Bij mijn CLK cabrio zijn recent de cabriodak deksel scharnieren kapot gegaan, betreft een plastic sleuf armpje wat in het midden van het scharnier zit dat door slecht ontwerp/productiekwaliteit door veroudering verhardt en (bij mijn auto dus al na 7 jaar en relatief weinig gebruik) in stukken breekt .
Zoals wel vaker bij Mercedes moet je i.v.m. een kapot klein onderdeeltje een volledig kostbaar deel vervangen.
Nu ik hiermee geconfronteerd werd (door afgebroken armpjes blokkeerde de deksel en sloot niet meer) en toen ik rond ging vragen, is mij gebleken dat deze onderdelen bij alle CLK cabrio's binnen 7-10 jaar kapot lijken te gaan, door 2e hands vervangen is daarom ook geen optie.
Bij MB kosten deze scharnieren ruim 200 E p.st. , dus ruim 400 E om te vernieuwen.
Nu heb ik dit eens aan een gepensioneerde instrumentmaker vriend laten zien en die kan volgens zijn zeggen probleemloos een reparatiesetje maken voor vervanging van deze plastic rommel d.m.v. aluminium armpje, incl bevestigingsboutjes (vervang je dan plastic armpje dus door aluminium in bestaande scharnier).
Prijsidee hiervoor zou dan in eerste instantie rond de 150 E voor reparatiesetje voor 2 scharnieren zijn (onderdelen moeten met de hand gemaakt worden).
Voordat we een goed scharnier hiervoor gaan slopen om als voorbeeld te gebruiken (ik heb het voorlopig niet meer nodig, want heb dus dure nwe set gekocht, maar erger me aan dit soort idioterie), wil ik peilen of er andere CLK cabrio eigenaren interesse in een dergelijke reparatieset zouden hebben (ga je blijkbaar gegarandeerd op termijn nodig hebben).
Bij minimaal 3 geïnteresseerden gaan we dit maken, dus laat hier maar weten..
CLK Cabrio kapdeksel scharnieren interesse peiling
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Lijkt me sowieso wel geslaagd om te maken, die ga je echt wel kwijtraken. Gewoon adverteren via alle relevante sites en ebay.
Logboek S500.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ruud, bij mijn R171 SLK zitten er twee kunststof heveltjes om de afdekkap van de bagageruimte mee te ontgrendelen. Die afdekkap is een soort veiligheidsheidsmechanisme dat moet voorkómen dat je het dak v.d. auto opent terwijl er geen ruimte in de kofferbak zou zijn voor het variodak.
Hoe dan ook, die kunststof heveltjes zijn bij mij afgebroken. Ik heb er echt nog geen tijd voor gehad, maar een kennis van me heeft al eens geprobeerd om er eentje te repliceren met een 3D-printer. Ik denk zelf dat zoiets het meest gemakkelijk zou zijn. Met een 3D-printer kun je uit best veel materialen kiezen, variërend van een goedkope polypropyleen tot een kunstsof mix met koolstof erin (waarmee je spuitkop zeeeeeer snel slijt). Ik moet eerlijk zeggen dat ik er simpelweg geen tijd voor heb gehad om het project met de heveltjes verder aan te zwengelen.
Als alternatief overweeg ik nog om zelf een blok teflon op maat te zagen en vijlen.
Persoonlijk zou ik bij de heveltjes op mijn SLK geen fan zijn van aluminium, omdat je dan het probleem verplaatst naar de scharnierpunten (die van kunststof zijn). Afgaand op de foto van René zou aluminium prima lijken voor dit probleem bij de CLK.
Hoe dan ook, die kunststof heveltjes zijn bij mij afgebroken. Ik heb er echt nog geen tijd voor gehad, maar een kennis van me heeft al eens geprobeerd om er eentje te repliceren met een 3D-printer. Ik denk zelf dat zoiets het meest gemakkelijk zou zijn. Met een 3D-printer kun je uit best veel materialen kiezen, variërend van een goedkope polypropyleen tot een kunstsof mix met koolstof erin (waarmee je spuitkop zeeeeeer snel slijt). Ik moet eerlijk zeggen dat ik er simpelweg geen tijd voor heb gehad om het project met de heveltjes verder aan te zwengelen.
