W204 220CDI Roetfilter verwijderen ervaring?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
E280jos
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 jun 2013 17:57
Mercedes-Benz: E200
Locatie: Gapinge

27 apr 2015 22:44

Niet echt voor dit onderwerp, maar dan ter info.
Afgelopen week nieuwe drukverschil meter over roetfilter laten installeren. Oude gaf regelmatig storing.
Blijkbaar kan men ook conditie roetfilter uitlezen. Er zat 2 gram as in. En dat zou betekenen voor ca 50% gevuld.
E280 met 255000 km.
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

27 apr 2015 22:48

Volgens mij kan je deze demonteren en verloopstuk er tussen.
Je zal hem alleen ook wel moeten laten wegprogrammwren in het MMS.
Anders krijg je geheid fouten.

Verder moet je je Benz gezond houden, want bij de APK mag je uitstoot niet te hoog zijn.
Weet overigens niet of het ontbreken van een RF bij voorbaat APK afkeur is.
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
xaser1985
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jan 2014 13:47
Mercedes-Benz: 2010 w204 c220 cdi estate

12 jun 2015 19:54

Oktober 2014 is mijn c220 cdi binnen geweest bij mb voor een probleem met die verschildruksensor.
Is toen netjes opgelost.
Maar afgelopen vrijdag (buitentemperatuur boven 30 graden) was het weer van dat. Hij maakte wel hoge toeren, maar voelde aan alsof er geen vermogen meer aanwezig was. Ging ook niet harder meer dan 100-110 km/h. Auto toen met de kap open laten afkoelen en het probleem was vanzelf weer verdwenen.
Nu vandaag weer van het zelfde... Staat momenteel weer af te koelen. 99% kans dat hij straks weer gewoon doet.

Ik moet erbij zeggen dat we dagelijks maximum 8-9 enkel genomen woon-werk verkeer doen. En 3-4 keer per maand zondags 35 km enkel geteld op en af rijden naar de schoonfamilie...

Heel vreemd dat hij het doet bij warmere temperaturen... Hij geeft ook nooit een foutmelding!

Kent iemand dit probleem, of beter de oplossing??
erka
Berichten: 696
Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
Mercedes-Benz: C220 CDI W204
Locatie: Midden Limburg

21 sep 2016 17:12

Tom schreef:Een sensor houd de druk voor en na het DPF in de gaten (verschildruksensor met de twee slangetjes). Is daar een te groot verschil in dan besluit de auto te regenereren. Door inspuittijdstippen aan te passen (of toe te voegen) zal de temp op lopen waardoor hij weer schoon brand. Het klinkt een beetje als een klein gaatje in de uitlaat en als je je hand bij de uitlaat houd merk je dat de gassen veel warmer zijn. Verder merk je niets. Bij modernere auto's gebeurd dit ook gewoon stationair. Beste is uiteraard het proces af te maken maar dat zal in de praktijk niet altijd zo gebeuren. Ook niet zo'n probleem. Zou ook kunnen dat je start/stop systeem tijdelijk niet werkt tijdens het proces.
Tom,

vanaf welk motortype / bouwjaar regenereert de auto bij stationair ?
Zoals in mijn topic over C220CDI (W203 bjr 2007 ) omschreven gaat de motor in noodloop,
bij uitlezen is oa naar voren gekomen dat het roetfilter "vol zit"...

Hoe kun je het regenereren zelf "afroepen" ?
zoals de monteur aangaf, wellicht door pakweg een half uur op constante snelheid over de snelweg te cruisen ?
betreft trouwens motorcode 646.963

alvast thanks voor jouw reactie.
Dieseltje67
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 aug 2016 20:48
Mercedes-Benz: W639 Vito 4x4 116 CDI
Locatie: Belgisch Limburg

21 sep 2016 17:53

Of je druk sensor is defect en denkt de ECU dat je filter vol zit.
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

21 sep 2016 18:01

Doa schreef:je moet natuurlijk in je achterhoofd houden dat ze elke dag de keuringsnormen en methodes kunnen gaan verstrengen en dat je daar dan plots staat met een wagen die niet gekeurd raakt wegens de uitstoot.
Dit kan niet. De auto mag alleen gekeurd worden op basis van de norm die gold ten tijde van zijn productie.

Het schijnt dat de OM651 zonder filter al voldoet aan de norm, waarbij ik veronderstel dat de auto verder in uitstekende conditie moet verkeren om de norm te halen.
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
erka
Berichten: 696
Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
Mercedes-Benz: C220 CDI W204
Locatie: Midden Limburg

21 sep 2016 19:38

Dieseltje67 schreef:Of je druk sensor is defect en denkt de ECU dat je filter vol zit.
Dat had ik idd ook al gelezen...
Maar dan zou "Star" dat toch moeten aangeven ?
die gaf dus specifiek aan dat het filter vervuild is.
ANDERZIJDS.... de vorige eigenaar reed er van Stein ( Limboland ) naar Amsterdam ( Noord Holland ) en terug mee ..
met enige regelmaat, dus die zou dan idd wel eens schoon moeten zijn geblazen.

