Automaat schakelt bruusker na spoelen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

13 mar 2015 20:48

Enkele dagen gelden heb ik de versnellingsbak van mijn w211 met 180.000 km preventief laten spoelen. De versnellingsbak schakelde nochtans nog zoals nieuw maar ik heb ooit een kapotte bak gehad en dat hoop(te) ik niet meer opnieuw mee te maken.

Ik heb mij niet grondig geïnformeerd of er al dan niet volgens de Tim Eckart methode werd gewerkt, ging ervan uit dat het inmiddels overal hetzelfde was. Schrok een beetje als ik achteraf hoorde dat er een cleaner werd gebruikt, ik wou helemaal niets anders dan ATF in mijn bak, dacht dat er gewoon met olie zou gespoeld worden.

Wat is er nu inmiddels gebleken: de versnellingsbak schakelt minder zacht dan voorheen. Het opschakelen gebeurt bruusker. Waarop kan dit wijzen? Ik zou graag technisch beter willen begrijpen wat er gebeurd kan zijn.

Ben in eerste instantie niet onmiddellijk geneigd om terug te gaan naar de garage die gespoeld heeft, vind het te riskant. Spoelen hoeft trouwens niet meer voor mij, voortaan doe ik alles gewoon conform de instructies van Mercedes.

Zou het nut kunnen hebben om de bak nog eens te verversen? Mogelijk is er wat cleaner achtergebleven? Of wijst dit veranderde schakelgedrag sowieso op schade?
Frans149
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 mar 2015 14:26
Mercedes-Benz: C220cdi
Specialisatie: Op vakantie gaan
Locatie: België

13 mar 2015 21:01

Beste ik zou zeker de bak olie terug leeg laten en vullen met de juiste Mercedes olie . Een claener gebruiken ?? wat hebben ze precies gedaan ? In de mercedes olie 0019896803 zitten immers de juiste additieven in voor jou versnellingsbak optimaal te smeren en reinigen . Hebben ze de olie wel juist afgevuld , temperatuurkontrole en de juiste peilstok ??
Suc6
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

13 mar 2015 21:05

Erg vervelend, zijn de adaptiewaarden van de bak ook naar 0 gezet?

Mijn automaat laat ik eerdaags alleen de olie/filter van vervangen, met originele MB olie, spoelen gaat absoluut niet gebeuren.
Nu heb ik nog een oude bak waar het volgens mij ook geen meerwaarde heeft, maar ik lees zo nu en dan toch wel eens dat spoelen niet altijd goed is.
Enkel verversen zou beter zijn volgens sommige experts weer.
SterBenz
Berichten: 650
Lid geworden op: 28 mei 2010 20:27
Mercedes-Benz: (ex) 300 E 1985 - (ex) 260 E 1990- (ex) E 320 2001 thans MB-loos na ruim 25 jaar
Locatie: SLC

13 mar 2015 21:49

bofkont schreef:Erg vervelend, zijn de adaptiewaarden van de bak ook naar 0 gezet?

Mijn automaat laat ik eerdaags alleen de olie/filter van vervangen, met originele MB olie, spoelen gaat absoluut niet gebeuren.
Nu heb ik nog een oude bak waar het volgens mij ook geen meerwaarde heeft, maar ik lees zo nu en dan toch wel eens dat spoelen niet altijd goed is.
Enkel verversen zou beter zijn volgens sommige experts weer.
Ik zie ook het nu niet in van spoelen; degenen die ik ken in mijn persoonlijke omgeving die MB rijden (ook die er 1 met > 250000 km hadden) hebben het nooit laten doen en nooit gezeik gehad met hun automaat. Wel zijn ze allemaal keurig dealer oh geweest en is er altijd (zover ik weet iedere 60000 km) conform MB-voorschrift onderhoud aan de bak uitgevoerd, m.i. kan er dan ook weinig mis gaan. Mijn 210 (113.000 km) en de 211 van mijn pa (188.000 km) schakelen echt nog als nieuw.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

14 mar 2015 09:39

Punt is dat (zeker bij de 120) de dealer niet zonder meer de olie ververst of de bak spoelt.
Mijn toenmalige volledig gaten loos dealer onderhouden 210 schakelde ook als nieuw, ook de minuut voordat hij bij 250 dkm in elkaar liep...

Van de 211 heeft de dealer (op mijn verzoek) 1x de olie ververst, en begin dit jaar is de bak bij ATR gespoelt.
Het spoelen heeft in ieder geval er voor gezorgd dat wat al niet slecht was, beter is geworden.
Bij ATR gebruikt men uitsluitend de MB voorgeschreven olie, zonder reiniging middelen/toevoegingen.

Als je weet dat de olie rood moet zijn, en wat er uitkomt meer op chocolademelk lijkt, dan snap je ook dat spoeling na verloop van tijd geen overbodige luxe is...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

14 mar 2015 17:53

De bak is niet gereset (wel door mij achteraf met die gaspedaalmethode maar dat maakt geen verschil) maar er is wel originele olie gebruikt.

Het probleem manifesteert zich niet als de motor nog koud is en de versnellingsbak aldus pas op een hoger toerental schakelt. Ook bij wat sneller rijden en schakelen boven de 2500 toeren is er geen enkel probleem.

