Mercedes SLK (R171) tips/info aankoop 2dehands

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
courske
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 aug 2013 22:15
Mercedes-Benz: R171 SLK 200 Kompressor 2007
Specialisatie: lassen
Locatie: Aalter, België

14 apr 2015 21:35

Hallo,

Ik ben cours laurenzo en ik ben naar een opvolger aan het zoeken voor mijn Peugeot 407 sw 2.0 diesel.

Ik vindt Mercedes zeer mooie auto's dus ik zou graag een Mercedes als opvolger willen, ik heb al wat rond gekeken en heb toch wel iets voor de SLK
dan zou ik voor het model R171 gaan met een 200 compressor. Jammer genoeg heeft hij maar een 1800cc motor en geen 2000cc en als je hoger wil gaan is het direct een 3000cc
en deze is dan een heel stuk duurder in verkeersbelasting dus daarom maar de keuze naar de 200 (1800cc) en dus heb ik een paar vragen over deze auto.

Waar moet ik op letten bij deze auto als ik deze 2dehands koop?

Ook heb ik een vraag over de transmissie, ik ben aan het twijfelen of ik de Handbak neem of de automaat ik ben wel voor de automaat maar zou er dan graag wat meer informatie over willen
want ik heb wel al gehoord dat een automaat enorm kan tegenvallen omdat hij zeer traag is of schokt enz dus iemand die de pro's en contra's kan zeggen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en informatie

Sorry als ik dit in het verkeerde Sub forum heb geplaatst.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

14 apr 2015 21:48

Een SLK als opvolger voor een Peugeot 407 SW diesel? :o

Ik heb een tijdje geleden dit topic gehad over aanschaftips (destijds zoekende naar een SLK350), maar in de reacties staan ook wel wat algemene tips in die op de R171 SLK200 slaan.
Zou je echt niet gek doen en heeeeeeeeeel even proefrijden in een SLK280 of SLK350? :owja: Gewoon heeeeeeel eventjes? (A)

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

14 apr 2015 21:51

amulder2001 schreef:Een SLK als opvolger voor een Peugeot 407 SW diesel? :o
ach, hij is 18 zo te zien. Je kunt moeilijk heel je leven in die frikadellen blijven rijden he :lol:


Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van die 200 compressor. niet dat ze technisch veel problemen hebben, maar er zit naar mening gewoon niet genoeg snelheid in.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

14 apr 2015 21:57

Goed punt! Ik had niet naar de leeftijd van de OP gekeken... misschien is een 1.8 liter motor dan wellicht nog niet eens zo'n heel gek idee... :owja:

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
courske
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 aug 2013 22:15
Mercedes-Benz: R171 SLK 200 Kompressor 2007
Specialisatie: lassen
Locatie: Aalter, België

14 apr 2015 21:58

Ja is dit zo raar :) die peugeot is mijn eerste auto die ik van mijn ouders heb gekregen maar ik vindt deze te groot en hou gewoon van sportief dus zou ik graag een andere willen
en deze keer een benzine.

deze ga ik zeker eens bekijken :)

het liefs zelf in een slk 55 AMG ;) nee ik zou heel graag de slk 280 nemen maar dan gaat de verkeersbelasting ineens met +- 700 euro omhoog en dat is wel best veel.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

14 apr 2015 22:05

we praten dus blijkbaar over BE. Hier in NL is belasting gewicht afhankelijk.
courske
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 aug 2013 22:15
Mercedes-Benz: R171 SLK 200 Kompressor 2007
Specialisatie: lassen
Locatie: Aalter, België

14 apr 2015 22:08

Tom schreef:we praten dus blijkbaar over BE. Hier in NL is belasting gewicht afhankelijk.
Inderdaad BE :) heb het vlug aangepast in mijn profiel

Bij ons hoe meer cc hoe meer fiscale pk hoe meer je moet betalen, met de 1.8L heb je 10 fiscale pk en de 3.0 direct 6 erbij en dat is een groot verschil jammer genoeg.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

14 apr 2015 22:14

EUR700 (op jaarbasis) is toch een aardig bedrag, en desalniettemin.... zou ik je TOCH adviseren om eens proef te rijden in een V6-versie... vooropgesteld dat je budget toereikend is uiteraard. Ik denk dat de grijns die je van oor-tot-oor krijgt bij het starten van de motor namelijk meer waard is dan EUR700 (A)
Ik heb al meerdere mensen meegenomen voor een ritje in mijn SLK350, en EENIEDER kwam daar met een grote grijns uit... en wilde NOG een keer.

