Geachte leden,
Sinds 12 juni 2014 (km stand toen : 173700) ben ik in het bezit van een mercedes-benz c200 kompressor uit 2001. Als olie heb ik voorheen 10w40 gebruikt. Tot nu toe (km stand nu : 191000) heb ik er al zeker 16300 kilometer mee gereden. In december 2014 is de olie verwisseld. De olie die er toen in werd gedaan is 5w30. Sinds dat de graden wat zijn toegenomen komt er na een "koude" start heel even een getik/geratel van maximaal 2 seconden. Het getik/geratel is daarna helemaal weg en niet meer te horen wanneer je de auto weer opnieuw start. Echter komt het getik/geratel weer terug wanneer de auto een tijdje stil heeft gestaan ( ongeveer 8 uur ) en de temperatuur wat hoger is . Ook heb ik gemerkt dat het getik bij een "koude" start alleen aanwezig als de temperatuur buiten wat hoger is. Het probleem deed zich niet voor toen het koud was buiten. Als eerst zal ik vrijdag de olie verwisselen en ook meteen de motor flushen. Ik zou graag advies van een van jullie willen hebben.
Met vriendelijke groet,
Mercedes C200 Kompressor W203 ratelt/tikt bij koude start
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 14 apr 2015 11:02
- Mercedes-Benz: W205 C220 BlueTec 2014
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Het geluid komt uit de klepstoters. Nu je dunnere olie gebruikt, kan het gebeuren dat deze na langere stilstand bij hogere temperatuur helemaal zijn leeggelopen. Het schijnt niet schadelijk te zijn.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 14 apr 2015 11:02
- Mercedes-Benz: W205 C220 BlueTec 2014
Adviseer je om naar de 10w40 te wisselen? want het kan naar mijn gevoel op langer termijn wel fout gaan en dat wil ik natuurlijk tegengaan.
Mooi, weer wat geleerdlucas99 schreef:Het geluid komt uit de klepstoters. Nu je dunnere olie gebruikt, kan het gebeuren dat deze na langere stilstand bij hogere temperatuur helemaal zijn leeggelopen. Het schijnt niet schadelijk te zijn.
Idem hier met 0W40.
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Het gebruik van zo dun mogelijke, synthetische olie is alleen maar toe te juichen. Echter, als de auto ouder wordt, dan schakelen de meesten juist over op wat dikkere olie omdat dunnere olie makkelijk weglekt. Jij doet het omgekeerde. Als je 16.300 km hebt gereden met nauwelijks verhoogd smeerolieverbruik, dan zou ik er niets aan veranderen. Hou je peilstok goed in de gaten !
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 14 apr 2015 11:02
- Mercedes-Benz: W205 C220 BlueTec 2014
De motor heeft ongeveer 0,5 liter olie verbruikt in 4000km. Ik zou niet weten of dat normaal is of aan de hoge kant.lucas99 schreef:Het gebruik van zo dun mogelijke, synthetische olie is alleen maar toe te juichen. Echter, als de auto ouder wordt, dan schakelen de meesten juist over op wat dikkere olie omdat dunnere olie makkelijk weglekt. Jij doet het omgekeerde. Als je 16.300 km hebt gereden met nauwelijks verhoogd smeerolieverbruik, dan zou ik er niets aan veranderen. Hou je peilstok goed in de gaten !
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 14 apr 2015 11:02
- Mercedes-Benz: W205 C220 BlueTec 2014
Het is alleen niet fijn om zo een ratel/tik geluid te horen (bijna iedere dag 1 keer) .plorie schreef:Een halve liter op 4000km is zeer netjes.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 14 apr 2015 11:02
- Mercedes-Benz: W205 C220 BlueTec 2014
Op andere forums heb ik gelezen dat er nog wel een de nokkenasversteller kapot kan gaan? Wat zijn de verschijnselen van een defecte nokkenasversteller?
- W204Avantgarde
- Berichten: 4074
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Het geratel wat jij hoort is het leeglopen van je kettingspanner...
Hierbij drukt de veer je ketting totdat de spanner zich met olie vult, ca 1 a 2sec.. hierna is het geluid weg, want de spanner is dan met oliedruk gevuld.
Je bent niet de eerste..
Hierbij drukt de veer je ketting totdat de spanner zich met olie vult, ca 1 a 2sec.. hierna is het geluid weg, want de spanner is dan met oliedruk gevuld.
Je bent niet de eerste..
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 14 apr 2015 11:02
- Mercedes-Benz: W205 C220 BlueTec 2014
Zou dit dan schadelijk zijn of niet ?W204Avantgarde schreef:Het geratel wat jij hoort is het leeglopen van je kettingspanner...
Hierbij drukt de veer je ketting totdat de spanner zich met olie vult, ca 1 a 2sec.. hierna is het geluid weg, want de spanner is dan met oliedruk gevuld.
Je bent niet de eerste..
-
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
- Locatie: Nederland
Het is niet schokkend veel, maar echt netjesplorie schreef:Een halve liter op 4000km is zeer netjes.
Mijn M112 van 15 jaar oud heeft geen meetbaar verbruik.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ja dat is zeer netjes ja. Er zijn altijd uitzonderingen die niets (lijken te) verbruiken, maar een groot deel daarvan wordt gemaskeerd door weinig lange ritten.
Logboek S500.
- lennarddeleeuw
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 13 aug 2012 15:12
- Mercedes-Benz: C 270 CDI kombi S203VERKOCHT; R170 SLK230Komp.; S203 C55 AMG
- Locatie: Culemborg
Het beste is om de motor te spoelen met forte toevoegingen, en een bescherming bij je nieuwe olie.
Werkt erg goed, had hetzelfde bij mijn c240.
Komt natuurlijk met de kilometers maar is goed te spoelen.
Werkt erg goed, had hetzelfde bij mijn c240.
Komt natuurlijk met de kilometers maar is goed te spoelen.
groet, lennard