problemen W203.. Weet het niet meer Ook bij Mercedes niet!

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
minnuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2013 13:51

08 apr 2015 22:39

Goedendag.. Ik ben René.. Rijd een Mercedes C180 Compressor uit 2002.. 171000 KM.

Mijn auto is weliswaar niet Dealeronderhouden. Wel volgt Mercedes Apeldoorn de hele gang van zaken. Men heeft de onderdelen geleverd en denkt mee in de reparatie.

Vorige maand is na een fikse storing in het motormanagementsysteem mijn distributieketting en alle toebehoren vervangen.
Na de reparatie bleek de motor dezelfde klachten houden (de 2e en 4e cilinder werkten niet mee)
De monteur heeft vervolgens de kop gereviseerd en heeft de kleppen en wat daarbij hoort vervangen .
Ook daarna bleek de motor niet goed lopen.
Vervolgens zijn de klepstoters vervangen..
De storing verdween niet uit het systeem. Vervolgens is de motor doorgespoeld/gespoten en is olie vervangen.
De monteur ontdekte op het oliefilter veel vuiligheid ('klontjes". Hij vermoedt dat dit de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn.
Hij adviseert mij om eerst een paar dagen intensief te rijden.
De auto loopt sinds die tijd wisselend goed, maar met de volgende problematiek

De auto verliest bij regelmaat de 4e cilinder.. Het motorblok schudt en het lampje motormanagement schiet aan.
Als ik dan flink toeren maak (4000) en de auto opnieuw start is het probleem over.
Ook geeft de boardcomputer de melding dat het oliepeil gereduceerd dient te worden.
Bij het uitlezen geeft het systeem aan dat het katalysator problematiek is.. Volgens de monteur is dat onmogelijk.

De monteur weet het niet. Mercedes geeft aan dat men dit nog nooit gezien heeft.
Hoe nu verder ?

Wie denkt er mee ?
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

09 apr 2015 07:34

Zonder duidelijke foutcodes met Duitse tekst heb ik niks aan de melding.

Diagnose stellen aan een op dat moment slecht lopende motor moet niet extreem lastig zijn.

Wat was de motivatie tot kop revisie/ reparatie? 2 metingen van een half uur had cilinderlekkage kunnen uitsluiten.

Brandstofdruk gemeten? Bougies juist? Bobines juist? Geen arm of rijk mengsel? Geen valse lucht? Zoveel basis dingen die je moet controleren of weten.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20875
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

09 apr 2015 08:57

Is dit zo'n blok met een bobine per 2 cilinders? Met je melding dat nr. 2 en 4 niet goed meedoen moest ik daar gelijk aan denken. Maar ik neem aan dat zoiets basaals wel gecheckt is, zoals Raimon al aangeeft.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

09 apr 2015 09:25

Bij het uitlezen geeft het systeem aan dat het katalysator problematiek is.. Volgens de monteur is dat onmogelijk.
En toch, zoals Raimon al aangaf, zou dat in die hoek wel degelijk gezocht moeten worden. De ECU schakelt nl de ontsteking van de betreffende cilinder uit bij detectie van voorontsteking of sterke afwijking in de brandstof/lucht verhouding. Een defecte inspuiter kan dat veroorzaken, maar als ie helamaal weigert verklaard dat direct de uitval van nr. 4. De aansturing is dan weliswaar correct, de inspuiting niet, het systeem detecteert een incorrecte uitlaatgaswaarde en registreert dit als een katalysator afwijking .
Vervolgens is de motor doorgespoeld/gespoten en is olie vervangen.
De monteur ontdekte op het oliefilter veel vuiligheid ('klontjes".
Zouden die klontjes geen causaal verband hebben met de spoeling ?
Ook geeft de boardcomputer de melding dat het oliepeil gereduceerd dient te worden.
Ook omdat dat op ophoping in de sensor van, door de spoeling, losgekomen sludge zou kunnen duiden.

Zou toch eens te rade gaan bij een expert voor een second opinion want deze 'monteur' heeft je al flink op kosten gejaagd zonder merkbaar resultaat :'(
Gebruikersavatar
Designparts
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

09 apr 2015 11:31

eens met Prometheus .. .. miscchien is het wel je Lambda sensor of je bougie kabels .. ik heb ook ooit mijn lesgeld betaald..
zou hem nu eerst maar eens bij MB aan de computer hangen.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

09 apr 2015 12:17

Designparts schreef:zou hem nu eerst maar eens bij MB aan de computer hangen.
Mee eens! Ik denk dat er alleen met een universeel apparaat uitlezen is....
Zo'n apparaat geeft alleen aan dát er iets aan de hand is en niet wát er aan de hand is en laat staan de mogelijke oplossing...
minnuh schreef:Vorige maand is na een fikse storing in het motormanagementsysteem mijn distributieketting en alle toebehoren vervangen.
Na de reparatie bleek de motor dezelfde klachten houden (de 2e en 4e cilinder werkten niet mee)
Als de ketting niet op tijd gestaan zou hebben, dan zullen álle cilinders niet (goed) lopen en niet 2 van de 4

Ik denk dat je het eerder in de bougie(kabes), bobines of andere electronica moet zoeken.
Als de auto beter loopt na flink toeren gemaakt te hebben, dan zou het kúnnen wijzen op aangekoekte koolaanslag aan je kleppen.
Maar aangezien de kop er al af geweest is denk ik dat dit niet de oorzaak is, anders had de monteur het wel gezien (oorzaak kan zijn door te lange intervallen met olie verversen of een extreem rustige rijstijl).