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

14 apr 2015 22:17

wil je wel een snellere auto (slk) maar minder uitgaven aan aanschaf is een r170 wellicht een optie. Die zijn er veel als 230K en die lopen prima! Al moet ik toegeven dat een 171 wel de nodige voordelen heeft tov een 170.
courske
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 aug 2013 22:15
Mercedes-Benz: R171 SLK 200 Kompressor 2007
Specialisatie: lassen
Locatie: Aalter, België

14 apr 2015 22:25

amulder2001 schreef:EUR700 (op jaarbasis) is toch een aardig bedrag, en desalniettemin.... zou ik je TOCH adviseren om eens proef te rijden in een V6-versie... vooropgesteld dat je budget toereikend is uiteraard. Ik denk dat de grijns die je van oor-tot-oor krijgt bij het starten van de motor namelijk meer waard is dan EUR700

Arjen.
Moest ik een proefrit mogen doen met de V6 versie dan krijg je mij er niet meet uit :D

Het is jammer genoeg niet alleen die 700 euro verkeersbelasting maar ook de verzekering die nog eens zo hoog zal oplopen zelf met de 1.8L veronderstel ik omdat deze +- 30 pk extra heeft :(
Tom schreef:wil je wel een snellere auto (slk) maar minder uitgaven aan aanschaf is een r170 wellicht een optie. Die zijn er veel als 230K en die lopen prima! Al moet ik toegeven dat een 171 wel de nodige voordelen heeft tov een 170.
Daar heb je wel een punt maar ik verkies ook liever de 171 voor zijn uiterlijk die ik 10x mooier vindt
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

14 apr 2015 23:03

Je wensen e.d. aanhorende lijkt de R171 MoPf SLK200 kompressor 184pk met handbak de verstandige keuze.
Fiscaal antrekkelijk, zuinig(er) te rijden, spannender dan een automaat (daarvoor moet je een V6 nemen imho, met de 4-cilinder verlang je bij een automaat altijd naar meer vermogen vind ik) en toch niet sloom met 184pk. Kortom: ideale auto, zeker voor iemand van 18 jaar :goedzo:
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
wseles
Berichten: 310
Lid geworden op: 28 nov 2014 15:03
Mercedes-Benz: R170 F.E.= ingeruild op Lexus. Succes & rijplezier, prima forum + bedankt.

15 apr 2015 01:22

Ik snap werkelijk niet ,waarom er zoveel hier of zijn het steeds dezelfde, zo klagen over het gebrek aan vermogen van een 163 pk (2.0K of 1.8K) ?
Heb de eerste uitvoering en tussen haakjes ,dit is mijn wagen nr.50 zegmaar na al die jaren. Vele Alfa's V6's met 200+ pk's en Renaults turbo gereden, maar echt, tegenwoordig in het drukke verkeer kom ik zelden boven de 140 km/u. Zelfs niet op vakanties wel of niet door Duitsland. Schijnbaar wonen vele van jullie dicht bij de Duitse grens cq autobahn. Zelf kom ik meer drukke files tegen dan lege stukken snelweg zonder radarcamera's.

Achttien jaar of half bejaard (zoals ik :-) ) ,met het vermogen van zo'n 'kleine' kompressor heb je altijd genoeg bij het versnellen. Ook over de Oostenrijkse/Zwitserse alpen.
Dat een V6 altijd mooier zou klinken, daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Met een V6 let je (on)bewust wat vaker op het benzineverbruik(1 op 8 ipv 1 op 10) en maak je minder toeren. Sorry, maar dan is een V6 muisstil en dan hoor ik liever turbo- of kompressorgegier bij wat meer toeren en beter verbruik (ook wat betreft olie).