Als alternatief overweeg ik nog om zelf een blok teflon op maat te zagen en vijlen.
Persoonlijk zou ik bij de heveltjes op mijn SLK geen fan zijn van aluminium, omdat je dan het probleem verplaatst naar de scharnierpunten (die van kunststof zijn). Afgaand op de foto van René zou aluminium prima lijken voor dit probleem bij de CLK.
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Bij de CLK zijn de scharnieren van staal met het midden armpje dat breekt van cheap ass plastic, funtie is NIET (zoals Arjen omschrijft bij de SLK) het voorkomen van sluiten indien geen ruimte, daarvoor heeft de CLK een apart binnenschot met microswitches.
Ontwerp van armpje ligt momenteel bij vriend die 3-D opdrachten print, hij heeft alleen momenteel een paar hele grote opdrachten waarvoor zijn printers 24/7 draaien en de scharnier armpjes even geen prioriteit hebben/ het nog even duurt, ik hoop binnen een week of 2 iets te hebben..
Inmiddels is er bij de CLK trouwens WEER spontaan een onderdeel (gemaakt van hetzelfde prut plastic) afgebroken: een microswitch armpje dat sluiten/vergrendeling van de afdekklep schakelt, waardoor het dak niet meer automatisch kon sluiten.
Saab gebruikt bij de cabrio bij dergelijke switches veelal metalen armpjes, dat blijft tenminste heel....
Wat gebruikt Mercedes toch een baggerkwaliteit materialen "wat was de term ook al weer: "das beste oder nichts"??
Blijkbaar is bij MB niet gekozen voor "das beste"...
Ontwerp van armpje ligt momenteel bij vriend die 3-D opdrachten print, hij heeft alleen momenteel een paar hele grote opdrachten waarvoor zijn printers 24/7 draaien en de scharnier armpjes even geen prioriteit hebben/ het nog even duurt, ik hoop binnen een week of 2 iets te hebben..
Inmiddels is er bij de CLK trouwens WEER spontaan een onderdeel (gemaakt van hetzelfde prut plastic) afgebroken: een microswitch armpje dat sluiten/vergrendeling van de afdekklep schakelt, waardoor het dak niet meer automatisch kon sluiten.
Saab gebruikt bij de cabrio bij dergelijke switches veelal metalen armpjes, dat blijft tenminste heel....
Wat gebruikt Mercedes toch een baggerkwaliteit materialen "wat was de term ook al weer: "das beste oder nichts"??
Blijkbaar is bij MB niet gekozen voor "das beste"...
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Vragen naar de bekende weg: was teveel niche merkplorie schreef:Zou het dankzij die metalen armpjes zijn dat Saab te weinig omzet draaide?
MB probeert echter op andere manier hetzelfde te bereiken?? Want bij mij komt er na de teleurstellende kwaliteitservaringen (hoewel mooi en lekker rijdt) geen MB meer ter vervanging als er iets weggaat Ik ben blijkbaar teveel verwend met kwaliteit bij andere niet-premium? merken..
Het gebruiken van inferieure verouderende materialen, hoe moeilijk zou het zijn om minder broze kunststoffen toe te passen, bij mijn inmiddels 17J oude MX-5, 18J oude NSX en 22J oude MR2 zijn alle kunststof heveltjes/hendeltjes etc. nog perfect, niet bros...
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
Ok, ik weet er nog niet het fijne van allemaal maar heb wel gelezen dat bij de CLK als dat plastic hendeltje is gebroken die afdekkap met wat kabaal dicht gaat. Dat is bij mij zeker het geval. Ik wil komende week langs een bedrijf gaan om te kijken of zo'n hendeltje uit aluminium te maken is. Lijkt mij de beste oplossing, eerst maar eens kijken of dat kan en wat het gaat kosten...
