W211 Heftig piepende/krakende ophanging rechtsvoor

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

16 mar 2015 22:55

Door problemen met mijn automaat die inmiddels opgelost zijn met dank aan dit forum heb ik vandaag enkele keren gereden zonder radio om het opnieuw perfecte schakelen van de automaat goed te kunnen evalueren.

Bij het nemen van drempels met mijn raam een beetje open hoorde ik nu echter een luid piepend/krakend geluid van bij het rechtervoorwiel waar voetgangers bleken voor om te kijken. Hieronder vind je een filmpje waarop het te horen valt. Iemand die dit geluid herkent? Enig idee welk onderdeel verdachte is?

Bedankt!

http://i43.photobucket.com/albums/e387/ ... iejdqe.mp4
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

16 mar 2015 23:24

zonder naar het filmpje te kijken, het gewricht boven het wiel durft al eens speling te vertonen. Makkelijk aan te voelen en makkelijk te vervangen ook.
Lux
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
Locatie: Luxemburg & Afrika

16 mar 2015 23:35

Idem. Tiijdje terug exact hetzelfde gehad. Nieuwe kogel voor de bovenste draagarm bij de dealer gehaald (€70,-) en zelf gemonteerd. 3 kleine boutjes en één grote. Opkrikken en wiel eraf en erop is nog het meeste werk.
Geen haast? Kan het ook in Berlijn bestellen bij Taxi-teile, stukken goedkoper. Haal zelf erg veel daar als het geen haast is.

Succes!
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

17 mar 2015 07:14

Lijkt mij toch eerder een rubber ophangingspunt wat niet meer helemaal jofel is...
W211 draagarm.jpg
W211 draagarm.jpg (28.7 KiB) 6414 keer bekeken
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

17 mar 2015 20:18

Hoe controleer je die kogels en rubbers eigenlijk? In gemonteerde toestand kan ik helaas nergens een probleem vaststellen.
Op het geluid dat verspreid wordt kan ik me ook niet oriënteren. Het "gekreun" wordt namelijk geproduceerd of versterkt door die dunne schijf achter de remschijf, als ik tegen deze schijf druk vermindert het volume van het geproduceerde geluid, wellicht fungeert de schijf als een soort luidspreker? Bij het opkrikken verdwijnt het geluid ook helemaal dus ik kan het niet gaan uitlokken terwijl ik de ophanging inspecteer. Vervolgens is het ook verdwenen tot als er eerst wat met de auto gereden wordt.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

17 mar 2015 21:01

Even op de brug zetten, dan iemand je auto wat in laten veren.
Dan zou het toch wel duidelijk moeten worden waar het vandaan komt (of iig waar het niet vandaan komt)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

20 mar 2015 12:22

Lux schreef:Idem. Tiijdje terug exact hetzelfde gehad. Nieuwe kogel voor de bovenste draagarm bij de dealer gehaald (€70,-) en zelf gemonteerd. 3 kleine boutjes en één grote. Opkrikken en wiel eraf en erop is nog het meeste werk.
Geen haast? Kan het ook in Berlijn bestellen bij Taxi-teile, stukken goedkoper. Haal zelf erg veel daar als het geen haast is.

Succes!
Bleek toch net iets moeilijker te zijn. Je moet het kogelgewricht namelijk ook nog uit de arm zien te persen, nee?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 mar 2015 12:28

Daar heb je idd even een stuurkogeltrekker voor nodig, en dan popt ie ook los. Eerst de moer helemaal losdraaien om de draad op te zuiveren, dan weer een stukje terug erop om te voorkomen dat die arm naar boven klapt bij het persen.
W211 suspension.jpg
W211 suspension.jpg (64.39 KiB) 6278 keer bekeken
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

20 mar 2015 12:41

Oké thanks!
Toen ik de arm zonet losgemaakt heb kon ik alleszins wel een zekere speling op het gewricht constateren.
Jeroen Merlijn
Berichten: 150
Lid geworden op: 06 jul 2014 11:04
Mercedes-Benz: w202 c180 Elegance aut. 1995
Specialisatie: cardetailing
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

20 mar 2015 12:43

1 voor 1 de verdachte punten inspuiten met wd40. Dus de eerste inspuiten>inveren/testen en net zolang door gaan tot je de slechte heb gevonden.

Succes.
Jeroen Merlijn
Berichten: 150
Lid geworden op: 06 jul 2014 11:04
Mercedes-Benz: w202 c180 Elegance aut. 1995
Specialisatie: cardetailing
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

20 mar 2015 12:44

Je hebt het spul al los lees ik ;-)
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

20 mar 2015 14:27

Nee, heb hem gewoon weer gemonteerd omdat ik het kogelgewricht niet los kreeg. :$

Heb daarnet eens een bestek laten maken bij een Erkend Mercedes servicepunt. Zij zeggen dat links en rechts kogelgewrichten en draagarmen compleet met rubbers dienen vervangen te worden. Het gaat om nummer 20 (€162 excl. btw) op de afbeelding hierboven alsook 140 (€264 excl. btw) compleet, inclusief werkuren en btw vragen ze daarvoor €1200.

Op die manier zal het kraken natuurlijk verholpen zijn.
Stofhoesje van het kogelgewricht van de draagarm 140 is zowel links als rechts naar boven gekomen dus zeggen zij: vervangen. Maar volgens mij is dat al 100.000 km het geval en wordt dat kapje gewoon omhooggeduwd door een slechte constructie. Als de auto gewoon op zijn wielen staat zoals op de autokeuring het geval is dan is er niets te zien aan die stofhoes.

De auto heeft 180.000 km en was verder probleemloos tot dusver. Zou ik aangehaalde onderdelen maar beter gewoon laten vervangen op deze kilometerstand of is dat toch een beetje preventief?
Vind het nogal veel geld. Ja kan natuurlijk elk ophangingsdeel laten vervangen, nieuw zal altijd beter zijn maar het hoeft ook geen nieuwe auto te worden voor mij.
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

20 mar 2015 14:29

Jeroen Merlijn schreef:1 voor 1 de verdachte punten inspuiten met wd40. Dus de eerste inspuiten>inveren/testen en net zolang door gaan tot je de slechte heb gevonden.

Succes.
Rubbers dan bedoel je?
Die kogelgewrichten (rotulen hier in België, zeggen jullie dat ook?) zitten toch afgesloten onder halfverstorven stofhoesen en daar kan je toch niet bij?
Jeroen Merlijn
Berichten: 150
Lid geworden op: 06 jul 2014 11:04
Mercedes-Benz: w202 c180 Elegance aut. 1995
Specialisatie: cardetailing
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

20 mar 2015 14:30

Daar kun je inderdaad niet bij als de hoesjes nog heel zijn.
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4065
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

21 mar 2015 14:27

Spuit je onderste fusseekogel eens door met een injectienaald.. kijke wat die dan doet.
Plaats reactie