovendien een uitdaging om een om 601 zijn miljoen km te laten draaien dus gaan we ervoor.
groetjes en bedankt voor de reply mannen ,much appreciated.