De sensor klinkt derhalve idd aannemelijk.... wordt vervolgt ;-)
Dieseltje67
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 aug 2016 20:48
Mercedes-Benz: W639 Vito 4x4 116 CDI
Locatie: Belgisch Limburg

21 sep 2016 21:26

Lange afstanden rijden is meestal minder vaak regenereren en de condities voor het regenereren worden makkelijker gehaald.
Schoon branden is schoon branden, ook op kortere stukken. Mijn diesels (euro 5) rijden zelden meer dan 40km aan 1 stuk en zien weinig tot geen snelwegen, in 5 jaar nog nooit problemen gehad met roetfilters e.d.

Een monteur moet de juiste parameters bekijken om de goede conclusie te trekken.
Het programma is een hulpmiddel..............
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

22 sep 2016 10:50

erka schreef:
Tom schreef:Een sensor houd de druk voor en na het DPF in de gaten (verschildruksensor met de twee slangetjes). Is daar een te groot verschil in dan besluit de auto te regenereren. Door inspuittijdstippen aan te passen (of toe te voegen) zal de temp op lopen waardoor hij weer schoon brand. Het klinkt een beetje als een klein gaatje in de uitlaat en als je je hand bij de uitlaat houd merk je dat de gassen veel warmer zijn. Verder merk je niets. Bij modernere auto's gebeurd dit ook gewoon stationair. Beste is uiteraard het proces af te maken maar dat zal in de praktijk niet altijd zo gebeuren. Ook niet zo'n probleem. Zou ook kunnen dat je start/stop systeem tijdelijk niet werkt tijdens het proces.
Tom,

vanaf welk motortype / bouwjaar regenereert de auto bij stationair ?
Zoals in mijn topic over C220CDI (W203 bjr 2007 ) omschreven gaat de motor in noodloop,
bij uitlezen is oa naar voren gekomen dat het roetfilter "vol zit"...

Hoe kun je het regenereren zelf "afroepen" ?
zoals de monteur aangaf, wellicht door pakweg een half uur op constante snelheid over de snelweg te cruisen ?
betreft trouwens motorcode 646.963

alvast thanks voor jouw reactie.
durf niet te zeggen vanaf welk jaar dit veranderd is. Redelijke kans dat de jou nog het oude principe heeft denk ik. Met een goed uitleesapparaat kun je een geforceerde regeneratie starten. Zou hier eens mee beginnen.
Gebruikersavatar
oli
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 jul 2007 22:59
Mercedes-Benz: C180 CDI (w204 - 2011)
Locatie: België

22 sep 2016 11:29

Een sensor houd de druk voor en na het DPF in de gaten (verschildruksensor met de twee slangetjes). Is daar een te groot verschil in dan besluit de auto te regenereren. Door inspuittijdstippen aan te passen (of toe te voegen) zal de temp op lopen waardoor hij weer schoon brand. Het klinkt een beetje als een klein gaatje in de uitlaat en als je je hand bij de uitlaat houd merk je dat de gassen veel warmer zijn. Verder merk je niets. Bij modernere auto's gebeurd dit ook gewoon stationair. Beste is uiteraard het proces af te maken maar dat zal in de praktijk niet altijd zo gebeuren. Ook niet zo'n probleem. Zou ook kunnen dat je start/stop systeem tijdelijk niet werkt tijdens het proces.
Al bij verschillende merken gehoord dat het niet vervolledigen van de regeneratiecyclus na verloop van tijd voor problemen gaat zorgen. Dan zit de boel zo verstopt dat de enige oplossing is een nieuwe of verwijderen. De geforceerde regeneratie zou dan ook geen hulp meer bieden?

Mercedes zou daar naar het schijnt zo goed als geen last van hebben, van die onderbroken cyclussen. Mijn dealer zei me dat ze zelden last hebben met roetfilters. Wel dat de verschildruksensoren nogal eens durven sterven.
Van 2002 tot 2007: Audi A6 ('99)
Van 2007 tot 2011: MB C200 cdi ('02)
2011 tot heden: MB C180 cdi ('11)
Dennis combi
Berichten: 5886
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

23 sep 2016 16:02

vos00819 schreef:
Doa schreef:je moet natuurlijk in je achterhoofd houden dat ze elke dag de keuringsnormen en methodes kunnen gaan verstrengen en dat je daar dan plots staat met een wagen die niet gekeurd raakt wegens de uitstoot.
Dit kan niet. De auto mag alleen gekeurd worden op basis van de norm die gold ten tijde van zijn productie.

Het schijnt dat de OM651 zonder filter al voldoet aan de norm, waarbij ik veronderstel dat de auto verder in uitstekende conditie moet verkeren om de norm te halen.

binnenkort worden de apk regels toch wel degelijk veranderd en moet er bij de apk gecontroleerd gaan worden op de aanwezigheid van een roetfilter !!
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Plaats reactie