Goedendag.. Ik ben René.. Rijd een Mercedes C180 Compressor uit 2002.. 171000 KM.
Mijn auto is weliswaar niet Dealeronderhouden. Wel volgt Mercedes Apeldoorn de hele gang van zaken. Men heeft de onderdelen geleverd en denkt mee in de reparatie.
Vorige maand is na een fikse storing in het motormanagementsysteem mijn distributieketting en alle toebehoren vervangen.
Na de reparatie bleek de motor dezelfde klachten houden (de 2e en 4e cilinder werkten niet mee)
De monteur heeft vervolgens de kop gereviseerd en heeft de kleppen en wat daarbij hoort vervangen .
Ook daarna bleek de motor niet goed lopen.
Vervolgens zijn de klepstoters vervangen..
De storing verdween niet uit het systeem. Vervolgens is de motor doorgespoeld/gespoten en is olie vervangen.
De monteur ontdekte op het oliefilter veel vuiligheid ('klontjes". Hij vermoedt dat dit de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn.
Hij adviseert mij om eerst een paar dagen intensief te rijden.
De auto loopt sinds die tijd wisselend goed, maar met de volgende problematiek
De auto verliest bij regelmaat de 4e cilinder.. Het motorblok schudt en het lampje motormanagement schiet aan.
Als ik dan flink toeren maak (4000) en de auto opnieuw start is het probleem over.
Ook geeft de boardcomputer de melding dat het oliepeil gereduceerd dient te worden.
Bij het uitlezen geeft het systeem aan dat het katalysator problematiek is.. Volgens de monteur is dat onmogelijk.
De monteur weet het niet. Mercedes geeft aan dat men dit nog nooit gezien heeft.
Hoe nu verder ?
Wie denkt er mee ?
problemen W203.. Weet het niet meer Ook bij Mercedes niet!
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Zonder duidelijke foutcodes met Duitse tekst heb ik niks aan de melding.
Diagnose stellen aan een op dat moment slecht lopende motor moet niet extreem lastig zijn.
Wat was de motivatie tot kop revisie/ reparatie? 2 metingen van een half uur had cilinderlekkage kunnen uitsluiten.
Brandstofdruk gemeten? Bougies juist? Bobines juist? Geen arm of rijk mengsel? Geen valse lucht? Zoveel basis dingen die je moet controleren of weten.
Diagnose stellen aan een op dat moment slecht lopende motor moet niet extreem lastig zijn.
Wat was de motivatie tot kop revisie/ reparatie? 2 metingen van een half uur had cilinderlekkage kunnen uitsluiten.
Brandstofdruk gemeten? Bougies juist? Bobines juist? Geen arm of rijk mengsel? Geen valse lucht? Zoveel basis dingen die je moet controleren of weten.
- plorie
- Berichten: 20875
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Is dit zo'n blok met een bobine per 2 cilinders? Met je melding dat nr. 2 en 4 niet goed meedoen moest ik daar gelijk aan denken. Maar ik neem aan dat zoiets basaals wel gecheckt is, zoals Raimon al aangeeft.
Logboek S500.
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
En toch, zoals Raimon al aangaf, zou dat in die hoek wel degelijk gezocht moeten worden. De ECU schakelt nl de ontsteking van de betreffende cilinder uit bij detectie van voorontsteking of sterke afwijking in de brandstof/lucht verhouding. Een defecte inspuiter kan dat veroorzaken, maar als ie helamaal weigert verklaard dat direct de uitval van nr. 4. De aansturing is dan weliswaar correct, de inspuiting niet, het systeem detecteert een incorrecte uitlaatgaswaarde en registreert dit als een katalysator afwijking .Bij het uitlezen geeft het systeem aan dat het katalysator problematiek is.. Volgens de monteur is dat onmogelijk.
Zouden die klontjes geen causaal verband hebben met de spoeling ?Vervolgens is de motor doorgespoeld/gespoten en is olie vervangen.
De monteur ontdekte op het oliefilter veel vuiligheid ('klontjes".
Ook omdat dat op ophoping in de sensor van, door de spoeling, losgekomen sludge zou kunnen duiden.Ook geeft de boardcomputer de melding dat het oliepeil gereduceerd dient te worden.
