Automaat schakelt bruusker na spoelen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11532
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

21 mar 2015 10:31

Beetje off-topic maar als ik nou een dienst ga aanbieden om je motor iedere 60.000 km te spoelen wie denk dat het een goed product is? Bij een diesel is na het verversen de olie binnen 5 minuten weer kei zwart. Dit kan niet goed wezen toch?
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

21 mar 2015 10:34

mirmicbenz schreef:@plorie bij het spoelen kan de machine ism de draaiende motor de versnellingsbak leegzuigen.
de machine geeft een signaal wanneer de bak leeg is en je de motor uit moet zetten.
Het zal ongetwijfeld zo horen maar een bak laten lopen met weinig tot geen olie (al is het maar kort) klinkt toch een beetje scary... :o
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

28 mar 2015 13:32

Gerespecteerd schreef:De ATF tekende niet af op de peilstok en er ging ongeveer een halve liter bij voordat het peil goed was.
Auto schakelt nu terug perfect! Bedankt voor jullie goede raad!

Ik vond het echt heel erg vervelend dat het ernaar uitzag dat de bak er slechter aan toe was door het spoelen. Nu weet ik waarom er "MB workshop only" op de verzegelde dop voor de peilstok staat. Ik heb het begrepen nu, denk niet dat ik ooit nog iemand anders aan een automaat laat werken.

Ben me nogal gaan fixeren op het zachte schakelen de laatste dagen en ik heb nu gemerkt dat het schakelen naar de tweede versnelling bij mijn auto boterzacht verloopt als de versnellingsbak in S(tandaard) staat maar nogal lomp gebeurt als hij in C(omfort) staat. Er wordt gewoon te vroeg geschakeld vanaf 1600 toeren terwijl dat in S boven de 1800 gebeurt en dan loopt alles wel perfect. Voortaan rijd ik in S al schakelt hij dan soms pas als de toerenteller het rood nadert (ik rijd nogal vlot) wat dan weer een nadeel is omdat ik een Belgische begrensde 136 pk-versie heb van de 220 cdi die vlotter rijdt in C.
Hij schakelt opnieuw slecht nu van 1 naar 2. De rest van het schakelen verloopt prima.
Wat moet ik hiermee aanvangen? Dealer of automaatbakkenspecialist consulteren?
Gebruikersavatar
John Kort
Berichten: 921
Lid geworden op: 11 nov 2011 22:30
Mercedes-Benz: W203 C240 2001
Specialisatie: Detailen/poetsen
Locatie: Den Oever

28 mar 2015 14:02

Op nieuw peilen, en controleren op lekkage....vooral bij de stekker rechts voor, naast je oliepan.
Zie mijn Logboek voor meer informatie CLK 270 CDI.
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

28 mar 2015 14:16

Zou bij lekkage de onderkant van de oliepan "nat" moeten zijn?
Heb zondag namelijk nog met mijn neus tegen de pan gedrukt gezeten onder de auto en viel me toen op dat ze kurkdroog was omdat ik ook al een vermoeden had van lekkage. Bodemplaat is ook volledig proper.
Foetske
Berichten: 909
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

28 mar 2015 15:14

Soms heb ik wel eens het gevoel dat ik een Harley-forum lees. En dat bedoel ik ludiek. Vele zelfbedachte remedies voor een nieuwe toepassing die weer geprojectgeerd wordt op een andere situatie. Ken je het? de woorden Verlosser en verloskundige lijken ook hetzelfde te kunnen betekenen. En ondertussen worden automaatbakken kapot gesleuteld, zoals vele automaatbakken.

Iemand hier zei: onderhoudsvoorschriften volgen: elke 60k km filter en olie verversen. Of 100k, zoals in het boekje staat.

Gewoon doen. RTFM !
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

28 mar 2015 15:21

Foetske schreef:Iemand hier zei: onderhoudsvoorschriften volgen: elke 60k km filter en olie verversen. Of 100k, zoals in het boekje staat.

Gewoon doen. RTFM !
Heb je überhaupt het hele topic gelezen of wou je je gewoon effe lekker afreageren?
TS heeft bij 180.000 de bak laten spoelen (= verversen totdat alle oude olie er uit is in mijn boek) en heeft sindsdien een probleem.
Zelf had ik met mijn klacht allang bij de ververser geweest, maar jouw reactie snap ik echt niet.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

28 mar 2015 15:27

Foetske schreef:Of 100k, zoals in het boekje staat.

Gewoon doen. RTFM !
Ik weet niet welke FM jij leest, maar in mijn 211 FM staat helemaal NIKS over bakolie verversen/spoelen...
Zou überhaupt wel eens willen zien waar dat al die statements vandaan komen mbt olie wissel, zoals beweerd wordt dat je alleen bij 60 dkm een enige olie wissel moet doen volgens MB.
Ik heb dat vooralsnog nergens terug kunnen vinden in de documentatie die bij de auto geleverd wordt.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Foetske
Berichten: 909
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

28 mar 2015 15:55

Nee, klopt. Dus ook niet doen. Gewoon de beurten en onderhoud geven zoals in die boekjes staat en jouw dealer zorgt voor de rest.