Begin eens bij het begin door het met STAR-diagnose uit te (laten) lezen.
#doeslief
Gebruikersavatar
RobZ
Berichten: 580
Lid geworden op: 05 jun 2010 10:26
Mercedes-Benz: W208 CLK 320 '98

09 apr 2015 12:35

problemen W203.. Weet het niet meer Ook bij Mercedes niet!
Al bij Mercedes geweest met het ding?
bokkiebenz
Berichten: 3443
Lid geworden op: 16 nov 2005 17:45
Mercedes-Benz: Sparta ion
Specialisatie: Kan niks en doet niks

09 apr 2015 17:24

Zal je meemaken na zo een operatie dat er iemand vergeten is 4 nieuwe bougies te proberen.

Al heb ik ooit een hele nieuwe kapotte bougie gekocht (en dat verwacht je niet)
Het is altijd wat en zelden goed
minnuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2013 13:51

09 apr 2015 17:49

Dank voor de ongelofelijke hoeveelheid reacties
De auto heeft bij Mercedes aan de computer gehangen na de reparatie aan de ketting.
De defecte ketting is in de kleppen geslagen en vandaar dat er een revisie nodig was.
De monteur denkt ook aan sludge en meent dat het doorspoelen, verversen en vervangen het probleem op zou moeten lossen.
Klopt de kosten zijn behoorlijk.. Toch heb ik na de revisie niets meer hoeven te betalen.
Ook deze monteur van deze garage wil graag dat mijn auto weer zal lopen als daarvoor.
Uiteraard zijn de bougies gecheckt en de boubine gecheckt.
De informatie van Prometheus en Raimon is voor mij nieuw..
Ik ga dat zeker meenemen.

OOk ik overweeg een second opinion.. Geef mijn monteur vooralsnog het voordeel van de twijfel

Dank nogmaals
minnuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2013 13:51

16 mei 2015 09:33

Foutcodes
Foutcodes
IMG_20150515_202931.jpg (144.12 KiB) 2527 keer bekeken
Beste allen.

Inmiddels ben ik weken verder. De auto is meerdere malen gespoeld waarna verscheidene storingen minder frequent voorkwamen..

Af en toe.. Als de motor warm is geeft de vierde cilinder overslag. Gelukkig komt dat steeds minder vaak voor. Wanneer het zich voordoet en ik vervolgens toeren maak.. Motor uit zet.. Is het over

Mercedes denkt aan computer problemen. Mijn monteur denkt dat de sludge ophoping reden is..

Afwachten nu..
Heeft iemand een idee bij de fout codes op de foto?
Ik hoop nog een keer te horen.

Groet Rene Folkers
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

16 mei 2015 09:40

Die laatste is geen STAR (MB-computer), is je auto ook al met STAR-diagnose uitgelezen?
#doeslief
TarikW203
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 apr 2015 20:51

16 mei 2015 10:26

Beste Rene,

Het voordeel om met Star uit te gaan lezen is dat je actuele waardes kunt zien. Ook kun je erbij zien wat de vereiste waarden zijn. Iemand die handig is met Star kan je denk ik veel specifieker helpen. Mocht je weten in welke hoe het zit na uitlezen met Star en het is een sporadische storing kun je overwegen om bijvoorbeeld enkele dagen met Flight data recorder te rijden van bijv Autocom. Dan kan je zien van soecifieke componenten wat er tijdens het rijden gebeurd. Of er bijvoorbeeld sporadisch een afwijking is.
minnuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2013 13:51

26 mei 2015 15:07

Dank voor de reactie. .
Mijn monteur geeft aan dat het uitlezen van star, zonde van het geld is omdat het uitlezen geen andere analyse zal opleveren.
Het onderzoek zoals TarikW203 aangeeft krijgt nu wel een vervolg. dit omdat het een sporadische storing is.

Op het moment dat ik lange stukken rijd op de snelweg gebeurt er niets. Pas als ik de afrit afrijd, merk ik ineens dat een cilinder schudt.
Na het maken van toeren, motor uit en aan, is het over.
Binnen de bebouwde kom, kleine stukjes gebeurt het meestal niet.. Wel soms bij langdurig wachten bij stoplicht.
Wellicht als de motor warmdraait zeg maar.

Hoop dat er nog mensen zijn die mee willen denken !
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20875
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

26 mei 2015 15:12

minnuh schreef:Mijn monteur geeft aan dat het uitlezen van star, zonde van het geld is omdat het uitlezen geen andere analyse zal opleveren.
Dat zou ik ook zeggen aangezien dat in feite aangeeft dat de gebruikte spullen tekort schieten in dit geval.
Of dat een andere analyse oplevert weet je dan pas, zover ik het zie is er nog geen fatsoenlijke analyse, laat staan een oplossing. Tijd voor dieper ingrijpen, dus Star eraan.
Logboek S500.
minnuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2013 13:51

16 jun 2015 17:26

Beste reageerders

Vandaag heb ik kosteloos de computer uit laten lezen bij Mercedes Wensink Deventer.
Zie hier in de bijlage blad 1..
Mercedes zegt dat in eerste instantie de nokkenas censor oorzaak kan zijn van alle problemen.

Ik hoop zo dat ik nog een keer kan rekenen op jullie feedback..

Dank en hartelijke groet
Bijlagen
uitlezen
uitlezen
IMG_20150616_165408.jpg (178.01 KiB) 2145 keer bekeken
Plaats reactie