Zou toch eens te rade gaan bij een expert voor een second opinion want deze 'monteur' heeft je al flink op kosten gejaagd zonder merkbaar resultaat
- Designparts
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
- Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
eens met Prometheus .. .. miscchien is het wel je Lambda sensor of je bougie kabels .. ik heb ook ooit mijn lesgeld betaald..
zou hem nu eerst maar eens bij MB aan de computer hangen.
zou hem nu eerst maar eens bij MB aan de computer hangen.
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Mee eens! Ik denk dat er alleen met een universeel apparaat uitlezen is....Designparts schreef:zou hem nu eerst maar eens bij MB aan de computer hangen.
Zo'n apparaat geeft alleen aan dát er iets aan de hand is en niet wát er aan de hand is en laat staan de mogelijke oplossing...
Als de ketting niet op tijd gestaan zou hebben, dan zullen álle cilinders niet (goed) lopen en niet 2 van de 4minnuh schreef:Vorige maand is na een fikse storing in het motormanagementsysteem mijn distributieketting en alle toebehoren vervangen.
Na de reparatie bleek de motor dezelfde klachten houden (de 2e en 4e cilinder werkten niet mee)
Ik denk dat je het eerder in de bougie(kabes), bobines of andere electronica moet zoeken.
Als de auto beter loopt na flink toeren gemaakt te hebben, dan zou het kúnnen wijzen op aangekoekte koolaanslag aan je kleppen.
Maar aangezien de kop er al af geweest is denk ik dat dit niet de oorzaak is, anders had de monteur het wel gezien (oorzaak kan zijn door te lange intervallen met olie verversen of een extreem rustige rijstijl).
Begin eens bij het begin door het met STAR-diagnose uit te (laten) lezen.
#doeslief
-
- Berichten: 3443
- Lid geworden op: 16 nov 2005 17:45
- Mercedes-Benz: Sparta ion
- Specialisatie: Kan niks en doet niks
Zal je meemaken na zo een operatie dat er iemand vergeten is 4 nieuwe bougies te proberen.
Al heb ik ooit een hele nieuwe kapotte bougie gekocht (en dat verwacht je niet)
Al heb ik ooit een hele nieuwe kapotte bougie gekocht (en dat verwacht je niet)
Het is altijd wat en zelden goed
Dank voor de ongelofelijke hoeveelheid reacties
De auto heeft bij Mercedes aan de computer gehangen na de reparatie aan de ketting.
De defecte ketting is in de kleppen geslagen en vandaar dat er een revisie nodig was.
De monteur denkt ook aan sludge en meent dat het doorspoelen, verversen en vervangen het probleem op zou moeten lossen.
Klopt de kosten zijn behoorlijk.. Toch heb ik na de revisie niets meer hoeven te betalen.
Ook deze monteur van deze garage wil graag dat mijn auto weer zal lopen als daarvoor.
Uiteraard zijn de bougies gecheckt en de boubine gecheckt.
De informatie van Prometheus en Raimon is voor mij nieuw..
Ik ga dat zeker meenemen.
OOk ik overweeg een second opinion.. Geef mijn monteur vooralsnog het voordeel van de twijfel
Dank nogmaals
De auto heeft bij Mercedes aan de computer gehangen na de reparatie aan de ketting.
De defecte ketting is in de kleppen geslagen en vandaar dat er een revisie nodig was.
De monteur denkt ook aan sludge en meent dat het doorspoelen, verversen en vervangen het probleem op zou moeten lossen.
Klopt de kosten zijn behoorlijk.. Toch heb ik na de revisie niets meer hoeven te betalen.
Ook deze monteur van deze garage wil graag dat mijn auto weer zal lopen als daarvoor.
Uiteraard zijn de bougies gecheckt en de boubine gecheckt.
De informatie van Prometheus en Raimon is voor mij nieuw..
Ik ga dat zeker meenemen.
OOk ik overweeg een second opinion.. Geef mijn monteur vooralsnog het voordeel van de twijfel
Dank nogmaals
Inmiddels ben ik weken verder. De auto is meerdere malen gespoeld waarna verscheidene storingen minder frequent voorkwamen..
Af en toe.. Als de motor warm is geeft de vierde cilinder overslag. Gelukkig komt dat steeds minder vaak voor. Wanneer het zich voordoet en ik vervolgens toeren maak.. Motor uit zet.. Is het over
Mercedes denkt aan computer problemen. Mijn monteur denkt dat de sludge ophoping reden is..
