Beste Benzers
Mn W203 is apk afgekeurd op een versleten fuseekogel rechts voor en een stuurkogel rechtsvoor. Maar wat is wat? Voordat ik het verkeerde vervang. En is het eigenlijk wel zelf te doen?
W203 stuurkogel en fuseekogel vervangen
- Bijlagen
-
- auto001.jpg (123.99 KiB) 8319 keer bekeken
-
- auto002.jpg (135.72 KiB) 8319 keer bekeken
-
- auto003.jpg (147.85 KiB) 8319 keer bekeken
-
- auto004.jpg (114.59 KiB) 8319 keer bekeken
-
- auto005.jpg (73.9 KiB) 8319 keer bekeken
Hier zet ik een gevatte opmerking
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Fuseekogel is dat waar je fusee (waar je wiel en rem aan hangen) om draait. Stuurkogel is waar het uiteinde van je stuurarm (wat er voor zorgt dat je fusees draaien) mee aan het fusee zit.
Ik zie op je eerste foto ook nog een stabilisatorkoppelstangetje. Ook die hebben aan weerszijden kogelgewrichtjes.
gr J
Ik zie op je eerste foto ook nog een stabilisatorkoppelstangetje. Ook die hebben aan weerszijden kogelgewrichtjes.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Daar bestaan trekkers voor. Maar als je er over twijfelt is het vaak verstandig om het te laten doen of samen met iemand die wel ervaring heeft.
Er staat (IIRC) veel info in het logboek van Plorie en het logboek van Knudde's Jack.
gr J
Er staat (IIRC) veel info in het logboek van Plorie en het logboek van Knudde's Jack.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
1 is de stuurkogel. 2 en 3 zijn eigelijk beiden een soort van fuseekogels. Als ik de foto zo bekijk is de kans groot dat dat kompleet armen zijn. Maar als er speling is kun je die toch ook gewoon zelf even meten?
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Zonder fuseekogeltrekker kun je het idd vergeten. Gaat het om de binnenste of buitenste fuseekogel? Je hebt alleen de buitenste aangegeven.
Logboek S500.
Op het keuringsrapport staat stuurkogel en onderste fusee.
Maar het zijn inderdaad niet echt kogels maar meer armen. de fusee is volgens mij de reactie-arm (een geheel dus)
ik weet niet wat je met binnenste en buitenste fuseekogel bedoeld? het moet de onderste zijn..
Maar het zijn inderdaad niet echt kogels maar meer armen. de fusee is volgens mij de reactie-arm (een geheel dus)
ik weet niet wat je met binnenste en buitenste fuseekogel bedoeld? het moet de onderste zijn..
Hier zet ik een gevatte opmerking
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Als je de stuurinrichting bekijkt dan gaat er vanaf je stuur een stang naar het stuurhuis, die ergens onderin je motorruimte hangt. Aan beide zijden zit daar een binnenste stuurkogel aan vast (die in de rubber balg zit). En daar zit weer een buitenste stuurkogel aan vast, nr. 1 in jouw plaatjes. En zowel de binnenste als buitenste stuurkogel kunnen speling vertonen. Binnenste kogel wordt ook wel axiaalkogel genoemd. En voor die laatste kun je zeker wel speciaal gereedschap gebruiken, en vastzetten met loctite bij montage.
Logboek S500.
Oke, duidelijk.
Het gaat bij mij om de buitenste stuurkogel. en de onderste fuseekogel dus.
die fuseekogel (of eigenlijk reactiearm) zit aan de wiel kant vast met een moer op de kogel. Maar hoe zit de andere kant vast?
Het gaat bij mij om de buitenste stuurkogel. en de onderste fuseekogel dus.
die fuseekogel (of eigenlijk reactiearm) zit aan de wiel kant vast met een moer op de kogel. Maar hoe zit de andere kant vast?
- Bijlagen
-
- reactiearm
- 21441.jpg (29.89 KiB) 8172 keer bekeken
Hier zet ik een gevatte opmerking
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Met een boutje moertje natuurlijk . Niet altijd de standaard zeskant. En zoals je ziet zit er een ovaal(sleuf)gat in de arm. Dat wil dus zeggen dat er wat gesteld kan worden. Uitlijnen is dus aan te raden. Maar dat is zowieso al na het vervangen van een stuurkogel. Daarom is mijn advies om de stuurkogel aan de andere kant ook direct mee te vervangen als deze net zo oud is.