Dus als er in het FM staat, 60.000 km filter wisselen en olie verversen, dan gewoon dat doen. Als er 100 k staat, dan om de 100 k km. Niks meer niets minder. En ja, even vrij vertalen: in jouw FM staat zoveel km kleine beurt, zoveel km grote beurt. Zoiets. En als je dat zelf wil doen, dan volg je het onderhoudsschema zoals de dealer ook doet. Prima. Maar niets meer dan dat.
En nee Jeroen, ik heb de hele topic gelezen, maar tweederde doet er niet toe. Het gaat er mij over, dat er iets gedaan word wat men ónderhoud' noemt, terwijl de fabrikant er niet eens van weet dat het bestaat. Ja, ik ben zelf zo'n fabrikant van automaatbakken, ik ontwerp ze. Je wil niet weten wat er kapotgesleuteld wordt.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

28 mar 2015 20:28

Foetske schreef:Nee, klopt. Dus ook niet doen. Gewoon de beurten en onderhoud geven zoals in die boekjes staat en jouw dealer zorgt voor de rest.

Dus als er in het FM staat, 60.000 km filter wisselen en olie verversen, dan gewoon dat doen. Als er 100 k staat, dan om de 100 k km. Niks meer niets minder. En ja, even vrij vertalen: in jouw FM staat zoveel km kleine beurt, zoveel km grote beurt. Zoiets. En als je dat zelf wil doen, dan volg je het onderhoudsschema zoals de dealer ook doet. Prima. Maar niets meer dan dat.
En nee Jeroen, ik heb de hele topic gelezen, maar tweederde doet er niet toe. Het gaat er mij over, dat er iets gedaan word wat men ónderhoud' noemt, terwijl de fabrikant er niet eens van weet dat het bestaat. Ja, ik ben zelf zo'n fabrikant van automaatbakken, ik ontwerp ze. Je wil niet weten wat er kapotgesleuteld wordt.
Dat is nu exact waar ik intussen ben achtergekomen. Ik had helemaal niets aan de versnellingsbak mogen doen, nooit, 100% conform de voorschriften van MB.
De vraag is nu echter waarom precies? Jij als ontwerper van die dingen kan wellicht met gemak deze vraag beantwoorden.

Voor het spoelen bleef hij nét iets langer hangen in of tussen de versnelling als het ware, precies zoals hij dat in de S-stand doet. Nu doet hij dat niet meer en het lijkt wel of daarmee het zwakke puntje van de bak nl. de overgang van eerste naar tweede niet langer gecamoufleerd wordt maar plots tot uiting komt.
Mogelijk is de ATF die destijds in de onderhoudsvrije bak werd gedaan van een ander type? Het verschil tussen warme en koude ATF is nu veel groter geworden bij mij.
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

28 mar 2015 22:15

Foetske dat is wel heel erg kort door de bocht, en klopt niet helemaal wat je aangeeft.
Mijn oude 722618 bak van mijn SLK was volgens MB sealed for life lees onderhoudsvrij, advies van hetzelfde MB is nu elke 60k oliewissel+filter.

Het daadwerkelijke spoelen ben ik zelf ook sceptisch/terughoudend in.
Enkel een filter+nieuwe olie volstaat naar mijn mening, die paar liter niet vervangen olie achter de kopelomvormer zijn niet het probleem.
Vooral het filter vervangen is erg belangrijk.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

29 mar 2015 11:53

bofkont schreef:Het daadwerkelijke spoelen ben ik zelf ook sceptisch/terughoudend in.
Zou niet weten waarom, zolang dat met alleen de door MB voorgeschreven olie gebeurt? (zoals bij ATR)
Van verse olie is overigens nog nooit wat kapot gegaan lijkt mij dus ik zie niet in waarom hier soms zo sceptisch over gedaan wordt.
Eventuele gevolg ergernissen kunnen mijn inziens dan ook alleen maar de kop opsteken bij een verkeerde procedure/olie
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

29 mar 2015 12:13

scho2684 schreef:
bofkont schreef:Het daadwerkelijke spoelen ben ik zelf ook sceptisch/terughoudend in.
Zou niet weten waarom, zolang dat met alleen de door MB voorgeschreven olie gebeurt? (zoals bij ATR)
Van verse olie is overigens nog nooit wat kapot gegaan lijkt mij dus ik zie niet in waarom hier soms zo sceptisch over gedaan wordt.
Eventuele gevolg ergernissen kunnen mijn inziens dan ook alleen maar de kop opsteken bij een verkeerde procedure/olie
juist.
volgens mij hadden deze mannen eens een kijkje moeten gaan nemen bij de rondleiding van ATR in het begin van het jaar dan hadden ze waarschijnlijk gezien dat onderhoud aan een versnellingsbak niet overbodig is.
greetings Evan
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

29 mar 2015 17:50

Beste mbsec500,

Het belang van onderhoud aan de automaat zie ik ook wel, maar het specifieke spoelen/flushen weer niet helemaal.
Mijn automaat olie wordt volgende week ververst + een nieuwe filter, en dit volstaat ook volgens vele monteurs/experts als ik dat lees op internet.

Mocht er verbrande olie of zeer vervuilde olie uitkomen dan kun je alsnog spoelen, advies van mijn monteur.
Hij is werkzaam bij een taxibedrijf als monteur en doet al het onderhoud van de MB's 50 stuks.
Waaronder vroeger ook de W210 met de 722 bak die ik heb, bij hun is er zelden een automaat kapot gelopen.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

29 mar 2015 17:56

We drijven af van de oorspronkelijke vraag hier (ik dus ook)
Gerespecteerd schreef:Wat moet ik hiermee aanvangen? Dealer of automaatbakkenspecialist consulteren?
Precies dat... specialist bij voorkeur
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Plaats reactie