Het schakelen van eerste naar de tweede versnelling (of is dan van 2 naar 3?) bij heel rustig rijden dus al bij 2000 toeren gaat gepaard met een schokje. De bak schakelt abrupt naar de volgende versnelling. :$

Iemand enig idee wat er technisch mis zou kunnen zijn gegaan?
Kan dit gedrag optreden door olie die niet geheel zuiver is (achtergebleven cleaner)? Ik betwijfel het maar dan laat ik er eens nieuwe olie indoen.
Kan er ergens vuil terechtgekomen zijn waardoor dit gedrag optreedt? Lijkt me ook niet zo waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6607
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

14 mar 2015 18:09

Ik zou eerst zeker willen weten dat er echt de juiste hoeveelheid in de bak zit.
greetings Evan
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

14 mar 2015 18:46

mbsec500 schreef:Ik zou eerst zeker willen weten dat er echt de juiste hoeveelheid in de bak zit.
+1

Spoelen met of zonder spoelmiddel zijn al veel discussies over. Ik ben voorstander mits de bak met heel veel
liters gespoeld wordt na het gebruik van spoelmiddel zodat alle loskomende resten weggespoeld worden.
De laatste keer bij een MB specialist is er alleen een liter of 6-8 liter extra door de koppelomvormer
gepompt zonder spoelmiddel.

"Normaal" is dat de bak van een 211 in koude toestand weleens wat lomper schakelt. Mijn bak heb ik laten spoelen
met spoelmiddel bij 1 van de eerste bakspoelers volgens de Tim Ekhart methode, Vierke in Bottrop, bij ca 220 dkm
met spoelmiddel waar je een minuut of 10-15 mee rond moet rijden door alle versnellingen heen.
De bak was na 60 dkm nooit meer ververst of gespoeld omdat MB toen nog uitging van "long life"....
Ik heb er alle vertrouwen in dat al het spoelmiddel weg was na de spoeling gezien de enorme hoeveeheid
liters MB ATF olie die er door de bak is gepompt voordat deze afgevuld werd op het juiste niveau.

De "winst" voor een spoeler kan natuurlijk best opgekrikt worden door minder olie te gebruiken....
Dan kan er spoelmiddel achterblijven.

Ik vermoed echter dat het niveau van de olie in jouw auto niet goed is en ik zou in jouw situatie in ieder geval
de garantie willen hebben dat er olie is gebruikt die 100% aan de MB specs voldoet !

Oliepeil als eerste checken dus !
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

14 mar 2015 18:53

Hoe moet die bak gepeild worden? Koud of warm? Met draaiende motor?
Moet sowieso naar garage voor peilstok maar zou het graag zelf en correct kunnen doen.

Bedankt.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

14 mar 2015 19:07

SterBenz schreef:
bofkont schreef:Erg vervelend, zijn de adaptiewaarden van de bak ook naar 0 gezet?

Mijn automaat laat ik eerdaags alleen de olie/filter van vervangen, met originele MB olie, spoelen gaat absoluut niet gebeuren.
Nu heb ik nog een oude bak waar het volgens mij ook geen meerwaarde heeft, maar ik lees zo nu en dan toch wel eens dat spoelen niet altijd goed is.
Enkel verversen zou beter zijn volgens sommige experts weer.
Ik zie ook het nu niet in van spoelen; degenen die ik ken in mijn persoonlijke omgeving die MB rijden (ook die er 1 met > 250000 km hadden) hebben het nooit laten doen en nooit gezeik gehad met hun automaat. Wel zijn ze allemaal keurig dealer oh geweest en is er altijd (zover ik weet iedere 60000 km) conform MB-voorschrift onderhoud aan de bak uitgevoerd, m.i. kan er dan ook weinig mis gaan. Mijn 210 (113.000 km) en de 211 van mijn pa (188.000 km) schakelen echt nog als nieuw.
Die 60.000km klopt niet, het probleem is juist dat MB ergens bedacht had dat de bakken voor de levensduur gesmeerd waren, en er wordt dus helemaal niets meer ververst wordt. Er zit vanaf die generatie geen eens meer een aftapplug aan de onder pan, en ook de koppelomvormer kun je niet meer aftappen omdat er geen aftapplug meer is. Omdat er veel bakken kapot gingen is het men bakken gaan spoelen, het oplosmiddel is overigens maar een kleine toevoeging. Volgens mij is het voorschrift nu weer dat bakken bij 50.000 km gespoeld moeten worden, maar of dat gebeurt??
Ik heb zelf gezien hoe de bakolie er uit ziet als die er 160.000 km in heeft gezeten, niet normaal zo zwart.

Frits
Laatst gewijzigd door Frits op 14 mar 2015 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

14 mar 2015 19:08

En wat is nou jouw boodschap Frits ? ;)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7277
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

14 mar 2015 21:00

Gerespecteerd schreef:Hoe moet die bak gepeild worden? Koud of warm? Met draaiende motor?
Moet sowieso naar garage voor peilstok maar zou het graag zelf en correct kunnen doen.

Bedankt.

draaiende motor in P. Koud/Warm staan andere waardes voor op de stok.
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

14 mar 2015 21:06

Oké bedankt. Zal hem goed warm rijden en vervolgens langsgaan bij een erkend servicepunt hier in de buurt in de hoop dat ze me willen helpen. Warm na 30 km?
De garage die hem gespoeld heeft bevindt zich namelijk op een afstand van 100 km hiervandaan.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20867
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

14 mar 2015 22:11

Dan is 'ie wel lekker warm :owja:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6607
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

14 mar 2015 22:17

Ik denk dat 30km niks geks is om een automaat goed warm te rijden.
greetings Evan
Plaats reactie