En ben je ervan bewust dat die kogel in het fusee akelig vast kan zitten. Je kunt niet altijd lekker gereedschap (trekkers) op die fuseestukken zetten en met wat pech moet je het nodige extra uitbouwen om het los te krijgen! Dit is geen klusje voor iemand de zijn eigen koplampen niet vervangt
En ben je ervan bewust dat die kogel in het fusee akelig vast kan zitten. Je kunt niet altijd lekker gereedschap (trekkers) op die fuseestukken zetten en met wat pech moet je het nodige extra uitbouwen om het los te krijgen! Dit is geen klusje voor iemand de zijn eigen koplampen niet vervangt
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Voel je niet aangevallen, maar ik krijg niet echt de indruk dat je weet waar je mee bezig bent. Heb je überhaupt de tools (fatsoenlijke sleutels, ratels, doppen, momentsleutel, fuseekogeltrekker) om dit op een acceptabele en veilige manier te doen? En weet je hoe je een draagarm weer moet monteren? Gezien je vraag ben ik bang van niet. Vastdraaien met de wielen nog in de lucht is een garantie dat je het over een poosje weer kunt doen.
Logboek S500.
ik voel me niet aangevallen hoor. ben juist blij met tips van de ervaren sleutelaars. Misschien een 'how-to'?
laten doen kost me 400 euro terwijl de onderdelen een kwart zijn aan kosten.
ik heb wel wat sleutel-ervaring en gereedschap is geen probleem
Vorig jaar de fuseekogel vervangen van een W202. Maar dat was gewoon een losse kogel; niet met een hele arm eraan. Die zat inderdaad goed vast! Daarnaast heb ik ook enkele motorfietsen compleet gereviseerd.
Als de onderdelen vervangen zijn dan wordt de auto sowieso uitgelijnd.
laten doen kost me 400 euro terwijl de onderdelen een kwart zijn aan kosten.
ik heb wel wat sleutel-ervaring en gereedschap is geen probleem
Vorig jaar de fuseekogel vervangen van een W202. Maar dat was gewoon een losse kogel; niet met een hele arm eraan. Die zat inderdaad goed vast! Daarnaast heb ik ook enkele motorfietsen compleet gereviseerd.
Als de onderdelen vervangen zijn dan wordt de auto sowieso uitgelijnd.
Hier zet ik een gevatte opmerking
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dan is er maar 1 manier om er achter te komen. Proberen dus . Met een beetje geduld en gezond verstand moet het wel goed komen. Je moet inderdaad wel wat gereedschap hebben liggen.
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Oke, ff in het heeeel kort dan
- bodemplaten loshalen indien nodig
- positie van de stelbout markeren
- moer van de fuseekogel helemaal losdraaien en er weer een paar slagen op (dat voorkomt het wegklappen van de draagarm). Eerst helemaal eraf om de schroefdraad schoon te draaien, doe je dat niet dan draait de fuseekogel later mee als je 'm losgedrukt hebt.
- fusee losdrukken met geschikte trekker en moer losdraaien
- (stel)bout bij het rubber losmaken
- nieuwe draagarm erin, bout erin maar nog niet helemaal aandraaien
- fuseekogel vastzetten
- auto op z'n wielen zetten (even heen en weer rijden/duwen om de normale stand te bereiken)
- met de wielen op de grond (!!) de bout van de draagarm vastzetten. Kom je er dan niet bij, leg dan bv. balkjes onder beide voorwielen.
- bodemplaten weer aanbrengen
En bij het opkrikken gebruik je uiteraard ook assteunen, een krik is niet betrouwbaar genoeg om je hoofd eronder te steken.
- bodemplaten loshalen indien nodig
- positie van de stelbout markeren
- moer van de fuseekogel helemaal losdraaien en er weer een paar slagen op (dat voorkomt het wegklappen van de draagarm). Eerst helemaal eraf om de schroefdraad schoon te draaien, doe je dat niet dan draait de fuseekogel later mee als je 'm losgedrukt hebt.
- fusee losdrukken met geschikte trekker en moer losdraaien
- (stel)bout bij het rubber losmaken
- nieuwe draagarm erin, bout erin maar nog niet helemaal aandraaien
- fuseekogel vastzetten
- auto op z'n wielen zetten (even heen en weer rijden/duwen om de normale stand te bereiken)
- met de wielen op de grond (!!) de bout van de draagarm vastzetten. Kom je er dan niet bij, leg dan bv. balkjes onder beide voorwielen.
- bodemplaten weer aanbrengen
En bij het opkrikken gebruik je uiteraard ook assteunen, een krik is niet betrouwbaar genoeg om je hoofd eronder te steken.
Laatst gewijzigd door plorie op 29 mar 2015 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Logboek S500.
-
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 09 apr 2014 21:37
- Mercedes-Benz: mercedes 220 diesel
goed e uitlegging plory