Ieder zijn smaak ,maar 163 pk is ruimschoots genoeg (bij 1275kg) om veel ,maar dan veels te hard te kunnen rijden. Bij mij is de lol door eerdere bekeuringen er al lang van af om echt hard te rijden.

ps; gewoon mijn mening en ervaring zonder intentie iemand voor de schenen te willen schoppen.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

15 apr 2015 10:34

Je hebt gelijk, niets mis met 163pk preMoPf :)
Is een lekkere auto hoor!

TS geeft al aan dat hij het jammer vindt dat de R171 niet met 2000cc is.
Het ligt in de lijn der verwachting dat hij dan ook zoveel mogelijk nm's en pk's wil, binnen de fiscale grenzen die hij bereid is te betalen (10cv).

Dan is de 184pk MoPf de logische keuze. Maar goed, dat is ook weer een kwestie van budget, waar TS het nog niet over heeft gehad.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
janr
Berichten: 152
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:59
Mercedes-Benz: Ex R170 320 automaat 2000-R171 SLK 280 automaat 2007 +Nissan Micra automaat bj 2021en een camper van 2011 Fiat Ducato 3L semi automaat

15 apr 2015 11:53

Afgelopen weekend hadden we een slk treffen "springbreak 2015". Er waren 115 slk's alle 3 de modellen. 170,171 en 172. Een geweldege ervaring om zoveel auto' bij elkaar te zien!
De meeste rijders waren Duitsers.
Wat viel op? Er waren veel 4 cylinders bij zowel 200 k als 230 k. Wat ook opvallend was , er waren zeer veel automaten bij!!!!
Ik moet zeggen dat de sound van een 280( bv de mijne) bij flink gasgeven wel mooier is en ook meer fun geeft, vooral met een rit met duitsers wordt er flink gegast! :D :D
Bij normaal rijden in NL heb ik dat niet en brul ik ook minder(bekeuring ivm max snelheid :evil: :evil: :evil: )
Wat ook opviel was dat onder de meeste auto's andere velgen zaten, meestal grotere 18"of 19", soms AMG velgen en verlaagd onderstel. Tussen de band en het spatboord kon nauwelijks een duim !
Wij hebben het vaak over origineel laten maar veel hangt af van persoonlijke smaak, tot slot geldt dat je zelf prettig met jouw auto moet kunnen rijden! origineel of naar smaak aangepast!
Wat mij betreft geen striping, zagen we in de jaren 70 veel!
Bijlagen
springbreak 2015
springbreak 2015
15f9m8dE-1428950607-d5e0c0153e7f03ac3c33fc4795262862.jpg (95.41 KiB) 1739 keer bekeken
courske
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 aug 2013 22:15
Mercedes-Benz: R171 SLK 200 Kompressor 2007
Specialisatie: lassen
Locatie: Aalter, België

15 apr 2015 12:37

SK schreef:Je hebt gelijk, niets mis met 163pk preMoPf :)
Is een lekkere auto hoor!

TS geeft al aan dat hij het jammer vindt dat de R171 niet met 2000cc is.
Het ligt in de lijn der verwachting dat hij dan ook zoveel mogelijk nm's en pk's wil, binnen de fiscale grenzen die hij bereid is te betalen (10cv).

Dan is de 184pk MoPf de logische keuze. Maar goed, dat is ook weer een kwestie van budget, waar TS het nog niet over heeft gehad.
Kzou maximum 20.000 euro willen lenen het liefst minder natuurlijk :)

Ik heb nu een 2.0 hdi met 136 pk en ik vindt dit toch al redelijk goed maar wil nu wat sportiever en benziene
Ook omwille van het geluid een beetje, khad dan graag een 2.0 of max 2.5 l maar dat heeft de slk r171 niet

En kunnen jullie mij wa meer vertellen over de automatische bak?
Plaats reactie