Afwachten nu..
Heeft iemand een idee bij de fout codes op de foto?
Ik hoop nog een keer te horen.
Groet Rene Folkers
Beste Rene,
Het voordeel om met Star uit te gaan lezen is dat je actuele waardes kunt zien. Ook kun je erbij zien wat de vereiste waarden zijn. Iemand die handig is met Star kan je denk ik veel specifieker helpen. Mocht je weten in welke hoe het zit na uitlezen met Star en het is een sporadische storing kun je overwegen om bijvoorbeeld enkele dagen met Flight data recorder te rijden van bijv Autocom. Dan kan je zien van soecifieke componenten wat er tijdens het rijden gebeurd. Of er bijvoorbeeld sporadisch een afwijking is.
Het voordeel om met Star uit te gaan lezen is dat je actuele waardes kunt zien. Ook kun je erbij zien wat de vereiste waarden zijn. Iemand die handig is met Star kan je denk ik veel specifieker helpen. Mocht je weten in welke hoe het zit na uitlezen met Star en het is een sporadische storing kun je overwegen om bijvoorbeeld enkele dagen met Flight data recorder te rijden van bijv Autocom. Dan kan je zien van soecifieke componenten wat er tijdens het rijden gebeurd. Of er bijvoorbeeld sporadisch een afwijking is.
Dank voor de reactie. .
Mijn monteur geeft aan dat het uitlezen van star, zonde van het geld is omdat het uitlezen geen andere analyse zal opleveren.
Het onderzoek zoals TarikW203 aangeeft krijgt nu wel een vervolg. dit omdat het een sporadische storing is.
Op het moment dat ik lange stukken rijd op de snelweg gebeurt er niets. Pas als ik de afrit afrijd, merk ik ineens dat een cilinder schudt.
Na het maken van toeren, motor uit en aan, is het over.
Binnen de bebouwde kom, kleine stukjes gebeurt het meestal niet.. Wel soms bij langdurig wachten bij stoplicht.
Wellicht als de motor warmdraait zeg maar.
Hoop dat er nog mensen zijn die mee willen denken !
Mijn monteur geeft aan dat het uitlezen van star, zonde van het geld is omdat het uitlezen geen andere analyse zal opleveren.
Het onderzoek zoals TarikW203 aangeeft krijgt nu wel een vervolg. dit omdat het een sporadische storing is.
Op het moment dat ik lange stukken rijd op de snelweg gebeurt er niets. Pas als ik de afrit afrijd, merk ik ineens dat een cilinder schudt.
Na het maken van toeren, motor uit en aan, is het over.
Binnen de bebouwde kom, kleine stukjes gebeurt het meestal niet.. Wel soms bij langdurig wachten bij stoplicht.
Wellicht als de motor warmdraait zeg maar.
Hoop dat er nog mensen zijn die mee willen denken !
- plorie
- Berichten: 20875
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat zou ik ook zeggen aangezien dat in feite aangeeft dat de gebruikte spullen tekort schieten in dit geval.minnuh schreef:Mijn monteur geeft aan dat het uitlezen van star, zonde van het geld is omdat het uitlezen geen andere analyse zal opleveren.
Of dat een andere analyse oplevert weet je dan pas, zover ik het zie is er nog geen fatsoenlijke analyse, laat staan een oplossing. Tijd voor dieper ingrijpen, dus Star eraan.
Logboek S500.
Beste reageerders
Vandaag heb ik kosteloos de computer uit laten lezen bij Mercedes Wensink Deventer.
Zie hier in de bijlage blad 1..
Mercedes zegt dat in eerste instantie de nokkenas censor oorzaak kan zijn van alle problemen.
Ik hoop zo dat ik nog een keer kan rekenen op jullie feedback..
Dank en hartelijke groet
Vandaag heb ik kosteloos de computer uit laten lezen bij Mercedes Wensink Deventer.
Zie hier in de bijlage blad 1..
Mercedes zegt dat in eerste instantie de nokkenas censor oorzaak kan zijn van alle problemen.
Ik hoop zo dat ik nog een keer kan rekenen op jullie feedback..
Dank en hartelijke groet
- Bijlagen
-
- uitlezen
- IMG_20150616_165408.jpg (178.01 KiB) 2145 keer bekeken