gr ruud
gr ruud
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Dan heb je mazzel dat de klep nog sluit. Zodra armpje bij het 2e scharnier breekt, en daar kan je nu op wachten, loopt de boel vast en zal de klep niet meer sluiten/ blijft de boel op een kier van ca 1-2 cm open staanRuud66cc schreef:Ok, ik weet er nog niet het fijne van allemaal maar heb wel gelezen dat bij de CLK als dat plastic hendeltje is gebroken die afdekkap met wat kabaal dicht gaat. Dat is bij mij zeker het geval. Ik wil komende week langs een bedrijf gaan om te kijken of zo'n hendeltje uit aluminium te maken is. Lijkt mij de beste oplossing, eerst maar eens kijken of dat kan en wat het gaat kosten...
gr ruud
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
Jeetje dat zou niet zo mooi zijn, Heb wel een beetje pech, die gasdrukveer die de klep in de kofferbak openhoud zodat het dak erin kan was ook al overleden. Zat geen genoeg kracht meer achter om die veiligheids schakelaar linksachter in te drukken. Tja dan gaat het dak ook niet open of dicht.
Maargoed uiteindelijk gaat ie weer werken.
gr ruud
Maargoed uiteindelijk gaat ie weer werken.
gr ruud
Zo vanmiddag even langs een bedrijf geweest die het plastic hendeltje uit aluminium kan frezen. Het proces werd uitgelegd en de meeste tijd en het duurste is ook het maken van de digitale tekening van het hendeltje. Dit betekend het hendeltje inleveren en het word nagemeten en ingevoerd in de computer. De digitale tekening met de maten is nodig om de machine het uiteindelijke freeswerk te laten doen. Mogelijk moet het hendeltje nog geanodiseerd worden om oxidatie tegen te gaan.
Deze manier is alleen rendabel als je veel hendeltjes laat maken zodat de digitale tekening kosten gedeeld kunnen worden over het aantal te maken hendeltjes.
Nou heb ik geen flauw idee hoeveel mensen er zo'n hendel nodig hebben, ja ik en de topic starter. Wat verder nog kan schelen is het aanleveren van een goede digitale tekening. Ik zag dat ik een 2D tekening van dat ding heb, maar dat lijkt mij niet genoeg.
Enfin we puzzelen nog even verder.
gr ruud
Deze manier is alleen rendabel als je veel hendeltjes laat maken zodat de digitale tekening kosten gedeeld kunnen worden over het aantal te maken hendeltjes.
Nou heb ik geen flauw idee hoeveel mensen er zo'n hendel nodig hebben, ja ik en de topic starter. Wat verder nog kan schelen is het aanleveren van een goede digitale tekening. Ik zag dat ik een 2D tekening van dat ding heb, maar dat lijkt mij niet genoeg.
Enfin we puzzelen nog even verder.
gr ruud
- stryker
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 01 aug 2015 14:56
- Mercedes-Benz: mercedes c180cdi mopf
- Specialisatie: Vakantieganger
- Locatie: Diepenbeek
- Contacteer:
ik weet niet waar je woont, maar hier in Belgie hebben we zogenaamde vakscholen. daar kan je als particulier ook stukken laten namakenRuud66cc schreef:Zo vanmiddag even langs een bedrijf geweest die het plastic hendeltje uit aluminium kan frezen. Het proces werd uitgelegd en de meeste tijd en het duurste is ook het maken van de digitale tekening van het hendeltje. Dit betekend het hendeltje inleveren en het word nagemeten en ingevoerd in de computer. De digitale tekening met de maten is nodig om de machine het uiteindelijke freeswerk te laten doen. Mogelijk moet het hendeltje nog geanodiseerd worden om oxidatie tegen te gaan.
Deze manier is alleen rendabel als je veel hendeltjes laat maken zodat de digitale tekening kosten gedeeld kunnen worden over het aantal te maken hendeltjes.
Nou heb ik geen flauw idee hoeveel mensen er zo'n hendel nodig hebben, ja ik en de topic starter. Wat verder nog kan schelen is het aanleveren van een goede digitale tekening. Ik zag dat ik een 2D tekening van dat ding heb, maar dat lijkt mij niet genoeg.
Enfin we puzzelen nog even verder.
gr ruud
in diverse materialen vaak tegen kostprijs van het materiaal en een kleine gift voor de school. dan ben je er een pak goedkoper van af.
In Belgisch limburg (Genk ligt de school Sint lodewijk) deze kan deze scharnieren zeker namaken.